فروش خودروهای گازمایع سوز که دارای تائیدیه استاندارد زیست‌محیطی از مراجع مربوطه هستند در ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ سه برابر شد. دلیل این افزایش الزامات زیست‌محیطی شهرهای بزرگ اسپانیا مانند مادرید و بارسلون در کنار قیمت‌های جذاب این‌گونه خودرورها در مقایسه با سایر خودروهای دارای استاندارد زیست‌محیطی مانند هیبریدی و الکتریکی بود. بر اساس اطلاعات اداره کل حمل و نقل اسپانیا، ۲۱۱۳ خودرو گاز سوز در ژانویه فروش رفته که ۱٫۹ درصد از سهم فروش خودرو را داشته که با سهم ۰٫۲ درصدی فروش خودروهای CNG سوز و سهم ۰٫۷ درصدی خودروهای الکتریکی قابل مقایسه است.

خودروهای گازمایع سوز عوارض کمتری به شهرداری ها پرداخت می کنند و دسترسی سهل‌تری به محدوده‌های ترافیکی کنترل شده (طرح ترافیک) و در استفاده از پارکینگ‌ها اولویت دارند در حالی که محدودیت‌ها برای خودروهای با سوخت بنزین و گازوئیل در حال افزایش است.
سهم خودروهای با سوخت‌های جایگزین (بنزین و گازوئیل) در کل به ۹٫۱ درصد رسیده است. صنعت گازمایع هند خواستار محرک‌های جذاب برای گسترش تبدیل خودورها به اتوگاز شده است

اتحادیه خودروهای گازمایع سوز هندوستان از دولت خواسته هست که مالیات‌های خرید کالا و خدمات (GST) را برای خرید و نصب کیت‌های تبدیل سوخت خوروها به گازمایع را از ۲۸ درصد به ۵ درصد کاهش دهند تا مشوقی باری گسترش این مساله باشد. این اتحادیه می گوید این مالیات‌ها مانع گسترش است در صورتی که LPG در مقایسه با بنزین و گازوئیل بسیار تمیز تر و کم آلاینده‌تر است و کاهش این مالیات به سیاست‌های دولت در جهت کاهش آلودگی مناطق شهری کمک می‌کند. گوپتا مدیر این اتحادیه می‌گوید تبدیل سوخت به LPG سهل ترین و سریع‌ترین راه کاهش آلاینده‌ها میباشد. و اشاره می کند که در خیلی از کشورها مانند کره جنوبی و ترکیه اتوگاز سهم بسیار بالائی در سبد سوخت خودرو دارد.

یک انگلیسی کمپینی را برای کاهش آلاینده‌های دیزل با استفاده از LPG براه انداخته است. یک کارآفرین انگلیسی با تاسیس شرکتی بنام “ادونتیج” در ایالات‌متحده امریکا بدنبال تمهید ۵۰۰ هزار پوند سرمایه برای کاهش سالانه ۱۶ میلیون تن آلاینده اکسید نیتروژن (NOX) در امریکا می‌باشد. این شرکت روشی را ابداع کرده است که مخلوط مشخصی از هوا و گازمایع را به سیستم احتراق کامیون‌ها و تریلی‌های دیزلی تزریق می‌کند که کارائی سوخت این خودروها را افزایش می‌دهد. این تکنولوژی راندمان سوخت این وسائل نقلیه را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد که موجب کاهش هزینه سوخت به میزان حدود ۴۵ سنت در هر گالن خواهد شد. “دانیل میشل” مالک این شرکت قبلا این تکنولوژی را در اروپا عرضه کرده است و بدنبال موفقیت آن در تلاش فروش آن در امریکا می‌باشد. تجربه اروپا نشان دهنده کاهش قابل توجه انتشار آلاینده‌های NOX و CO2 مربوط به این ماشین‌آلات بوده است. او می‌گوید شرکت او توانسته است مصرف سوخت کامیون ها را تا ۱۷٫۶ درصد و میزان انتشار آلاینده NOX آنها را تا ۸۳ درصد کاهش دهد. او معتقد است که یک شرکت حمل و نقل با یک ناوگان شامل ۵۰۰ تریلی که هرکدام آنها حدود ۱۶۰هزار کیلومتر در سال طی مسافت می‌کنند، حدود ۱٫۶ میلیون دلار در سال از این طریق صرفه‌جوئی خواهد کرد. ضمن این که ۲۰ درصد LPG به همراه سوخت دیزل استفاده می‌شود از دیزل ارزانتر است.

یک نکته تحلیلی در مورد این سه خبر: سهم دادن به گازمایع در سبد سوخت خودرو در سالهای گذشته می توانست بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به بنزین و واردات بنزین و محیطزیست را حل کند اما توسعه اتوگاز در کشور در دوره قبلی مدیریت وزیر فعلی نفت بدون کمترین مطالعه متوقف شد و قابل بررسی است که از این ناحیه چه صدمات و خساراتی به کشور وارد شده است