پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 17:10   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 91397صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 10 آذر 1398 - 08:25
۲۰ هزار خودروی سنگین، گازسوز خواهند شد
  
ترابر نیوز:

ابوالقاسم اسلامی

 ۲۰ هزار خودروی سنگین، گازسوز خواهند شد

طرح گازسوز کردن ۲۰ هزار خودروی سنگین با اولویت اتوبوس‌ها و خودروهای درون‌شهری کلانشهرها، با همکاری وزارت صنعت و شرکت ملی پخش، اجرایی خواهد شد.

 
 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نظر دارد که طرح گازسوز کردن خودروهای سنگین را کلید بزند. این طرح پس از گذشت حدود یک دهه از طرح خودروهای دوگانه‌سوز مطرح می‌شود و هدف آن، صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل عنوان شده است. حمید قاسمی ده چشمه، مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این مورد گفت:

برای گازسوز کردن خودروهای سنگین ابتدا همه اقداماتی که جهت انجام این کار در دنیا انجام شده بود را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در کشورهایی مانند چین، آرژانتین، آمریکا و کانادا خودروهای سنگین گازسوز هستند. این کشورها اکثراً اقتصاد محور هستند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم. پیشنهاد اولیه گازسوز شدن خودروهای سنگین از سوی بخش خصوصی مطرح شده است. نمونه‌هایی هم ساختند که در قزوین به‌صورت آزمایشی استفاده می‌شود و در تهران هم قرار است ۱۰ نمونه مورد استفاده قرار گیرد.

گازسوز خودروی سنگین کامیون CNG گاز

قاسمی ده چشمه از مذاکره با شرکت‌های بزرگ دنیا برای گازسوز کردن پیشرانه خودروهای سنگین خبر داد و افزود:

شرکت فولکس‌واگن آلمان چندی پیش از گاز ایران نمونه‌برداری کرد و نمونه پیشرانه‌ای که بر اساس گاز ایران ساخته است را به ایران تحویل داد. این پیشرانه با یک بار سوخت‌گیری CNG قادر است ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت طی کند. هدف ما این است که این فناوری را بومی کنیم. این شرکت ۱۲ هزار پیشرانه آماده برای واردات به ایران دارد.

گازسوز کردن ۲۰ هزار خودروی سنگین در قدم اول

قاسمی ده چشمه در ادامه افزود:

به‌طور کلی ۲۴۰ هزار خودروی سنگین در کشور تردد می‌کنند. در نخستین قدم ۲۰ هزار خودروی سنگین گازسوز می‌شوند و اگر این طرح نتیجه‌بخش بود، آن را توسعه خواهیم داد. سوالاتی در مورد این‌که گازسوز کردن خودروهای سنگین وظیفه شرکت ملی پخش است یا خیر، مطرح می‌شود. در یکی از بندهای اساسنامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمده است که سیاست‌گذاری، اعمال مدیریت کارفرمایی، انجام فعالیت‌های مهندسی، تامین تجهیزات و سامانه‌های مورد نیاز از خارج و داخل کشور به منظور توسعه، ساخت و راه‌اندازی جایگاه‌های تک منظوره عرضه CNG و تبدیل سوخت خودرو و موضوعات مرتبط با گازسوز کردن خودرو بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. سازمان بهینه‌سازی برای کل کشور تصمیم می‌گیرد و خط‌مشی تعیین می‌کند و ما باید فعالیت‌های اجرایی آن‌ را با اجازه شورای اقتصاد انجام دهیم.

گازسوز کردن خودرورها توسط وزارت صنعت

مدیر CNG  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  با بیان این که کار تبدیل و گازسوز کردن خودروها بر عهده وزارت صنعت است، گفت:

وزارت صنعت هم این امر را پذیرفته است و زمان دو ساله به ما پیشنهاد داده‌اند؛ هم‌اکنون ۴۰۰ شرکت تبدیل در کشور وجود دارد. قرار است این فرایند توسط وزارت صنعت انجام شود و به تائید سازمان ملی استاندارد برسد. زمانی که خودرو گازسوز شد در سامانه ثبت می‌شود و در جایگاه رکورد می‌شود که این فرایند واقعاً انجام شده است. بر این اساس صرفه‌جویی که حق خودروی مذکور است، به آن تعلق پیدا می‌کند.

گازسوز خودروی سنگین کامیون CNG گاز

پیشنهاد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به وزارت صنعت

قاسمی ده چشمه با تاکید بر این‌که تقاضای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از وزارت صنعت، تولید خودروی پایه گازسوز است، اظهار کرد:

طرحی پیشنهاد دادیم که طبق آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو از ابتدا گازسوز (سوخت CNG) شوند. زیرا اکنون مشکل پیشرانه گازسوز برطرف شده است و دانش آن هم در دنیا وجود دارد. تاکنون نگران بودیم چنین پیشرانه‌ای وجود نداشته باشد یا پیشرانه‌ها کارایی لازم را نداشته باشند، اما هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ پیشرانه گازسوز مخصوص خودروی سنگین تولید کرده‌اند.

جزئیات تامین سرمایه گازسوز کردن ۲۰ هزار خودروی سنگین

قاسمی ده چشمه به این سوال که سرمایه مورد نیاز برای گازسوز کردن ۲۰ هزار خودروی سنگین از چه محلی تامین می‌شود، پاسخ داد:

سرمایه آن از طریق ماده ۱۲ تامین می‌شود؛ به عبارت دیگر صرفه‌جویی صورت می‌گیرد، بعد از این‌که صرفه‌جویی محقق شد سرمایه تامین می‌شود. وزارت صنعت در جایگاه‌های سوخت‌گیری، دوربین‌های پلاک‌خوان نصب می‌کند که این دوربین‌ها به شناسایی خودروهای گازسوز کمک می‌کنند. یکی از خودروسازان داخلی خودرویی بدون مخزن بنزین تولید کرده است و پیشنهاد خوبی به نظر می‌رسد. ما در حال بررسی این پیشنهاد هستیم و در آینده نزدیک نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

گازسوز خودروی سنگین کامیون CNG گاز

مدیر CNG  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد قدرت پیشرانه و مصرف سوخت خودروهایی که گازسوز می‌شوند، توضیح داد:

طی این فرآیند، قدرت پیشرانه از ۱۰۵ اسب بخار به ۱۴۱ اسب بخار تبدیل می‌شود و مصرف سوخت هم کاهش می‌یابد. این طرح ترکیبی از طرح‌های داخلی و یک کشور خارجی است. قرار است طرف خارجی با سازنده داخلی همکاری کنند. سهم آن‌ها ابتدا ۵۰ به ۵۰ است اما به مرور زمان سهم خارجی‌ها کم‌تر شده و هزینه تجهیزات کاهش می‌یابد. صددرصد مخزن، اتصالات، رگولاتورها و فیلترها داخلی است.

۱۱۰۰ جایگاه CNG آماده خدمت‌رسانی

قاسمی ده چشمه در مورد آمادگی جایگاه‌های سوخت‌گیری برای عرضه CNG توضیح داد:

۱۱۰۰ جایگاه آماده ارائه سرویس هستند. فقط لازم است سر نازل را عوض کنیم که مشکلی ندارد و آماده است.

گازسوز خودروی سنگین کامیون CNG گاز

گازسوز کردن ۱۰ خودروی سنگین به‌صورت آزمایشی

مدیر CNG  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  با بیان این‌که ۱۰ خودرو به‌صورت آزمایشی گازسوز شده‌اند، گفت:

۱۰ نمونه در قزوین به‌عنوان طرح پایلوت تبدیل شده و به راننده تحویل داده‌ایم. ۱۰ نمونه بعدی در تهران خواهند بود. راننده‌ها راضی بودند و هزینه‌ای هم از آن‌ها گرفته نشده است. ۵۰ درصد پیشرانه گازوئیل‌سوز و ۵۰ درصد گازسوز است. قیمت گازوئیل هم‌اکنون لیتری  ۳۰۰ تومان و نرخ CNG که به اتوبوس‌رانی تهران تحویل داده می‌شود، ۱۴۰ تومان است. قیمت گازوئیل ثابت نخواهد ماند اما ما تضمین می‌کنیم قیمت CNG تا پنج سال ثابت بماند. از طرف دیگر زمانی که CNG جایگزین بنزین شد، می‌توانیم بنزین را صادر کنیم. ممکن است در زمینه فروش نفت تحریم شویم، اما در بنزین و گازوئیل تحریم‌پذیر نیستیم.

قاسمی ده چشمه در ادامه با اشاره به امضای قرارداد بلندمدت با کارخانه‌های تبدیل به خودروی گازسوز، گفت:

برای هر طرح پنج سال در نظر می‌گیریم. دو سال کار را انجام دهند اما تا پنج سال بازپرداخت دست ما است و بازپرداخت موظف می‌کند که ایرادها و مشکلات را برآورده کنند. البته شکل قرارداد طوری است که سیستم‌های حمایتی رعایت شود. طراحی گازسوز مطابق استاندارد یورو چهار به بالا است. طراحی خودرو باید بر این اساس باشد، اما وقتی طرح اجرایی شد مشخص می‌شود اثرات زیست محیطی آن چقدر بالا است.

اولویت تبدیل به خودروی گازسوز

مدیر CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان این‌که طرح گازسوز کردن خودروهای سنگین مراحل اولیه اخذ مجوز را طی می‌کنند، گفت:

باید مجوز تبدیل از شورای اقتصاد گرفته شود. اولویت اول، خودروهای درون‌شهری در کلان‌شهرها هستند که آلودگی بیشتری تولید می‌کنند و اتوبوس‌ها که بیشترین تردد را داخل شهر دارند. از نظر توزیع و عرضه CNG مشکلی نداریم. سیستم‌های کوچک مقیاس را تعبیه می‌کنیم. البته خودروهای مرزی هم برای کنترل قاچاق در اولویت هستند.

خودروی دوگانه‌سوز CNG گاز طبیعی

بر اساس این گزارش، قاسمی ده چشمه پیش‌تر از ارائه طرحی برای گازسوز شدن ۲۴۰ هزار خودروی دیزلی در کشور خبر داده و گفته بود:

با اجرای این طرح، سهم سوخت سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد و از ۲۰.۵ میلیون مترمکعب کنونی به ۲۳.۱ میلیون مترمکعب می‌رسد. با جایگزینی سوخت پاک در این خودروها، مصرف گازوئیل کشور ۶ درصد کاهش می‌یابد. در صورت تصویب این طرح که با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام خواهد شد، از شیوه تبدیل سوخت خودروها به سی‌ان‌جی استفاده خواهیم کرد.

چالش‌های پیش رو

از ابتدای گازسوز کردن خودروهای بنزینی در کشور، این طرح با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. مهم‌ترین عامل در عدم رغبت رانندگان به گازسوز کردن خودروها، ترش بودن گاز ایران و مشکلات پیش‌آمده برای پیشرانه است. این مسئله که قدرت پیشرانه در خودروهای دوگانه‌سوز پایین می‌آید و در بلندمدت تاثیر نامطلوبی بر وضعیت سلامت پیشرانه می‌گذارد، از دغدغه‌های اساسی رانندگان به شمار می‌رود. یکی دیگر از مشکلات رانندگان، فشار پایین برخی جایگاه‌های سوخت‌گیری است که معمولاً رانندگان خودروهای دوگانه‌سوز به آن اشاره می‌کنند. مدیران و مسئولان دست‌اندرکار باید پیش از آغاز طرح جدید، پیش‌بینی‌های لازم را برای آینده در نظر داشته باشند تا این مسائل بار دیگر تکرار نشوند. 

 

 

تعداد بازدید: 490 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
  مجهزترین و شیک ترین اتوبوس کاروان دارای پارکینگ(هتل 5 ستاره متحرک)/فیلم
  محاسبه هزینه های تحریم و تعیین مجازات کاسبان تحریم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار