دامون رشیدزاده

به گزارش ربیع به نقل از روزنامه کیمیای وطن ، حقوق‌های نجومی یکی از جنجال برانگیز ترین اتفاقات سال ۹۵ بوده است. جنجالی که از شرکت‌ها بیمه آغاز شد و به خیلی جاها سرایت کرد و در نهایت منجر به تصویب قوانین سختگیرانه تری در این مورد شد. اما حالا جنجال حقوق‌های نجومی به مجریان صدا و سیما رسیده است جنجالی که البته درمورد چهره‌های سرشناسی همچون عادل فردوسی پور همیشه وجود داشته است اما فردوسی پور در آن روزها با استفاده از همان سبک شفاف سازی برنامه نود کل درآمد و مخارج برنامه‌اش را ریز به ریز اعلام کرد تا بازار شایعه سازان راکد شود. اما این جنجال پس از برنامه نود دامن دیگر برنامه‌های پرطرفدار رسانه ملی را هم گرفت. قربانی بعدی شایعات مهران مدیری بود که البته او نیز با همان طنز همیشگی پاسخ منتقدان را داد و پای خود را از بازار شایعات بیرون کشید. اما تازه‌ترین قربانی شایعات رامبد جوان مجری موفق برنامه پرطرفدار خندوانه بود.

ماجرای رامبد

یکی از روزنامه‌های سراسری که معمولاً دستی بر آتش اینگونه شیطنت‌ها دارد اعلام کرد که رامبد در ماه ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد رقمی که البته به گفته این روزنامه بخشی از آن از طرف اسپانسر پرداخت می‌شود البته رامبد جوان بارها اعلام کرده بود که تمام هزینه‌های برنامه خندوانه صرفاً توسط اسپانسرها پرداخت می‌شود و صدا و سیما نه تنها هزینه‌ای برای ساخت این برنامه پرداخت نمی‌کند بلکه درآمد خوبی نیز از پخش آگهی‌های قبل و بعد این برنامه دارد و مسلماً بخشی از هزینه‌های اسپانسر را نیز دریافت می‌کند. با توجه به نحوه ساخت برنامه خندوانه و هزینه‌های بالایی که ساخت چنین برنامه‌ای دارد بعید به نظر می‌رسد که چنین دستمزد بالایی برای اجرای این برنامه پرداخت شود. اما در اینکه بعضی مجری‌های صدا و سیما درآمدهای کلانی دارند شکی نیست اما این مجری‌ها واقعاً چه کسانی هستند و چه درآمدهایی دارند؟

دستمزد مجری بر اساس محبوبیت و تعداد اجراها

یک مجری براساس سابقه کار، میزان محبوبیت و یا ستاره بودنش می‌تواند روی رقم دستمزد خود تأثیر بگذارد. این البته بخشی از ماجراست، بخش دیگر به نوع برنامه در حال اجرا بستگی دارد. به این ترتیب که رقم دریافتی یک مجری برای برنامه ۳۰ شبه، متفاوت از رقم دریافتی همان مجری از برنامه یک روزه است. معمول چنین است که مجریان در برنامه‌های مناسبتی که در نوبت‌های محدود و گاه یک بار روی آنتن می‌رود رقم بالاتری نسبت به اجراهای مدت‌دار می‌گیرند. بنابراین دستمزد مجری را علاوه بر میزان محبوبیتش، تعداد اجراهای او نیز تعیین می‌کند.

سقف دستمزد داخل سازمان

بالاترین رقم به دست آمده براساس تحقیقات از میان مجریان صداوسیما، مربوط به یک اجرای ۱۰ دقیقه‌ای است. یک مجری برای اجرای ۱۰ دقیقه از یک برنامه ۲۰ میلیون تومان دریافت کرده است. رقم دیگری که فاصله‌ای قابل توجه با مورد اول دارد به مجری دیگری بازمی‌گردد که برای اجرای ویژه‌برنامه عید نوروز هشت میلیون تومان دستمزد دریافت کرده بود. مجریان باسابقه و محبوب، معمولاً ارقامی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان برای هر برنامه دریافت می‌کنند که البته این رقم ذکر شده در قرارداد است و ممکن است با افزایش به شیوه‌های یاد شده، این رقم به یک تا یک و نیم میلیون تومان در هر شب اجرا برسد. البته این ارقام فقط به مجریانی پرداخت می‌شود که علاوه بر باسابقه و توانمندی، حتماً به نوعی ستاره نیز شده باشند. ادامه دارد…