پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 05:42   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 85731صفحه نخست » اقتصاد- انرژِییکشنبه، 27 خرداد 1397 - 07:55
ایران چه زمانی می‌تواند موتور خودرو طراحی کند؟
  
ترابر نیوز:

ایران چه زمانی می‌تواند موتور خودرو طراحی کند؟
طراحی موتور نیاز به دانش و تخصص بسیار بالایی دارد، زیرا پیچیده‌ترین بخش طراحی یک خودرو، همین بخش است. از زمانی‌که کشور ما در صف خودروسازان قرار گرفت، همواره سوالی مطرح است که آیا توان علمی کشور ما در حدی است که بتواند موتور خودرو طراحی کند؟
به گزارش اخبارخودرو، علم طراحی موتور یا پیشرانه خودرو در دنیا در سیطره چند کمپانی است که تعدادشان از تعداد انگشتان دست کم‌تر است و به همین منظور اغلب کمپانی‌های خودروسازی برای محصولات‌شان به این کمپانی‌ها سفارش طراحی موتور می‌دهند. باید این نکته را در نظر داشت که طراحی موتور نیاز به دانش و تخصص بسیار بالایی دارد، زیرا پیچیده‌ترین بخش طراحی یک خودرو، همین بخش است. از زمانی‌که کشور ما در صف خودروسازان قرار گرفت، همواره سوالی مطرح است که آیا توان علمی کشور ما در حدی است که بتواند موتور خودرو طراحی کند؟ برای یافتن پاسخ، گفت‌وگویی انجام دادیم با مهندس مهدی خرازان، استاد دانشگاه و مولف کتاب‌های تخصصی دانشگاهی در زمینه مکانیک خودرو که در زیر آن‌را می‌خوانید.
عموما در مقاله‌های علمی گفته می‌شود طراحی موتور خودرو باید متناسب با آب‌وهوای همان جغرافیا باشد. دلیل این امر چیست؟
ورودی‌های فیزیکی موتور، هوا و سوخت است. واضح است کیفیت هوای ورودی و مشخصه‌های آن از قبیل دما، میزان رطوبت، مقدار گردوغبار و موارد دیگر مستقیما روی عملکرد موتور اثرگذار است. به‌طور مثال، بالا بودن دمای هوای ورودی، می‌تواند باعث پدیده خود‌سوزی یا Auto ignition شود. زیرا هر چقدر دمای هوای ورودی بیشتر باشد، هوای ورودی زودتر به دمای اشتعال می‌رسد. میزان رطوبت هوا و گردوغبار آن نیز بر کیفیت احتراق اثرگذار است. بنابراین در نظر گرفتن شرایط آب‌و‌هوایی محیطی که قرار است موتور در آن کار کند، می‌تواند باعث عملکرد بهتر موتور شود.
گفته می‌شود بعد از طراحی بدنه خودرو، طراحی موتور گران‌ترین بخش ساخت خودرو است. این گفته صحت دارد؟
موتور تشکیل یافته از تعداد زیادی قطعه متحرک است که تلورانس‌های ابعادی دقیقی دارند. قطعاتی چون رینگ پیستون‌ها و یاتاقان‌ها دارای تلورانس‌های ابعادی بسیار دقیقی در حد ده هزارم میلی‌متر هستند. هر چقدر تلورانس ابعاد قطعه دقیق‌تر باشد، فرآیند ساخت آن نیز پرهزینه‌تر می‌شود. دلیل دیگر گران بودن قیمت موتور، اهمیت کیفیت جنس و آلیاژ آن است. اگر جنس آلیاژ قطعاتی همچون پیستون، یاتاقان‌ها، میل‌لنگ و… مناسب نباشد، نمی‌توانند وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند.
طراحی موتور چگونه انجام می‌شود؟ اگر امکانش است به‌صورت خلاصه این مطلب را بیان کنید.
موتور باید متناسب با نوع خودرو و وزن آن طراحی شود. واضح است هر چقدر خودرو سنگین‌تر باشد، نیاز به موتور قوی‌تری دارد. از سوی دیگر نوع خودرو می‌تواند تعیین‌کننده مشخصات موتور موردنیاز باشد. بعضی خودروها از قبیل خودروهای سواری، نیازمند موتورهای سرعتی هستند. برعکس خودروهای کمپرسی و کشنده، نیازمند موتورهای قدرتی هستند. بعد از تعیین نوع موتور اشتعال-‌جرقه‌ای (بنزینی) یا اشتعال‌-تراکمی (دیزل) و تعیین مشخصات کلی آن از قبیل تعداد سیلندر، نحوه آرایش سیلندرها، جهت گردش و…، لازم است حجم موتور متناسب با قدرت موردنیاز طراحی شود. در نظر گرفتن محاسبات ترمودینامیکی فرآیندهای کاری موتور، در جلوگیری از وقوع پدیده خودسوزی و تعیین نسبت تراکم نقش‌آفرین است. همچنین ضرورت دارد با در نظر گرفتن محاسبات سیالاتی جریان هوا، شکل محفظه احتراق نیز طراحی شود. از سوی دیگر مکانیزم پیستون، شاتون، میل‌لنگ و مکانیزم میل‌بادامک، تایپیت، اسبک و سوپاپ‌ها نیز باید از لحاظ سینماتیکی و استحکامی طراحی شوند. در انتها لازم است سیستم خنک‌کاری، سیستم روغن‌کاری و تجهیزات جانبی موتور نیز طراحی شوند.
چرا تاکنون در کشور ما طراحی موتور خودرو صورت نگرفته است؟ آیا این امر به‌دلیل نداشتن توان علمی خودروسازان است یا دلایل دیگری دارد؟
طراحی دارای سطوح مختلفی است. اگر اصرار داشته باشیم یک طراحی کامل را انجام دهیم، از یک طرف احتمال خطا در طراحی بیشتر و از سوی دیگر، کار بسیار پیچیده و زمان‌بر می‌شود و هزینه‌ها بالا می‌رود. طولانی شدن فرآیند طراحی و هزینه بالای طراحی، باعث غیر اقتصادی شدن طرح می‌شود. بنابراین مسیر صحیح بومی‌سازی طراحی موتور، از مهندسی معکوس یا کپی‌برداری از طرح‌های دیگر و بهینه‌سازی آنها آغاز می‌شود. در این زمینه دانش فنی و پتانسیل‌های سخت‌افزاری خوبی بین قطعه‌سازان وجود دارد. اما لازمه موفقیت در این زمینه، برنامه‌ریزی، مدیریت و جهت‌دهی پتانسیل‌هاست.
کمپانی‌های خودروسازی هنگام طراحی موتور چه پارامتری را مهم‌ترین شاخص خود قرار می‌دهند؟
در وهله نخست، موتور خودرو باید متناسب با نوع خودرو و کاربرد آن طراحی شود. مهم‌ترین ویژگی‌های یک موتور، مقدار توان و گشتاوری است که در دورهای مختلف تولید می‌کند. البته با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی، امروزه حد استاندارد آلایندگی موتور که به استاندارد یورو معروف است نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم مطرح است.
چرا مانند یک دهه گذشته کمپانی‌های خودروسازی از موتورهای با حجم و سیلندر بیشتر استفاده نمی‌کنند؟ چرا در محصولات داخلی شاهد آن نیستیم؟
در یک دهه گذشته با توجه به افزایش تعداد خودروها مخصوصا در کشور خودمان، مسائل آلودگی محیط‌زیست، مقدار مصرف سوخت و… به‌صورت جدی‌تری مطرح است. به همین دلیل سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف با آلایندگی کم‌تر سوق داده شده است. حتی قوانینی برای جلوگیری از تولید و شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف با حجم بالا نیز مصوب شده است. در ادامه این جهت‌گیری سیاست‌گذاری، در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه بیشتر خودروهای هیبرید که مصرف سوخت ‌آنها بسیار کم است نیز خواهیم بود.
آینده‌ای برای طراحی موتور در کشور وجود دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، آن‌را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در ایران تا حدی پتانسیل‌های لازم وجود دارد. اما بیشترین معضل کشور در این زمینه، عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های یکپارچه و هماهنگ است. با مدیریت صحیح توانمندی‌ها و توسعه آنها، امکان طراحی و تولید موتور در کشور وجود دارد اما با توجه به مدیریت‌های سلیقه‌ای و متناقض با یکدیگر و عدم هماهنگی بین زنجیره‌های تامین، در حال حاضر شرایط خیلی مطلوب نیست.
برای طراحی یک موتور کم‌استهلاک و دارای عمر کاری بالا چه مواردی مستلزم رعایت از سوی کمپانی و مهندسان است؟
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در افزایش عمرکاری و کاهش استهلاک موثر است، استفاده از آلیاژهای مناسب و رعایت تلورانس‌های دقیق در فرآیند ساخت قطعات موتور و مونتاژ آن‌هاست. این موضوع هم باید توسط قطعه‌سازان رعایت شود و هم خودروسازان به آن اهمیت دهند.
نظرتان در مورد استفاده از سوخت گاز در موتورها چیست؟ چرا موتوری بر اساس این سوخت طراحی نمی‌شود؟
هرچند سوخت گاز از لحاظ ارزش حرارتی و انرژی که تولید می‌کند، نسبت به بنزین ضعیف‌تر است و خشک‌تر بودن سوخت گاز باعث کاهش عمر قطعات موتور از جمله سوپاپ‌ها و رینگ پیستون می‌شود اما با توجه به اینکه آلایندگی آن کم‌تر است و ایران دارای بیشترین ذخایر گاز در جهان است، توسعه استفاده از سوخت گاز در موتور توصیه می‌شود. هرچند یک موتور اشتعال-‌ جرقه‌ای، هم می‌تواند با سوخت گاز کار کند و هم با بنزین، اما با توجه به تفاوت‌هایی که در دمای اشتعال سوخت، خشک‌تر بودن سوخت گاز و… وجود دارد، بهتر است شکل محفظه احتراق، جنس آلیاژ قطعاتی چون سوپاپ‌ها، رینگ پیستون، پیستون و… متناسب با شرایط سوخت گاز طراحی شود. موتورهای پایه گازسوز بر این اساس طراحی شده‌اند.
برای طراحی یک موتور ملی نیاز است کمپانی‌ها از چه منابعی استفاده کنند؟ چه باید شود تا این اتفاق رخ دهد؟
یکی از مدل‌های مناسب برای این کار، ایجاد یک مثلث همکاری بین شرکت‌های خودروساز، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی دارای تجربه در این زمینه است. با این مدل همکاری هم می‌توان دانش فنی را به خودروساز انتقال داد و هم دانشگاه‌ها را در زمینه علوم کاربردی و اجرایی تقویت کرد. اگر این همکاری فقط بین شرکت‌های خارجی و خودروسازان باشد، انتقال دانش فنی به‌خوبی اتفاق نمی‌افتد. اما اگر پروژه‌های دانشگاهی کارشناسی ارشد و دکتری در این راستا جهت‌دهی شوند، می‌توان به نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در برقراری ارتباط با صنعت و کاربردی شدن علوم آنها کمک کرد. همچنین لازم است پتانسیل‌های قطعه‌سازان به دقت ارزیابی و حلقه‌های مفقوده زنجیره تامین، شناسایی و تکمیل شود.

 

تعداد بازدید: 695 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار