تماس با ما   |  پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 30 شهریور 1397 - 21:16   
 
 
   آخرین اخبار  
  آیا وزارت صنعت، مجری طرح ادغام قطعه‌سازان می‌شود؟
  قطعه سازان ایرانی چاره‌ای جز ادغام و به‌روز آوری فناوری ندارند
  بیشترین یارانه سوخت جهان در ایران پرداخت می شود
  کوپن الکترونیکی نه اختلال در بازار ایجاد می‌کند و نه رانت
  راهکار کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با آلودگی هوا
  باید مشوق هایی برای ادغام قطعه سازان کوچک و متوسط اختصاص یابد
  امیر خجسته: خودروسازان ۱۶۰ هزار خودرو را احتکار کرده اند
  وزیر صنعت: از محضر شریف مردم ایران عذرخواهی می کنم و امیدوارم این فساد به صفر میل کند
  دستگیری یکی از افراد مؤثر شبکه فساد واردات خودرو + عکس
  ضرورت ایجاد شبکه پایشی در اطراف دماوند/ امسال لرزشی در دماوند نداشتیم
  برگزاری آیین ۸۰۰ ساله در ماسوله/ مراسم علم بندان برگزار شد
  هدف اصلی دولت، زیست‌پذیر کردن محلات ناکارآمد است/ شرکت بازآفرینی شهری ایران اراضی خود را به هنرمندان می‌دهد
  تاثیر کریدور شرق-غرب بر توسعه اجتماعی-اقتصادی پس‌کرانه‌ سواحل جنوبی/ جزئیات نامه وزیر راه و شهرسازی به معاون رئیس جمهوری/ بزرگراه‌هایی که قابلیت ارتقا به آزادراه را دارند
  تصمیمی برای افزایش نرخ بلیت اربعین گرفته نشده/ استفاده از تمامی ظرفیت ناوگان برای جابجایی مسافران
  خرافه‌زدایی از دین نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
  برگزاری نشست دو روزه ایران و ایتالیا در حوزه ترانزیت
  کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت با افزایش اسقاط خودروهای فرسوده
  امضای تفاهم‌نامه احداث اولین شهر خورشیدی و بادی در ۲ شهر جدید
  مردم می‌توانند علیه بازنشستگان شاغل در دستگاه‌ها اعلام جرم کنند
  افزایش مهاجرت از اصفهان به شهرهای شمالی در سال‌های آینده
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 85820صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 30 خرداد 1397 - 20:34
چرا حجاب در صدر اسلام اجباری نبود اما امروز باید اجباری باشد؟
  
ترابر نیوز:

برخی با ضرورت بحث حجاب مخالفند، زیرا، آن را مسئله‌ای فردی می‌دانند نه جمعی. از جمله ادله ایشان، آن است که حجاب در صدر اسلام اجباری نبوده، بلکه موکول به تصمیم و خواست خود افراد بوده است. آنان می‌گویند در ابتدای انقلاب اسلامی ایران نیز مسئله اجباری کردن حجاب محل اختلاف میان علما گردید. از جمله مرحوم آیت الله محمود طالقانی، پس از اعلام اجباری شدن پوشش سر برای زنان در ادارات دولتی توسط امام خمینی، به موضع‌گیری علیه آن پرداخت. سخنان وی آن‌چنان که در روزنامه اطلاعات، مورخ 20 اسفند 1357 آمده است بدین قرار است: «حتی برای زن‌های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست چه برسد به اقلیت‌های مذهبی... ما نمی‌گوییم زن‌ها به ادارات نروند و هیچ کس هم نمی‌گوید... زنان عضو فعال اجتماع ما هستند... اسلام و قرآن و مراجع دین می‌خواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگی می‌کردند؟ مگر چادر می‌پوشیدند؟... کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی‌حجاب بیایند؟ این‌ها خودشان احساس مسئولیت کردند، اما، حالا این که روسری سر کنند یا نکنند باز هم هیچ‌کس در آن اجباری نکرده است».
 
نهایتاً طبق دستور امام خمینی، اجباری شدن حجاب در ادارات دولتی اجرا شد و در سال 1363 مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون مجازات اسلامی، برای عدم رعایت حجاب در معابر عمومی، 72 ضربه شلاق تعیین نمود (ماده 638 قانون مدنی، برای زنان بی‌حجاب، حبس از ده روز تا دو ماه، یا جریمه نقدی تعیین کرده است).

در مورد اختلافات ابتدای انقلاب باید گفت آن‌چه باید ملاک ما برای تشخیص قول صحیح از اقوال خطا باشد، ادله‌ای است که طرفین بر ادعای خود مطرح می‌کنند؛ حجاب، یک عنوان شرعی است، ولی اجباری کردن حجاب در جامعه، یک عنوان شرعی نیست، بلکه عنوانی مربوط به زندگی روزمره است که باید از طریق انطباق قواعد عام شرعی حکمش را در هر زمان به دست آورد. توضیح آنکه، عنوانی هم‌چون «نماز یومیه» یا «سرقت» عناوینی شرعی هستند که حکم اولی وجوب و حکم دومی حرمت است، اما، «خوردن» یا «نگاه کردن»، عنوانی شرعی نیستند که به همین عنوان، مستلزم حکمی از سوی شارع باشند، بلکه باید دید تحت کدامیک از عمومات مندرج می‌شوند. مثلاً، خوردن گوشت خوک حرام است، اما، خوردن آن‌چه لازمه حفظ حیات است واجب است. اگر امروزه، در جامعه اسلامی، گذراندن دوره سربازی، اجباری است، نمی‌توان بر آن خدشه کرد که در صدر اسلام، پیامبر اکرم و ائمه طاهرین، کسی را مجبور به دو سال خدمت نظامی نمی‌کردند!

دلیلش آن است که این عنوان، عنوانی شرعی نیست که حکمی مشخص داشته باشد، بلکه حکمش در هر زمان بسته به مقتضیات زمان و مکان از عمومات شرعی استنباط می‌گردد.
اگر حجاب در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله اجباری نبوده است، احیاناً به دلیل تازه پا بودن اسلام و عدم ثبات اجتماعی، درگیری زیاد در جنگ‌ها، لزوم تدریجی بودن ابلاغ احکام و اموری از این دست باشد نه به دلیل عدم مشروعیت آن.

 در زمان پس از رسول خدا نیز روشن است که جز مدتی بسیار اندک، هیچ‌گاه حکومت در دست اهل بیت علیهم السلام نبوده است تا در رابطه با اجباری کردن حجاب نظری بدهند، اما، امروز پس از تثبیت انقلاب اسلامی و حصول اقتدار لازم برای دولت، موانع برطرف شده‌اند. حال باید دید، آیا اجباری کردن حجاب در دورانی که قابل تحقق است تحت کدام یک از عمومات دینی می‌گنجد؟

منبع: روزنامه رسالت

تعداد بازدید: 151 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
علی
| |    | 1397/3/30 - 23:54 |     0     0     |
اگر مقتضیات زمانی را ملاک قرار دهیم زمان ایجاب می کند حجاب اختیاری باشد و با تبلیغ فوائد آن در جهان حرف اول را بزنیم به نظرم الاوضعیت خوب نیست بیشتر محکومیم تا حاکم


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین خبرها  
  قطعه سازان ایرانی چاره‌ای جز ادغام و به‌روز آوری فناوری ندارند
  بیشترین یارانه سوخت جهان در ایران پرداخت می شود
  آیا وزارت صنعت، مجری طرح ادغام قطعه‌سازان می‌شود؟
ادامه پربیننده ترین خبرها
 
   گزارش های تصویری 1  
امتیازات خطوط ویژه موتور سیکلت های برقی و دوچرخه
امتیازات خطوط ویژه موتور سیکلت های برقی و دوچرخه
  ادامه گزارش های تصویری 1
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1389
tarabarnews@ymail.com
طراحی و اجرا: خبرافزار