چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:44   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94811صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 7 آذر 1400 - 13:19
برداشت 125تن چغندرقند در هکتار
  
ترابر نیوز:

کشاورز نمونه ملی استان فارس برداشت چغندرقند در هر هکتار را 3 برابر کرد

گروه استان‌ها-  تولید چغندر پاییزه در هر هکتار ۴۰ تن است اما کشاورز نمونه ملی استان فارس موفق به برداشت ۱۲۵ تن چغندر قند در هر هکتار شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، تولید چغندر پاییزه در هر هکتار 40 تن است اما کشاورز نمونه ملی استان فارس از شهرستان خنج موفق به برداشت 125 تن چغندر قند در هر هکتار شده است.

فیروز جمشیدی این کشاورز نمونه ملی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم استفاده از آبیاری نوین با استفاده از نوار تیپ را اولین دلیل بالارفتن سطح تولیدش عنوان و بیان کرد: استفاده از کود ریزمغذی، کود تقویتی، مبارزه به موقع با علف‌های هرز و تلاش و کوشش از دیگر دلایل افزایش سطح تولید بوده است.  

این کشاورز نمونه با بیان اینکه در حال حاضر قیمت نوار تیپ برای آبیاری نوین به شدت افزایش یافته است و هر طاقه یک هزار متری آن از 40 هزار تومان به بالای 200 هزار تومان رسیده است، عنوان کرد: این موضوع سبب می‌شود که استفاده از نوار تیپ برای کشاورزان مقروش به صرفه نباشد و دوباره به همان آبیاری سنتی بازگردند.  

جمشیدی که معتقد است که دولت باید با پرداخت تسهیلات کم‌بهره و اختصاص یارانه در استفاده از آبیاری نوین از کشاورزان حمایت کند درباره دلیل اهمیت استفاده از آبیاری نوین در شهرستان خنج گفت: شهرستان خنج در منطقه خشکی قرار دارد و شوری آب آن زیاد است پس لازم است که با استفاده از آبیاری نوین آب‌های زیرزمینی برای آیندگان ذخیره شود و بهره‌وری زمین بالا برود.

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت به کشاورزان برای استفاده از آبیاری نوین تسهیلات پرداخت می‌کند اما سود این تسهیلات 18 درصد است که سود بالایی است پس لازم است که دولت تسهیلات کم‌بهره به این امر اختصاص دهد

تعداد بازدید: 254 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار