پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 11:23   
 
 
   آخرین اخبار  
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90240صفحه نخست » اخبار رسانه هاسه شنبه، 11 تیر 1398 - 10:33
زیرساخت های حمل ونقل کشور نیازمند 475 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری
  
ترابر نیوز:

 

زیرساخت های حمل ونقل کشور نیازمند 475 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری

تهران - ایرنا - طبق برنامه ریزی های وزارت راه و شهرسازی توسعه زیر ساخت های حمل و نقل کشور تا سال 1404، نیازمند 475 هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری در مدت 8 سال آینده است.

به گزارش ایرنا، تسهیل تردد و توسعه بخش های مختلف حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی، ساخت و نگهداری راه ها و دست یابی به سیستم جامع، هماهنگ و متوازن ترابری کشور از عمده وظایف وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل است.
برای انجام طرح های در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی هم اکنون 170هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است اما این وزارتخانه با استفاده از توانمندی بخش خصوصی در 3 سال گذشته موفق شده 13 هزار میلیارد تومان در زیرساخت های حمل و نقل کشورسرمایه گذاری کند.
در این مدت وزارت راه و شهرسازی با استفاده از منابع داخلی سازمان های و شرکتهای تابعه نیز، معادل 25 هزار میلیارد تومان در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل کشور سرمایه گذاری کرده است و مجموع این سرمایه گذاری های اکنون به 38 هزارمیلیارد تومان رسیده است.
این در حالی است که در برنامه ششم توسعه برای توسعه حمل و نقل اعتباری معادل 190 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و برای توسعه این بخش سالیانه باید 40 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.
وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده است که در سه سال گذشته برای انجام 318 هزار میلیارد تومان طرح در وزارت راه و شهرسازی مذاکره کرده ایم، همچنین برای 264 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا شده و برای اجرای 163هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی بدون تضمین دولت و بانک مرکزی به امضا رسیده است.
عباس آخوندی افزود: در سه سال گذشته 6 هزار و 500 کیلومتر از آزادراه های کشور روکش آسفالت شده، اما در سه سال آخر دولت دهم که وفور منابع مالی کشور بوده 5 هزار و 500 کیلومتر از آزادراه های کشور آسفالت شده بود و این نشان می دهد که اتفاقات زیادی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و اکنون ساخت هفت راه اصلی بدون اتکا به منابع دولتی با استفاده از منابع بخش خصوصی آغاز شده است.
در مجموع در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور در این سه سال 38 هزار میلیارد تومان هزینه شده که چندین برابر اعتبارات تخصیصی این وزارتخانه است و این نشان می دهد که وزارت راه و شهرسازی در حوزه اجرای اقتصادی مقاومتی گام های مهمی برداشته است.
امضای قرارداد خرید 200 فروند هواپیما با ایرباس، بوئینگ و ای تی آر به مبلغ کمتر از 18 میلیارد دلار اوج اقدامات این وزارتخانه برای نوسازی ناوگان هوایی ایران و ارتقا جایگاه کشورمان در صنعت حمل و نقل هوایی منطقه بوده است که با ورود هواپیماهای نو از خروج سرمایه های زیادی از کشور جلوگیری خواهد شد.
آمارها نشان می هد که ایرانیان سالیانه بین 4 تا 5 میلیارد دلار برای انجام سفرهای خارجی خود به شرکت های خارجی پرداخت می کنند و افزایش ناوگان هوایی و نوسازی آن می تواند از خروج این سرمایه بزرگ ملی از کشور جلوگیری کند.
در سه سال گذشته بیش از 5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی در کشور ساخته شده است و به منظور ارتقا ایمنی در محورهای برون شهری در این مدت هفت هزار کیلومتر عملیات روکش آسفالت در راه های کشور انجام شده است.
**عملکرد دولت یازدهم در حوزه راه و شهرسازی
با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و عمرانی کشور این وزارتخانه در حوزه ساخت و ساز، برقراری تعادل اقتصادی در بخش های مختلف مسکن، ساختمان، زمین، تامین رفاه اجتماعی و برنامه ریزی مناسب برای توسعه شهرها را همگام با سایر بخش های اقتصادی را برعهده دارد.
بر اساس این رویکرد دولت یازدهم طی سه سال گذشته پروژه های مختلفی را در حوزه های مختلف حمل و نقل، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار داده که آمار ذیل در بازه زمانی شهریور ماه 92 تا پایان سال 94 به دست آمده است.
بهره برداری از 10 هزار و 642 کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل 217 کیلومتر آزادراه، دو هزار و 797 کیلومتر بزرگراه و بیش از یک هزار 783 کیلومتر راه اصلی و احداث، ساخت راه های روستایی به طول پنج هزار و 850 کیلومتر و بهره برداری از 156 مجتمع خدماتی رفاهی در جاده های کشور از دیگر اقدامات دولت در این مدت بوده است.
رشد 9 درصدی ظرفیت ناوگان دریایی نفتی کشور و رسیدن به 15 میلیون تن ظرفیت و رشد 16 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری با 209 میلیون تن ظرفیت از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل در این بود.
با رشد 30 درصدی ظرفیت جابجایی مسافر در بنادر تجاری کشور، سالیانه بیش از 18 میلیون مسافر از طریق دریا جابجا می شوند و پیش بینی می شود در پایان سال 96 تعداد مسافران دریایی کشور به بیش از 19 میلیون مسافر افزایش یابد.
بهره برداری از 63 پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش 4800 میلیارد ریال و انعقاد 46 قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی کشور به ارزش 17 هزار و 500 میلیارد ریال در بنادر کشور از دیگر اقدامات دولت در بخش حمل و نقل بوده است.
در این بخش با تکمیل فاز اول توسعه بندر چابهار در محور شرق کشور ظرفیت این بندر اقیانوسی ایران از 2.5 میلیون تن به بیش از 8 میلیون تن افزایش یافته و در آینده نزدیک شاهد افتتاح رسمی فاز نخست این بندر با انجام بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی خواهیم بود.
در این مدت احداث و بهسازی پایانه های فرودگاهی به میزان 54 هزار مترمربع، احداث و بهسازی برج های مراقبت پرواز فرودگاه های کشور به میزان هشت هزار و 500 مترمربع و بهسازی و اسفالت 11 هزار و 263 کیلومتر از راه های روستایی از تلاش های دست اندرکاران این بخش است. افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت و جابجایی 2.4 میلیون تن کالای ترانزیتی توسط بخش ریلی طی 6 ماهه دوم 92 تا پایان سال 94 و اخذ موافقتنامه 9 بندرخشک به منظور افزایش جابجایی بار ریلی و جابجایی 28.8 میلیون تن کالای ترانزیتی توسط بخش جاده ای از برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی در حوزه حمل و نقل است.
تامین مالی پروژه های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی و گشایش اعتبارات اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث 410 کیلومتر دو خطه قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان به ارزش 2.5 میلیارد دلار و نهایی شدن قرارداد احداث آزاد راه تبریز- مرند - بازرگان به طول 253 کیلومتر و به ارزش 30 هزار ریال به روش «ساخت - بهره برداری - واگذاری» (BOT)، تبادل پیش نویس قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و متقاضیان ایتالیایی احداث آزاد راه همدان- کرمانشاه به طول 206 کیلومتر به ارزش 25هزار میلیارد ریال به روش «مشارکت عمومی- خصوصی» (PPP) و با افزایش چهار درصدی توان جابجایی مسافر در فرودگاه های کشور به میزان 87 میلیون نفر رسیده است.
در طول فعالیت 3 ساله دولت یازدهم بخش ریلی نسبت به سایر شقوق حمل‌ و نقل از جهات بسیاری به ویژه با توجه به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از اهمیتی خاص برخوردار بوده است و به همین دلیل در نهایت بهره‌برداری از 591 کیلومتر خطوط ریلی با اعتباری بالغ بر 12،650 میلیارد ریال در دولت یازدهم محقق شده است.
در حوزه حمل‌ و نقل ریلی در بخش زیرساخت‌ها می‌توان به احداث 564 کیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراک بندی حدود 1000 کیلومتر از خطوط ریلی، اتمام عملیات اجرایی طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد.
تامین مالی 3 پروژه ریلی (اصفهان - اهواز، خرمشهر- سربندر و سیرجان- کرمان) به ارزش 160 هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایه‌گذار،عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک، اخذ مصوبه هیات وزیران و مذاکره برای عقد قرارداد مشارکت از تلاش های دولت یازدهم در توسعه حمل ونقل ریلی کشور در مدت یاد شده بود.
همچنین اقدام در خصوص فرآیند تأمین مالی 4 پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی به طول تقریبی 1500 کیلومتر به ارزش تقریبی 5 میلیارد دلار شامل مذاکره با متقاضیان و تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های متقاضی و اخذ موافقت اصولی صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل جهت اقدامات اجرایی آن از دیگر اقدامات دولت در این بخش است.
اخذ مصوبه شورای اقتصاد به ارزش تقریبی 10 میلیارد دلار برای توسعه شبکه ریلی و نوسازی ناوگان جاده‌ای از محل بند ق تبصره 20 قانون بودجه سال 1393 و انجام مذاکره با شرکت بهینه ‌سازی مصرف سوخت جهت انعقاد قرارداد پایه و تداوم مذاکره با سرمایه گذاران متقاضی ریلی و نوسازی ناوگان و گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث 410 کیلومتر دو خطه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان به ارزش 2.5 میلیارد دلار (دو ونیم میلیارد دلار) در این زمینه است.
همچنین 27 پروژه احداث، توسعه و تکمیل خطوط ریلی به طول تقریبی 8500 کیلومتر (شامل احداث خطوط جدید، برقی نمودن و دوخطه نمودن خطوط موجود) به ارزش تقریبی 650,000 میلیارد ریال در دستور کار این وزارتخانه قرارگرفته که در این‌ بین قرارداد قطار سریع‌السیر تهران– قم– اصفهان با شرکت چینی CREC منعقد و فرایند اجرایی آن در حال انجام است.
به ‌منظور احداث برقی دوخطه اصفهان - اهواز با شرکت «دائلیم» از کره ‌جنوبی قراردادی به ارزش تقریبی 4 میلیارد یورو منعقد شد که فرایند اجرایی آن در دست اقدام قرار گرفته و در کنار آن باهدف تأمین مالی و اجرای خط جدید چابهار به زاهدان تفاهم‌ نامه‌ای به ارزش تقریبی 40,000 میلیارد ریال با شرکت دولتی «ایرکن» هند منعقد شده که هم‌اکنون در حال انجام مطالعات مسیر و تدوین مدل حقوقی و اقتصادی است.
** با 13 قرارداد بیش از 12هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری شده است
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیزمنابع وزارت راه وشهرسازی چندی پیش اعلام کرد: با انعقاد 13 قرارداد با بخش خصوصی داخلی وخارجی در حوزه‌های هوایی، جاده‌ای، بندری و ریلی طرح‌هایی به ارزش بیش از 12 هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه گذاری شده است.
مهدی حیدری با اشاره به اینکه با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث آزادراه کرمان به بندرعباس به طول 370 کیلومتر 100 درصد هزینه به ارزش 4100 میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی تأمین خواهد شد، افزود: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به طول 91 کیلومتر و با ارزش بالغ بر 470 میلیارد تومان طی دو سال آینده احداث می شود.
وی همچنین تامین بخش عمده‌ای از اعتبارات مورد نیاز نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را از محل ظرفیت بند (ب) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر دانست و افزود: از این طریق اجرای طرح‌هایی با ارزش بیش از 6 هزار و 600 میلیارد تومان برای نوسازی 16 هزار و 740 دستگاه کامیون و کشنده تحقق خواهد یافت که گامی مثبت در زمینه ارتقاء سطح کیفی ناوگان حمل و نقل جاده ای و کاهش طول عمر ناوگان محسوب می‌گردد.
مدیر کل جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ارزش کل قراردادهای ریالی به بیش از 12 هزار میلیارد بالغ می‌شود، افزود: مراحل احداث ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) نیز با هدف افزایش 3 میلیون مسافر در سال با انعقاد قراردادی به ارزش 500 میلیارد تومان با بنیاد مستضعفان در دست اجرا است.
به گفته وی، طرح توسعه و تکمیل ترمینال مسافری فرودگاه کرمان نیز با هدف افزایش 10 میلیون مسافر در سال با آورده 100 درصدی شرکت هواپیمایی ماهان با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان انجام خواهد شد.
حیدری با اشاره به اینکه احداث و تکمیل فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت جابجایی بار را به میزان 8.5 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد، تصریح کرد: قرارداد این پروژه نیز به ارزشی بالغ بر 330میلیون دلار با شرکت آریا بنادر ایرانیان منعقد و مراحل اجرایی آن آغاز شده است.
وی یکی از اقدامات مهم در بخش ریلی کشور را احداث قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان با تأمین اعتبار 1.7 میلیارد یورو از طریق انعقاد قرارداد با شرکت CREC چین دانست و افزود: بیش از 80 طرح مهم در حوزه راه و شهرسازی در مراحل جذب سرمایه از طریق بخش خصوصی داخلی و خارجی است که از این طریق بخش عمده خلا ناشی از کمبود اعتبارات دولتی جبران و از طرفی ظرفیت های مناسبی برای تامین اعتبار مورد نیاز از محل مشارکت عمومی/ خصوصی، بازارسرمایه ایجاد می شود.
در حوزه حمل ونقل هوایی افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور مورد توجه دولت یازدهم قرار گرفت به طوری که به علت تامین امنیت آسمان ایران، اکنون 165 هزار پرواز هواپیماهای عبوری از آسمان ایران تعداد آن در طول سال به 315 هزار پرواز افزایش پیدا یافته است.
از طرفی با توجه به اینکه برنامه مسکن مهر بخشی زیادی از خانوارهای کشور را تحت پوشش قرار داده است، تکمیل و بهره بهره برداری از این پروژه ها سرلوحه کار دولت یازدهم قرار گرفت به طوری که طی دوسال گذشته بیش از 800 هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور افتتاح شد.
نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری و اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات به این بافت ها در سه سقف 300، 400 و 500 میلیون ریالی تا پایان برنامه ششم توسعه و اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون ریالی و احداث 750 هزار واحد مسکن با اجرای طرح جامع مسکن از دیگر اقدامات دولت در این بخش است.
در این مدت در راستای توسعه حمل و نقل جاده ای و بین المللی آمار جابجایی مسافر از 109 به 179 میلیون نفر افزایش یافت، ضمن آنکه میزان جابجایی کالا از 192 میلیون تن بار در پایان سال گذشته به 360 میلیون تن و ترانزیت جاده ای از 6 میلیون تن به 11 میلیون تن تا پایان سال 94 افزایش یافته است.
از سال 92 تا 94 متوسط سن ناوگان اتوبوس در کشور از 12 سال به 10 سال کاهش یافته، سواری جاده ای از 8 سال به 9 سال و با حذف 190 نقطه حادثه خیز در سال 92 تعداد این نقاط در سال 93 به 517 نقطه و در سال 94 به 716 مورد رسیده است.
طول خط ریلی کشور نیز به 10 هزار و 459 کیلومتر رسیده و تعداد ناوگان مسافری ریلی از دو هزار و 137به دو هزار و 209 واگن افزایش یافته و هم اکنون تعداد ناوگان باری کشور به 22 هزار و 803 واگن رسیده و در این مدت 103 واگن باری و 45 واگن مسافری نوسازی شده است.
در مدت یاد شده تعداد لکوموتیو از 795 به 901 دستگاه افزایش یافته و از نیمه دوم سال 92، 27 لکوموتیو در سال 93، 48 و در سال 94، 32 لکوموتیو بازسازی شده و میانگین سن آنها به کمتر از 29 سال کاهش یافته و هم اکنون ظرفیت جابجایی مسافر در شبکه ریلی کشور به 25 میلیون مسافر رسیده است.
در 6 ماهه دوم سال 92 ظرفیت بنادر تجاری ایران از 190 میلیون تن در پایان سال گذشته به 209 میلیون تن رسید و در این مدت عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران از 72 میلیون تن به 132 میلیون تن افزایش یافت به نحوی که میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز از یک میلیون و 99 هزار به 2 میلیون و 300 هزار کانتینر افزایش یافته است.
در 6 ماهه نیمه دوم سال 92 تعداد ناوگان هوایی کشور 254 فروند هواپیمای مسافری بود که در پایان سال گذشته به 268 فروند رسید و اکنون تعداد هواپیماهای فعال کشور از 130 فروند به 170 هواپیما افزایش یافته است.
تعداد صندلی فعال حوزه هوایی کشور نیز از 22 هزار و 66 صندلی به 27 هزار و 605 صندلی افزایش یافته، ضمن اینکه متوسط سن ناوگان هوایی نیز از 23 سال به کمتر از 20 سال رسیده و میزان جابجایی مسافر در این مدت از 13 میلیون نفر به حدود 30 میلیون مسافر افزایش یافته است، ضمن اینکه در سال 92 تعداد پروازهای هوایی از آسمان ایران 95 هزار فقره بود که در پایان سال گذشته به 315 هزار فقره رسید.
همچنین در این مدت تعداد پروازهای بین المللی در ایران 34 هزار پرواز بود که در سال گذشته به 73 هزار پرواز افزایش یافت و تعداد پروازها در مسیرهای داخلی نیز از 76 هزار مورد در پایان سال گذشته به 148 هزار پرواز رسید.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه با سفر روحانی اواخر سال گذشته پیش قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس در فرانسه بین ایرباس و ایران ایر منعقد شد.
با امضای نهایی قرارداد ایران ایر با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما در تهران نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده اواخر دی ماه سال 95 دومین در روز 21 اسفندماه و سومین فروند آن چهارم فروردنی ماه امسال وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پروازهای خود را آغاز کند.
همزمان با امضای این قرارداد ایران ایر قرارداد دیگری را با شرکت بوئینگ امریکا در تهران منعقد کرد تا از این شرکت نیز 80 فروند هواپیما خریداری کند که اولین فروند آن در سال 2018 به ایران ایر تحویل خواهد شد.
در سومین قراردادی که ایران ایر با شرکت ای تی آر یکی از زیرمجموعه ایرباس منعقد کرد قرار است از این شرکت 20 فروند هواپیمای 70 نفره خریداری شود و قرار است 3 فروند آن در آینده نزدیک به ایران ایر تحویل شود.
طبق قراردادی که ایران ایر با این سه شرکت تولید کننده هواپیما منعقد کرده مجموع بهای این 200 فروند هواپیما کمتر از 18 میلیارد دلار است که ایران ایر همه آنها را به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری کرده است تا ظرف 15 سال اینده به تدریج به ایران ایر تحویل شود. طبق این قراردادها 15 درصد هزینه های این خرید توسط ایران ایر و 85 درصد دیگر به صورت فاینانس خارجی تامین خواهد شد تا پس از پرداخت تمام وجه آن اسناد این هواپیماها به نام ایران ایر صادر شود.
از طرفی دولت در نظر دارد طبق برنامه ریزی های انجام شده مقاوم‌سازی بیش از سه میلیون مسکن روستایی را در کشور عملی کند تا در چشم انداز 1405 مقاوم سازی 100 درصدی واحدهای روستایی انجام شود.
پیش از این علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده بود که برای تمام روستاهای بالای 20 خانوار که 38 هزار روستای کشور را در برمی گیرد، بیش از 98 درصد طرح هادی روستایی تدوین شده و در 15 هزار روستای کشور نیز این طرح اجرا شده است.
بررسی آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد از زمان آغاز طرح مسکن مهر در کشور تا پایان سال 95 بیش از یک میلیون و 900 هزار واحد تکمیل شده که سهم دولت یازدهم در این پروژه بیش از 45 درصد بوده است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: تاکنون یک میلیون و 935 هزار دستگاه مسکن مهر از مجموع دو میلیون و 250 هزار واحد به اتمام رسیده و بقیه در دست ساخت قرار دارد.
احمد اصغری مهرآبادی یادآورشد: تاکنون یک میلیون و 830 هزار واحد مسکن مهر تحویل و به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: قرار است از مجموع مسکن مهر مهر باقی مانده، تعداد 15 هزار واحد آن در بافت های فرسوده ساخته شود که در مرحله احداث است و بقیه مشکلاتی دارند که در حال برطرف ساختن آن هستیم.
دولت یازدهم امکان فروش قسطی مسکن مهر را برای بیش از 850 هزار واحد شهری (63 درصد) فراهم کرد. این میزان در مجموع واحدهای شهری و روستایی به 926 هزار و 411 واحد می رسد که 53 درصد آن از سال 1392 تاکنون انجام شده است.
تاکنون 122 میلیارد و 440 میلیون ریال از اقساط تسهیلات مسکن مهر در کشور وصول شده که 105 میلیارد و 630 میلیون ریال آن (86 درصد) در زمان دولت یازدهم بوده است.
شورای پول و اعتبار نیز سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش یافت، اما این شرط به آن افزوده شد که از منابع جدید بانک مرکزی برای آن استفاده نشود و با وجود افزایش سقف وام های مسکن مهر، بانک مسکن به عنوان بانک عامل باید از محل منابع خود، تسهیلات این بخش را افزایش دهد.
در این راستا «محمدهاشم بت شکن» مدیرعامل بانک مسکن اواسط بهمن ماه سال 95 اعلام کرد: تاکنون این بانک برای تکمیل پروژه مسکن مهر 505 هزار میلیارد ریال برای 2 میلیون و 359 هزار واحد مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده است.
وی با بیان این که از این تعداد تاکنون یک میلیون و 726 هزار و 629 واحد تحویل متقاضیان شده و به مرحله فروش اقساطی رسیده است، گفت: مصوبه اخیر شورای پول اعتبار برای افزایش تسهیلات پروژه مسکن مهر از 300 به 400 میلیارد ریال به شعبه های این بانک در سراسر کشور ابلاغ شده و برآورد ما این است که بانک مسکن برای تکمیل این پروژه ها به 390 هزار واحد مسکن مهر تسهیلات 400 میلیون ریالی پرداخت کند.
در اقدامی دیگر، مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه و با تصویب ماده 73 آن بانک مسکن را موظف کرد نسبت به تامین باقیمانده تعهدات خود و تامین منابع مورد نیاز مسکن مهر، بدون تعهد ساخت واحد جدید اقدام کند تا به این ترتیب پرونده مسکن مهر تا پایان سال 1400 بسته شود.
به نظر می رسد افزایش 100 میلیون ریالی تسهیلات مسکن مهر و تزریق این منابع مالی به پروژه های باقیمانده به خصوص در شهر جدید پردیس، سبب تسریع در تکمیل واحدهای مسکن مهر در سطح کشور شود.
در حوزه مسکن اقدامات وزارت راه و شهرسازی در قالب محورهای هفت گانه طرح جامع مسکن به طور عمده به دو بخش برنامه های نهاد سازی و برنامه های عملیاتی تقسیم شده است که عبارت از تامین مسکن خانوارهای کم درآمد، نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های نا به سامان شهری، بر نامه اصلاحات در سیاست زمین با تاکید بر نظام برنامه ریزی شهری و منطقه ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان و توسعه نظام تامین مالی مسکن از طریق بانک مسکن است.
افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، راه اندازی شرکت تامین سرمایه مسکن، راه اندازی صندوق پس انداز یکم با هدف تامین مالی خرید و ساخت مسکن، راه اندازی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان، راه اندازی حساب های امانی برای تقویت بازار پیش فروش مسکن، راه اندازی طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن و انتشار اوراق رهنی در بازار رهن ثانویه از دیگر اقدامات وزارت راه وشهرسازی برای تقویت منابع مالی حوزه مسکن در این بخش است.
راه اندازی صندوق پس انداز مسکن منطقه ای به منظور کمک به احیای بافت های فرسوده تهران، توسعه شهرهای جدید و اجرای برنامه های حوزه مسکن سواحل مکران، تدوین آیین نامه ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، استفاده شرکت های لیزینگ در بخش مسکن، تدوین بسته بهینه مالیاتی و راه اندازی صندوق های املاک و مستغلات از دیگر اقدامات این وزارتخانه در این مدت بوده است.
تدوین برنامه مشترک مسکن اجتماعی بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر اقدامات وزارت راه وشهرسازی از سال 92 در پایان سال 94 بوده است.
آخرین اقدام دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن مربوط به تصویب طرح مسکن اجتماعی است که به موجب آن دولت برای تامین مسکن مورد نیاز اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه برنامه مناسبی را در نظر گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی در تشریح ابعاد مختلف مسکن اجتماعی که در هیات وزیران مصوب شده است، گفت: اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم ‌درآمد است.
عباس آخوندی با بیان این که اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است، اظهارداشت: آنهایی که خود و افراد تحت تکفل‌ آنان از اول فروردین سال 90، فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از 22 بهمن سال 57، ازهیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده اند و حداقل در شهرمورد تقاضا، 5سال سکونت داشته باشند، شامل طرح مسکن اجتماعی هستند.
وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط مسکن اجتماعی و حمایتی گفت: به گروه‌های کم درآمدی برخورد می‌کنیم که اصلاً در قالب مدل اقتصادی امکان تأمین سرپناه ندارند، لذا این افراد می توانند از حمایت های مسکن احتماعی برخوردار شوند.
آخوندی در باره متولی تأمین مسکن اجتماعی و حمایتی نیز بیان کرد: نهادهای حمایتی و نهادهایی که سیاست اجتماعی را دنبال می‌کنند باید متولی شوند و این بخشی از سیاست‌های اجتماعی دولت است که توسط نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن آن را دنبال می‌کنند.
در طرح مسکن اجتماعی بنیاد مسکن، مسئول اجرای این طرح در سراسر کشور برای تامین مسکن اقشار کم درآمد است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد و شهرداری‌ها نسبت به اولویت‌بندی و شناسایی گروه‌های هدف اقدام کند.
آخوندی درباره وظیفه وزارت راه و شهرسازی در این طرح اظهارداشت: کاری که ما باید در این وزارتخانه انجام دهیم کمک به این نهادهاست نه کمک به اشخاص زیرا که اشخاص از طریق آن نهادها مورد حمایت ما قرار می‌گیرند.
پرداخت 70 میلیون ریال کمک بلاعوض به ازای هر واحد مسکونی به گروه‌های کم‌درآمد برای خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی تعیین کمک هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد ماهانه به ترتیب تا دو میلیون ریال برای شهرهای زیر500 هزار نفر و تا چهار میلیون ریال برای شهرهای بالای 500 هزار نفر با افزایش سالانه 10 درصد تعیین وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند به ازای هر واحد هفتاد و پنج میلیون ریال با بازپرداخت 60 ماهه از مهم ترین محورهای طرح مسکن اجتماعی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد در کشور است، ضمن اینکه توانمندسازی متقاضیان مسکن و بد مسکن‌ها از طریق نهادهای حمایتی و اجتماعی هدف دیگر این طرح است.
براساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی در این مدت به منظور بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، افزایش ایمنی و ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده، طرح اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت نوسازی در بافت فرسوده شهری در دستور کار شرکت عمران و بهسازی شهری قرار گرفت.
برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری مقرر شده است در سه سقف تسهیلات 300، 400 و 500 میلیون ریالی تا پایان برنامه ششم توسعه پرداخت شود و طی سال‌های 93 و 94 از حدود 19 هزار پذیرش، قرارداد نزدیک به 10 هزار مورد آن منعقد شده است.
در این دوره همچنین به منظور ایجاد انگیزه و تسهیل شرایط در زمان نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری، اعطای سالانه 60 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت ودیعه اسکان موقت در سقف‌های 100، 150 و 200 میلیون ریال در مناطق مختلف شهری و تا پایان برنامه ششم توسعه و در تصویب‌نامه هیأت وزیران منظور شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام * 1108*1579* گزارش از:ایرج منصوری * انتشار : مرضیه فاتحی

تعداد بازدید: 816 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار