چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:55   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90324صفحه نخست » اخبار رسانه هایکشنبه، 23 تیر 1398 - 09:12
ایران با هشت پله صعود به قدرت ۱۳ نظامی جهان تبدیل شد / دلایل سبقت گرفتن قدرت نظامی ایران از اسرائیل چیست ؟ + جدول
  
ترابر نیوز:
خبرگزاری علم و فناوری بررسی می کند؛

طبق اعلام نشریه Global Firepower ایران در سال ۲۰۱۸ با هشت پله صعود نسبت به ۲۰۱۷ از لحاظ نظامی در رتبه ۱۳ جهانی و بالاتر از اسرائیل، پاکستان، عربستان، کره شمالی، اوکراین، استرلیا و اسپانیا قرار گرفته است. البته در این رتبه بندی تجهیزات و امکانات سپاه پاسداران و نیروی های بسیج لحاظ نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از همدان – سایت Global Firepower با آغاز هر سال میلادی اقدام به گرد آوری آمار و ارقام مختلف و انتشار لیست قدرتمند ترین ارتش ‌های جهان می‌کند که معیار رتبه بندی نظامی کشورها قرار می گیرد. این موسسه 8 شاخص را برای رتبه بندی خود در نظر می گیرد که این شاخص ها عبارت اند از : نیروی انسانی، منابع طبیعی، منابع لجستیکی، منابع مالی، جغرافیا، نیروی دریایی، نیروی زمینی و قدرت هوایی. داده های نظامی این سایت از بین 136 کشور در سال 2018 نشان می دهد که ایران در این سال نسب به سال 2017 با جهش و صعود ۱۰ پله ای بالاتر از اسرائیل، پاکستان، عربستان، کره شمالی، اوکراین، استرلیا و اسپانیا در رده ۱۳ رده بندی قدرتمند ترین ارتش های جهان قرار گرفته است. البته در این رتبه بندی تجهیزات و امکانات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی های بسیج لحاظ نشده است. در این رتبه بندی آمریکا، روسیه، چین، هندوستان و فرانسه پنج جایگاه اول این آمار را به خود اختصاص داده اند. در ادامه به بررسی دلایل اصلی انتخاب ایران خواهیم پرداخت.

ایران با هشت پله صعود به قدرت ۱۳ نظامی جهان تبدیل شد / دلایل سبقت گرفتن قدرت نظامی ایران از اسرائیل چیست ؟ + جدول

رده بندی قدرتمند ترین  ارتش های جهان در ۲۰۱۸

قدرت موشکی ایران

در سراسر جهان تنها 26 کشور، دارای صنعت موشکی هستند که البته از این بین در بسیاری از این کشورها امکانات تولید موشک بسیار محدود می باشد. اما ایران را می توان جزء 5 کشور اول جهان در تولید موشک و قدرت اول منطقه دانست. بعد از پایان جنگ تحمیلی و تلاش های بسیاری از متخصصین کشور همچون شهید تهرانی مقدم، نیروهای سپاه اقدام به تولید موشک های بومی نمودند و خوشبختانه موفقیت های چشمگیری نیز در این زمینه کسب کردند.

در اواخر دهه ی 70 و اوایل دهه ی 80 به دستور مقام معظم رهبری و بعد از بومی سازی 100 درصدی صنعت موشکی در داخل، متخصصین اقدام به ساخت موشک ها با دقت نقطه زنی و برد بلند نمودند و خوشبختانه در این زمینه نیز موفقیت های زیادی را بدست آوردند، موشک خلیج فارس، موشک های خانواده شهاب، قدر و ... از جمله این موشک ها می باشند. اما یکی از موشک های ساخت کشور که علاوه بر تحسین کارشناسان نظامی جهان ، باعث ترس نیروهای نظامی آمریکا گردیده است موشک سجیل است. این موشک نخستین موشک زمین به زمین برد بلند دو مرحله ای سوخت جامد کشور می باشد که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

موشک سجیل دارای برد عملیاتی بین 2000 تا 2500 کیلومتر و از ویژگی های منحصربفرد آن دقت بالا در اصابت به اهداف تعیین شده، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پرتاب دیسک پس از شلیک، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، قابلیت حمل موشک آماده شلیک، قابلیت لانچر متحرک و بهره مندی از سیستم tvc می باشد. این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند که این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است.

ایران با هشت پله صعود به قدرت ۱۳ نظامی جهان تبدیل شد / دلایل سبقت گرفتن قدرت نظامی ایران از اسرائیل چیست ؟ + جدول

تصویری از موشک سجیل

در رابطه با این موشک، سایت THE NATIONAL INTERST در سوم بهمن سال 1393 در مقاله ای که با عنوان «5 سلاح جنگی ایرانیان که آمریکا باید از آن ها بترسد» به معرفی تجهیزات و سلاح های قدرتمند ایران نموده است که در سطر این سلاح ها موشک سجیل قرار دارد که مسئولین آمریکایی را ملزم به اندیشیدن چاره ای برای خنثی سازی قدرت آن نموده است.

ایران با هشت پله صعود به قدرت ۱۳ نظامی جهان تبدیل شد / دلایل سبقت گرفتن قدرت نظامی ایران از اسرائیل چیست ؟ + جدول

گزارش THE NATIONAL INTERST در مورد سلاح های ایران

همچنین رابرت مایکل گیتس (Robert Michael Gates) وزیر وقت دفاع امریکا، در جلسه استماع ضمن اعتراف به قدرت موشکی ایران در مورد قدرت موشک سجیل گفت :

«بنابر بررسی های وزارت دفاع، موشک سجیل بین 2000 تا 2500 کیلومتر برد دارد و به راحتی می تواند تمام پایگاه های آمریکا را در منطقه مورد هدف قرار بدهد. به همین دلیل خطرناک ترین موشک برای آمریکا محسوب می شود و آمریکا باید فکری برای قدرت موشکی ایران نماید.»

قدرت نیروی دریایی ایران

ایران با هشت پله صعود به قدرت ۱۳ نظامی جهان تبدیل شد / دلایل سبقت گرفتن قدرت نظامی ایران از اسرائیل چیست ؟ + جدول

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و البته استراتژی نظامی کشورمان باعث شده است که نیروی دریایی کشورمان به سمت ساخت و طراحی شناورهای سبک برود و اکثر ناوگان دریایی ایران از قایق‌ های گشتی و تندرو تشکیل شده است و با توجه به آمارهای موجود هم نیروی دریایی ارتش ایران از 3398 کشتی و قایق جنگی بهره می‌برد که از این تعداد  230 قایق تندرو، 5 ناوچه، 3 ناوچه سبک و 10 کشتی مین روب می باشد. نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی در مورد تجهیزات نیروی دریایی کشور نوشت:

«نیروی دریایی ارتش بخش مهمی از بدنه دفاع ایران را شکل می‌دهد. در حالی‌که شاید یگان‌های دریایی ایران نیرویی سبک و ساده تصور شوند اما نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش با شناخت کافی از همدیگر توانایی حملات پیچیده و چند جهتی را علیه نیروهای دریایی بزرگ بیگانه  را دارند. آن‌ها علیه هر نیروی دریایی خارجی که بخواهد مقابلشان قرار گیرد، تهدیدی کوچک اما نیرومند هستند. این نیرو مجهز به ناوگانی متشکل از قایق‌های تندروی می باشد که هرکدام به موشک‌های «قادر» مجهز هستند.»

اما یکی دیگر از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریایی، که طی سال های اخیر بازتاب فراوانی داشته است دستیابی به دانش پیچیده طراحی و ساخت زیردریایی می باشد. زیردریایی کلاس غدیر را می توان جزء زیردریایی ساخت کشور دانست که با توجه به قدرت بالا در مانور دهی به راحتی می تواند خلیح فارس را برای آمریکا ناامن کند. این زیردریایی به دلیل کوچک بودن،‌ پایین بودن سطح نویز انتشاری و احتمال بسیار کم شناسایی شدن توسط دشمن قابلیت حضور در سواحل و بنادر دشمن و حضور در آبراه های کم عمق و کوچک را با قابلیت حمل تکاور و انواع تسلیحات مانند اژدر و مین دریایی دارد. زیردریایی غدیر مجهز به موشک زیرسطح به سطح می باشند و قابلیت خوب ضدسطحی برای آنها فراهم شده است. در رابطه با قدرت این زیر دریایی سایت THE NATIONAL INTERST نوشت:

«آمریکا از سال 1957 تا کنون بیش از 8 تریلیون دلار برای  تنگه هرمز خرج کرده است حال ایرانیان با استفاده از زیردریایی های کلاس غدیر به راحتی و در هر نقطه از این تنگه می تواند کشتی ها آمریکایی و یا کشتی های هم پیمانان این کشور در منطقه را غرق نماید. »

نیروی نظامی ایران

اما یکی دیگر از ویژگی های قدرت نظامی ایران که باعث قرار گیری بین 13 کشور برتر جهان گردیده است تعداد بالای نیروهای نظامی کشور می باشد. تعداد نیروی نظامی ایران طبق آخرین آمار حدود 350 هزار نفر در ارتش، 18 هزار نفر در نیروی دریایی و 30 هزار نفر در نیروی هوایی می باشد که البته تعداد نیروهای سپاه در نظر نگرفته شده است. به همین دلیل ایران در منطقه از این لحاظ نیز قدرت برتر منطقه می باشد.

کلام آخر ...

طی سال های اخیر ایران دیگر نه تنها قدرت اول منطقه در حوزه نظامی بلکه پا را فراتر و جزء چند کشور برتر نظامی جهان محسوب می شود. این یک حقیقت است که با توجه به موقعیت جغرافیایی که ایران دارد قدرت گرفتن ایران باعث احساس خطر اسرائیل فرزند نامشروع آمریکا و همپیمانان عرب این کشور در منطقه گردیده است به همین دلیل بعد از خروج ترامپ از برجام این کشور شرط مذاکره جدید را با ایران خلع سلاح موشکی ایران می داند تا در اولین گام بتواند بازوی قدرتمند دفاعی ایران را قطع نماید که البته این یک خیال خام می باشد. طبق بررسی های انجام شده در سال 2019 تعداد زیادی از کشورهای جهان اقدام به افزایش بودجه نظامی ایران کرده است و شاید ایران را بتوان تنها کشوری در منطقه دانست که با توجه به انواع تحدیدها منطقه ی و فرامنطقه ای بودجه نظامی خود را کاهش داده است که این عامل شاید بتواند باعث کند شدن سرعت پیشرفت های نظامی کشور گردد یعنی همان چیزی که جبهه آمریکایی – اسرائیلی – عربی می خواهد.

خبرنگار : سجاد عبدلی

تعداد بازدید: 475 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار