به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، روند صعودی تصادفات رانندگی در کشور که از سال ۷۴ با رشد خودرو و راهها آغاز شده بود در سال ۸۴ با ۲۷ هزار و ۷۵۰ کشته به اوج خود رسید. تا آنجا که پس از آن مسئولان به فکر کنترل این روند و کاهش کشته ها افتادند. اقداماتی که با تصویب قوانین جدی و سختگیری پلیس موثر واقع شده و طی پنج سال تعداد کشته های رانندگی به ۲۰ هزار نفر کاهش یافت.

ساخت ۳ هزار کیلومتر راه نیاز هر ساله کشور

در این میان مرگ هر ساعت دو نفر در حوادثرانندگی آمار کشته های کشور را با زمان جنگ برابر می کند. در حالی که روزانه بیش از چهار هزار نفر در کشور راننده می شوند، بیش از پنج هزار خودرو نیز وارد خیابانها و جاده‌های کشور می شود. آماری که به هیچ وجه با میزان ساخت خیابانها و جاده ها برابری نداشته و با ورود سالانه یک میلیون خودرو در کشور باید سه هزار کیلومتر راه ساخته شود. راههایی که در برخی موارد به علت ناایمن بودن باعثوقوع تصادفات مرگبار می شود. اما با گذشت یک سال از قانون برنامه پنجم توسعه هنوز بیش از دو هزار نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد.

مرگ بیش از ۲۳۰ هزار نفر در ۱۰ سال / خسارت ۵ میلیاردی هر تصادف

براساس آمارهای اعلام شده از سوی پزشکی قانونی طی دهه ۸۰،۲۳۵ هزار نفر در جاده های کشور جان خود را براثر تصادفات رانندگی از دست داده اند که این میزان کشته با ۸ سال دفاع مقدس تفاوت اندکی دارد. این در حالی است که در این دهه تنها ۹۸۶ نفر در سوانح هوایی کشور کشته شدند. تلفاتی که سالانه علاوه بر خسارت معنوی به خانواده ها، تنها در سال ۸۹،۲۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرده و با درنظر گرفتن میزان تصادفات، برخورد دو خودرو به یکدیگر ۵ میلیارد تومان خسارت به بار می آورد.

مجروح شدن بیش از دومیلیون نفر در تصادفات

در این دهه همچنین دو میلیون و ۲۲۱ هزار نفر مجروح شده و تعداد زیادی از آنها به علت نا ایمن بودن خودروها و شدت تصادفات دچار ضربات جبران ناپذیری از جمله قطع نخاع شده اند. بر اساس آمارهای موجود هزینه درمان هر مجروح در تصادفات بیش از ۷ میلیون تومان است.

ایران رکورددار مرگ در تصادفات

براساس آمارهای بین المللی به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در امارات ۲۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند که این امار در کشورهای آمریکا و انگلستان ۱۴ و ۵ است، البته این آمار در سال گذشته در ایران به ۳۵ نفر کاهش پیدا کرد اما ایران همچنین رکورددار مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه براساس نرخ جمعیت، خودرو و راه است.

جاده‌های مرگ / خودروهای نا ایمن

با اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی پس از گذشت ۴۰ سال بالاخره سهم خودرو و جاده‌ها نیز در تصادفات مشخص شد. پس از اجرای قانون جدید، مشخص شد تنها ۷۰ درصد تصادفات به علت خطای انسانی است و ما بقی به علت نقص راه و خودرو رخ می دهد که با رفع آن می توان میزان کشته های رانندگی را سه هزار نفر در سال کاهش داد. البته هم اکنون پر تیراژ ترین خودروهای کشور همانند پراید و وانت پیکان نا ایمن ترین خودروهای کشور هستند که پلیس و سازمان استاندارد پس از چالشهای بسیار از تولید وانت پیکان در ابتدای سال ۹۱ جلوگیری کنند. اما هنوز تولید پراید بدون کیسه هوا ادامه دارد.

سه استان رکوردار تصادفات مرگبار / مرگ بیش از ۱۲ هزار نفر در جاده‍ها

براساس آمارهای اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در ۱۱ ماهه سال گذشته یازده هزار و ۴۴ نفر در تصادفات برون شهری و در جاده ها جان خود را از دست داده بودند. استان فارس نیز با یکهزار و ۵۲۰ کشته، خراسان رضوی یکهزار و ۵۱۰ و تهران با یک هزار و ۵۰۳ کشته استان های رکورد دار کشته های رانندگی بودند. البته چهارده هزار و ۲۰۵ نفر از کشته های تصادفات را مردان و چهار هزار و ۱۷۰ نفر را نیز زنان تشکیل می دهند.