چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 07:22   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88999صفحه نخست » هوایی2پنجشنبه، 25 بهمن 1397 - 11:55
عملیات آبخیزداری عمر مفید سدها را افزایش می دهد
ترابر نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: انجام عملیات‌های آبخیزداری موجب تثبیت خاک می‌شود و از حرکت رسوبات به پشت مخزن سدها جلوگیری کرده و عمر مفید سدها را بالا می‌برد و همچنین به توزیع عادلانه آب در منطقه کمک بسیار زیادی کرده است
  
ترابر نیوز:

.


به گزارش ایسنا، سعدی نقشبندی، در همایش مدیریت چرای دام و هم‌اندیشی مجریان طرح‌های جامع آبخیز اظهار کرد: استان کردستان با وجود پنج حوزه اصلی آبخیز سرچشمه بسیاری از استان‌ها و کشور همسایه است و آب به عنوان منبع تجدید شونده به راحتی با اجرای طرح‌های مدیریت آب، قابل کنترل و مدیریت است.

وی افزود: برای تشکیل یک سانتیمتر خاک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز داریم و از آنجایی که خاک و آب بستر حیات هستند جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما انسان‌ها دارند و این دو مورد ارتباط مستقیمی نیز با پوشش گیاهی و بارندگی در سطح استان دارند، به شکلی که هر مکانی که پوشش گیاهی بالایی داشته باشد و رطوبت بالایی دارد و میزان نزولات آسمانی بسیار بیشتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به ضرورت و نقش سد سازی جهت تامین آب شرب شهرها و روستاهای پایین دست تصریح کرد: سدسازی برای هیچ کشوری افتخار نیست و کشورهای توسعه یافته اقدام به تخریب سدهای رو زمینی می‌کنند و در حال احداث سدهای زیرزمینی هستند و به جای هزینه کلان در سد سازی می‌توان با هزینه‌های بسیار پایین‌تری با مجموعه عملیات‌های آبخیزداری اقدامات موثرتری انجام داد.

وی عنوان کرد: با حفاظت از مراتع و جنگل‌ها و پوشش گیاهی می‌توانیم سرعت حرکت آب را بعد از نزولات آسمانی کاهش دهیم این اقدامات مهم در مجموعه عملیاتی به عنوان عملیات‌های آبخیزداری تعریف شده است.

نقشبندی ادامه داد: از دیرباز مردم خودجوش عملیات آبخیزداری را با قرار دادن شاخه‌های درختان در بستر آبراهه‌ها انجام می دادند و اکنون این اقدامات به روش علمی و مدیریتی با مشارکت مردم انجام می‌شود که موجب کاهش سرعت آب و در نتیجه حفاظت خاک افزایش سرعت نفوذ آب به داخل زمین و در نتیجه تقویت چشمه ها و سرسبزی کوهستان ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جدا از این که انجام عملیات‌های آبخیزداری موجب تثبیت خاک می‌شود از حرکت رسوبات به پشت مخزن سدها جلوگیری کرده و عمر مفید سدها را بالا می برد و همچنین به توزیع عادلانه آب در منطقه کمک بسیار زیادی انجام می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: نعمت‌های الهی از جمله مراتع و جنگل‌ها برای بهره‌برداری ما انسان‌ها آفریده شده‌اندکه وظیفه حفاظت از آنها ابتدا بر عهده بهره‌برداران محلی و سپس اداره کل منابع طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در حفاظت از منابع طبیعی تنها با کمک مردم امکان‌پذیر است و مشارکت مستقیم در رعایت قوانین حفاظتی، مانند رعایت چرای دام، لزوم تعادل دام و مرتع توسط خود بهره‌برداران از بدیهیات حفاظت از مراتع استان است.

نقشبندی در پایان یادآور شد: بهره‌برداری غیراصولی از مراتع موجب تغییر پوشش گیاهی نوع خوش خوراک برای دام به انواع وحشی بدون ارزش می‌شود که نیاز است بهره‌برداران حفاظت از عرصه‌های طبیعی را جدی بگیرند.

انتهای پیام

تعداد بازدید: 659 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار