پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 01:42   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94797صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 5 آذر 1400 - 14:25
کشور‌های مختلف چگونه با کمبود آب مقابله مى کنند؟
  
ترابر نیوز:

نگاهی به تجربه دیگر کشورها در صرفه‌جویی منابع آبی نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها از روش‌های آینده‌نگر در کنار روش‌های زودبازده همزمان بهره برده‌اند تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورند.

کشورهای آب چگونه برای صرفه‌جویی آب چه می‌کردند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بحران آب و ته کشیدن سفره‌های آب‌های زیرزمینی در ایران مساله جدیدی نیست، اما خشکسالی در این سرزمین به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کمربند خشک کره زمین، تعدد نیازها و تصرف‌های بشری بر محیط‌زیست و رشد سریع جمعیت روزبه‌روز در حال افزایش است؛ ایران در مرحله تنش آبی قرار دارد و گزارش‌های وزارت نیرو از کاهش ۱۲ میلیارد لیتری ذخایر آب تجدیدشونده کشور حکایت دارد.

در ۱۵ سال اخیر منابع آب تجدیدشونده ۱۱۶ میلیارد مترمکعب بوده که در چند سال گذشته این رقم، به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است. این همه در حالی است که ایران شاهد یک درجه افزایش دما و در نتیجه افزایش ۱۰ درصدی تبخیر آب در سال‌های اخیر نیز بوده است.

هر چند تنها ایران نیست که با پدیده خشکسالی و کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این بحران امروز دامن بسیاری از کشورهای دنیا را گرفته است، چنانچه صندوق جهانی طبیعت، بحران کم‌آبی را دومین بحران بزرگ دنیا طی ۱۰ سال آینده اعلام کرده که این بحران در کشورهای قاره اروپا و آسیا بیش از دیگر کشورهای دنیا دیده شده و پیش‌بینی می‌شود سهم خشکسالی‌‌ها در جهان به دلیل تغییرات اقلیمی و جوی در سال‌های آینده ۱۰ درصد رشد داشته باشد.


بیشتر بخوانید:راهکار ارزان برای کاهش قبض آب در تابستان


بحران بی‌آبی؛ مساله‌ای لاینحل!

اما باید تاکید داشت که ایران به لحاظ کاهش میانگین بارندگی‌ها در سال‌های اخیر، افزایش گرما و افت هشدارگونه منابع آبی تجدیدشونده و از همه مهم‌تر قرار گرفتن روی کمربند خشک کره زمین با بحرانی جدی در این زمینه روبه‌رو است؛ بحرانی که هنوز برای بسیاری از مردم و مسئولان لاینحل مانده و انگار قادر به درک شرایط موجود نیستند که مصرف بی‌رویه آب و عدم اتخاذ و اعمال سیاست‌های درست توسط آنها کار را به جاهای باریک می‌کشاند و جنگ بر سر آب و تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای و حتی داخلی را به دنبال خواهد داشت. آب رفته به جوی باز نمی‌گردد و باید خیلی زودتر به فکر راه چاره بود!

مساله مقابله با کم‌آبی و بی‌آبی چند سالی می‌شود که همایش‌ها و نشست‌های تخصصی بین‌المللی و داخلی بسیاری را به خود اختصاص داده و از مقابله با مشترکان پرمصرف تا استفاده از طرح‌های فناورانه جزء راهکارهای پیشنهادی و بعضا کاربردی برای آن در ایران برشمرده شده است. با این حال تجربیات دیگر کشورهای دنیا در مقابله با این بحران و راهکارهایی که برای آن به کار گرفته‌اند نیز می‌تواند مسیر آینده را در صرفه‌جویی در منابع آبی و جلوگیری از شدت بیابانی شدن کشور روشن‌تر کند. کشورهای سوئد، هلند، آمریکا، استرالیا، برزیل، انگلیس، چک، لوکزامبورگ، لهستان، فنلاند و دانمارک از کشورهای موفق در کاهش مصرف آب طی سال‌های اخیر برشمرده شده‌اند.

جمع‌آوری آب باران در استرالیا

نگاهی به تجربه دیگر کشورها در صرفه‌جویی منابع آبی نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها از روش‌های آینده‌نگر در کنار روش‌های زودبازده همزمان بهره برده‌اند تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورند، چنانچه بحران آب در استرالیا مقامات این کشور را واداشت تا ضمن تشویق شهروندان به انجام پاره‌ای از راهکارهای اجرایی برای مقابله با خشکسالی در این کشور، یک سیاست فعال صرفه‌جویی در آب، به‌خصوص در جمع‌آوری حداکثری آب باران برای آبیاری باغ‌ها و فضاهای سبز شهری را برای شهروندان لازم‌الاجرا کند.

یکی از راهکارهای ارائه‌شده برای گذر از دوران خشکسالی در استرالیا به شهروندان این است که ضمن عایق‌بندی خانه‌های خود، لوله‌کشی منازل را کنترل کرده و از انرژی خورشیدی در آنجا استفاده کنند. همچنین توصیه‌هایی برای استفاده از تجهیزات کاهش مصرف آب در منازل به شهروندان داده شده است. علاوه‌بر این، در مدارس استرالیا توسعه پایدار جدی گرفته می‌شود. ممنوعیت استفاده از کیسه‌های نایلونی یا آلومینیوم برای آوردن غذا، کمپوست مواد غذایی در حیاط مدرسه، مخزن برای جمع‌آوری آب باران و پنل‌های انرژی خورشیدی در پشت بام مدارس از مواردی است که در اکثر مدارس استرالیا رعایت می‌شود.

در کنار این موارد یک واحد آب شیرین‌کن در ملبورن استرالیا نیز ساخته شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، چراکه مقامات این شهر بر این اعتقادند که تا 30 سال آینده این شهر با کاهش 18 درصدی بارش باران مواجه خواهد بود، لذا از همین حالا باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین آب در آینده را فراهم کرد.

افزایش قیمت آب در برزیل

در سال 2013 برزیل هم با بحران کم‌‌آبی روبه‌رو شد و دولت برای کنترل این بحران اقدام به افزایش قیمت آب تصفیه‌شده شهری کرد. این رشد قیمت به اندازه‌ای زیاد بود که سبب شد مصرف کاهش یابد. هم‌اکنون قیمت 20 هزار لیتر آب تصفیه‌شده شهری در کشور برزیل برابر با 1833 دلار آمریکاست، در حالی که قبل از بحران کم‌آبی در این کشور هر 20 هزار لیتر آب 412 دلار به مردم فروخته می‌شد. دولت برزیل اعلام کرده با افزایش قیمت آب تصفیه‌شده در کشور، مصرف 40 درصد کاهش یافته است.

«پلیس آب» در کالیفرنیا

آمریکا نیز از دیگر نقاط کره زمین است که با این بحران مواجه است و بحران کم‌آبی در ایالت کالیفرنیای آمریکا تا جایی پیش رفته که افرادی با عنوان «پلیس آب» به‌منظور فرهنگ‌سازی به منازل شهروندان کالیفرنیایی مراجعه کرده و آنها را از خطرات کمبود آب، مصرف صحیح آب و راه‌حل‌هایی علیه هدررفت آب آگاه می‌کنند. در کنار آن مسئولان این ایالت از راهکار جالبی برای جلوگیری از تبخیر آب مخزن «سیلمار» در کالیفرنیا استفاده کرده‌اند؛ آنان ۹۶ میلیون توپ سیاه پلاستیکی را روی این مخزن رها کرده‌اند. توپ‌های تیره‌رنگ به شکلی طراحی شده‌اند که نه‌تنها آب را از هر گونه آلودگی حفظ می‌کنند بلکه مانع از تبخیر آن نیز می‌شوند. این توپ‌‌ها به‌سادگی روی سطح آب شناور شده و از تابش پرتوهای خورشید جلوگیری می‌کنند.

تصفیه مجدد آب هم یکی از روش‌ها و تمهیدات مقابله با بحران و کمبود آب در سنگاپور است، شیرین کردن آب نیز به معنای سالم‌سازی آب دریا با استفاده از فناوری‌های متفاوت در این کشور کاربرد دارد. سوئد هم یکی از کشورهایی است که به راه‌حل‌های فناورانه علیه بحران و کمبود آب پرداخته است.

آب باران می‌تواند یکی از راه‌حل‌های مهم برای استفاده حداکثری از آب باشد. مخترعان کشورهایی مانند هند و مالزی به دنبال اختراع دستگاه‌ها یا سیستم‌هایی هستند که بتوانند استفاده بیشتری از آب باران داشته باشند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی‌های بادی یا خورشیدی در برخی کشورها از جمله استرالیا کاربرد پیدا کرده است، این منابع پاک می‌توانند جایگزین سوخت‌های فسیلی شوند، از انتشار گازهای گلخانه‌ای ممانعت کرده و از گرم شدن زمین و آب شدن یخچال‌های طبیعی که نتیجه‌ای جز مصرف بی‌رویه آب ندارند، جلوگیری کنند.

کشت بدون خاک در ژاپن

یکی از بخش‌هایی که بیشترین مقدار مصرف آب در دنیا را به خود اختصاص داده بخش کشاورزی است که به اذعان کارشناسان بیش از 80 درصد مصرف آب در آن اتفاق می‌افتد، با این حال روش‌های بسیاری هم برای صرفه‌جویی در این بخش در نقاط مختلف دنیا به کار گرفته شده است. استفاده از آبیاری قطره‌ای به جای غرقابی، اصلاح کشت و گونه‌های مختلف کشاورزی مقاوم در برابر کم‌آبی و جایگزینی کشت‌های گلخانه‌ای و هیدروپونیک (کشت بدون خاک) به جای روش‌های سنتی یکی از انواع آن است. چنانچه در کشت طبقاتی به روش هیدروپونیک در ژاپن تا 99 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اند و با یک درصد آب مصرفی در کشت رایج توانسته‌اند کشت هیدروپونیک کاهو را انجام دهند.

این روش کشت در مناطق کویری ایران بسیار به‌صرفه خواهد بود. هر چند به اذعان برخی کارشناسان این روش اگر کنترل نشده باشد خود می‌تواند آلودگی آب‌ها را به همراه بیاورد. با این حال صددرصد کشت‌های گلخانه‌ای هلند کشت هیدروپونیک است، اسپانیا هم در کنار دریا و در منطقه گرم، تولید هیدروپونیکی انجام می‌دهد و همین امر صرفه‌جویی خوبی در منابع آبی بخش کشاورزی این کشورها را به دنبال داشته است.

ایران نیز می‌تواند از بسیاری از این روش‌ها برای صرفه‌جویی بهره گیرد، چنانچه کشورمان از موهبت انرژی‌های تجدیدشونده چون انرژی خورشیدی به‌وفور برخوردار است، می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مخترعان جوان گامی موثر در مسیر صرفه‌جویی یا تجدید منابع آبی بردارد و از طرفی با اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از کشت اقلام پرمصرف آبی و صدور آنها چون هندوانه که در واقع تنها آب کشور را صادر می‌کند همچنین اهتمام بیشتر در فرهنگ‌سازی برای این بحران جدی در آینده نزدیک آماده شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

تعداد بازدید: 275 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار