صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 15:45   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88673صفحه نخست » هوایی2یکشنبه، 30 دی 1397 - 11:59
موتور محرکه سه سیکل اخیر گرانی مسکن، بانک‌های خصوصی بودند
ترابر نیوز: چرا بخش املاک و مستغلات سهم قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی دارد؟ مردم به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقه دارند یا پای علت دیگری در میان است؟
  
ترابر نیوز:

چندی پیش احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه املاک و مستغلات سهمی تقریباً 25 درصدی از GDP کشور را تشکیل می‌دهند، این سهم را بالا دانست و نسبت به آن هشدار داد. گزارش بانک مرکزی با عنوان سهم فعالیت‌های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی نیز اعلام می‌کند که نسبت به قیمت‌های جاری سال 1393، سهم بخش «ساختمان» از گروه صنایع و معادن 8.7 درصد و سهم «خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی» از گروه خدمات 15 درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) بوده است. مجموع سهم این دو بخش روی هم حدوداً 24 درصد GDP را تشکیل می‌دهد.

ایرناپلاس درباره عوامل بالا بودن این عدد که به گفته سلطانی یکی از بالاترین‌ها در دنیاست با وی گفت‌وگو کرده است.

سلطانی می‌گوید: خانه و ساختمان‌های مختلف یک ارزش افزوده در اقتصاد تولید می‌کنند که ذیل ارزش افزوده بخش مستغلات تعریف می‌شود. این عدد وارد حساب‌های ملی می‌شود و در تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود و درآمد ملی را شکل می‌دهد. این سهم در ایران بالاست که من به سهم 25 درصدی رسیده‌ام.

وی در این زمینه اضافه می‌کند: در گزارش‌های خانوار بانک مرکزی یا گزارش محاسبه تورم، اجاره برآوردی یا واقعی در هزینه خانوار سهمی حدوداً 33 تا 35 درصدی دارد که در شهر تهران این عدد به بیش از 50 درصد می‌رسد. این عدد به‌علاوه هزینه سایر ساختمان‌ها وارد GDP می‌شود. علتش این است که در کشور ما سفته‌بازی‌هایی روی زمین انجام شده و درواقع چیزی که ریکاردو از آن به‌عنوان رانت زمین یاد می‌کند، وجود دارد. انگلستان نیز برای اینکه کشوری صنعتی شود، این رانت را از بین برد.

**رانت زمین ناشی از سفته‌بازی

سلطانی می‌گوید: در ایران رانت زیادی روی زمین ایجاد شده که علت آن سفته‌بازی پولی است و باعث شده که به‌طور غیرمتناسبی قیمت زمین نسبت به سایر قیمت‌ها افزایش یابد. هزینه مسکن نیز بالا رفته و سهم آن از GDP به‌طور غیرمتناسب بالا رفته است. حداقل 10 تا 15 درصد GDP ما از رانت زمین تشکیل شده و در این بخش، ارزش خاصی تولید نشده و به همین علت است که می‌گوییم تولید ناخالص داخلی ما از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی درباره سهم بخش‌های مختلف از تولید ناخالص داخلی می‌افزاید: GDP سال گذشته 1500 هزار میلیارد تومان بوده و بیش از 200 هزار میلیارد تومان در این سال سود بانکی پرداخت شده است. این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا سودی بین صفر تا سه درصد و حتی در برخی کشورها سود منفی به سپرده بانکی تعلق می‌گیرد. اینجا نیز 10 درصد از GDP کشور ما می‌تواند ناشی از پرداخت سود بانکی باشد که در این نقطه نیز ارزشی خلق نشده است.

**عوامل مشکلات کنونی اقتصاد که باعث می‌شود تحریم‌پذیر باشیم

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به رانت زمین و منابع می‌گوید: این رانت شامل نفت‌، گاز و معادن می‌شود که یک رانت تاریخی است. این مورد نیز حدود 20 درصد GDP را تشکیل می‌دهد. رانت دیگر مربوط به تبدیل منابع است. گاز، برق، نفت، سنگ معدن و... را به قیمت ناچیز به بنگاه‌های فولادی، پتروشیمی و... عرضه می‌کنیم، اما این بنگاه‌ها محصولات تولیدی خود را به قیمت‌های جهانی می‌فروشند. این مابه‌التفاوت قیمتی نیز یک رانت است که محاسبات ما نشان می‌دهد حدود 10 درصد GDP است. این عوامل باعث بروز مشکلات کنونی در اقتصاد ماست و باعث می‌شود تحریم‌پذیر باشیم.

**پنج سیکل پرقدرت افزایش قیمت مسکن

وی درباره دوره‌های مختلف افزایش قیمت مسکن اظهار می‌کند: در ایران پنج سیکل پرقدرت افزایش بهای زمین داشتیم که قیمت مسکن نیز متأثر از آن شده است. سیکل اول در نیمه دوم دهه 1330 شمسی اتفاق می‌افتد و منجر به افزایش قیمت زمین و مسکن می‌شود که در نهایت یک رکود را به ارمغان می‌آورد. سیکل دوم بین سال‌های 1350 تا 1356 بوده که خیلی قوی نبوده است. سیکل سوم مربوط به سال‌های 1382 و 1383 است و در این برهه ظرف یکی دو سال قیمت ملک دو برابر می‌شود. چهارمین سیکل حدود سال 1386 رخ می‌دهد و آخرین سیکل نیز مربوط به سال‌های 1391 و 1392 است.

سلطانی در این رابطه می‌افزاید: به این علت سیکل‌های یاد شده را پرقدرت می‌دانیم که نرخ رشد قیمت زمین به‌مراتب از نرخ تورم بالاتر است. ظرف 10 سال، سه سیکل پرقدرت را تجربه کرده‌ایم. به‌قدری قیمت مسکن نسبت به درآمد عامه مردم افزایش یافت که هنوز با رکود مواجهیم و در این وضعیت نیز خواهد ماند، زیرا درآمد عمومی و قیمت خرید مردم پایین است. از سال 1396 به بعد درآمد سرانه و مصرف خانوار رشدی نداشته است. این در حالی است که در طول این سال‌ها قیمت‌ها به‌صورت مداوم افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت اخیر در حوزه مسکن سیکل پرقدرت نیست، می‌گوید: علت افزایش قیمت اخیر در حوزه مسکن، کاهش ارزش پول ملی است. نمی‌توان مورد اخیر را جزو سیکل‌های یاد شده به حساب آورد، زیرا قیمت مسکن چند برابر نشده است. دلار حدوداً سه برابر شده، اما قیمت مسکن یک و نیم برابر افزایش یافته است. البته اگر مردم قدرت خرید داشتند، می‌توانست سیکل دیگری نیز در حوزه مسکن شکل بگیرد.

**حباب سفته‌بازی مسکن، یکی از عوامل بحران 2008

سلطانی با یادآوری اینکه سه حباب سفته‌بازی مسکن را در طول 10 سال تجربه کرده‌ایم، هشدار می‌دهد: این در حالی است که تنها یک حباب سفته‌بازی در اقتصاد آمریکا تبدیل به یکی از عوامل بحران اقتصادی سال‌های 2007 و 2008 میلادی بود. علت این سه حباب سفته‌بازی، این بود که بانک‌های خصوصی به بهانه رشد تولید ایجاد شدند. در حالی که هنگام تأسیس این بانک‌ها سهم صنعت و کشاورزی از مانده تسهیلات بانکی بیش از 50 درصد بود، اما اکنون حدود یک‌چهارم است.

وی ادعا می‌کند: بانک‌های خصوصی می‌خواستند سود بیشتری از بانک‌های دولتی به سپرده‌گذاران خود پرداخت کنند تا منابع جذب کنند، اما به این موضوع توجه نشد که رشد اقتصادی چقدر است و آیا پرداخت چنین سودهایی ممکن است یا خیر. هنگامی که قرار است بهره اسمی 15 تا 20 درصد پرداخت شود، اما رشد اقتصادی اسمی 10 درصد است، این مابه‌التفاوت چگونه قرار است پرداخت شود؟

**عامل شکل‌گیری سیکل‌های افزایش قیمت مسکن چیست؟

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: بانک‌ها سپرده‌های خود را در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کردند. با عنایت به سیکل‌هایی که اشاره کردم، بانک‌ها سود زیادی از محل افزایش قیمت مسکن به‌دست آوردند. عامل و موتور محرکه سه سیکل اخیر افزایش قیمت مسکن، بانک‌های خصوصی بودند، هر چند بعد از آغاز آن، ورود پول‌های دیگری نیز در این روند مؤثر بود. بانک‌های خصوصی عمده سود خود را از رشد قیمت مسکن درآورده‌اند.

وی در این رابطه می‌افزاید: از سال 1392 به بعد این بانک‌ها با مشکل منابع منجمد، کاهش منابع و ورشکستگی مواجه شدند. ضریب پرداخت تسهیلات نسبت به سپرده‌ بانک‌های خصوصی پایین است، زیرا با پول‌هایی که در اختیارشان بوده سفته‌بازی کردند. به عبارتی می‌توان گفت بانک‌های خصوصی عامل محرکه سفته‌بازی و مشکلات موجود شدند. تا زمانی که بانک‌های خصوصی محدود نشوند، گرفتاری‌های اقتصادی ما ادامه دارد. این بانک‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند، وارد خرید مسکن، سکه و دلار می‌شوند.

سلطانی ریشه پرداخت سود بالای بانکی از سوی بانک‌های خصوصی را رقابت موجود بین آن‌ها می‌داند و می‌گوید: این بانک‌ها می‌خواهند سپرده‌هایی جذب کنند تا بتوانند کسری منابع خود را پوشش دهند. بدهی یکی از بانک‌های خصوصی از سال 1393 تاکنون از 20 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان رسیده است.

**سهم مستغلات از GDP ایران، دو برابر نُرم جهانی

وی با اشاره به سهم 25 درصدی مستغلات از GDP کشور می‌گوید: در این رابطه، استاندارد خاصی وجود ندارد، اما من 30 کشور مختلف را بررسی کرده‌ام و برای آنها این شاخص نصف ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علت سفته‌بازی روی زمین و مسکن، محدودیت در ابزارهای مالی است، اظهار می‌کند: ابزارهای مالی در یک اقتصاد بدهکار، کارایی ندارد. این ابزارها برای اقتصادی مفید است که پویایی آن بالا است و مولد است. ابزارهای مالی جریان‌های سرمایه‌ای را تسهیل می‌کنند. در اقتصاد کشور ما که رانت‌های مختلفی وجود دارد، این ابزارها کارایی ندارد. باید مابه ازایی در اقتصاد وجود داشته باشد تا بر اساس آن از چنین ابزارهایی استفاده شود. راهکار خروج از این وضعیت این است که جلوی فساد و رانت گرفته شود.

 

انتهای پیام /*

تعداد بازدید: 617 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
  مجهزترین و شیک ترین اتوبوس کاروان دارای پارکینگ(هتل 5 ستاره متحرک)/فیلم
  محاسبه هزینه های تحریم و تعیین مجازات کاسبان تحریم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار