پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 13:43   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 89589صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 22 فروردین 1398 - 08:19
تشریح جزییات پروژه سد و نیروگاه برق آبی بختیاری بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان در ایران قد علم می‌کند افزایش 1500 مگاواتی توان تولید برق
  
ترابر نیوز:

10 سال دیگر بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان بر روی رودخانه بختیاری قد علم می‌کند. منطقه اجرای پروژه سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری یکی از صعب العبورترین مناطق سد سازی در ایران است و حجم کار احداث تنها زیرساخت این پروژه معادل با حجم کار ساخت سه سد خوانده شده و بیش از دو سال زمان می‌برد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سد و نیروگاه برق آبی بختیاری بلندترین سد دوقوسی بتنی جهان است که بر روی رودخانه بختیاری و میان دو کوه ساخته می‌شود. سد و نیروگاه بختیاری در زمانی به مدت 10 سال و از سال 1392 ساخته می‌شود.

 

با احداث سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری سالانه 1500 مگاوات به توان تولید برق کشور افزوده می‌شود و با انتقال آب رودخانه سزار به مخزن سد بختیاری، میزان تولید از 2850 گیگاوت ساعت انرژی برق ‌آبی در سال به 3700 گیگاوات ساعت افزایش پیدا می‌کند.

 

از سوی دیگر با اجرای این پروژه از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز جلوگیری و درنتیجه بر عمر مفید سد و نیروگاه دز افزوده می‌شود؛ امکان مدیریت بهینه منابع آب در راستای افزایش سطح زیرکشت اراضی پایین دست، کنترل سیلاب‌های مخرب فصلی و افزایش ایمنی سد دز، تنظیم آب نیروگاه در دست مطالعه جریانی دز در پایین دست سد یا ظرفیت 750 مگاوات و ایجاد شرایط توسعه برای منطقه مانند محرومیت زدایی، اشتغال‌زایی و افزایش قابلیت‌های گردشگری از دیگر اهداف اجرای پروژه بختیاری هستند.

 

بر این اساس حجم مخزن سد بختیاری 5 هزار و 159 میلیون متر مکعب، حجم مفید آن 2 هزار و 122 میلیون متر مکعب، طول دریاچه 59 کیلیومتر، مساحت سد 61.5 کیلومتر مربع و تراز نرمال بهره‌برداری 835متر از سطح دریا است.

 

همچنین بدنه سد از نوع سد بتنی دوقوسی است، تراز تاج سد 840 متر از سطح دریا، طول تاج 509 متر، حداکثر ارتفاع از پی 325 متر، حداقل عرض پی 50 متر، پخامت تاج 10 متر، حجم بتن بدنه سد چهار میلیون و 800 هزار متر مکعب، حجم حفاری سه میلیون و 500 هزار متر مکعب و عمق حفاری تکیه‌گاه از 15 تا 80 متر متغیر است.

 

این سد دارای سرریزهای تونلی (سرریز اصلی) ، سرریز روزنه‌ای (سرریز کمکی) و تخلیه کننده روزنه‌ای است. پروژه بختیاری شامل تونل‌های آب‌بر فوقانی، شفت عمودی و تونل‌های تحتنی تحت فشار با پوشش فلزی است.

 

نیروگاه بختیاری، زیرزمینی است

 

به گزارش ایسنا، نیروگاه برق‌آبی بختیاری زیرزمینی است و در ساحل چپ سد واقع می‌شود. ظرفیت این نیروگاه 1500 مگاوات، انرژی متوسط سالیانه نیروگاه سه هزار میلیون کیلو وارت ساعت و نوع توربین، فرانسیس با محور عمودی است.

 

در این نیروگاه شش واحد توربین با دبی 103.5 متر مکعب بر ثانیه پیش‌بینی شده و قدرت هر توربین 250 مگاوات است.

 

تونل انتقال آب حوزه سزار به مخزن بختیاری نیز 26 کیلومتر و قطر آن 5.4 متر است و از این تونل آب به میزان هزار و 200 متر مکعب منتقل می‌شود.

 

احداث 11 پل برای دسترسی به منطقه

 

دسترسی به منطقه اجرای پروژه بختیاری بسیار سخت است به گونه ای که در بخش زیرساخت پروژه، 11 پل در مسیر اصلی برای دسترسی به منطقه احداث می‌شود. طول کلی این 11 پل 730 متر و عرض آن‌ها نه متر است. در این مسیر 10 تونل به طول 6700 متر احداث می‌شود.

 

همچنین در راه‌های دسترسی داخلی پنج پل به طول 550 متر و عرض 12 متر و سه تونل به طول 1650 متر و قطر 11 متر ساخته می‌شود.

 

راه دسترسی سد بختیاری از خرم‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن تنگ پنج، بو طول کلی 105 کیلومتر است که 32 کیلومتر آزاد راه در حد فاصل خرم‌آباد چشمک و مابقی به طول 73 کیلومتر با عبور از امامزاده سید علی تنگ هفت توسط طرح در دست احداث است.

 

این پروژه در یکی از صعب العبورترین مناطق ایران ساخته می‌شود به گونه ای که حجم کار ساخت راه دسترسی به منطقه برابر با ساخت سه سد خوانده شده و حدود سه سال زمان می‌برد؛ با توجه به حجم کار با اجرای پروژه بختیاری شش هزار شغل به طور مستقیم ایجاد شده است.

 

در ایتدای برنامه‌ریزی‌ها قرار بود که پروژه بختیاری توسط پیمانکار چینی و با فاینانس چین اجرا شود اما پس از مشکلات بانکی رخ داده، قرارگاه خاتم‌الانبیا کار ساخت سد و نیروگاه را به روش تهاتر به دست گرفت.

 

ساخت زیرساخت‌های سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که اجرای زیرساخت‌ها تا اواسط سال آینده پایان پذیرد.

 

سفر به ساختگاه بختیاری

 

با توجه به این‌که سد بختیاری بزرگترین سد دوقوسی بتنی جهان است، در سفری به منطقه، شرایط فنی پروژه بیشتر بررسی شد؛ در حال حاضر تنها راه دسترسی به منطقه قطار قدیمی شش تخته تهران اندیمشک با کوپه‌های کوچک است که در 11 تا 12 ساعت از تهران به ایستگاه تنگ پنج (محل اجرای پروژه سد و نیروگاه بختیاری) می‌رسد.

 

مدیر امور برنامه‌ریزی طرح سد و نیروگاه بختیاری صبح روز بازدید با تاکید بر این‌که شرایط محیطی پروژه‌ به دشواری اجرای آن افزوده است، گفت: پروژه‌های بزرگ شرایط و پیچیدگی‌های خاص خود را دارند؛ اتمام پروژه سد و نیروگاه بختیاری هم با توجه به پیچیدگی کار، از سال 1391 به 10 سال زمان نیاز دارد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا آسمند اظهار کرد: سد بختیاری با 325 متر ارتفاع پروژه منحصر به فردی است.

 

وی با بیان این‌که تنها راه دسترسی به محل ساخت سد، راه ریلی است،‌ تصریح کرد: محدودیت راه دسترسی به منطقه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

 

مدیر امور برنامه‌ریزی طرح سد و نیروگاه بختیاری با تاکید براین‌که در مدت چهار – پنج سالی که پروژه به طور اجرایی فعال شده است، تنها راه دسترسی از طریق ریل راه‌آهن بوده و تدارکات پروژه و تامین امکانات مورد نیاز تنها از طریق راه‌آهن میسر بوده است، با اشاره به تلاش صورت‌گرفته برای رفع محدودیت راه دسترسی گفت: در بخش زیرساخت‌ها احداث راه‌های دسترسی اصلی از خرم‌آباد به کارگاه ساخت سد را در دست اجرا داریم و این راه‌ها در سال آتی به بهره‌برداری می‌رسند.

 

وی با بیان این‌که راه اصلی از خرم‌آباد تا کارگاه حدود 110 کیلومتر است، اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعات ارتفاع سد بتنی دو قوسی بختیاری 325 متر و حجم بتن مورد نیاز حدود پنج میلیون متر مکعب است.

 

مدیر امور برنامه‌ریزی طرح سد و نیروگاه بختیاری در پایان گفت: در حال حاضر فعالیت‌های زیرساختی سد انجام می‌شود تا محدوده جغرافیایی به جایگاهی برسد که بتوان پروژه اصلی را در آن اجرا کرد.

 

بهره‌برداری از بخش زیرساختی تا اواسط سال آینده

 

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه بختیاری نیز در ادامه بازدید خبرنگاران از محل احداث سد بختیاری با اشاره به این‌که طول دریاچه سد 59 کیلومتر است و این مقدار از اراضی منطقه پس از ساخت سد به زیر آب می‌رود، از بهره برداری بخش زیرساختی پروژه تا اواسط سال آینده خبرداد.

 

 

سد بختیاری

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به منطقه، محسن حیدری در صحبت‌های خود به وجود 25 روستای عشایری در منطقه اشاره کرد و گفت: عشایر شش ماه اول سال در منطقه بالادست که منطقه‌ای سردسیر است، اقامت دارند و در نیمه دوم سال به منطقه گرمسیر قشلاق می‌کنند. منطقه بالادست 300 متر ارتفاع دارد و سردسیر است بنابراین عشایر در نیمه دوم سال به سمت خوزستان می‌روند.

 

 

سد بختیاری

 

 

وی درباره برآورد هزینه بخش نخست کارهای اجرای زیرساخت‌ اظهار کرد: درحال حاضر چهار قرارداد بسته شده است؛ یک قرارداد به ارزش 30 میلیارد تومان، یک قرارداد به ارزش 28 میلیارد تومان و یک قرارداد به ارزش 29 میلیارد تومان بسته شده و در مجموع پیش‌بینی می‌شود که 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

 

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه بختیاری همچنین با اشاره به حمل 70 درصد از مصالح مورد نیاز از جمله سیمان، آرماتور، تجهیزات نیروگاه و ... از طریق راه‌آهن گفت: یک ایستگاه با هفت خط شکل می‌گیرد که سه خط مربوط به راه‌آهن و چهار خط به طول 3900 متر در اختیار ماست.

 

حیدری افزود: محل احداث سد و نیروگاه برق‌-‌ ‌آبی بختیاری یکی از صعب العبورترین مسرهای سد سازی است که احداث راه‌های مورد نیاز برای اجرای سد و نیروگاه حدود یک سال و نیم زمان می‌برد؛ در این مدت تا جای امکان تجهیزات از طریق راه‌آهن (تنها راه دسترسی به محل ) منتقل می‌شود اما انتقال تجهیزات ساخت سد از طریق راه‌های ساخته شده صورت می‌گیرد.

 

 

سد بختیاری

 

 

وی تصریح کرد: برای اجرای عملیات در ابتدا باید مسیر راه‌آهن را تغییر دهیم بعد از اجرای سه خط راه‌آهن و ساخت چهار خطی که در اختیار ما است می توانیم بارها را به راحتی حمل کنیم چرا که بار ریلی مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر است.

 

او با بیان این‌که در حال حاضر یکسری از بارها از تونل‌های راه‌آهن عبور نمی‌کند گفت: عرض تونل‌های راه‌آهن 3 متر و 20 سانتی متر است و بارها با عرض بیشتر از 2 متر و 80 سانتی متر و ارتفاع بیشتر از 4.5 متر از تونل عبور داده نمی‌شود بنابراین 110 کیلومتر جاده برای عبور تجهیزات از جمله ترانس و غیره را می سازیم.

 

 

سد بختیاری

 

 

حیدری با تاکید بر این‌که ایستگاه بارانداز که موسوم به ایستگاه دوآب است در مدت سه الی چهار ماه آینده به بهره برداری می‌رسد، گفت: شرکت آب و نیرو تمام هزینه این پروژه را می‌پردازد.

 

وی با بیان این‌که راه‌های داخلی بختیاری منحصربه فرد هستند گفت: احداث زیرساخت‌های طرح بختیاری با جاده‌های داخلی درحد خودش معادل با یک پروژه سدسازی است.

 

 

سد بختیاری

 

 

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه بختیاری با تاکید بر این‌که طرح بختیاری طرح بزرگی است و نیاز به بارانداز بزرگی دارد، گفت: بدنه سد به تنهایی چهار میلیون و 800 هزار متر مکعب بتن لازم دارد. سیمان از دورود که فاصله‌ای در حدود صد کیلومتر تا محل سد دارد و میلگرد ازاهواز و اصفهان به اینجا آورده می‌شود وعمده مصالح مصرفی نیز میلگرد و سیمان هستند.

 

 

سد بختیاری

 

 

شش هزار اشتغالزایی به طور مستقیم و ایجاد هزاران شغل دیگر به صورت غیر مستقیم

 

کارشناس فنی طرح تاکید کرد: شش هزار شغل به صورت مستقیم و هزاران شغل به طور غیر مستقیم سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری ایجاد شده است.

 

 

 

سد بختیاری

 

 

انحراف آب در بختیاری

 

حیدری تصریح کرد: طول تونل دوم انحراف آب با قطر 12 متر، 1183 متر است که حفاری آن هفت ماه به طول انجامید ولی تونل انحراف پایین با قطر 13 متر. چون از دو طرف حفاری صورت گرفت چهار ماه و 20 روز طول کشید. ضخامت بین دو انحراف حدود 13 متر است ولی چون شیب تند است، آن را دور زدیم و با شیب ملایم 7.9 درصدی حفاری کردیم.

 

 

سد بختیاری

 

 

وی با بیان‌این‌که کف تونل انحراف هنوز تکمیل نشده است، افزود: تا دو ماه دیگر کار کف تونل به پایان می‌رسد. حفاری 800 متر از 1200 متر انجام شده و به موازات کار می کنیم فقط بحث تردد مطرح است، در صورت سیل تونل انحرافی بالا به تونل انحرافی پایین کمک می کند و سیلاب کنترل شود.

 

وی با تاکید بر این‌که از لحاظ ساختار زمین شناسی سنگ خوبی در تونل است و به جز برخی از جاده‌ها می توان گفت در کل در منطقه نیاز تحکیم آنچنانی نیست، اظهار کرد: سفره آب زیرزمینی پایین‌تر از تراز تونل است و خروجی انحراف با تراز رودخانه تقریبا یکی می‌شود.در مطالعات زمین شناسی مشخص شده که پایین‌ترین نقطه حفاری دو متر از سفره زیرزمینی بالاتر است بنابراین در حفاری به سفره آب زیرزمینی برخورد نمی کنیم.

 

محور سد

 

به گزارش ایسنا بدنه سد بختیاری بین دو کوهی که در تصویر نشان داده شده است ساخته می‌شود.

 

 

سد بختیاری

 

 

کارشناس فنی طرح گفت: در محور سد باید آب را در سازه انحراف اول منحرف کنیم و بلافاصله احداث فرازبند را شروع کنیم که زمان سیل، آبی وارد سمت پایین دست نشود.

 

حیدری با بیان این‌که ارتفاع فرازبند 51 متر است افزود: اگر سیل بیاید آب وارد انحراف دوم می شود و ما می توانیم در پایین دست کار حفاری سمت راست و چپ را انجام دهیم و پس ازحفاری بتن ریزی کنیم. به منظور حفاری بعد از انحراف باید سریعا دو جاده به سمت بدنه ساحل راست (AR4) و ساحل چپ (AR3) داشته باشیم.

 

 

سد بختیاری

 

 

حیدری با بیان این‌که در چند ماه آینده پس از اتمام کار بتن ریزی انحراف آب صورت می گیرد گفت: 10 قالب 9 متری در طول حدود 90 متر و 25 قالب کف و به طول حدود 250 متر کار می گذاریم. برای عملیات بتنی (لاینینگ همان پوشش بتنی است) لاینینگ سه ست قالب در نظر گرفته شده است؛ یک قالب حدود 90 متر جلو رفته و یک قالب از سمت خروجی و یک قالب از وسط تونل مونتاژ می‌شود. راه دسترسی نیز وصل است و کار بتن ریزی و نصب آرماتور از طریق راه دسترسی صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان این‌که ورودی انحراف 41 متر ارتفاع دارد، گفت: ورودی انحراف بیش از شش متر اجرا شده است. از تراز 539 کار شروع می شود و تا تراز 580 ادامه پیدا می‌کند.

 

حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زیرساخت ها شامل جاده‌های داخلی و خارجی و ایستگاه‌های بارانداز می‌شود، گفت:حفر تونل انحراف جز بخشی از برنامه‌های سد محسوب می‌شود.

 

شروع برنامه سد بختیاری از سال گذشته

 

وی افزود: حفاری تونل انحراف طبق قراردادی که در اسفند ماه سال گذشته بسته شد از یک سال قبل شروع شد و حدود پنج ماه طول کشید تا حفاری ها انجام شود. چند ماهی نیز بحث کف‌برداری و سازه‌های ورودی بود و پس از آن از آبان ماه برنامه پوششی انحراف شروع شد.

 

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه بختیاری با تاکید بر این‌که از زمان انحراف آب و شروع حفاری بدنه سد 10 سال زمان برای تکمیل پروژه سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری لازم است گفت:‌ تاج سد 110 متر از گلوله‌های رنگی بالاتر است.

 

 

 

سد بختیاری

 

 

او ادامه داد: پس از ادامه مسیر به شیب منفی می رسیم و یک مسیر دسترسی احداث می‌شود که تاج سد در آن قرار می‌گیرد. تراز سد 840 متر از سطح اقیانوس است و مخزن سد نیز چهار میلیارد و 800 میلیون متر مکعب قابلیت ذخیره سازی آب را دارد.

 

لاینینگ تونل انحراف به قطر 65 سانتی متر است؛ ابتدای یک لایه بتن می ریزیم و سطح سنگ را صاف می کنیم و سپس چون سطح مقطع بتن دارای کامل و 360درجه است ابتدا 75درجه را موسوم به بتن کف اجرا می کنیم و بعد از چند مقطع قالب لاینینگ را سوار می کنیم.

 

مابقی 360 درجه توسط قالب بتن ریزی می شود و هر لیفت بتن نیز حدود 12-13 ساعت زمان می‌برد. بنابراین هر دو سه روز یکبار بتن لاینینگ به طول 9 متر اجرا می‌شود.

 

وی با بیان این‌که سطح پایین تونل انحرافی صد متر مکعب بتن و سطح بالا 400 متر مکعب بتن می خواهد گفت:‌هر لیفت بتنی حدود 500 متر مکعب بتن نیاز دارد.

 

 

سد بختیاری

 

 

حیدری با اشاره به این‌که در بخش انحراف سه قالب اجرا می شود گفت: یک ست با دسترسی حدود 535 کیلومتر است که 417 متر بتن‌ریزی در آن اجرا می‌شود. یک قالب از کیلومتر 800 تا کیلومتر 400 و یک قالب هم از کیلومتر 1166 تا کیلومتر 800 اجرا می‌شود بنابراین طول کل را به سه قطعه 400 متری تقسیم کرده‌ایم و هر قالب 400 متر از طول را به بتن پوشش می دهد.

 

او با اشاره به این‌که عملیات لاینینگ این تونل در آینده نزدیک تمام شود گفت: پس از اتمام کار دریچه تونل بالا نگه داشته می شود و آب را از تونل داخل منحرف می‌کنیم، پس از خشک شدن مسیر یک سازه 51 متری به اسم فرازبند اجرا و پس از آن شروع به حفاری سمت چپ و راست بدنه می کنیم.

 

عمر تونل 25 ساله و کاربرد آن 10 ساله است

 

 

سد بختیاری

 

 

کارشناس فنی طرح بختیاری با اشاره به این‌که عمر تونل انحراف آب 25 سال است گفت: این تونل در زمان ساخت بدنه سد مورد بهره برداری قرار می گیرد و به محض پایان عملیات اجرای بدنه، عملیات آبگیری شروع می‌شود بنابراین در همان 10 سال اجرای بدنه سد از این تونل استفاده و سپس مسدود می‌شود.

 

حیدری علت مسدود شدن تونل را عدم تحمل فشار آب توسط تونل به هنگام افزایش تراز آب دانست وگفت: پس از بسته شدن دریچه در همان کیلومتر عبور بدنه (کیلومتر 407 تا 452) با یک پلاک بتن با طول 45 متر تونل را پر می کنیم تا آب عبور نکند.

 

وی با اشاره به قطر بدنه سد به طول 45 متر گفت: آب بند نیز به طول 45 متر است وگرنه آب بند هم آب را مسدود می کرد. برای مسدود کردن تونل انحرافی بتن قبلی برداشت می شود تا بتن جدید کاملا مچ می‌شود.

 

 

سد بختیاری

 

 

او در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که عملیات مسدود کردن تونل انحرافی بلافاصله بعد از عملیات آبگیری سد آغاز می‌شود اظهار کرد: با بالا آمدن تا صد متر آسیبی به سیستم نمی‌رسد و ما برای مسدود کردن تونل 45 روز زمان نیاز داریم اما در این 45 روز باید سریعا عملیات اجرایی را انجام دهیم.

 

وی با اشاره به نصب دیوار گابیونی (روشی که در آن به جای سیمان از سنگ به شکل بولدر استفاده می شود و چون سنگ‌ها روی هم انباشته می شود در مقابل سیلاب مقاومت خوبی دارند)، گفت: رسوبات مصالح به خاطر حرکت سیلاب سنگ‌ها را محکم تر می‌کند. از این دیوار برای نریختن مصالح به داخل رودخانه استفاده می‌شود.

 

 

سد بختیاری

 

 

حیدری با تاکید بر رعایت مسائل زیست محیطی در پروژه بختیاری گفت: از خروجی خرم‌آباد تا ابتدای راه‌های داخلی به طول 112 کیلومتر راه دسترسی احداث می شود که شامل حدود شش هزار و 300 متر تونل است. در این مسیر پنج دستگاه تونل در قطعه دو و چهار دستگاه تونل اجرا می‌شود.

 

طول تونل‌های قطعه دو چهار هزار و 700 متر است و تونل طول‌های این مسیر حدود هزار و 600 متر است.

 

پایان کار زیرساخت‌های بختیاری تا اواسط سال آینده

 

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه برق آبی بختیاری اعلام کرد: احداث زیرساخت‌های سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری تا اوسط سال آینده به پایان می‌رسد.

 

حیدری گفت: راه‌های داخلی با توجه به زیرساخت‌ها 200 هزار میلیارد تومان هزینه داشته و برای این‌که به ایستگاه راه‌آهن خدشه‌ای وارد نشود در یک روز به مدت 10 ساعت یک زیرگذر برای عبور از زیر ریل خط آهن احداث کردیم.

 

وی تصریح کرد: سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری از لحاظ قابل قیاس با هیچ کدام از طرح های دیگر مثل گتوند، کرخه، کارون 3 و غیره نیست. ابعاد بدنه سه سد کارون 3، کارون 4 و سیمره روی هم سه میلیون و 700 هزار متر مکعب بتن دارد در حالی که برای ساخت سد بختیاری نیاز به 4 میلیون و 800 هزار متر مکعب بتن است.

 

کارشناس فنی طرح سد و نیروگاه برق آبی بختیاری در پایان صحبت‌های تاکید کرد: اگر سد دز را نیز به سه سد مذکور اضافه کنیم حجم بتن چهار سد چهار میلیون و صد هزار متر مکعب می‌شود و باز هم حجم بتن آن‌ها کمتر از حجم بن سد بختیاری است.

 

پروژه بختیاری، نمادی از توان ملی

 

به گزارش ایسنا ساختگاه سد بختیاری در جنوب غرب ایران، در میان ارتفاعات سربه فلک کشیده زاگرس چین خورده قراردارد. موفقیت این سد در مجاورت ایستگاه راه‌آهن تنگ پنج (هشتمین ایستگاه حدفاصل دورود اندیمشک) در مسیر راه آهن تهران اهواز واقع و در مرز استان‌های لرستان و خوزستان، در 80 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خرم‌آباد است.

 

سد بختیاری حدود 50 کیلومتر بالاتر از سد دز و پنج کیلومتر بالاتر از تقاطع رودخانه‌های سزار بختیاری، بر روی رودخانه بختیاری واقع می‌شود.

 

در حال حاضر دسترسی به ساختگاه سد تنها از طریق راه‌آهن امکان‌پذیر است و برای رفع مشکل فنی ناشی از محدودیت عبور برخی محموله‌ها از تونل‌های راه‌آهن و رفع تنگناهای انحصار حمل و نقل ریلی، مطالعات احداث راه دسترسی نیز انجام شده که در نهایت مسیر خرم آباد چشمک تنگ 7 تنگ 5 به طول 105 کیلومتر به عنوان گزینه برتر شناخته شد.

 

در حال حاضر 57 کیلومتر از این مسیر موجود است که نیاز به بازسازی دارد و 48 کیلومتر آن باید ساخته شود.

 

بر این اساس در سال 1371 شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مطالعات مرحله شناخت ظرفیت تولید انرژی برق‌آبی رودخانه‌های بختیاری و سزار، را انجام داد و پس از آن ساختگاه‌های الکن، زالکی و بختیاری با درنظرگرفتن ویژگی‌های برتر و اقتصادی آن‌ها برای مطالعات مرحله اول پیشنهاد شدند.

 

پس از انجام مطالعات مرحله اول طرح بختیاری در سال‌های 1376 تا 1379، در سال 1384 بازنگری و تکمیل مطالعات و انجام مطالعات مرحله دوم طرح به "مشارکت مشاورین مطالعات طرح بختیاری" واگذار شد.

 

مرحله بازنگری طرح تا تیرماه 1388 زمان برد و در اسفندماه سال 1389 قرارداد احداث راه بخش زیرساخت سد بختیاری بسته شد و اجرای زیرساخت از سال 1390 شروع شد.

 

انتظار می‌رود که سد و نیروگاه بختیاری در 10 سال ساخته شود اما این امر منوط به تامین اعتبار لازم است گرچه کمبود اعتبارات انگیزه ای برای اجرای تهاتری پروژه شد.

 

به گزارش ایسنا اجرای سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری پس از لغو قرارداد مشارکت پیمانکاری و سرمایه‌ای چین به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شد.

 

تعداد بازدید: 381 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار