صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 03:32   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94915صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیدوشنبه، 15 آذر 1400 - 13:56
تاثیر افزایش قیمت بلیط مترو بر تعداد مسافرین
تاثیر افزایش قیمت بلیط مترو بر تعداد مسافرینترابر نیوز: در صورت افزایش تعداد واگن های مترو و توسعه خطوط مترو امکان جذب ده میلیون مسافر توسط شبکه متروی تهران طی 5 سال آینده وجود دارد. جذب این تعداد مسافر منجر به کاهش ترافیک درون شهری و کاهش آلودگی و امنیت و آسایش بیشتر مردم خواهد شد.
  

ترابر نیوز:

در حال حاضر کرایه تاکسی حداقل 2100 تومان تا 750 متر است  و برای مسیرهای بالاتر از 12 کیلومتر درون شهری کرایه به حدود 10 هزار تومان می رسد. فاصله شمال تا جنوب و شرق تا غرب تهران بطور متوسط 22 کیلومتر است. 
درحال حاضر پیمودن شمال تا جنوب و شرق تا غرب تهران با مترو حدود دو هزار تومان است در حالی که پیمودن این مسیر با تاکسی درون شهری بین 15 تا 20 هزار تومان تمام می شود. 
چنانچه  بلیط های مترو هوشمند شوند و بر حسب میزان پیمایش  کرایه افزایش یابد چه تاثیری بر جذب مسافر توسط مترو خواهد داشت؟
در این برنامه اگر متناسب با میزان پیمایش کرایه مترو و تاکسی یکی باشد بسیاری از مشتریان مترو ترجیح خواهند داد از تاکسی استفاده کنند اما اگر کرایه مترو متناسب با میزان پیمایش نصف کرایه تاکسی باشد درمسیر های متوسط و طولانی گرایش به سمت مترو همچنان قابل توجه خواهد بود و کاهش چندانی در تعداد مسافرین مترو ایجاد نخواهد شد البته مشروط به اینکه:
1- میزان انتظار برای رسیدن هر قطار بیش از سه دقیقه نباشد
2- شبکه مترو هر چه سریعتر توسعه یابد تا بتوان از هر منطقه تهران به نقطه مد نظر با مترو سفر نمود. البته انتظار نیست که مترو مشتری را دقیقا تا محل مقصد نهایی برساند اینکه مسافر چند صد متر تا رسیدن به مقصد پیاده روی کند امری طبیعی است. 
 
رسیدن به دو هدف فوق زمانی قابل تحقق است که شرکت مترو درآمد لازم جهت خرید واگن های مورد نیاز و توسعه شبکه مترو را داشته باشد.
با کرایه های موجود شرکت مترو عملا هیچ تحرکی نمی تواند داشته باشد و بازنده اصلی این وضعیت ساکنین تهران خواهند بود.  افزایش روز افزون ترافیک جانکاه تهران، آلودگی شدید هوای تهران که علاوه بر امراض متعدد چندین سال از عمر شهروندان می کاهد و تصادفات جاده ای از جمله نتایج نامیمون و پر هزینه وضعیت موجود است. 
شرکتهای واگن سازی داخلی توان تامین کل نیاز شرکت مترو را دارند اما به دلیل عدم سفارش خرید توسط مترو در حالت نیمه تعطیل بسر می برند، شرکت ذوب آهن اصفهان توان تامین کل ریل مورد نیاز مترو و راه آهن را دارد. 
در صورت افزایش تعداد واگن های مترو و توسعه خطوط مترو امکان جذب ده میلیون مسافر توسط شبکه متروی تهران طی 5 سال آینده وجود دارد. جذب این تعداد مسافر منجر به کاهش ترافیک درون شهری و کاهش آلودگی و امنیت و آسایش بیشتر مردم خواهد شد. با کاهش مصرف بنزین، این امکان برای دولت ایجاد می شود که مبلغ بنزین صرفه جویی شده ناشی از توسعه کیفی و کمی شبکه مترو را طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرکت متروی تهران اختصاص دهد.
 
نظر به مطالب فوق پیشنهاد میشود بلیط های مترو هوشمند شوند و بر اساس میزان پیمایش کرایه جابجایی مسافران محاسبه گردد. این اقدام در میان مدت به نفع مردم خواهد بود و تهران را از وضعیتی که تحمل آن سخت شده است خارج خواهد نمود.
تعداد بازدید: 12807 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار