پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 08:43   
 
 
   آخرین اخبار  
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
  گزارش بهره‌ وری ریلی در همایش مدیریت حرفه‌ ای، پیشران بهره‌ وری
  انتظارات ریلی از برنامه هفتم
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  نامه به معاون اول رئیس جمهور در پی افزایش بی سابقه حق دسترسی به شبکه ریلی
  بررسی افزایش سرعت ترنست تا 250 کیلومتر بر ساعت
  ◄ رکوردزنی سفر با قطار به معنای سود شرکت های ریلی نیست
  خیز خطرناک راه آهن برای کنترل انجمن صنفی بخش خصوصی ریلی!
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  مقایسه عملکرد چهار مدیرعامل راه آهن از منظر شاخص های کلیدی حمل بار ریلی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90114صفحه نخست » بازار سرمایه و اقتصادشنبه، 11 خرداد 1398 - 12:35
تمرکز وزیر راه بر کاهش هزینه تمام شده ساخت و ساز/ واحدهای نوساز با قیمت تمام شده، نه قیمت بازار به مردم عرضه شود/ انبوه ساز نباید مالک شود
ترابر نیوز: کارشناسان معتقدند دستور اخیر وزیر راه برای واگذاری رایگان اراضی دولتی به انبوه سازان برای حذف زمین از قیمت تمام شده ساخت، در صورتی که برخی ملاحظات در آن رعایت نشود، مشکلی را حل نخواهد کرد.
  
ترابر نیوز:

سایه روشن برنامه جدید وزارت راه برای رونق ساخت مسکن

سایه روشن برنامه جدید وزارت راه برای رونق ساخت مسکن

به گزارش مهر، کارشناسان معتقدند دستور اخیر وزیر راه برای واگذاری رایگان اراضی دولتی به انبوه سازان برای حذف زمین از قیمت تمام شده ساخت، در صورتی که برخی ملاحظات در آن رعایت نشود، مشکلی را از بازار مسکن حل نخواهد کرد.

در آخرین روز کاری هفته ای که گذشت محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ابلاغیه‌ای به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، از آنها درخواست کرد تا اراضی دولتی را بدون اخذ هزینه زمین در اختیار سازندگان قرار دهند.

وی به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها دستور داد با اهتمام ویژه و با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن حداکثر توان و تلاش خویش را برای احداث پروژه‌های آماده‌سازی زمین، انبوه‌سازی و خدماتی با مشارکت بخش خصوصی به کار گیرند.

تمرکز وزیر راه بر کاهش هزینه تمام شده ساخت و ساز

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، طی ماه‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی با ورود اسلامی تمرکز ویژه‌ای بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر و ساخت واحدهای مسکونی جدید داشته است. در طرح اقدام ملی مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن طی دو سال ۹۸ و ۹۹ در دستور کار قرار دارد. در این برنامه مهمترین موضوع کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن است.

راهکار: واگذاری اراضی دولتی به انبوه سازان / همه دستگاه‌های دولتی اراضی خود را به وزارت راه می‌دهند

با توجه به این‌که زمین، بیش از ۶۰ درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، در برنامه «اقدام ملی» سیاستگذار تلاش کرده تا با واگذاری زمین‌های دولتی به سازندگان، هزینه ساخت را در این طرح کاهش دهد. همچنین علاوه بر زمین‌های وزارت راه وشهرسازی بر اساس دستورالعمل رئیس جمهوری تمام دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند تا زمین‌های دولتی را برای ساخت و ساز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

وام ۲۵ میلیونی با نرخ سود صفر و تخفیف ۵۰ درصدی پروانه ساخت

واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، ۲۵ میلیون تومان وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از «بازار تعهدی» با تخفیف ۳۰ درصدی، بخشی از بسته جدید رونق مسکن است.

راه اندازی «بازار تعهدی» مصالح بخش دیگری از طرح اقدام ملی است که بر اساس آن، قراردادی بین بانک عامل بخش مسکن، بنیاد مسکن و شرکت تأمین مصالح ساختمانی امضا می‌شود. ساز و کار بازار به این صورت خواهد بود که سازندگان نیاز مصالح سالانه خود را اعلام می‌کنند و شرکت تأمین، مصالح را به‌صورت عمده خریداری می‌کند که قیمت آن تقریباً ۲۸ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار است.

معاون وزیر راه: اراضی دولتی در اختیار انبوه ساز قرار می‌گیرد / کاهش هزینه تمام شده ساخت و ساز

همچنین علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد: با اجرای این طرح، در دو سال آینده می‌توانیم ۹۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم که رفع نیمی از نیاز سالانه بازار مسکن نوساز خواهد بود.

وی ادامه داد: ورود این حجم واحد مسکونی به بازار می‌تواند علاوه بر آنکه قیمت مسکن را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، به تعدیل بازار اجاره مسکن نیز منجر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از ابلاغ دستور وزیر راه و شهرسازی به دنبال تحویل گرفتن اراضی دولتی هستیم تا قراردادهای مربوطه را آماده و به انبوه سازان طی فراخوانی، واگذار کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: با آغاز این روند، با توجه به اینکه اراضی دولتی به رایگان در اختیار انبوه ساز قرار می‌گیرد، هزینه زمین از قیمت تمام شده ساخت و ساز حذف می‌شود.

کمبود واحد مسکونی و ورود سفته بازانه دلالان به بازار؛ دو عامل گرانی مسکن

برآوردها نشان می‌دهد با توجه به کمبود تعداد واحدهای مسکونی نسبت به تعداد خانواده‌ها و همچنین تقاضاهای جدید ناشی از ازدواج و وجود ۶ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی برای تنظیم بازار سالانه به ۲ میلیون واحد مسکونی جدید نیاز است. نتیجه این کمبود، در کنار وجود فرصت برای سوداگری و احتکار، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در روزهای اخیر بوده است. بنابراین این تغییر روند در وزارت راه و شهرسازی می‌تواند موجب رونق عرضه و تنظیم بازار مسکن شود. اما تا زمانی که دولت با وضع مالیات، مانعی پیش روی دلالان و سوداگران بازار مسکن ایجاد نکند، نمی توان شاهد منطقی شدن قیمت ها بود.

کارشناس اقتصاد مسکن: واحدهای نوساز با قیمت تمام شده، نه قیمت بازار به مردم عرضه شود

در همین راستا مهدی غلامی، مدیر گروه مسکن مرکز مطالعات دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: افزایش تولید و عرضه مسکن حتماً در تنظیم بازار مسکن مؤثر خواهد بود ولی به شرط آنکه متقاضیان واقعی مسکن نیز امکان و قدرت خرید این واحدها را داشته باشند. متأسفانه افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به صورتی بوده است که اگر واحدهای نوساز با قیمت بازار عرضه شود، قدرت خرید مردم کفاف تهیه آنها را نمی‌دهد.

غلامی اضافه کرد: در این صورت اگر وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد برای افزایش تولید و عرضه، از امکانات خود مانند زمین‌های دولتی استفاده کند، باید سیاست‌هایی را دنبال کند که واحدها به قیمت تمام شده به دست متقاضیان واقعی برسد و نباید واحدهای نوساز به قیمت بازار عرضه شود.

تولید مسکن به شکل مدل مشارکتی مشکلی از مشکلات بازار مسکن حل نمی‌کند

این کارشناس اقتصاد مسکن به شیوه تولید مسکن به شکل مشارکتی اشاره کرد و گفت: در این شیوه نه تنها مسکن به قیمت تمام شده یا ارزان‌تر از بازار عرضه نمی‌شود، هیچ تضمینی هم وجود ندارد که پروژه‌ها به سرعت انجام شده و در زمان مناسب به بازار عرضه شوند.

غلامی اضافه کرد: معمولاً در نهاده‌های مربوط به تولید مسکن، مؤثرترین و بیشترین تورم را زمین به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین در این شرایط برای انبوه ساز کاملاً صرفه دارد که پروژه‌های مشارکتی طولانی مدت شود تا سهم هزینه ساخت نسبت به هزینه زمین کاهش یابد و منفعت بیشتری کسب کنند. در این صورت انگیزه‌ای برای ساخت مسکن به شکل صنعتی نیز وجود نخواهد داشت.

وی یادآور شد: آخرین گزارش مرکز آمار از بازار زمین و مسکن شهر تهران در زمستان سال ۹۷ نشان می‌دهد افزایش قیمت زمین فاصله معناداری با افزایش قمیت مسکن داشته است. مطابق این گزارش در حالی که تورم نقطه به نقطه مسکن در زمستان ۹۷، معادل ۸۲ درصد بوده، تورم نقطه به نقطه زمین ۱۴۳ درصد بوده است.

معطل ماندن سرمایه‌های مردم و دولت نتیجه تولید مسکن به شیوه مشارکتی

غلامی در پاسخ به این سوال که آیا ابزارهای نظارتی و قضائی می‌تواند مانع تأخیر در تولید پروژه‌های مشارکتی شود یا خیر؟ گفت: اولاً وزارت راه و شهرسازی باید از شیوه‌هایی استفاده کند که نیاز کمتری به درگیری‌های حقوقی و قضائی باشد. ثانیاً بررسی تجربه پروژه‌های مشارکتی نشان می‌دهد، با وجود پیگیری‌های قضائی وزارت راه و شهرسازی هنوز بعضی از این پروژه‌ها بعد از ۲۰ سال از شروع به سرانجام نرسیده است.

غلامی با اشاره اینکه از سال ۸۶ تا سال گذشته هیچ پروژه مشارکتی منقعد نشده، گفت: با وجود گذشت این همه سال، بنا بر صحبت‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی هنوز هم پرونده مربوط به تعدادی از این پروژه‌ها در دستگاه قضائی مفتوح است. یکی از این پروژه‌ها برج میلینیوم تهران است که با زیربنای ۱۲۳ هزار مترمربع در یکی از بهترین مناطق شهر تهران، سرمایه قابل توجهی از بیت المال را از سال ۸۱ معطل خود گذاشته است.

الگوی جایگزین: طرح مسکن ویژه تهرانسر

این کارشناس اقتصاد مسکن به دستور جدید وزیر راه و شهرسازی به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها مبنی بر واگذاری اراضی دولتی به انبوه سازان برای ساخت و ساز با هدف حذف قیمت زمین از مسکن اشاره کرد و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از الگوهایی استفاده کند که همزمان تولید مسکن را رونق می بخشد و هم هزینه‌ها را برای مصرف کننده نهایی کاهش می‌دهد و امکان صاحب خانه شدن افراد را افزایش می‌دهد. یکی از این الگوها، تجربه مسکن ویژه تهرانسر است. به نظر می‌رسد این تصمیم و ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی نیز به نوعی الگوبرداری از طرح مسکن ویژه تهرانسر باشد که در دولت نهم طراحی و اجرا شد اما حجم و گستره برنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد اجرا کند، بسیار بزرگ‌تر از آن خواهد بود.

غلامی اضافه کرد: در این مدل، به دلیل سیاستگذاری صحیحی که انجام شد، انگیزه‌ای برای تأخیر و احتکار واحدهای مسکونی وجود نداشت و بدون وابستگی و نیاز به منابع بانکی، متقاضیان واقعی با قیمت تمام شده صاحب خانه شدند.

انبوه ساز نباید مالک شود

وی تصریح کرد: در طرح مسکن ویژه تهرانسر نیز که در زمین‌های دولتی اجرا شد، دو سیاست اصلی موجب تسهیل خانه دار شدن افراد شد؛ سیاست اول این بود که برخلاف انبوه سازی های مشارکتی، سازندگان مالک واحدها و زمین نمی‌شدند و تنها اجرت ساخت خود را دریافت می‌کردند. از طرفی با پیش فروش واحدها به قیمت تمام شده و نه قیمت روزِ بازار، علاوه بر کاهش قیمت مسکن، مصرف کنندگان، مالک خانه‌های در حال ساخت خواهند بود و نه سازندگان. لذا سود حاصل از سرمایه گذاری در فرآیند ساخت، از فروشنده به مصرف‌کننده منتقل می‌شد که این امر فرصت سوداگری را از سودجویان بازار مسکن می‌گیرد و منفعت ناشی از نهاده‌ها و تسهیلات ارائه شده از سوی دولت، به جای واسطه‌ها مستقیماً به گروه‌های هدف تعلق می‌گیرد.

هزینه زمین با تأخیر نسبت به هزینه ساخت دریافت شود

غلامی سیاست دیگر اجرا شده در طرح مسکن ویژه را امکان تأخیر در پرداخت هزینه زمین نسبت به ساخت دانست و گفت: مصرف کننده نهایی در طول فرایند تولید هزینه ساخت را به تولیدکننده پرداخت می‌کرد و هزینه زمین را بعد از تحویل گرفتن واحدهای تکمیل شده خود و به صورت اقساط به دولت پرداخت می‌کردند. بدین صورت خانواده‌های مستأجر بسیاری می‌توانستند صاحب خانه شوند.

این کارشناس در پایان گفت وزارت راه و شهرسازی با بررسی تجربه‌های انجام شده باید الگوی مناسبی را انتخاب کند تا هم از هدر رفتن منابع بیت المال جلوگیری و هم خانه دار شدن مردم را تسهیل کند.

تعداد بازدید: 1531 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس
  دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد، فرصت احیای برجام را هم از دست داد / پنجره عمان هم کمکی نکرد، چون سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
  بورل: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز جهان بود؛ امروز بزرگترین گورستان رو باز جهان است.
  یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  بررسی تکنولوژی های انواع سیستم های حمل و نقل
  واهمه از آمار احتمالی بالای تصادفات رانندگی در نوروز 1403
  ۱۶۰ همت هزینه سالانه تصادفات جاده‌ ای می‌ شود
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  ممانعت ترکیه از اتصال راه‌آهن ایران به اروپا/تکمیل کریدور ریلی مقاومت مستلزم اجرای‌ قانون ترانزیت در عراق
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  کانال کشتیرانی ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرایط با ثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید
  اجرای موفق ، کامل و موثر پروژه بزرگ ایرانرود
  ساخت بزرگ ترین هواپیمای جهان توسط یک استارتاپ آمریکایی
  اقلیم جدا شده «اوستیای جنوبی» گرجستان در حال بررسی الحاق به روسیه است
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  بهره برداری از تمام خطوط هفت‌ گانه مترو در سال آینده
  راهنمای رانندگی در پرخطرترین جاده های ایران
  معاون حمل‌ ونقل صنایع وزارت صمت منصوب شد
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  تصادف اتوبوس حامل کارگران در پاکدشت ۳۰ مصدوم داشت
  تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
  وکیل تاجزاده: موکلم از تیرماه ۱۴۰۱ که بازداشت شده تا اکنون، از یک روز مرخصی استحقاقی جز مرخصی درمانی استفاده نکرده
  چمران: خودروسازان داخلی به تعهد خود برای تولید اتوبوس‌ برقی عمل نکردند
  قائم‌ مقام حوزه‌ علمیه قم: بیش از ۴ هزار طلبه نزدیک به اجتهاد داریم
  رئیس پلیس راه کشور: مرگ ۱۱۰ تن در تصادفات ۳ روز اول مسافرت‌های نوروزی
  چشم پوتین به این «پروژه انقلابی» در ایران
  افتتاح شهر فوق مدرن ۹ میلیارد دلاری تویوتا با اتومبیل های خودران در اواخر سال ۲۰۲۴
  بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه تهران انجام می‌دهیم
  تهرانی‌ها امسال چند روز هوای آلوده داشتند؟
  مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ / مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک
  مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
  میزان دوره سربازی رسما ۱۴ ماه شد
  در ایران بحران نارضایتی وجود دارد/ حذف‌ها نتیجه‌اش به همین جا می‌رسد/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است/ چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  آنکارا: الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی شناسیم
  نیمی از رشد اقتصادی ۹ ماهه ۱۴۰۲ مربوط به نفت بوده است
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار