پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 11:15   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90323صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 22 تیر 1398 - 09:00
توان دفاعی ایران،افسانه یا واقعیت؟
  
ترابر نیوز:

توان دفاعی ایران،افسانه یا واقعیت؟صنایع دفاعی ایران کارخانه‌های بسیاری در زمینه ساخت انواع اسلحه و تجهیزات نظامی دارد. به گفته مسئولان عالی رتبه ایرانی، ایران دومین کشور در تولید صنایع دفاعی در منطقه است. ایران که قبل از انقلاب از بزرگترین وارد کنندگان اسلحه بود بر اساس پیش بینی اندیشکده واشنگتن می‌تواند در آینده به یک صادر کننده پدافند هوایی تبدیل شود.

ایران پس از انقلاب به دلیل مواجه شدن با تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای مختلف، جنگ هشت ساله و تهدید روزافزون ایران از سوی اسرائیل و آمریکا و سایر متحدین غربی،  ساخت تسلیحات بومی را توسعه داد. بعد از آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز تحریم‌های اقتصادی و نظامی علیه ایران، ایران هیچ چاره‌ای جز تکیه به صنایع نظامی خود برای تعمیر و ساخت جنگ‌افزار نداشت. وزارت دفاع ایران سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی صنایع موشکی اختصاص داد و بعدها ایران مهمات موشکی بسیاری ساخت. از سال 1992 به بعد ایران توانست انواع محصولات مورد نیاز نظامی خود مانند تانک، نفربر، موشک و دیگر تجهیزات نظامی را بسازد. ایران تنها کشوری در منطقه است که با توجه به تحریم های گوناگون، در همه عرصه ها متکی بر توانایی داخلی بوده و بیشتر نیازهای دفاعی خود را در چارچوب سیاست خودکفایی ملی طراحی و تولید کرده است.

شایان ذکر است که یکی از مهمترین بخش های لایحه بودجه سال 97 کل کشور، بودجه نیروهای مسلح است.

جاگاریان: شواهد آمریکا در مورد ارسال موشک ایران به یمن کافی نیست
© Photo / EMBASSY OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN

بودجه نظامی سال 1397 وزارت دفاع: 17708985(میلیون ریال)، ستاد کل نیروهای مسلح:16975219(میلیون ریال)،سپاه پاسداران:267366971 (میلیون ریال که سال گذشته بودجه سپاه پاسداران، معادل 232 هزار میلیارد ریال بود)، ارتش:97080866(میلیون ریال)، بسیج:11804843(میلیون ریال).

مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در مارس 2017 درباره توان ایران در عرصه پدافند نوشت:

مطمئنا تنها معدود کشورهایی وجود دارند که قادر به توسعه مجموعه رادارها و موشک‌های هدایت شونده برد متوسط و برد بلند دفاع هوایی خود هستند و اگر ایرانی‌ها همان‌طور که وعده داده‌اند بتوانند بر موانع موجود در این راه غلبه کنند، نه تنها در آینده قابل پیش بینی در دفاع هوایی خودکفا می‌شوند بلکه می‌توانند سامانه‌های «تلاش و باور» خود را حتی صادر کنند.

سلاح ایرانی چالشی جدی برای آمریکا به وجود می آورد. سایت«نشنل اینترست» در مطلبی با اشاره به قدرت نظامی ایران نوشت به استثنای کره شمالی، هیچ کشوری در دوران پس از جنگ سرد نتوانسته بیشتر از ایران، آمریکا را به چالش بکشد.

دانیل کوتسی مدیر اطلاعات ملی آمریکا با سخنرانی در کمیته ویژه سنای کنگره آمریکا، اعلام نمود که ایران از بزرگترین زرادخانه موشک های بالستیکی در منطقه برخوردار است. ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشک های بالستیکی در خاورمیانه است و می تواند به اهدافی تا فاصله 2 هزار کیلومتر از مرزهای خود ضربه بزند.

ایران به طراحی و بهبود سیستم تسلیحاتی خود ادامه می دهد تا تأسیسات نظامی آمریکا و متحدان آن در منطقه را تحت نظر داشته باشد. از جمله این تسلیحات می توان از پهپاد، موشک های بالستیکی، مین های دریایی، قایق های موتوری، زیردریایی های مجهز به اژدرهای مدرن، موشک های کروز ضدکشتی و موشک های کروز زمین پایه، پناهگاه های موشکی زیرزمینی، اورانیوم غنی شده و غیره یاد کرد».

آیا می توان اعلامیه دانیل کوتسی مدیر اطلاعات ملی آمریکا را باور کرد و یا آنچه او می گوید حالت افسانه و یا داستان ترسناک دارد؟

حسن شمشادی سیاست شناس و مفسر نظامی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و خبرنگار  صدای و سیما در سوریه و عراق در گفتگویی با اسپوتنیک در خصوص این موضوع اظهار نظر نمود.

پرسش: به نظر شما تا چه اندازه می توان به حرف های دانیل کوتسی مدیر اطلاعات آمریکا باور کرد، آیا صحبتهای ایشان حالت یک نوع شایعه پراکنی دارد و یا باید واقعا به قدرت نظامی ایران باور کرد و اگر اینطور است، چرا اسرائیل هنوز به موجودیت خود ادامه می دهد؟

پاسخ: ببینید صحبت هایی که اخیرا در باره قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران شده، اولا مطلب جدیدی نیست، دوما با ادبیات جدید سعی کردند آن هدفی را که از قبل داشتند پیگیری بکنند و سوم آنکه هم واقعیت دارد و هم بخشی از آن خارج از واقعیت عقلانی هم هست. حالا این ها را باید توضیح بدهیم. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و شکست سیاست های آمریکا در ایران و منطقه و برچیده شدن سفارت آمریکا در تهران، دشمنی آمریکایی ها با ایرانی ها مشخص بوده و هر روز این قصه را ما شاهد بوده و می شنیدیم و بیشتر هم  شده است. طی 40 سال گذشته هم همه صحبت ها در حمایت گروه های تروریستی و جدایی طلب و درگیری ها و ناآرامی ها صورت گرفته  تا آغاز جنگ و  و حمایت از صدام در جنگ هشت ساله با ایران و بعد از آن تحریم های دیگر که صورت گرفت و قطعنامه هایی که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر شد باضافه اظهار نظرهایی که مقامات رسمی سیاسی — نظامی و اطلاعاتی — امنیتی آمریکا بارها و بارها علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند. هدف اصلی، ایران هراسی و انقلاب اسلامی هراسی در منطقه و جهان است. دشمنی را برای خودشان در منطقه درست کردند. سعی کردند به ملت های منطقه و دولت های منطقه و بعضی جهانیان نشان بدهند که ایران یک تهدید هست، جمهوری اسلامی ایران یک تهدید است، امنیت شما را به خطر می اندازد و با این صحنه سازی ها و شانتاژ ها سعی کردند متحدان زیادی را در منطقه جلب کنند. در طول این سالها با آنها قراردادهای چند میلیاردی و چند ده میلیاردی ببندند و سلاح های خودشان را بفروشند و برای خطر ایران، افکار عمومی دنیا را متقاعد کنند  و حضورشان در منطقه اعم از کشورهای منطقه، ناوگان آنها در خلیج فارس، همه اینها به واسطه بحث ایران هراسی و انقلاب اسلامی هراسی و مقابله با قدرت روز افزون نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما در کنار این، یک واقعیت را هم نباید نادیده گرفت. 

جمهوری اسلامی ایران که جنگ هشت ساله به آن تحمیل شد و 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشت، با همه سختی هایی که داشت، تحریم هایی که وجود داشت، بعد از آن سعی کرد در عرصه نظامی و دفاعی به خودکفایی برسد و سرپای خود بایستد و دستش را تا حد امکان جلوی کسی دراز نکند. همه مسائلی که ما در این چند ده سال اخیر سپری کردیم و پشت سر گذاشتیم، طبیعتا ما در سه دهه گذشته و خصوصا پس از پایان 8 سال جنگ تحمیلی، این نظام و این مملکت و این مردم برای ساخت سلاح ها و تجهیزات نظامی  مورد نیاز خودش تمرکز داشته است. اما اینجا این نکته را هم باید گفت که همه آنچه گفته شده و نشده و همه آنهائی که می دانند و نمی دانند، همه این تجهیزات و سلاح ها و موشک ها، پهپادها، نیروی دریایی، نیروی هوایی، نیروی زمینی، همه اینهائی که از آنها یاد کردند و می کنند و بعدا یا خطر و تهدیدش را بزرگ نمایی می کنند و یا واقعیت را می گویند، اینها بنوعی واقعیت است و این نکته مهم است که همه اینها در چارچوب دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و نه دکترین نظامی —تهاجی و جنگ طلبانه ما. در سه دهه گذشته همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که همه توان ما برای دفاع است. جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری حمله نخواهد کرد، آغازگر جنگ با هیچ طرفی در منطقه و یا خارج از منطقه نخواهد بود. سلاح های ما تهدید علیه کسی نیست، اما اگر مورد تهدید و حمله نظامی از جانب کشورهای منطقه و یا خارج از منطقه قرار بگیریم با توجه به سلاح های پیشرفته و تجهیزات نظامی پیشرفته ای که داریم ، با قدرت و با شدت از امنیت ملی خودمان، از نظاممان و از خاکمان دفاع می کنیم. این مسأله ای هست که برای جهانیان مشخص می شود و گفته می شود که این توان ، توان دفاعی است و چیزی است که رسانه های غربی، عربی و عبری به آن نمی پردازند و تأکید بر این دارند که این سلاح ها تهاجمی است و در پی پروژه ایران هراسی و انقلاب اسلامی هراسی در منطقه و خارج از منطقه هستند تا اینکه بتوانند افکار عمومی جهان را با خودشان همراه نگه دارند.

پرسش: پس این حالت افسانه و داستان های ترسناکی که به قدرت نظامی ایران نسبت می دهند فقط برای پیشبرد اهداف خودشان در منطقه است؟

پاسخ: بله، دقیقا، همینطور است. اینها در پی آن هستند که کشورهای منطقه و خصوصا همسایگان ایران  و خصوصا کشورهای عربی را با ادامه همان سیاست های خودشان از نظام جمهوری اسلامی ایران و از انقلاب اسلامی ایران و قدرت نظامی و سلاح ها و تجهیزات نظامی که ایران در اختیار دارد بترسانند و با همان سیاست جدید ترامپ که در چند وقتی که روی کار آمده و رسما هم اعلام کرده باز هم کشورهای عربی منطقه را بدوشند و میلیاردها دلار با آنها قرارداد نظامی ببندند و سلاح های جدید خودشان را به آنها بدهند و همچنین کارخانجات نظامی و ساخت سلاح خودشان را سرپا نگه دارند و رشته اقتصادی خودشان را بالاتر ببرند و در کنار آن بتوانند با این کشورها قراردادهای امنیتی و نظامی ببندند و حضورشان را در خلیج فارس دائمی تر کنند. همه اینها برای منافع آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است و راهی هم جز این نمی بیند. اگر ملت ها و دولت های منطقه به این نتیجه برسند که آن قدرتی که جمهوری اسلامی دارد که دارد و همه تجهیزات و سلاح هایی که دارد که دارد، اینها برای توان دفاعی  است و برای دفاع از امنیت میهن و برای دفاع از منطقه است، طبیعتا زیر بار قراردادهای تحمیلی نظامی آمریکا نخواهند رفت و این دهها میلیارد را خرج مردم خودشان، جهان اسلام و امت اسلام و در نهایت مقابله با دشمن مشترکشان خواهند کرد.

پرسش: همانطور که شما فرمودید از زمان جنگ تحمیلی ایران با عراق ، قدرت نظامی ایران تا حد زیادی پیشرفت کرده است و پیشرفت ایران در عرصه نظامی چشمگیر بوده است. بدین ترتیب، آیا ما می توانیم سخنان آقای دانیل کوتسی در باره قدرت نظامی ایران را یک نوع تعریف و تحسین قدرت نظامی ایران تلقی کنیم؟ و اینکه کشورهای منطقه به دلیل پیشرفت های نظامی ایران است که دل نگرانند و پیشرفت های ایران در عرصه نظامی، باعث می شود اسرائیل در حالت نوعی ترس دائمی بسر ببرد؟

پاسخ: بله، همینطور است. ببینید وقتی شما می خواهید مسأله ای را بیان کنید، ابتدا باید واقعیت را بگوئید و بعد کنار آن به بزرگنمایی دست بزنید و شاخ و برگ بدهید و بعد دوستان خودتان را از قدرتی که جمهوری اسلامی ایران دارد بترسانید. طبیعتا این اعتراف و اذعان یک مقام آمریکایی به قدرت نظامی — دفاعی ایران ، تجهیزات و سلاح های جمهوی اسلامی ایران  هست و واقعیتی غیرقابل انکار است. طبیعتا، یگان های نظامی، انتظامی اطلاعاتی ، امنیتی ایران و وزارتخانه هایی که مسئول ساخت تجهیزات پیشرفته نظامی برای این نیروها هستند، از قدرتی برخوردار هستند که همه به آن اذعان دارند، اما در کنار این قدرتی که وجود دارد و واقعا هم وجود دارد، شیطنتی که در لابلای حرف های این افراد به وجود می آید، رسیدن به همان اهدافی است که قبلا توضیح دادم- ایرانی هراسی و انقلاب اسلامی هراسی.

و بدین شکل، قابل درک است که موضوعات انحرافی و سعی در غیرواقعی نشان دادن توان نظامی ایران  تلاش های ناامیدانه و واکنش های پرخاشگرانه مقامات و رسانه های غربی است که البته بی نتیجه خواهد بود. آنچه مسلم است این است که دستاورهای فنی و علمی و آزمایش های موشکی و نظامی گوناگون ایران در طی سالهای اخیر به خوبی نشانگر اراده قوی نیروهای مسلح ایران برای دفاع و تأمین امنیت کشور است.

تعداد بازدید: 521 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار