پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 02:09   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94401صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 28 مهر 1400 - 07:51
ضرورت های تقویت احزاب مردمی
  
ترابر نیوز:

حزب  چیست؟ حزب گروهی از مردم با دیدگاهای  سیاسی  نزدیک به هم هستند که برای انجام اصلاحات و اهداف مورد نظر خود و توسعه کشور گرد هم جمع   و ضمن     تبیین  اهداف خود شروع به عضو گیری و افزایش نفوذ خود در بین مردم جهت جذب آرای آنها می نماید

مزیت ها و ضرورت های جامعه حزبی در نظام مردم سالاری دینی

دین اسلام خصوصا مذهب تشیع به رای و نظر مردم برای تعیین حاکمان اهمیت ویژه ای می دهد پیامبر  اسلام با پذیرش و رای و عقیده قبایل مدینه به حکومت رسید، امام علی بر اساس رای و نظر اکثریت جامعه به حکومت رسید امام می فرماید: سوگند به خدا، من خواستار خلافت و علاقمند به حکومت نبودم، ولی شما مرا دعوت کردید و به آن وا داشتید. بیعت شما با من بدون اندیشه نبود...(نهج البلاغه نامه 1)

امام حسن با بیعت و رای مردم به حکومت رسید و پس از آنکه اکثر مردم از این امام مظلوم روی برگرداندند ایشان خلافت را به معاویه واگذار نمود امام حسین نیز با دعوت جمع کثیری از مردم کوفه راهی عراق شد و وقتی به ایشان اطلاع دادند که کوفیان به دنیا دل بسته و امام را رها کردند قصد برگشت داشت اما راه را بر امام بستند و امام حسین بزرگ مرد آزاده ای که زیر بار ذلت نمی رفت و امر به معروف و نهی از منکر از حاکمیت را وظیفه خود می دانست بر علیه حکومت ظلم و جور قیام کرد اما بیعت را از یارانش برداشت و جز عاشقان عدالت و شهادت کسی ایشان را یاری نکرد.

حکومت غیر مردمی و متکی به رای اقلیت جامعه،  حکومت اسلامی و بر اساس سیره ائمه معصومین نمی باشد. لذا اسلام منادی  مردم سالاری دینی است. نظام جمهوری اسلامی همواره بر رای اکثریت جامعه استوار بوده و انتخابات در این نظام نش ویژه ای دارد.

 هرحزب به واسطه انسجام درونی و قدرتی که به واسطه نفوذ خود در جامعه و اعضا و هواداران دارد می تواند برایند رای و عقیده بخشی از جامعه باشد و این رای و اراده را متناسب با وزن و نفوذی که در بین مردم دارد در حکومت اعمال نمایند(از طریق حضور در انتخابات مجلسٰ شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری و دیکر انتجابات موثر در حاکمیت)

احزاب مختلف هر کدام به نوبه خود نمایندگی بخشی از افکار و عقاید جامعه را  بر عهده می گیرند لذا مردم با هر تفکر در چارچوب حزبی به دنبال تحقق دیدگاههای خویش از طریق کسب آراء مردم بر می آیند و آن احزابی که بیشتر مورد پذیرش مردم هستند از طریق رای مردم وارد شورای شهر و روستا ٰ مجلس و دولت و کانون های  قدرت می شوند.

با توجه به وضعیت سیاسی کشور بسیاری از افراد غیر وابسطه به جریان اسما اصولگرا خود را مستقل می نامند و از اینکه به ایشان عنوان اصلاح طلب و عنوانی که بر منافع آنها تاثیر گذارد و یا برای اثبات سخن خود و اینکه سخنشان حق است و جانبدارانه نیست براین نکته تاکید می کنند که مستقل هستند و وابسته به حزبی نیستند که بخاطر منافع حزب حقی را ناحق کنند چنین سخنانی به زیان کشور و توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. احزاب می توانند برآیند رای و عقیده مردم باشند از جمله ویژگی های احزاب مردمی شفاف بودن آنها است لذا احزاب به دنبال نا حق کردن حقی نیستند و اعضای حزب هم حق ندارند بخاطر حزب حقی را ناحق کنند. شهید بهشتی با درایت حزب جمهوری را تاسیس کرد در لبنان حزب الله و حزب امل اسلامی تشکیل شدند در ترکیه حزب عدالت و توسعه منشاء تحولات عظیمی در این کشور شد در مصر حزب اخوان المسلمین  منشاء حرکتهای بزرگی شده، در بحرین و تونس و یمن و عراق و دیگر کشورها احزاب مردمی هستند که برای احقاق حق تلاش و مبارزه می کنند لذا یکی از ابزارهای مهم و اصولی پیگیری راه حق،  تشکیل احزاب مردمی است. برخی افراد گروه هایی بنام جندلله و اسامی مقدس تشکیل دادند اما حرکات تروریستی انجام می دهند این گروه ها کوچک هستند و پشتوانه مردمی ندارند. لذا اسم مهم نیست محتوا و اهداف و برنامه ها و ایدئولوژی ها مهم هستند.

مردم سالاری دینی از طریق حزب قابل اعتماد و اجراست ٰبهترین  و شاید تنها راهکار اعمال رای و سلیقه همه ملت در حاکمیت تقویت احزاب و حضور فعال و پیوسته احزاب در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی می باشد.

وقتی مردم بدانند که از طریق احزاب صاحب قدرت در حاکمیت می توانند رای و نظر خود را بیان کنند و در معرض نقد دیگران قرار دهند چنین فضایی منجر به دمیدن روح امید و اعتماد به حاکمیت می شود. ساختار احزاب قوی و پر طرفدار،  مردمی است یعنی احزاب قوی دارای چندین هزار عضو در نقاط مختلف کشور هستند این اعضا در هر استان شورای مرکزی استان را با رای گیری انتخاب می کنند و شورای های مرکزی استانها نیز با رای گیری از بین خود شورای مرکزی حزب را بر می گزینند. به این ترتیب ساختار قدرت در احزاب انتخابی است و هر گاه اعضای حزب ارا ده نمایند می توانند اعضای شوراهای استانی و شورای مرکزی حزب را تغییر دهند. به این ترتیب مردم بصورت مستمر در حاکمیت نقش ایفا می کنند و در صورت عدم پاسخگویی حزب می توانند تصمیم گیری نمایند.

هر حزب متناسب با نفوذ خود در مجلس و شورایهای شهرو روستا و دولت صاحب قدرت می شود و کل قدرت در مراکز یاد شده توسط نمایندگان احزاب مدیریت می شود احزاب نیز نماینده بخش های مختلف جامعه می باشند لذا نظام حزبی مردم سالار ترین و منطقی ترین شیوه حکومت داری است.

نخبگان ایجاد حزب و حضور در احزاب را وظیفه مهم ملی خود بدانند چنانچه حزبی متناسب با افکار و عقاید ایشان  در کشور وجود دارد به عضویت آن حزب در آیند واز طریق انتخابات  درون حزبی جایگاه خود را شناسایی کنند و چنانچه حزبی را متناسب با افکار و عقاید خود نمی یابند با هم فکران خود اقدام به تاسیس حزب نمایند . چنانچه روند دریافت  مجوز سخت و طولانی است  در قالب گروه و هیات و ... متشکل شوند . البته دولت حق ندارد به صورت سلیقه ای به احزاب مجوز فعالیت دهد ٰ  دولت حق ندارد احزاب منتقد خود را حذف یا محدود نماید این کار خلاف اصول اولیه مردم سالاری دینی  است  البته  احزاب نیزمی بایست در چارچوب قانون فعالیت کنند و اگر به قانون نیز ایراد دارند از طریق ورود به سیستم حکومت  در صدد به رای گذاشتن تغییرات مد نظربرای اصلاح قانون اساسی باشند(البته تعدی به اصول اساسی نظام خلاف مصالح ملی خلاف شعار وطن دوستی و خلاف منافع ملی است چرا که هزینه ها و عواقب دنباله داری که ایجاد می کند به شدت خسارت بار خواهد بود. ممکن است ایراداتی به ساختار اداره کشور وجود داشته باشد اما در مجموع نظام ولایت فقیه می تواند مناسب ترین ساختار برای کشور ایران باشد)  قطعا قانون اساسی  ما نیاز به اصلاح دارد اصل 44 قانون  اساسی باید اصلاح شود ٰ  برای ایجاد نظام پارلمانی  باید قانون اصلاح شود در قانون اصلاحی ، احزاب می بایست با شفافیت بیشتری مورد حمایت قرار گیرند نقش احزاب در معرفی نامزدهای حزبی در مجالس و شوراها و ریاست جمهوری می بایست پر رنگ شوذد.

انتخابات بدون احزاب قوی  منجر به مردم سالاری واقعی  نمی شود انتخابات زمانی به معنی اعمال واقعی رای و نظر مردم است که احزاب مردمی قوی شکل گرفته و پس از بررسی های جامع،  نامزدهای مورد حمایت خود رابه مردم معرفی  نمایند. در زمان انتخابات تشکل ها و گروهایی  همچون  قارچ می رویند ٰ گروهایی تحت عنوان جبهه اصولگرا یا اصلاح طلب یا آبادگران و اسامی دیگر این گروها در نزدیک انتخابات شکل می گیرند و برای هر استان  لیست ارئه می دهند و با صرف هزینه فراوان تلاش می کنند اعضای لیست آنها رای بیاورد بعضا که به کانون های قدرت  اتصال دارند از امکانات وابزارهای حاکمیت  برای تصاحب رای مردم استفاده می کنند این گروهها پس از انتخابات از هم متلاشی می شوند و اتحاد انها صرفا برای کسب سهم بیشتر در مجلس و شوراها یا دولت است

این روش ها با کار حزبی  و اهداف و فلسفه حزب متفاوت است حزب بعد از انتخابات  نیز حضور دارد  و پاسخگو است جبهه ها وجریانات  موجود هر روز به یک رنگ  در  می آیند و ریشه و پایه ندارند لذا نمی توان با اتکا به آنها به اشخاص رای داد ٰ   حزب یک  مرامنامه و ارزش هایی دارد و بر اساس آن فعالیت می کند   حتی  ممکن است حزب 10 سال فعالیت کند اما صاحب سهمی در حاکمیت و قدرت نباشد  تا وقتی که مردم به آن حزب اقبال نشان دهند ٰ  حزب در مقابل عملکرد نامزدهای خود پاسخگو است اما تشکل ها و گروه های با عمر کوتاه در مقابل عملکرد نمایندگان معرفی شده خود پاسخگو نیستند چرا که بعد از مدتی ماهیت وجودی خود را از دست می دهند یا دچار اختلاف و از هم گسیختگی می شوند چرا که برای کسب سهم از قدرت این اتحاد ها این جبهه ها و غیر شکل گرفته اند.

اگر احزاب تقویت نشوند قطعا باندها و گروه های غیر شفاف و بعضا مخرب جای آنها را پر خواهند نمود. در کنار نقش قانون اساسی،  نقش احزاب در رشد یا افول ملت ها و کشورها نقش بی بدیلی است. هیچ کشور توسعه یافته ای در جهان یافت نمی شود که احزاب در آن کشور نقش محوری نداشته باشند احزاب مردمی می توانند به عنوان نمایندگان ملت ستون های انسجام ملی و عوامل افزایش امید و نشاط در جامعه و ناظران بر عملکرد کارگزاران نظام باشند.

تعداد بازدید: 401 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار