پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 15:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90357صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل دوشنبه، 24 تیر 1398 - 10:07
بالن قیمت مسکن پردیس سقوط کرد/ این‌جا بهشت است اما برای دلالان/ وعده تحویل ۴۰ هزار واحد تا پایان سال
ترابر نیوز: قیمت مسکن مهر پردیس در سراشیبی قرار گرفت؛ دلالان و برخی دیگر که اواخر سال گذشته از جهش نرخ‌ها ذوق‌زده شده بودند احتمالاً با رسیدن به هدف خود برای سود بیشتر و افزایش قیمت عرصه، یواشکی کنار می‌کشند و خریداران را با سقوط قیمت‌ها تنها می‌گذارند؛ این روزها دیگر در پردیس خبری از نرخ‌های نجومی نیست و اتفاقی که کارشناسان منتظرش بودند رخ داد. قیمت در هفته‌های اخیر تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
  
ترابر نیوز:
شهر جدید پردیس

به گزارش ایسنا، قیمت‌های میلیاردی مسکن مهر که اواخر سال گذشته در پردیس به گوش می‌رسید به گفته کارشناسان، دیگر بادکنک نبود، حباب هم نبود، بلکه بالن بود. جهش قیمت‌ها بعضی از مسؤولان را هم در باد قهرمانی خوابانده بود؛ برخی نهادها گویا وظیفه اصلی خود را به عنوان حمایت از اقشار پایین‌دست فراموش کرده بودند و بنا به ادعای ساکنان، همراه با تیم‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای روز به روز قیمت را بالا می‌بردند. هدف هم تنها یک چیز بود؛ افزایش قیمت عرصه زمین‌ها. به قدری در پردیس، جو گرانی راه انداختند که قیمت مسکن مهر این شهر در مقطعی از قیمت‌های شمال تهران فراتر رفت؛ گویی ائتلاف نانوشته‌ای به منظور رونق‌دهی به شهر پردیس ایجاد شده بود.

ساکنان می‌گویند که در هفته‌های اخیر قیمت‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است. خانم میان‌سالی که به تازگی در پردیس یک آپارتمان خریداری کرده می‌گوید: اواخر سال گذشته از دوست و آشنا می‌شنیدیم که قیمت‌ها در پردیس روز به روز بالا می‌رود. به همین دلیل با قرض و وام و پس‌اندازی که داشتم به زحمت توانستم از یک دلال، واحدی را بدون کابینت و هود و سینک و پکیج به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان خریداری کنم. طوری برایم فضاسازی کرد که اگر همین حالا خانه را نخری چند ماه دیگر باید دو برابر بخری. اما حالا می‌گویند که قیمت خانه‌ام به زیر ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. ضرر من را شرکت عمران جبران می‌کند یا دلال؟ خدا را خوش نمی‌آید.

تیرماه دو سال قبل بود که از بهشت ۶۰۰ هزار نفری آینده در دل کوه‌های سر به فلک کشیده شمال شرق تهران نوشتیم. مسؤولان نیز هر از گاهی در پردیس افتتاح‌هایی صورت می‌دادند و قول‌هایی را به آینده محول می‌کردند. بعضی از مسؤولان تغییر کردند، بعضی‌ها هم هنوز هستند؛ پردیس هم هنوز هست اما تغییر چندانی نکرده است.

امسال تمام می‌شود؛ البته پارسال هم قرار بود تمام شود

ماجرای جشن اتمام مسکن مهر پردیس در پایان هر سال دارد به یک اجرای تکراری بدل می‌شود که معمولاً تجدید و به پایان سال بعد موکول می‌شود. یکی از ساکنان فاز ۸ پردیس بیان می‌کند: «هر سال وعده اتمام مسکن مهر پردیس تا پایان آن سال را شنیده‌ایم اما هیچ‌گاه محقق نشد. امسال هم اعلام کرده‌اند تا انتهای سال جاری، تمام خانه‌ها را تحویل می‌دهند اما با وضعیتی که در اطرافمان می‌بینیم قطعاً تا سال ۱۴۰۰ به این هدف نخواهند رسید».

او می‌گوید: طوری اوضاع پردیس را جلوه می‌دهند که گویی کارگران ۲۴ ساعته در حال کار هستند اما از این خبرها نیست. در بسیاری از فازها مدت‌هاست که یک کارگر هم دیده نشده است. هر از گاهی اقداماتی صورت می‌گیرد، دوباره کارها می‌خوابد و همه چیز فراموش می‌شود.

موضوع پایین بودن خدمات و زیرساخت‌ها در پردیس سال‌هاست که به عنوان مهم‌ترین چالش در تحویل واحدها مطرح می‌شود. قصور هم معمولاً متوجه دستگاه‌های خدمات‌رسان است. طبق برآوردها از حدود ۸۲ هزار واحد مسکن مهر پردیس تا کنون حدود ۳۵ هزار واحد افتتاح شده و ۱۰ هزار واحد هم قرار است تا مردادماه تحویل شود. اما در تمام سال‌های بعد از ۱۳۹۱ عمده ساکنان از نصبیات نصفه و نیمه ناراضی بوده و هستند. در بعضی بلوک‌های جدید از دو آسانسور، فقط یکی کار می‌کند که بنا به گفته ساکنان به دلیل کیفیت پایین، مرتباً خراب می‌شود. پله‌های فرار که باید درِ ضد حریق داشته باشد، اصلاً در ندارند. سیمان‌ها هم ترک خورده است. خانم جوانی ساکن یکی از آپارتمان‌های فاز ۵ می‌گوید وارد بلوک که می‌شویم حالمان از دیدن در و دیوار بد می‌شود. تازه ما و همسایه‌ها کلی خرج کرده‌ایم و اوضاع بقیه بلوک‌ها بدتر است.

بالن قیمت مسکن پردیس سقوط کرد/ این‌جا بهشت است اما برای دلالان/ وعده تحویل ۴۰ هزار واحد تا پایان سال

پول هست ولی کم است

در کنار این همه اتفاقات بد، رگه‌هایی از امیدواری هم دیده می‌شود. با وجود کمبود بودجه‌های دولتی، در یک سال گذشته جنب‌وجوشی برای ساخت و ساز و تحویل واحدها شکل گرفته است. با این حال پیمانکاران می‌گویند که نقدینگی حاصل از فروش عرصه، پاسخگوی هزینه‌های فعلی نیست.

شهرام شفیعی، پیمانکار فاز ۸ پردیس می‌گوید: رابطه پیمانکار و کارفرما یعنی شرکت عمران پردیس نسبت به قبل خیلی بهتر شده است و مسؤولان فعلی پیگیر جمع کردن پروژه هستند اما مشکلات اصلی به نبود نیروی انسانی و نقدینگی شرکت عمران مربوط می‌شود. بعد از افزایش نرخ ارز، قیمت دستمزد، مصالح و نصبیات به همین نسبت افزایش یافته است. شرکت عمران یک سری منابع داخلی دارد که از طریق فروش عرصه تأمین می‌کند اما این مبالغ شاید به ۷۰ میلیارد تومان هم نرسد؛ در حالی که در فاز ۸ به حدود ۷۵۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم.

شفیعی بیان می‌کند: با توجه به این‌که فروش عرصه به صورت اقساطی انجام می‌شود در کوتاه مدت نمی‌تواند به پروژه سرعت بدهد. البته وام برای پروژه‌های باقی‌مانده از ۴۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته که با توجه به ۲۶ هزار واحد در فاز ۸ رقمی معادل ۲۶۰ میلیارد تومان می‌شود که می‌تواند کمک خوبی باشد. الباقی باید از طریق تهاتر زمین تأمین شود که به دلیل رکود ساخت و ساز، تقاضا برای زمین‌های پردیس، چندان زیاد نیست.

وعده تحویل ۴۰ هزار واحد تا پایان سال

با توجه به تاکید رئیس‌جمهور بر تسریع پروژه‌های مسکن مهر، مسؤولان اجرایی و نمایندگان، مرتباً مسائل پردیس را پی‌گیری می‌کنند که در نوع خود قابل تقدیر است؛ آخرین پی‌گیری از این نوع به نشست ۱۸ تیرماه مهرآبادی قائم‌مقام وزیر، موسوی نماینده تهران، بابایی معاون فرمانداری پردیس و هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس با نمایندگان متقاضیان فازهای مختلف مربوط می‌شود. حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز به طور مرتب از پروژه‌های پردیس بازدید می‌کند اما کارها آن‌طور که باید و شاید پیش نمی‌رود. هدایت مدیرعامل عمران پردیس گفته است: برای تکمیل تمامی پروژه‌ها به حدود ۴,۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که از این مبلغ حدود ۳,۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران است که در صورت ابلاغ آئین‌نامه اجرایی می‌توان از این منابع استفاده کرد و مابقی به صورت منابع نقد است. هدایت گفته که «تا پایان سال ۴۰ هزار واحد را افتتاح و به مالکان تحویل می‌دهیم». هدفی که تحقق آن با توجه به مشاهدات و بررسی‌ها اگر ناممکن نباشد، بسیار بعید است.

این‌جا بهشت است اما برای دلالان

در شرایطی که مشکلات در پردیس تمامی ندارد، مشقت‌های معدود ساکنان هم در نوع خود تامل‌برانگیز است. جولان سگ‌های ولگرد، نبود فروشگاه و نانوایی و درمانگاه و مسجد و … ساکنان را عذاب می‌دهد. مرد سالخورده‌ای که در طبقه دهم یکی از بلوک‌های فاز ۵ مسکن مهر پردیس زندگی می‌کند می‌گوید: خرید یک نان برای ما ۱۱ هزار تومان خرج برمی‌دارد؛ ۵,۰۰۰ تومان کرایه رفت و ۵,۰۰۰ تومان کرایه برگشت از پردیس است. همه این مصائب در حالی رقم می‌خورد که پردیس مثل نامش قرار بود بهشت ساکنان شود؛ البته بهشت است اما گویا برای دلال‌ها.

انتهای پیام

 

تعداد بازدید: 740 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار