پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 08:53   
 
 
   آخرین اخبار  
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
  گزارش بهره‌ وری ریلی در همایش مدیریت حرفه‌ ای، پیشران بهره‌ وری
  انتظارات ریلی از برنامه هفتم
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  نامه به معاون اول رئیس جمهور در پی افزایش بی سابقه حق دسترسی به شبکه ریلی
  بررسی افزایش سرعت ترنست تا 250 کیلومتر بر ساعت
  ◄ رکوردزنی سفر با قطار به معنای سود شرکت های ریلی نیست
  خیز خطرناک راه آهن برای کنترل انجمن صنفی بخش خصوصی ریلی!
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  مقایسه عملکرد چهار مدیرعامل راه آهن از منظر شاخص های کلیدی حمل بار ریلی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 91882صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 7 اسفند 1398 - 12:30
چطور با بازار سرمایه رفتار کنیم؟/ معرفی چند نوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه
ترابر نیوز: رشد شاخص بورس این روز‌ها این سوال را برای مردم تداعی می‌کند که آیا بورس همواره دارای رشد است؟
  

ترابر نیوز:

چطور با بازار سرمایه رفتار کنیم؟
به گزارش خبر24، با راه اندازی تابلوی شیشه ای سازمان بورس و اوراق بهادار، مدت هاست که این نهاد  به جمع اقتصادهای شفاف یا تقریبا شفاف  دنیا متصل شده است.
 
بازاری که هفته فعلی؛ رکورد معاملات خود در چندین سال اخیر را شکسته است به طوری که  شاخص آن روی پله  معاملات بالای ۵۰۰ هزاری  ایستاده است. البته این رشد فضایی انتقاداتی را نیز به همراه داشت.
 
خیلی ها معتقد بودند با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه لایحه Fatf بورس با شدت سقوط خواهد کرد اما اینچنین نبود  و تنها چند ساعت ابتدایی روز بورس سرگردان جذب نقدینگی مورد نیاز بود. این معضل نیز توان کاهش استقبال عموم از بورس را به دنبال نداشته و موضوع بحث ما نیز همین است.
 
افزایش سرمایه های خرد در بازار سرمایه منجر شد تا بورس در روزهای بعد جهش متفاوت ۵۰۰ هزار یا نیم میلیونی را بدون مانع انجام دهد.
 

رشد ۶ دهم درصدی بورس پس از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF
طحانی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص وضعیت بازار بورس پس از ماجرا FATF اظهار کرد: درحال حاضر بازار بورس افت نکرده است بلکه سه هزار و صدویازده واحد روند رو به رشد را طی کرده و درحال حاضر شاخص بورس حدود ۶ دهم درصد مثبت بوده است.
    
 او در ادامه یبان کرد: از دلایل برگشت بازار هم می‌توانیم به نقدینگی موجود، چشم انداز افزایش دلار که سبب سودآوری شرکت‌ها می‌شود و چشم‌انداز تورم اشاره کرد.
 
طحانی تاکید کرد: چشم انداز تورم سبب آن می‌شود تا افراد به جای سپرده گذاری در بانک‌های کشور سرمایه‌ی خود را در بازار بورس سرمایه گذاری کنند تا با توجه به وضیعت دلار سرمایه‌ی آن‌ها به نسبت میزان تورم، رشد قابل چشمگیری داشته باشد.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تاثیر قرارگیری در لیست سیاه را بانک مرکزی باید دربلند مدت مشاهده کند.
 
او  افزود: بانک مرکزی باید به این نکته توجه داشته باشد که آیا شرکت‌ها مانند قبل بازدهی موفقی در خرید و فروش داشته اند یاخیر؛ اگر شرکت‌ها روند رو به رشد خود را ماننده سابق ادامه بدهند یعنی قرار گیری در لیست سیاه  برای آن‌ها تاثیر گذار نبوده است، ولی اگر بر عکس این موضوع اتفاق افتاد باید شاهد کاهش سود آوری بازار‌های سرمایه باشیم.
 
در این گفت و گو به نقش تورم در سوق گرفتن سرمایه های مردمی به بورس اشاره شد اما سوال اینجاست که آیا مردم یکباره به سمت بورس بروند؟!
 

آموزش گیری و انتخاب سهام مناسب شرط موفقیت در بازار سرمایه

شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو باخبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره افزایش حجم معاملات در بورس و ورود برخی از مبتدی‎ها به این بازار اظهار کرد: حجم عظیمی از نقدینگی‌ها به بازار سرمایه سرریز شده است که جای بسی خوشحالی و تا حدودی هم نگرانی دارد.

محمدی گفت: نوسانات بازار سرمایه طبیعی است اما می‌دانیم بورس در بلند مدت امن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است به شرطی که مردم در انتخاب سهام به سودآوری شرکت‌ها توجه داشته باشند. نقدینگی در بازارهای موازی به هر صورتی خود را نشان می‌دهد که خوشبختانه در بورس این روند مثبت گزارش شده است.

او در پاسخ به این سؤال که بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای مردم در بورس چگونه است؟ تصریح کرد: بهترین روش این است که مردم از یک سهم خرید نکنند و تنوع به خرید خود در بازار سرمایه بدهند. خرید سهم‌های مختلف از شرکت‌های مختلف در بورس میزان سود آن‌ها را افزایش می‌دهد. آموزش دیدن و پرهیز از شایعات نیز از جمله مواردی است که آن‌ها را در بازار سرمایه موفق می‌کند.

محمدی در ادامه به عدم پیش‌بینی بازارها در سال آینده اشاره‌ای کرد و گفت: نهادهای ناظر امکان ارزیابی و تخمین سال‌های آتی را ندارند اما بر‌اساس تجارب سال‌های گذشته اقدام به سیاست‌گذاری‌ها می‌کنند. ما نیز در بازار سرمایه قصد عمق بخشیدن به بورس را خواهیم داشت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: خیلی از مردم از ما می‌پرسند عرضه اولیه چیست؟ منظور از عرضه اولیه این  است که شرکت‌هایی نظیر مواد غذایی یا بهداشتی و یا سایر صنوف برای اولین بار سهام خود را وارد بورس کرده و به فروش می‌گذارد. به این امر عرضه اولیه گفته می‌شود.

او تأکید کرد:‌ شخصا به دنبال این هستیم که مردم از عرضه‌های اولیه خاطره خوبی از سود بالا را تجربه کنند اما باید دریافت که شرکت‌های عرضه‌کننده نیز به سود خود نیازمند هستند اما این نوید را می‌دهیم که سودهایمان از سود سپرده بانکی بیشتر است.


معرفی چند نوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه

امیری، نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو باخبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به تنوع های موجود در تامین مالی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تامین مالی در حوزه سرمایه و انتشار اوراق (بدهی یا صکوک) محقق می شود.

او افزود: در حوزه تامین مالی به روش سرمایه ای، ورود سرمایه های جدید و عرضه های اولیه از متداول ترین روش های تامین مالی یا جذب پول های خرد عموم به بورس است.

امیری گفت: در حوزه بازار بدهی ابزارهای بسیار متنول کلاسیک و اسلامی وجود دارد که می تواند نیاز هر دو قشر خریدار و فروشنده را برطرف کند.

نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در ابزارهای اسلامی دامنه وسیعی از جمله اوراق اجاره، مرابهه، منفعت و.. برای تامین مالی وجود دارند.

او تصریح کرد: همه این روش ها تنوع ابزارها را برای ما فراهم می کند. این ابزارها از ابتدای سال به مبلغ ۱۴۴ هزار میلیارد تومان برای ما تامین مالی به ارمغان آورده است. از این میزان ۷۵ هزار میلیارد تومان در بخش انتشار اوراق بوده است.

امیری با اشاره  سهم بالای دولت در انتشار اوراق در بورس، تشریح کرد: بخش خصوصی نیز سهمی در انتشار اوراق در بورس دارد اما هنوز رغبت آن ها کمتر است و دلیل آن عدم آشنایی وجود ابزارهای تامین مالی( منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه عمرانی یا جاری) است.

امیری گفت: بازار سرمایه امکان تامین مالی بلند برای ۳ تا ۵ ساله را داراست که نسبت به تامین مالی بانکی بسیار به صرفه تر است. چرا که در بانک ها بعد از موعدی دوران بازپرداخت مبلغ آغاز می شود اما در بورس چنین نیست.

این مقام مسئول تاکید کرد: بازار سرمایه در زمان مقرر تنها سودها را از منتشر کننده اوراق دریافت می کند و باز پرداخت مبلغ انتهای دوره معین صورت گیرد.

نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشار به برخط بودن (online) بودن فرآیندهای شرکت های بورسی، گفت: بورس الزاماتی برای انتشار اطلاعات به سهامدار دارد و آن ها موظفند سازوکار فعالیت خود را به بورس و مخاطب نشان دهد. در صورتی که بازار پولی چنین اتفاقی نمی افتد.

وی با اشاره صحیح ترین روش مشارکت مردمی در بورس بیان کرد: هم اکنون یکی از مهم ترین دغدغه بورس، تامین مالی سرمایه در گردش است. اوراق "مرابهه" به سرمایه در گردش شرکت ها کمک می کند.

وی گفت:  به طور مثال یک تولید کننده در پی تامین مواد اولیه خود است اما نقدینگی لازم ندارد. به نهاد واسط رجوع می کند تا خرید او را انجام دهد. این نهاد واسط به نمایندگی از سهام داران اقدام تهیه مواد می کند.

امیری با اشاره به سود حاصل از اوراق "مرابهه" گفت: پس از خرید قطعات، نماینده شرکتی این قطعات را بسته به نیاز تولیدکننده در اختیار وی قرار می دهد.

در این گزارش ابتدا به شرایط محیطی بورس در روزهای گذشته نگاهی انداختیم واز طرفی تلنگری به حجم نقدینگی سیل آسای وارد شده به بورس زدیم، چرا که بسیاری از فعالان این حوزه این روزها رشد بیش از حد بورس را خوشبینانه تحلیل نمی کنند و این حجم از سربالایی را با سر پایینی برابری، پیش بینی می کنند هر چند بورس ایران به قدری جذابیت و ابزارهای خود را گسترش داده که توانسته جزو بورس های برتر قرار بگیرد اما بهتر از جوانب احتیاط  در افزایش سرمایه و رشد شاخص را نیز در نظر بگیرد.

 

تعداد بازدید: 2829 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه
  ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس
  دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد، فرصت احیای برجام را هم از دست داد / پنجره عمان هم کمکی نکرد، چون سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
  بورل: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز جهان بود؛ امروز بزرگترین گورستان رو باز جهان است.
  یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  بررسی تکنولوژی های انواع سیستم های حمل و نقل
  واهمه از آمار احتمالی بالای تصادفات رانندگی در نوروز 1403
  ۱۶۰ همت هزینه سالانه تصادفات جاده‌ ای می‌ شود
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  ممانعت ترکیه از اتصال راه‌آهن ایران به اروپا/تکمیل کریدور ریلی مقاومت مستلزم اجرای‌ قانون ترانزیت در عراق
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  کانال کشتیرانی ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرایط با ثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید
  اجرای موفق ، کامل و موثر پروژه بزرگ ایرانرود
  ساخت بزرگ ترین هواپیمای جهان توسط یک استارتاپ آمریکایی
  اقلیم جدا شده «اوستیای جنوبی» گرجستان در حال بررسی الحاق به روسیه است
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  بهره برداری از تمام خطوط هفت‌ گانه مترو در سال آینده
  راهنمای رانندگی در پرخطرترین جاده های ایران
  معاون حمل‌ ونقل صنایع وزارت صمت منصوب شد
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  تصادف اتوبوس حامل کارگران در پاکدشت ۳۰ مصدوم داشت
  تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
  وکیل تاجزاده: موکلم از تیرماه ۱۴۰۱ که بازداشت شده تا اکنون، از یک روز مرخصی استحقاقی جز مرخصی درمانی استفاده نکرده
  چمران: خودروسازان داخلی به تعهد خود برای تولید اتوبوس‌ برقی عمل نکردند
  قائم‌ مقام حوزه‌ علمیه قم: بیش از ۴ هزار طلبه نزدیک به اجتهاد داریم
  رئیس پلیس راه کشور: مرگ ۱۱۰ تن در تصادفات ۳ روز اول مسافرت‌های نوروزی
  چشم پوتین به این «پروژه انقلابی» در ایران
  افتتاح شهر فوق مدرن ۹ میلیارد دلاری تویوتا با اتومبیل های خودران در اواخر سال ۲۰۲۴
  بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه تهران انجام می‌دهیم
  تهرانی‌ها امسال چند روز هوای آلوده داشتند؟
  مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ / مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک
  مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
  میزان دوره سربازی رسما ۱۴ ماه شد
  در ایران بحران نارضایتی وجود دارد/ حذف‌ها نتیجه‌اش به همین جا می‌رسد/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است/ چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  آنکارا: الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی شناسیم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار