پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 20:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88114صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 7 آذر 1397 - 13:59
ارجاع صدها پرونده تخلف از ضوابط معماری و شهرسازی به دادگاه/ثبت ۳۰۰ پس لرزه شدید با بزرگای ۶ ریشتر در استان کرمانشاه از زلزله سال گذشته تاکنون
ترابر نیوز: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بی توجهی به ضوابط معماری و شهرسازی و مغایرت نحوه ساخت وساز برخی سازه های بزرگ تجاری و مسکونی با آئین نامه های اجرایی در کلانشهرها موجب شده است تا وزارت راه و شهرسازی پرونده صدها تخلف صورت گرفته در این زمینه را به دستگاه قضایی ارجاع دهد.
  
ترابر نیوز:

محمد شکرچی زاده

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: متأسفانه برخی تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته از سوی این مرکز در مراحل برنامه ریزی یا اجرای نوسازی بافت فرسوده شهرها مورد کم توجهی قرار می گیرد و حضور کارشناسان این مرکز در مراحل تصمیم گیری این طرح کم رنگ بوده است که این نقص به ستاد وزارت راه و شهرسازی و نحوه ارتباط آن با مرکز باز می گردد.

روزنامه اطلاعات از قول شکرچی‌زاده نوشت: تلاش های صورت گرفته برای ارتقای نظام ساخت وساز در کشور و تدوین و اجرای مقررات ملی ساختمان یا آئین نامه ۲۸۰۰ موجب مقاومت ساختمان های جدید در برابر مخاطرات محیطی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در حالی که ۱۲ سال پیش زلزله ۲ر۶ ریشتری شهرستان بم دهها هزار کشته برجای گذاشت، افزایش مقاومت ساختمان‌ها و ارتقای ساخت و ساز به ویژه در مناطق روستایی موجب شد تا در زلزله ۳ر۷ ریشتری پارسال کرمانشاه تلفات بسیار کمتری داشته باشیم و خوشبختانه در زلزله پریشب قصر شیرین و سرپل ذهاب هیچ تلفات انسانی نداشتیم.

وی افزود: از پارسال تاکنون حداقل ۳۰۰ پس لرزه شدید که بزرگای برخی از آنها بیشتر از ۶ ریشتر است، در استان کرمانشاه به ثبت رسیده و حتی برخی بر این نظرند که زلزله پریشب هم به گونه ای پس لرزه زلزله پارسال بوده است.

این مقام مسئول، گفت: بیش از ۸۰ درصد از پهنه کشورما در نقاط زلزله خیز قرار دارد و ضروری است تا هنگام ساخت واحدهای مسکونی، تجاری و خدماتی، راه ها و مجموعه های بزرگ تمامی ضوابط و دستورالعمل های ساخت و ساز را رعایت کنیم.

وی از ثبت شتاب ثقل ۴ر۰ در زلزله اخیر سرپل ذهاب و همچنین ۱ر۰ در گیلانغرب توسط دستگاه‌های شتاب نگار مرکز تحقیقات در مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد و افزود:با توجه به اینکه حدود ۹۰ روستا با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت در مرکز کانونی زلزله قرار دارد، خوشبختانه خانه های روستایی که بازسازی شده‌اند، از زلزله آسیب جدی ندیدند.

شکرچی زاده گفت: تحقیقات نشان می دهد که برخی سازه های جدید در کلانشهرها و مراکز پرجمعیت بر اثر مکان یابی غلط استقرار، استفاده از مصالح نامرغوب یا عدم رعایت مقررات ساخت وساز دارای مقاومت کمی هستندکه باید برای این قبیل واحدها به سرعت تصمیم گیری کرد.

وی ادامه داد: کارگروه تعیین اولویت های بخش مسکن در دوره مدیریتی جدید وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهایی از قبیل افزایش سقف تسهیلات مسکن برای کمک به خانه دار شدن مردم ارائه کرده که تصویب آن نیازمند موافقت بانک مسکن، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برای افزایش سقف تسهیلات مسکن ناگزیر به افزایش سرمایه بانک مسکن هستیم.

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به مخاطرات محیطی برای طرح های شهرسازی و همچنین با تاکید بر اینکه بر خلاف حرکات زلزله، پیش بینی فعالیت‌های آتشفشانی با استفاده از ابزارهای علمی امکانپذیر است، گفت: بر این اساس لازم است تا با همکاری دستگاه‌های مختلف سامانه‌ای برای رصد آتشفشان دماوند ایجاد شود.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه مخاطرات آتشفشان دماوند با استفاده از دانش و فناوری قابل اجرا است، گفت: با استفاده از ابزارهای علمی می‌توان تا حدودی مخاطرات فعالیت آتشفشان را کاهش داد.

وی با اشاره به مخاطرات ناشی از زلزله تاکید کرد: در پیش نشانگرهای زلزله هر چند که امروزه استفاده می‌شود، ولی قابلیت اطمینان کمی دارد. چرا که تنها تا چند ثانیه قبل از وقوع زلزله می‌توان هشدار داد، ولی در مخاطرات آتشفشان این امکان وجود دارد که هشدار به موقع صادر کرد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در صورتی‌که پایش مناسبی از فعالیت آتشفشان صورت گیرد، می‌توان یکی دو روز قبل از فوران اصلی مردم را نسبت به مخاطرات آن آگاه کرد و تلفات ناشی از آن را کاهش داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانش کافی و دستگاه‌های مورد نیاز برای پایش آتشفشان دماوند در کشور وجود دارد، تاکید کرد: از این رو جفا است که نتوانیم میان دستگاه‌های متولی هماهنگی ایجاد کنیم و از خسارات ناشی از آن بکاهیم.

دکتر شکرچی زاده با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی پایش آتشفشان دماوند، اظهار داشت: در نشست قبلی مقرر شد تا دستورالعملی برای تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت تهیه شود و من هم در این جلسه پیشنهاد می‌کنم که برای پایش این آتشفشان دو سناریو در پیش رو داریم.

وی سناریوی اول را استفاده از امکانات موجود برای پایش آتشفشان دماوند اعلام کرد و ادامه داد: دستگاه‌های مختلف باید با استفاده از ابزارهای رصدی موجود بتوانند ایستگاه‌هایی را برای پایش فعالیت‌های آتشفشان دماوند ایجاد کنند. بر این اساس تلاش می‌شود که تا پایان سال یک سامانه برای این منظور مستقر شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سناریوی دوم را همکاری از طریق کمیسیون زیربنایی دولت خواند و گفت: بر این اساس لازم است تا درخواست‌های همکاری در این زمینه اعلام شود تا با مصوبه این کمیسیون برنامه‌های خود را در این حوزه اجرایی کنیم.

وی در مورد فرجام واحدهای مسکونی مهر گفت:طبق اهداف و برنامه های مشخص شده برای وزارت راه وشهرسازی، تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده مسکن مهر تعیین تکلیف شده و این پروژه به پایان برسد.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه تمرکز بر بافت های ناکارآمد و اجرای طرح های مشخص شده در این بخش بصورت سالانه از دیگر اهداف تعیین شده است، افزود: برخی از واحدهای مسکن مهر دارای مشکل قضایی، اقتصادی، زیرساختی هستند یا درمحل نامناسبی ساخته شده است که همه آنها باید در زمان مشخص تعیین تکلیف شود.

وی رعایت استاندارهای موجود در بخش مسکن را سبب طولانی شدن عمر ساختمان ها تا ۵۰ سال دانست و گفت: از مجموع ۲۲ استاندارد موجود در ساختمان هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد بخش ساختمان سازی و ۱۰ تا ۱۵ درصد استانداردهای بخش بهینه سازی انرژی و صوت رعایت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ارزان بودن قیمت انرژی و ناآگاهی مهندسین از علم معماری سبب رعایت نشدن مبحث ۱۹ در بخش ساختمان شده است

دکتر غزال راهب معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم به خبرنگاران گفت: در تحلیل ارزیابی اجمالی که اخیراً پیرامون پرونده مسکن مهر صورت گرفت، به این طرح به عنوان یک فرصت برای تأمین مسکن دهک های کم‌درآمد نگاه شد. اما متأسفانه در بخش شهرسازی و نحوه اجرای این طرح شاهد عدم هماهنگی با طرح های بالادستی و نحوه قرارگیری طرح در خارج از محدوده های شهری هستیم.

به گفته وی، اجرای برخی از طرح های مسکن مهر منجر به توسعه خط شهر به سمت نواحی پیرامونی شده و مشکلات دیگری را ایجاد کرده است. همچنین نحوه ساخت برخی از این پروژه ها با استانداردهای ساخت و ساز فاصله زیادی دارد که مشکلات دیگری برای تأمین مسکن قابل اطمینان دهک های کم درآمد به وجود آورده است.

دکتر راهب ادامه داد: حتی در ایجاد برخی تأسیسات روبنایی مسکن مهر مشکلاتی وجود دارد که با الگوهای طراحی شده اولیه تفاوت دارد. به عنوان مثال شاهد تفاوت جدی میان سرانه مراکز آموزشی، بهداشتی، انتظامی و درمانی احداث شده در مسکن مهر با الگوهای اولیه هستیم و به همین دلیل طرح های به بهره برداری رسیده با کمبود شدید این قبیل تأسیسات روبرو هستند.

وی افزود: در بخش شهرسازی هم شاهد مغایرت های متعدد طرح‌های در دست اجرا با طرح های جامع و تفصیلی برخی کلانشهرها هستیم که از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی گزارش این قبیل مغایرت را برای دستگاه قضایی ارسال کرده ایم تا از ادامه ساخت برخی برج‌های بلندمرتبه و ابنیه مغایر با اصول شهرسازی جلوگیری شود.

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعدد این مغایرت ها را ناشی از نهادینه نبودن نظام پایش و ارزیابی شهرسازی در کشور دانست و گفت: ناهنجاری هایی درزمینه عدم رعایت نقشه، طرح جامع و طرح تفصیلی ساختمان های بلندمرتبه کلانشهرها به چشم می خورد که اغلب با استفاده از خلأهای موجود در زمان تصویب طرح ها به وجود آمده اند.

 

تعداد بازدید: 1068 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار