پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 04:15   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90031صفحه نخست » بازار سرمایه و اقتصادپنجشنبه، 2 خرداد 1398 - 11:45
دانش بومی مقاوم‌سازی در برابر زلزله به ثمر نشست/ انجام بزرگ‌ترین آزمایش اتصال تیر به ستون در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله کشور
ترابر نیوز: بزرگ‌ترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا در داخل کشور انجام شد درحالی‌که پیش‌ازاین چنین آزمایش‌هایی در خارج کشور با هزینه بسیار بالا صورت می‌گرفت اما اکنون با یک‌دهم هزینه مشابه خارجی با فناوری داخلی و دانش متخصصان ایرانی با موفقیت انجام شد.
  

ترابر نیوز:

ایران کشوری زلزله‌خیز است و معمولاً هر چند سال یک‌بار از این منظر خسارات زیادی به کشور وارد می‌شود ازاین‌رو متخصصان ایرانی با فناوری و دانش داخلی موفق به اجرای بزرگ‌ترین آزمایش سازه‌ای در دنیا شدند که نتیجه قابل‌قبول به‌دست‌آمده از آن، بیانگر رشد شاخص فناوری کشور در زمینه مهندسی زلزله است.
بزرگ‌ترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا، مربوط به پروژه فرانمای آیمکس (IMAX) امروز چهارشنبه در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله کشور، متعلق به پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله انجام شد.
این آزمایش، اولین آزمایش مهم در مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله محسوب می‌شود که مربوط به مقاومت زلزله اتصالات یکی از بزرگ‌ترین برج‌های چند منظوره تهران به ارتفاع بیش از 100 متر است، طراحی اتصالات تیرها به ستون‌های این سازه به روشی کاملاً جدید، به دو صورت پیچی و جوشی و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق کناری انجام شده است.
بحث ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله یکی از دغدغه‌های مهم جامعه و مسئولان است، این موضوع به‌خصوص برای ساختمان‌های بلندمرتبه اهمیت دو چندانی دارد که در همین راستا کشورهای پیشرفته برای رسیدن به این هدف، اقدام به ساخت آزمایشگاه‌های بزرگ و پیشرفته مهندسی زلزله کرده‌اند که چنین آزمایشگاهی سال گذشته در کشور به بهره‌برداری رسید.
مدیر آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله وابسته به پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره انجام این آزمایش گفت: این آزمایشگاه جزو 10 تا 12 آزمایشگاه بزرگ مهندسی زلزله در دنیاست و در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه، نمونه ندارد.
مرتضی بسطامی درباره انجام آزمایش امروز توضیح داد: این آزمایش مربوط به اتصال یکی از برج‌های تهران با ارتفاع حدود 127 متر با مساحت بیش از 152 هزار مترمربع است، ابعاد این سازه با توجه به بحث مقاومت در برابر زلزله و اینکه ریسک زلزله در تهران بالا است، نیاز به یک سری ضوابط و معیارهای فنی خاص دارد که طبق استانداردها باید جوابگو باشد.
وی تأکید کرد: چون پروژه در ابعادی بزرگ و فراتر از یک سازه معمولی است، قطعاً آیین‌نامه آن‌ها را الزام به انجام آزمایش می‌کند با توجه به اینکه تاکنون امکان انجام این‌گونه آزمایش‌ها داخل کشور وجود نداشت به همین دلیل شاید انجام نمی‌شد و شاید هم برای موارد خاص به خارج از کشور فرستاده می‌شدند که هزینه‌های سنگینی نیز داشتند.
بسطامی گفت: البته این آزمایش نیز قرار بود در امریکا یا اروپا انجام شود که بیش از 250 هزار دلار هزینه در بر داشت اما در داخل کشور با کمتر از یک‌دهم آن هزینه انجام شد که از دو جنبه برای ما بسیار مهم است؛ یکی ایجاد ظرفیت و دانش فنی و دیگری جلوگیری از خروج ارز از کشور است.
وی افزود: از آنجا که این مجموعه آزمایشگاهی در داخل کشور ساخته شده و طبق آخرین استانداردهای بین‌المللی آزمایشگاهی کشورهایی مانند ژاپن، امریکا و اروپا فعالیت می‌کند از این رو کاملاً قابل اطمینان است.
بسطامی ادامه داد: نتایج این آزمایش بر اساس استاندارد تعیین‌شده اعلام می‌شود، مثلاً در استاندارد مشخص شده اگر به این نتیجه برسید قابل‌قبول است، بنابراین این نتیجه در هر کجای دنیا مورد پذیرش است و گزارش آن را به مجامع بین‌المللی ارائه خواهیم داد چون بزرگ‌ترین آزمایشی است که در این اندازه در دنیا انجام شده است.
وی درباره اتصال این سازه گفت: این نوع اتصال که به آن «اتصال با صفحات کناری» گفته می‌شود یک اتصال خاص و جدیدی در دنیاست که برای سازه‌هایی با دهانه‌های بزرگ و ارتفاع زیاد استفاده می‌شود ازاین‌رو از لحاظ مقاومت در برابر زلزله حتماً باید مورد آزمایش قرار گیرد.
مدیر آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله افزود: با توجه به اینکه یک کشور زلزله‌خیز هستیم نتیجه این آزمایش می‌تواند در برج‌هایی که از این سیستم برای ساخت استفاده کنند کاربرد داشته باشد البته باید در نظر داشته باشیم که هر سازه و طراحی؛ آزمایش مخصوص به خود را دارد.
وی گفت: مقاومت سازه در مقابل فشار 170 تن قابل‌قبول و طبق استاندارد است اما این سازه تا 220 تن مقاومت کرد که بسیار خوب است، نتیجه این آزمایش‌ها به ما کمک می‌کند که مثلاً در طراحی ضخامت‌ها را بیشتر و یا سازه‌ها را سنگین‌تر کنیم تا برجی ایمن بسازیم.
بسطامی با اشاره به اینکه این آزمایش به ما نشان می‌دهد که این طراحی توانایی تحمل چه میزان نیروی زلزله را دارد، افزود: البته معیار ما ریشتر نیست بلکه فشاری است که از رخداد زلزله وارد می‌شود، یعنی بر اساس فرمول می‌گوییم مثلاً یک زلزله 6 ریشتری چه میزان نیرو وارد می‌کند و نتیجه آزمایش را بر اساس آن بررسی می‌کنیم.
وی اظهار داشت: مقاومت در برابر 170 تن نیرو برای یک زلزله شدید در تهران قابل‌قبول است یعنی اطمینان داریم اگر زلزله شدیدی در تهران رخ دهد این برج مقاوم است.
بسطامی تأکید کرد: با توجه به جدید بودن روش اتصال در این پروژه، لازم است ابتدا این اتصالات با ابعاد واقعی ساخته شده و تحت آزمایش‌های موردنیاز برای تائید قرار گیرند، در صورت تائید این روش جدید اتصال، توسط مراجع ساختمان‌سازی کشور، می‌توان از این نوع اتصال در ساخت سازه‌ها در سراسر کشور به‌عنوان یک روش ساخت اتصالات تیر به ستون استفاده کرد.
وی گفت: این پروژه جزو بزرگ‌ترین آزمایش‌ها در نوع خود در سطح دنیا است که اکنون کشور به توانایی انجام آن دست یافته است، پیش از این آزمایش‌هایی در مقیاس کوچک‌تر در آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ دنیا انجام شده است، انجام این آزمایش مهم بیانگر رشد شاخص فناوری کشور در زمینه مهندسی زلزله خواهد بود.

*** درباره آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله
در ایران، بعد از وقوع زلزله‌های مخرب گذشته، تصمیم به احداث مجموعه آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله گرفته شد و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از سال 1391 اقدام به ساخت این مجموعه آزمایشگاهی در فضایی به مساحت بیش از 10 هزار مترمربع کرده است.
تا سال گذشته بیشتر بخش‌های این مجموعه به بهره‌برداری رسید و آماده ارائه خدمات فنی، مهندسی و تحقیقاتی به داخل و خارج از کشور است، احداث این مجموعه می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی در پروژه‌های مهم مهندسی کشور نقش مهمی ایفا کند و سالیانه مانع از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور شود.
این آزمایشگاه یکی از آزمایشگاه‌های بزرگ مهندسی زلزله در دنیا و بزرگ‌ترین آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا است که با تلاش و همت پژوهشگران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در منطقه سوهانک تهران طراحی و ساخته شده است.
 

انتهای پیام /*

تعداد بازدید: 874 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار