پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 18:47   
 
 
   آخرین اخبار  
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90845صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 20 شهریور 1398 - 13:33
مافیای مواد مخدر ایران هم اتاق فکر دارد
  
ترابر نیوز:

مافیای مواد مخدر ایران هم اتاق فکر دارد

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد درباره مافیای قدرتمند مواد مخدر در کشور به گفت وگو با کارشناسان پرداخت و آورد: تمایل مافیا به واردات و پا پس کشیدن از ورود به عرصه تولید، باید به عنوان یکی دیگر از ویژگی ‌های شبکه قاچاق مواد مخدر در این کشور مورد توجه باشد.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: نام «جمعه خان گمشادزهی»، «قورباغه مکران» و «نصیر بامری» که در دهه‌های ٨٠ و ٩٠ به عنوان توزیع‌کنندگان کلان تریاک و هرویین در ایران دستگیر شدند، امروز در فهرست افتخارات نیروی مقابله ایران با مواد مخدر ثبت شده؛ اگرچه این سه نفر و معدودی مانند آنها، پایان غائله توزیع و ترانزیت مواد مخدر در ایران نیستند و نخواهند بود.

وابستگی سرشاخه ‌های اصلی این شبکه به گردش اقتصادی تک ‌محصولی، یکی از تفاوت ‌هایی است که نه در سطح خرد که در سطح کلان و حتی در مرور نحوه فعالیت همان چند چهره‌ای که در فهرست افتخارات نیروی مقابله با مواد مخدر ایران به ثبت رسیده‌اند بارز است.

گمشادزهی، قورباغه مکران و نصیر بامری، صرفا نقطه ‌های کوچکی روی خط ممتد و همیشگی جابه‌ جایی و عرضه داخلی و بین ‌المللی تولیدات افغانستان هستند. چندی قبل، مسوولان نیروی انتظامی از فعالیت ٢٠٠ الی ٢٥٠ هزار قاچاقچی مواد مخدر در ایران خبر دادند. این اعداد، مخاطبان را به این اشتباه می‌اندازد که مافیای مواد مخدر در ایران از ٢٠٠ الی ٢٥٠ هزار قاچاقچی تشکیل شده است. ممکن است اعضای زیرشاخه‌‌ها، تعداد قابل توجهی باشد اما قطعا سود کلان این تجارت، در میان تعداد معدودی تقسیم می‌شود.

خرده فروشانی که طی سال‌های گذشته، خبرنگار «اعتماد» با آنها صحبت کرده و از محل فروش چند کیلو هرویین یا شیشه، چند میلیون تومان در روز کاسب بوده‌اند، هیچگاه سرشاخه‌ ها را ندیده‌اند و صرفا از «علی و هومن و آرش و حمید و فریدون و...» نام می‌برند که صاحبان این اسامی مستعار هم، فقط یک پله و نه بیشتر، بالاتر از این خرده فروشان ایستاده‌اند. حتی صاحبان پاتوق‌ های خیابانی مصرف مواد که به دلیل نوع فعالیت پاتوق، صاحب‌نام شده‌اند، از توزیع ‌کننده اصلی، هیچ نمی‌دانند و البته، نمی‌خواهند هم که بدانند... همچنان که انحصار تجارت مخدرها و محرک‌های سنتی در دنیا، برای مافیای کشورها یک برند قدرت به شمار می‌آید، ایران هم از این وضعیت مستثنی نیست.

به نظر می‌رسد مافیای ایران هم مانند سایر شبکه‌های جهانی مواد مخدر، ورود به عرصه تولید روانگردان‌ها را برای آبروی شجره خود عار می‌شمارد. صرفنظر از سابقه تاریخی مصرف روانگردان‌ها در دنیا، مواد روانگردان با این ترکیبات و ضمایم امروزی، برای مافیای مواد مخدر ایران همچون مُدهای زودگذر بی‌ریشه‌ای هستند که بیشتر، حیثیت حرفه‌ای آنها را خدشه‌دار می‌کند تا اینکه سود تضمین شده و آینده‌سازی به دنبال داشته باشد. دولت ایران، هر سال در سالگرد مبارزه با مواد مخدر، چند ده کیلو مواد روانگردان به آتش امحا می‌سپارد در حالی که بنا بر اظهارات رسمی مسوولان، از مجموع تریاک تولید شده در افغانستان، سالانه حدود ١٥٠٠ تن وارد ایران می‌شود که یک سوم این مقدار در داخل کشور مصرف شده، حدود یک سوم توسط نیروی مقابله ایران کشف می‌شود و باقیمانده هم در مسیر ترانزیت به سمت آسیای میانه از کشور خارج می‌شود.

تجارت تریاک و مواد بر پایه آن، نه فقط در ایران، هنوز در دنیا ارج و قرب خاصی دارد که برای سران مافیا مانند سرقفلی غیرقابل فروش است. ممکن است در مقطعی کوتاه و در نیاز سنجی بازار و به پیروی از مطالبات روز، مافیا وارد عرضه روانگردان‌ها شده باشد اما روند تمرکز نیروی مقابله با مواد مخدر ایران، نشان می‌دهد که بازار، همچنان در دست گل خشخاش است.

** کارشناسان، «مافیا» را چگونه می‌بینند؟
پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت ‌وگویی که چندی قبل با «اعتماد» داشت در تحلیل عملکرد مافیای مواد مخدر در ایران گفت: «واقعا نمی‌توانیم بگوییم که چند درصد قاچاقچیان ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا (از مسیر ایران) ایرانی هستند که اگر این افراد را می‌شناختیم، حتما در هر نقطه از دنیا بودند می‌توانستیم به آنها ضربه بزنیم.

** فکر می‌کنید مافیای ایران، هم سطح، بالاتر یا پایین‌تر از شبکه‌های جهانی است؟
«واقعا نمی‌توانم اظهارنظر کنم. تعدادی از دانه‌ درشت ‌هایی که در ایران سال‌ها تحت تعقیب بودند، با ردزنی ‌های اطلاعاتی دستگیر شدند اما به هر حال، قاچاقچی بین ‌المللی، قاچاقچی بین ‌المللی است.»

نهادهای غیردولتی فعال در کاهش آسیب ‌های اعتیاد، به دلیل ارتباط دایمی با معتادان داوطلب حمایت، مواجهاتی هم با خرده ‌فروشان و گردانندگان جزء کلنی ‌های مصرف دارند؛ مواجهاتی که می‌تواند ردی به تحلیل درباره فعالیت مافیای مواد مخدر در ایران بکشد.

عباس دیلمی ‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره، در گفت ‌وگو با «اعتماد» در نگاهی به ماهیت و عملکرد شبکه قاچاق مواد مخدر در ایران می‌گوید: نگاهی به وضعیت تولید و فروش تریاک در افغانستان، می‌تواند تصویری از ساختار مافیای مواد مخدر ایران به دست دهد. فراموش نکنیم که در افغانستان، آزمایشگاه‌های تولید هرویین هم فعال هستند و بنابراین، کالای ترانزیت از ایران به سمت اروپا و امریکا، تریاک و هرویین خواهد بود. این سوال را باید مطرح کنیم که آیا یک قاچاقچی جدید می‌تواند وارد خاک افغانستان شده و ٥ الی ١٠ تن تریاک خریداری کند بدون آنکه شناسایی شود؟ پاسخ این سوال منفی است زیرا کشاورزان افغان، تولید‌کنندگان خرد هستند که محصول ‌شان را یا در سطح خرده ‌فروشی عرضه کرده یا به بنکدارهایی می‌فروشند که مشتریان خاص، سراغ همان بنکدارها خواهند آمد چون تجارت و اقتصاد مواد مخدر در دست آنهاست.

** سعید صفاتیان، رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با «اعتماد» به یک ویژگی مشترک مافیای مواد مخدر ایران با سایر کشورها اشاره می‌کند؛ اتاق فکر.
«تاکید دارم که مافیای مواد مخدر یک اتاق فکر دارد و تغییراتی که در جامعه می‌بینیم، گران شدن شیشه، کم شدن تریاک، ورود دوباره هرویین، افزایش مصرف داروها و... اتفاقی نیست. یک اتاق فکر مشترک در شبکه‌های مافیایی، چه در داخل کشور یا در سطح جهانی، با رصد نیاز جامعه، نوع مبارزه نیروهای مقابله، برنامه‌های پیشگیری و درمان، مدل عرضه را طراحی می‌کند. اتاق فکری که متاسفانه اعضای بسیار خوش فکر و باهوشی دارد و از اطلاعات درست و بدون سانسور دریافت شده از مسیرهای چندگانه بهره می‌گیرد. نمی‌توان گفت که این اتاق فکر، در داخل کشور است یا حتی اعضای آن، ایرانی یا غیر ایرانی هستند اما قطعا این اتاق فکر، از پشتوانه‌های اقتصادی و علمی بسیار قدرتمندی برخوردار است و با تجهیز به سیستم بسیار پویا، از ضعف نظام مقابله ما، حداکثر استفاده را می‌برد. در عین حال، به نظر می‌رسد اعضای مافیای مواد مخدر، در جایگاه واقعی خود قرار دارند ضمن آنکه یکی از ویژگی‌های مافیا، گستردگی روابط در تمام حوزه‌های علمی، اقتصادی و... است.»

** همسایگی با افغانستان تاثیری در ساختار مافیای ایران دارد؟
«بله، به دلیل ارزانی قیمت و تسهیل دسترسی. افغانستان، نیروی حفاظتی قدرتمندی برای مرزهای خود ندارد و ساختار قدرت در افغانستان و حجم بالای تولید تریاک در این کشور، به واردات آسان و قیمت نازل تریاک در ایران منجر می‌شود و به همین دلیل، ساختار مافیا در ایران، مشابه ساختار مافیای کشورهای تولید‌کننده مواد مثل امریکای جنوبی است.»

** تا دو دهه قبل، با این حجم جرایم سازمان یافته و قاچاق مسلحانه مواد مخدر در ایران مواجه نبودیم. علت تغییر رویکرد مافیا را چگونه تحلیل می‌کنید؟
«سیستم انتظامی در ایران قدرتمندتر عمل می‌کند و به همین دلیل، شبکه قاچاق، روش‌های قدیمی را کنار گذاشته و ناچار به درگیری‌های مسلحانه است. در عین حال، حجم مواد در حال جابه‌جایی که با میزان سود ارتباط دارد هم، احتمالا رو به افزایش است.»

صفاتیان فرضیه گرایش به تجارت تک‌محصولی در مافیای ایران را اینگونه تایید می‌کند: «به نظر من هم رده‌های بالا، تک محصولی کار می‌کنند چون با این شیوه، بازار را در دست می‌گیرند. ورود همزمان رده‌های بالای مافیا به شیشه، حشیش و مورفین، کمی دشوار است چون با تجارت تک محصولی، بیشتر می‌توانند امنیت شبکه را تامین کنند در حالی که برای یک سیستم چند لایه باید افراد مختلفی را هم درگیر کنند که همین اتفاق، امنیت شبکه را به خطر می‌اندازد.»

این جملات، قطعا سایه محوی از شبکه‌ای است که هیچ مقام مسوولی از مختصات آن اطلاعی ندارد. دل مان را خوش می‌کنیم که اسمی را، خطوط چهره‌ای را، خبر محرمانه‌ای را به ذهن سپرده‌ایم اما در واقعیت، Mafia یک شبح محو غیرقابل رویت است.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،5،10
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

تعداد بازدید: 441 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار