پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 16:05   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 89604صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 10 فروردین 1398 - 16:43
گران قیمت ترین کشتی جنگی جهان به آب افتاد! (ناو یو اس اس جرالد فورد)
  
ترابر نیوز:

 

دوستان و همراهان سخت افزار، اینک نوبت به یک زنگ تفریح جذاب رسیده است تا لحظاتی را از اخبار فناوری و سخت افزار به دور باشیم! در این مطلب شما را با گران قیمت و پیشرفته ترین ناو هواپیما بر جهان آشنا خواهیم کرد! شاید با خود فکر کنید که ناوهای هواپیما بر کشتی های جنگی فوق بزرگ و گران قیمتی هستند که این روزها می توانند هدف موشک های دشمن قرار گرفته و نابود شوند؛ اما به واقع ناوهای امروزی یک پایگاه مدرن، پیشرفته و ایمن بر روی اقیانوس و دریاها هستند که محال است به این زودی ها شاهد بازنشستگی آنها باشیم. در این مطلب شما را با جدید ترین ناو هواپیما بر ایالات متحده با نام "یو اس اس جرالد فورد" آشنا می سازیم. برای یک زنگ تفریح جذاب با "سخت افزار" همراه باشید.

یو اس اس جرالد آر فورد(USS Gerald R. Ford) نام یک کلاس ناو هواپیمابر آمریکایی است که طبق سنت دیرینه از نام یک رئیس جمهور پیشین کشور برداشته شده است. نیروی دریایی آمریکا این ناو را به تازگی و در تاریخ 31 ماه می 2017 دریافت کرده و در تاریخ 22 جولای 2017 به آب انداخته شد. پیشرفته ترین کشتی جهان با قیمت 13 میلیارد دلار، به عنوان یک پرچمدار جهانی، پیشرفته ترین کشتی جنگی جهان بر روی آب ها است. عملیات ساخت آن در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و قرار بود تا سپتامبر ۲۰۱۵ با هزینه ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تکمیل شود. نیروی دریایی آمریکا دلیل تاخیر در ساخت این ناو را فناوری و سامانه‌های پیشرفته این کشتی از جمله سیستم‌های الکترومغناطیسی مورد استفاده برای برخاستن جت‌های جنگنده و پهپادها عنوان کرد. این ناو به نام جرالد فورد سی و هشتمین رییس جمهور آمریکا نامگذاری شده که در جنگ جهانی دوم سروان نیروی دریایی ایالات متحده بود. جرالد آر فورد یک ناو هواپیمابر از طبقه Supercarrier، متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده می‌باشد که برای جایگزینی با ناوهای کلاس نیمیتز در نظر گرفته شده است.

ناو های هواپیما بر نیمیتز با وجود کارایی بالا و عملیات های متعدد، اینک با یک کلاس مدرن جایگزین خواهند شد. در برخی از اطلاعات موجود، منابع متفاوت شروع تحقیقات و پژوهش برای تولید این کلاس را از سال 2005 به بعد می دانند؛ این در حالی است که قرارداد رسمی تولید آن در سال 2009 به امضا رسید و آغاز کار بر روی یک کلاس بسیار مدرن از کشتی های جنگی، 30 میلیارد دلار هزینه خالص را بر روی دستان این کشور قرار داد! نخستین ناو نیز با صرف بودجه 13 میلیارد دلار به آب انداخته شد. در سال 2014 برخی از آزمون های  تست عملیات و ارزیابی (DOT & E) گزارش دادند که این ناو در برخی موارد از جمله آسانسور، پدافند الکترونیک و سیستم های راداری کمتر از آن چیزی که در حد انتظار بود ظاهر گشته و تست های عملیاتی آن مجددا آغاز گشت تا این مشکلات فنی از بین برود. یک رآکتور هسته‌ای برای تأمین برق و نیرو محرکه ناوهای کلاس فورد می‌باشد که برای جایگزینی با رآکتور " A4W " مورد استفاده در کلاس نیمیتز، از سال ۱۹۹۸ در حال توسعه است که هر رآکتور قادر است تا ۳۰۰ مگاوات برق تولید کند.

در نتیجه کلاس جرالد فورد حالا حالا نیاز به سوخت گیری نخواهد داشت. مشکلات عمده با ژنراتورهای توربین اصلی در ژوئن 2016 یافت شدند که در سال 2017 به طور کامل برطرف شدند. در تولید این ناو از نهایت اتوماسیون استفاده شده است تا خدمه مستقر در ناو کاهش پیدا کنند. ناو ها به دلیل رادارهای قدرتمند و جنگنده هایی که حمل می کنند، کمتر نیاز به دفاع از خود خواهند داشت؛ با این وجود USS Gerald R. Ford ها دارای سامانه موشکی پیشرفته و مدرن سیستم موشکی Sea Sparrow که از چند رادار متفاوت قابل کنترل است. این ناو از طراحی بدنه استیلث برای افزایش رادارگریزی بهره می برد و از جمله رادارهای آن می توان به AN/SPY-3، رادار باند دوگانه (DBR) که برای ناوشکن Zumwalt توسعه یافته است اشاره کرد. ناوهای این کلاس قادر خواهند بود تا ۹۰ فروند از انواع هواپیما و هلی کوپتر از جمله F-35C لایتینگ 2 / F/A-18E/Fسوپر هورنت / E-2D / EA-18G گراولر / C-2A / MH - 60R - S و هواپیمای بدون سرنشین X-47B را حمل کنند.

و اما بد نیست بدانید که یکی از مهمترین بخش هایی که این ناو را با دیگر هواپیمابرها جهان متمایز می سازد، استفاده از سامانه سیستم الکترومغناطیسی پرتاب هواپیما (EMALS) است که جایگزین سیستم پرتاب با پیستون بخار آب شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علاقه زیادی به ناو و کشتی های جنگی داشته و به همین علت تمرکز ویژه ای بر این بخش دارد که به جلو انداختن تولید دومین ناو با نام "جان اف کندی" است. این ناو، دوازدهمین ناو هواپیما بر این کشور خواهد بود.

یو اس اس جرالد فورد بر روی آب قرار گرفته اما استفاده از آن می تواند تا سال 2020 به درازا انجامد. و اما در زمینه ابعاد، یو اس اس جرالد فورد ناوی است که 337 متر طول، 41 متر عرض قرار گرفته در آب، 78 متر عرض عرضه و 76 متر ارتفاع دارد؛ این ابعاد نسبتا بزرگ و غول آسا است. USS Gerald R. Ford می تواند هر 30 ثانیه یک جنگنده را از روی عرضه به پرواز درآورد که یک رکورد محسوب می گردد! این ناو دارای 2600 خدمه است که 600 نفر کمتر از نسل قبلی ناوهای نیمیتز است؛ با این وجود پرسنل این ناو با در نظر گرفتن تعداد خلبان ها به 4600 تن می رسد. و این شهر کوچک روی آب، گران قیمت ترین ناو کشتی جنگی جهان است!

تعداد بازدید: 1444 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار