پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 19:55   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 85745صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 2 تیر 1397 - 16:25
جهان توسعه یافته به بازنشستگی چگونه می‌نگرد؟
  
ترابر نیوز:
 

هفته نامه ی تجارت فردا نوشت:

سامانه‌های (سیستم‌های) بازنشستگی در هر کشور، براساس ماهیت خود، از موثرترین عوامل در چگونگی سامانه تامین اجتماعی آن کشور است. همچنین برای غالب کشورها، بزرگ ترین بنیادهای اقتصادی غیر بانکی، از سامانه‌های بازنشستگی ناشی می‌شود.

از این رو، برای یافتن سامانه بهینه در امر بازنشستگی متناسب با شرایط و ویژگی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر کشور، پژوهش‌ها و بررسی‌های گسترده‌ای در بیشتر کشورها و بنیادهای بزرگ و مجربی همچون بانک جهانی و سازمان بین المللی تامین اجتماعی انجام یافته است.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که براساس یافته‌ها و تجربه‌های جهانی، هیچ یک از سامانه‌های شناخته شده در امر بازنشستگی حاوی تمام مزایا و برتری‌ها نیست. از منظر دیگر سامانه‌های ناکارآمد و با ساختارهای نارسا، در برخی از جنبه‌های حاوی ویژگی‌های مثبت هستند.

از آنجا که سامانه‌های بازنشستگی از نوع سامانه‌های (سیستم‌های) باز هستند و عوامل بیرونی سامانه (شرایط اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه) بر چگونگی عملکرد سامانه موثرند، از این رو، موفقیت یک سامانه بازنشستگی را نمی‌توان فقط در ویژگی‌ها و نسبت‌های عناصر درونی سامانه جست و جو کرد. بنابراین، اگر عملکرد یک سامانه بازنشستگی در یک یا چند کشور (با ویژگی‌های خاص خود) مناسب و کارآمد ارزیابی شود، به کارآمد بودن چنین سامانه‌ای در دیگر کشورها نمی‌توان اطمینان داشت.

در این نوشتار، دو سامانه بازنشستگی بیمه‌ای رایج در دنیا تعریف و ویژگی‌های هر یک تشریح می‌شود.

در این گزارش، چالش‌های نظام بازنشستگی ایران تشریح نمی‌شود، گرچه در مواردی برای درک بهتر موضوع مثال‌هایی از صندوق‌های بازنشستگی ایران آورده خواهد شد. موضوع درمان، مسائل رفاهی و بیمه بیکاری خارج از چارچوب این گزارش است.

پیش از تشریح نظام‌های رایج بازنشستگی، برای همسان شدن ادبیات موضوع چند تعریف کلیدی مطرح می‌شود. امید است که با اشاعه مبانی نظری، با بهره گیری از یافته‌های جهانی و با نقد و بررسی صاحب نظران بتوان به یک مبنای علمی برای بهسازی صندوق‌های بازنشستگی ایران دست یافت.

عدالت در سامانههای بازنشستگی

منظور از وجود عدالت در سامانه‌های بازنشستگی، متناسب بودن مستمری (حقوق بازنشستگی) با حق بیمه پرداخت شده در دوران اشتغال با لحاظ شدن سود حاصل از سرمایه گذاری است. در صندوق‌های بازنشستگی ایران، عدالت برای مشترکان غالب صندوق‌ها به شدت کمرنگ است.

صندوق خودکفا

صندوق خودکفا صندوقی است که اگر به هر دلیلی ورودی‌های صندوق قطع شد، منابع صندوق به اندازه‌ای باشد که بتواند تعهدات خود را نسبت به آخرین مشترک صندوق و بازماندگان وی بدون استفاده از منابع بیرونی (کمک دولت) انجام دهد.

نسبت پوشش حمایتی

نسبت تعداد شاغلان مشترک صندوق به تعداد بازنشستگان صندوق است. پر واضح است که در آغاز تاسیس یک صندوق نزدیک به تمام مشترکان صندوق شاغل هستند و این نسبت بسیار بالاست. از این رو، در سال‌های آغازین یک صندوق، با هر حق بیمه‌ای همیشه در آمدهای صندوق بسیار بیشتر از هزینه‌ها (پرداخت مستمری) است. در حالی که در بیشتر موارد صندوق از همان ابتدا ورشکسته است. با گذر زمان نسبت پوشش حمایتی به تدریج کاهش می‌یابد و معمولاً پس از چندین دهه تعداد بازنشستگان بیش از تعداد شاغلان می‌شود. اگر صندوق براساس محاسبات بیمه‌ای طراحی شود کاهش این نسبت با رعایت اصولی که در ادامه تشریح خواهد شد تاثیری بر ثبات صندوق نخواهد داشت. شوربختانه برخی از مدیران صندوق-های بازنشستگی در ایران علت ورشکستگی صندوق خود را کاهش یا قطع ورودی‌ها عنوان می‌کنند، این استدلال خطا اندر خطاست.

اکچوئریال (Actuarial)

به طور خلاصه محاسبات بیمه‌ای است. در این محاسبات (ارزیابی) تمام اطلاعات مربوط به مشترکان (شاغل، بازنشسته و بازمانده) سن، جنسیت، سال‌های خدمت، حقوق یا مستمری، افراد تحت تکفل و … بررسی و با لحاظ شدن جدول زندگی، میزان تعهدات صندوق به آنها تخمین شده می‌شود. تشریح بیشتر این موضوع خارج از حد این نوشتار است.

ارزش اکچوئریال داراییها (Actuarial Value of Assts)

ارزش تمام دارایی‌های صندوق در زمان ارزیابی با لحاظ شدن سود حاصل از سرمایه گذاری در حالت‌های مختلف است.

مولفه‌های تاثیرگذار بر ثبات صندوق پارامترهایی هستند که چگونگی آنها بر ثبات صندوق تاثیر مثبت یا منفی دارند. مانند نرخ حق بیمه بازنشستگی، شرایط بازنشستگی عادی یا پیش از موعد برای مشترکان مرد و زن، فرمول محاسبه مستمری، حداقل مستمری، و… پارامترهای صندوق همان قوانین صندوق هستند که معمولاً به ندرت تغییر می‌یابند. باید توجه داشت تاثیر هر یک از پارامترها بر ثبات صندوق، بسیار متفاوت از دیگری است. برای نمونه افزایش حق بیمه بر ثبات صندوق‌ها با قدمت بالا، بسیار کمتر از آن مقداری است که تصور می‌شود. تاثیر هر یک از پارامترها بر ثبات صندوق را می‌توان با محاسبات بیمه‌ای مشخص کرد.

سناریوهای اقتصادی

سناریوهای اقتصادی، معمولا سالی یک بار توسط سیاستگذاران صندوق تعیین می‌شوند مانند نرخ افزایش حقوق شاغلان برای سال جدید، نرخ افزایش مستمری، چگونگی افزایش حداقل حقوق شاغلان و مستمری و سود حاصل از سرمایه گذاری منابع صندوق در سال گذشته و پیش بینی شود برای سال‌های آینده. تاثیر سناریوهای اقتصادی (مثبت یا منفی) بر ثبات صندوق‌های بازنشستگی معمولاً بسیار بیشتر از پارامترهاست.

برای نمونه نرخ افزایش مستمری‌ها بیشترین تاثیر منفی را بر ثبات صندوق‌ها دارد یا نرخ افزایش حقوق شاغلان، تا زمانی که ذی نفع شاغل است، صندوق را تقویت و از آغاز دوران بازنشستگی، به شدت صندوق را تضعیف می‌کند. مشخص شدن این موارد با محاسبات بیمه‌ای ممکن می‌شود.

سیستمهای ناپایدار (Illcondition Systemes)

گرچه این واژه معمولا در سیستم‌های معادلات خطی و ماتریس‌ها مطرح می‌شود اما، سیستم‌های بازنشستگی هم در گروه سیستم‌های ناپایدار هستند. سیستم ناپایدار، سیستمی است که در اثر ورودی به ظاهر ناچیز، تاثیر بسیار بزرگی بر خروجی‌ها دارد. برای نمونه ممکن است نرخ افزایش ۱۵ درصد برای مستمری‌ها باعث ثبات صندوق شود اما، نرخ افزایش ۱۶ درصد صندوق را به شدت ورشکسته کند.

نرخ جایگزینی

نرخ جایگزینی، نسبت اولین مستمری به آخرین حقوق اشتغال (آن بخش از حقوق که مشمول حق بیمه می‌شود) است. نرخ جایگزینی در ایران بالاترین نرخ جایگزینی در تمام صندوق‌های دنیاست.

افزایشهای جهشی

در بسیاری از صندوق‌های ایران، حقوق شاغلان چندین بار به شکل جهشی و بدون پرداخت حق بیمه افزایش می‌یابد. مواردی چون گروه‌های تشویقی، دریافت مدارک تحصیلی معادل در دوران اشتغال، افزایش حقوق برای پست بالاتر و مواردی از این دست که مزایای آن در مستمری بازنشستگی لحاظ می‌شود اما، حق بیمه آن به صندوق پرداخت نمی‌شود. این چالش افزون بر بی عدالتی شدید، به شدت صندوق را تضعیف می¬کند. بدین معنی که ذی نفع هنگام بازنشستگی از مزایایی برخوردار می‌شود که حق بیمه¬ای برای آن پرداخت نشده است.

دیدگاه مالی و دیدگاه بیمهای در صندوقها

در دیدگاه مالی درآمدهای صندوق (حق بیمه از شاغلان و سود حاصل از سرمایه گذاری) با هزینه‌ها (مستمری¬ها) با هم مقایسه می‌شوند و اگر درآمد نسبت به هزینه‌ها فرونی داشته باشد وضع صندوق را خوب ارزیابی می‌کنند. چنین منطقی کاملا اشتباه است. چنان که در تعاریف قبل نیز اشاره شد صندوق‌ها پس از تاسیس، تا چندین دهه به علت بالا بودن نرخ پوشش حمایتی دارای درآمدی بیش از هزینه‌ها هستند و با داشتن میلیاردها تومان اندوخته، آنچنان ورشکسته هستند که تامین کسری صندوق حتی برای دولت‌ها هم ممکن نیست.

در دیدگاه بیمه‌ای، ارزش اکچوئریال دارایی‌ها با ارزش اکچوئریال تعهدات نسبت به مشترکان سنجیده می‌شود و اگر تعهدات نسبت به مشترکان بیش از دارایی‌ها باشد، راهکارهای مناسبت که تشریح آنها خارج از چارچوب این گزارش است، اتخاذ می-شود.

دیدگاه درآمد و هزینه در نمودار یک آورده شده است. در صندوق‌هایDB (که در ادامه تشریح می‌شوند) تا چندین دهه درآمد صندوق نسبت به هزینه‌ها فزونی دارد. در حالی که صندوق ورشکسته است. به یاد داشته باشیم که وظیفه اصلی مدیران صندوق، حفظ ثبات صندوق است و نه شاهد فروپاشی صندوق بودن. شوربختانه در غالب صندوق‌های ایران به این مهم توجه نمی‌شود و بر این باورند که کسری صندوق را دولت باید بدهد. اشتباهی که دولتمردان هم باور کرده‌اند.

نمودار یک براساس دیدگاه بیمه‌ای است، یعنی ارزش اکچوئریال دارایی‌ها با تعهدات صندوق مقایسه شده است.

نمودار ۲ مربوط به نسبت تعهدات صندوق‌های کشورهای پیشرفته (آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و …) به دارایی صندوق‌هاست. چنان که مشاهده می‌شود نسبت یاد شده بسیار متعادل است.

با عنایت به موارد یاد شده، دو سامانه رایج بازنشستگی تشریح می‌شود.

  1. سامانه بازنشستگی براساس حقوق تعریف شده (Defined Benefits = DB)

در این سامانه، برقراری حقوق بازنشستگی براساس حقوق دوران اشتغال، معمولا میانگین سال‌های آخر خدمت و در مواردی با اعمال ضریبی خاص و با لحاظ شدن سال‌های پرداخت کسور بازنشستگی (حق بیمه) محاسبه می‌شود.

برای نمونه، اگر دوران کامل خدمت را ۳۰ سال در نظر بگیریم و فردی با ۲۵ سال خدمت بازنشسته و حقوق بازنشستگی وی براساس میانگین دو سال آخر محاسبه شود، در این حالت حقوق بازنشستگی فرد مورد نظر در آغاز بازنشستگی ۲۵/۳۰ میانگین حقوق وی در دو سال آخر خدمت خواهد بود.

در ادبیات بیمه‌ای خارج از ایران، محاسبه حقوق، در سامانه حقوق تعریف شده را با لفظ نرخ انباشتی Accrued Rate مورد سنجش قرار می‌دهند. Accrued Rate نسبتی است که برای هر سال خدمت در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه، برای مشترکان صندوقی، که دوران کامل خدمت آنها ۳۰ سال است، برای هر سال خدمت نسبت ۱۰۰/۳۰=%۳/۳۳ لحاظ می-شود. از این رو، کارمندی که دارای ۲۵ سال سابقه خدمت است. ضریب حقوق وی در آغاز بازنشستگی برابر است با: ۲۵×%۳/۳۳=%۸۳

بنابراین، حقوق بازنشستگی کارمند مورد اشاره در آغاز بازنشستگی برابر با ۸۲ درصد از میانگین حقوق وی در دو سال آخر خدمت خواهد بود.

تمام سامانه‌های بازنشستگی، نیازمند روشی برای تامین منابع مالی جهت مصارف خود (پرداخت حقوق بازنشستگی) هستند. تامین منابع مالی در سامانه DB، با کسور بازنشستگی (سهم کارمند و کارفرما) و سود حاصل از دارایی‌ها تحقق می‌یابد. بدین مفهوم که کسور بازنشستگی شاغلان در یک نسل، صرف پرداخت حقوق بازنشستگی نسل قبل می‌شود. این شیوه تامین منابع مالی، در سامانه‌های بازنشستگی GO = PAY AS YOU PAYG نام دارد. از این رو، سامانه DB را به نام‌های DB-PAYG یا PAYG نیز نام گذاری کرده‌اند. سامانه DB-PAYG سنتی ترین سامانه بازنشستگی در جهان و پر چالش‌ترین سامانه در کشورهای توسعه نیافته است. در سامانه DB، نرخ کسور برای تمام بیمه شدگان در یک صندوق بازنشستگی در بیشتر موارد یکسان و در تمام موارد اجباری است. مدیریت DB-PAYG معمولا دولتی است.

در سامانه DB-PAYG لازم است که برای حفظ ارزش اندوخته‌ها، بر اندوخته‌ها سرمایه گذاری انجام شود. برقراری تعادل بین تعهدات و دارایی‌ها، با تنظیم مولفه‌های تاثیرگذار بر سامانه و تنظیم سناریوهای اقتصادی انجام می‌یابد. در مواردی سامانه DB-PAYG با گذشت زمان دارای ویژگی‌هایی می‌شود (مانند کاهش روند نسبت پوشش حمایتی۱، افزایش روند نرخ جایگزینی۲، کاهش سن بازنشستگی) که با تنظیم مولفه‌های تاثیرگذار بر سامانه، نمی‌توان سامانه DB-PAYG را به صورت متعارف متعادل ساخت.

برتریهای DBPAYG

برتری‌های DB-PAGE، در قیاس با سایر سامانه‌های بازنشستگی که در ادامه گزارش تشریح می‌شود کمرنگ است. برتری-های این سامانه را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

ریسک سرمایه گذاری و تاثیر نابسامانی‌های اقتصادی بر مدل DB-PAYG در قیاس با سایر سامانه‌های بازنشستگی کمتر است. به بیان دیگر، تاثیر منفی این مسائل به طور مستقیم (و ۱۰۰ درصد) متوجه بیمه شدگان نیست.

چون سامانه DB-PAGE، در بیشتر موارد دولتی و همگانی است از این رو، برای حمایت از اقشار کم درآمد، معمولاً حداقل حقوقی لحاظ می‌شود.

(برتری مشروط) اگر روند، شاخص‌ها و بینش‌ها (جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی) در یک کشور تدریجی و منظم (سیستماتیک) باشد و از زمان راه اندازی شدن DB-PAYG در آن کشور، مدیریت DB-PAYG به ویژه مدیریت بالا دست با شناخت کافی از ماهیت DB-PAYG، رفتارهای سامانه را بررسی و متغیرهای درونی و بیرونی قابل کنترل سامانه را به منظور برقراری تعادل لازم بین تعهدات و دارایی‌ها تنظیم کند، می‌توان به استمرار و موفقیت DB-PAGE امیدوار بود.

به بیان دیگر، DB-PAGE زمانی کارایی لازم را دارد که رفتارها و روندهای درونی و بیرونی سامانه بسیار منظم و قابل پیش بینی باشد و مدیریت DB-PAGE همواره اقدامات لازم برای تعادل بین دارایی‌ها و تعهدات سامانه را انجام دهد.

ویژگی‌های DB-PAGE، به گونه‌ای است که در ترکیب با سایر سامانه‌های بازنشستگی می‌تواند راهگشا باشد.

نارسایی‌های سامانه DBPAYG

چون محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس کسور پرداخت شده انجام نمی‌یابد، از این رو، DB-PAYG فاقد عدالت لازم برای مشترکان خود است. این ویژگی در ایران به دلیل افزایش‌های حقوق به شکل جهشی در دوران اشتغال دو صد چندان است.

انگیزه مشترکان DB-PAYG برای کامل کردن دوران خدمت در قیاس با سایر سامانه‌های بازنشستگی بسیار ضعیف است. این ویژگی یکی از عوامل مهم در کاهش دارایی‌ها نسبت به تعهدات است.

چون کسور بازنشستگی (در قیاس با سایر سامانه‌ها) ذخیره نمی‌شود، از این رو، DB-PAYG فاقد انباشت سرمایه در حد کلان و رشد اقتصادی برای کشور است.

بدهی ضمنی Implicit Pension Debets = IPD (تعهدات) در سامانه DB-PAYG در بیشتر موارد بسیار بالاست، این ویژگی تعهدات بسیار سنگینی را از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌کند که این مساله خود نوعی بی‌عدالتی است. در سامانه‌های بزرگ و همگانی، اگر چاره‌جویی‌های مناسب در زمان‌های منقضی انجام نشود، بدهی‌ها (تعهدات) سامانه به مشترکان خود به قدری زیاد می‌شود که در مواردی تامین منابع لازم برای تعهدات، حتی برای دولت‌ها هم ممکن نیست. چنین مشکلی ممکن است ریسک‌های سیاسی و بحران‌های اجتماعی فراوانی را در پی داشته باشد.

سامانه DB-PAYG ، در کشورهایی که دارایی تورم شدید هستند یا در دورانی خاص تغییرات ناگهانی در اقتصاد آن‌ها پدیدار می‌شود، بسیار شکننده است.

در سامانه‌های DB-PAYG معمولا در آغاز کار، تعداد شاغلان به تعداد بازنشستگان (نسبت پوشش حمایتی) بسیار بالاست و منابع مالی سامانه به مصارف آن فزونی دارد اما، در غالب موارد به علت عدم آینده‌نگری‌های لازم توسط مدیریت، بر منابع مازاد، سرمایه‌گذاری‌های بهینه انجام نمی‌یابد و حتی در مواردی، منابع سامانه صرف برخی از مصلحت‌اندیشی‌ها می‌شود.

تجارت جهانی نشان می‌دهد بازدهی اقتصادی بر ذخایر DB-PAYG کمتر از بازدهی اقتصادی در سایر سامانه‌های بازنشستگی است.

نرخ کسور بازنشستگی در DB-PAYG ، نسبت به سایر سامانه‌های بازنشستگی بیشتر است. این ویژگی در مواردی عاملی موثر در فرار از پرداخت کسور بازنشستگی است. همچنین این امر سبب افزایش توقع بازنشستگان هنگام بازنشستگی می‌شود.

افزایش امید به زندگی، افزایش مصارف را در DB-PAYG به همراه خواهد داشت. بنابراین، با گذشت زمان، اگر سیاستگذاری‌های مناسب انجام نشود، کارایی DB-PAYG کمتر و کمتر خواهد شد. همچنین در مواردی که نرخ رشد جمعیت سالخورده به نرخ رشد جمعیت فعال تحت پوشش فزونی می‌یابد. سامانه DB-PAYG با بحران مالی روبه‌رو خواهد شد.

تنظیم مولفه‌های سامانه، به منظور برقراری تعادل معقول بین تعداد و دارایی‌ها، همیشه و به سادگی ممکن نیست. تغییر مولفه‌های تاثیرگذار بر منابع سامانه، نظیر افزایش میزان کسور، افزایش سن بازنشستگی، کاهش حقوق بازنشستگان، ممکن است پیامدهای سیاسی اجتماعی را به دنبال داشته باشد. از طرفی اگر تنظیم مولفه‌های سامانه، در زمان مقتضی انجام نشود، تنظیم دیرهنگام آن‌ها بسیار دشوارتر و در مواردی غیر ممکن است.

۲- سامانه بازنشستگی بر اساس کسور تعریف شده (Defined Contribution = DC)

در این سامانه بازنشستگی، حقوق بازنشستگی بر اساس میزان کسور پرداخت شده در سال‌های خدمت با لحاظ شدن سود ناشی سرمایه‌گذاری‌ها یا نرخ تورم محاسبه می‌شود.

تامین منابع مالی در سامانه DC ممکن است ذخیره‌ای کامل Fully funded = FF یا به صورت PAYG باشد. در این بخش از گزارش، سامانه DC – FF تشریح می‌شود.

سامانه DC – FF نخستین بار در شیلی در حدود سال ۱۹۸۰ با تبدیل سامانه DB-PAYG به DC – FF شکل گرفت. در این سامانه، کسور بازنشستگی افراد (سهم کارمند و کارفرما) در حساب‌های شخصی آن‌ها ثبت و بر روس کسور جمع‌آوری شده، توسط مدیریت صندوق، سرمایه‌گذاری و در آغاز بازنشستگی سهم هر فرد از منابع موجود مشخص می‌شود. اندوخته هر فرد در آغاز بازنشستگی، ممکن است یکجا یا تدریجی (حقوق مستمری) پرداخت شود.

سامانه DC-FF در مواردی که رکن یکم سیستم است اجباری و در مواردی اختیاری است. نرخ کسور در DC-FF می‌تواند ثابت یا متغیر باشد.

مدیریت در این سامانه بازنشستگی، ممکن است دولتی یا با بخش خصوصی باشد. اگر بخش خصوصی عهده‌دار مدیریت DC – FF باشد، نقش  دولت، در این نوع سامانه، تنظیم قوانین کلی در حمایت از بیمه‌شدگان، دریافت گزارش‌های ادواری و مراقبت بر فعالیت‌هاست.

برتری سامانه DC – FF در قیاس با DB-PAYG بیشتر است. این برتری‌ها را می توان به صورت زیر برشمرد:

چون بهره‌مندی بازنشسته از مزایای بازنشستگی، متناسب با کسور پرداخت شده وی است از این رو، عملکرد سامانه عادلانه است.

چون کسور پرداخت شده (سهم کارمند و کارفرما) در حساب بیمه شده ثبت و میزان اندوخته ذی‌نفع با گذر زمان در اثر سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. بنابراین، انگیزه فرد برای پرداخت کسور و کامل کردن دوران خدمت و اعتماد فرد به سامانه افزایش می‌یابد. در DC –FF زیان‌های ناشی از بازنشستگی زودرس به جای آنکه اثر منفی در سامانه داشته باشد، زیان‌ها متوجه ذی‌نفع خواهد بود. از این رو، در DC – FF میانگین سن بازنشستگی به طور طبیعی بالاتر از میانگین سن بازنشستگی در DB است.

در سامانه‌های بازنشستگی ذخیره‌ای معمولا حق بیمه بازنشستگی کمتر از سامانه غیرذخیره‌ای است. به سخت دیگر، با حق بیمه کمتر، می‌توان سامانه را متعادل ساخت.

در DC – FF، انباشت سرمایه، می‌تواند سبب رشد اقتصادی کشور شود. شایان توجه است که در برخی از کشورهای توسعه یافته ارزش دارایی صندوق‌ها بیش از تولید ناخالص داخلی است. همچنین بازدهی اقتصادی در DC – FF بالاتر از بازدهی اقتصادی در DB-PAYG است. این امر شاید از این حقیقت ناشی شود که مدیریت سامانه DC – FF در بیشتر با بخش خصوصی است و در غالب کشورها، مدیریت بخش خصوصی در بازار کاراتر از بخش دولتی است.

تغییرات جمعیتی، کاهش یا قطع ورودی‌ها که در برخی از صندوق‌های DB-PAYG مانند ایران بسیار بحران‌زاست، در سامانه DC – FF بی‌تاثیر است.

در DC – FF بدهی ضمنی (IPD) که از جمله مشکلات بزرگ DB-PAYG است، وجود ندارد.

ترکیب DC – FF با DB-PAYG ، در مواردی راهگشا خواهد بود.

رو آوردن کشورها، به DC – FF نسبت به DB-PAYG ، نشانه‌ای از کارایی و برتری DC – FF نسبت به DB-PAYG است.

برخی از صاحب نظران بر این باورند که هزینه‌های عملیاتی در سامانه DC – FF کمتر از هزینه های عملیاتی در سامانه DB-PAYG است. هزینه‌های عملیاتی در DC-FF در حالت بهینه در حدود دو درصد از کل پس‌اندازها، برآورد شده است.

نارسایی‌های سامانه DC – FF

هرچند که بازدهی سرمایه‌گذاری در این سامانه بالاتر از DB-PAYG است اما، ریسک سرمایه‌گذاری در DC – FF در مورادی مستقیما متوجه بیمه شدگان است.

اگر ساختار DC –FF به گونه‌ای طراحی شود که برای اقشار کم درآمد، حداقلی لحاظ نشود، در این صورت، افراد کم درآمد، در این سامانه بازنشستگی آسیب‌پذیر خواهند بود. شایان گفتن است در مواردی که حداقلی برای دوران بازنشستگی لحاظ نمی‌شود، معمولا انگیزه افراد برای پس انداز در دوران اشتغال افزایش می‌یابد (از این منظر، برتری محسوب می‌شود).

با تمام برتری‌های DC –FF، تبدیل سامانه‌های DB با قدمت گستردگی بالا به DC – FF به سادگی ممکن نیست.

پی گفتار

در این نوشتار برخی از مفاهیم کلی و تعاریف مرتبط با سامانه‌های بازنستگی مطرح و نظام‌های DB و DC که از رایج‌ترین نظام‌های بازنشستگی در جهان هستند، تشریح شد. اما، به علت گسترده بودن مطالب درباره سیستم‌های بازنشستگی، تشریح و تحلیل تمام موارد نیازمند گزارشی بسیار طولانی است. از این رو، مواردی همچون چالش‌های بازنشستگی در صندوق‌های ایران، روش‌های بهسازی صندوق‌ها از منظر خودکفا شدن صندوق، عدالت برای میلیون‌ها ایرانی که مشترک صندوق‌های بازنشستگی هستند، سیستم‌های چند رکنی و اشاعه این مفاهیم را به فرصت دیگری موکول می‌کنیم. برای برون رفت از بحران بزرگ صندوق‌های بازنشستگی ایران به عزمی بزرگ و شجاعتی بزرگ تر نیاز است.

پی‌نوشت‌ها:

  1. نسبت پوشش حمایتی (Support Coverage Ratio) نسبت تعداد شاغلان مشترک صندوق به تعداد بازنشستگان است.
  2. نرخ جایگزینی (Replacement Rate) نسبت اولین مستمری به آخرین حقوق مشمول کسور در دوران اشتغال است.
تعداد بازدید: 366 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار