پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 09:51   
 
 
   آخرین اخبار  
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 85541صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 16 خرداد 1397 - 09:26
عربستان صاحب بیشترین آب شیرین کن‌های جهان
ترابر نیوز: عربستان سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب آب شیرین از طریق دستگاه های آب شیرین کن تولید می کند که این آب معادل آب پشت 50 سد مشابه سد زاینده رود است
  
ترابر نیوز:

عربستان سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب آب شیرین  از طریق دستگاه های آب شیرین کن تولید می کند که این آب معادل آب پشت 50 سد مشابه سد زاینده رود است

عربستان صاحب بیشترین آب شیرین کن‌های جهان

کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات‌ متحده عربی، قطر، عمان و بحرین تا ٢٠٠٨ میلادی دستگاه‌های آب شیرین کن با ظرفیتی معادل ٢۶‌میلیون مترمکعب آب در روز در حاشیه خلیج فارس افتتاح کرده‌اند. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین واحد‌های آب شیرین کن دنیا را در اختیار دارد، تقریباً حدود ٧٠‌ درصد نیاز خود را با شیرین کردن آب دریا تأمین می‌کند

 

حدود سه چهارم سطح کره زمین مملو از آب است اما ٩٧‌ درصد آن به دلیل شوری زیاد قابل آشامیدن نیست. دستیابی به آب قابل آشامیدن یکی از مشکلات اصلی سلامتی امروزه است. خاورمیانه و آفریقا منطقه‌ای است که منابع آبی آن بسیار پراکنده و محدود است. از میان ٢٠کشور کم‌آب دنیا، ١۴مورد در منطقه خاورمیانه قرار دارند. این در حالی است که به گفته کارشناسان تقاضای آب خاورمیانه طی ٣٠‌سال آتی ٣برابر می‌شود. نرخ رشد بالای جمعیت، شهرنشینی و صنعتی همراه با دسترسی به منابع آب قابل ‌آشامیدن محدود به شرایط امروز منجر شده است. منابع آب تازه در حوزه خلیج‌فارس به‌طور مرتب مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و از سوی دیگر افزایش استفاده از آب شیرین شده در این منطقه اجتناب‌ناپذیر است و این روند به گسترش خشک‌سالی در خاورمیانه و بالأخص کشورهای حوزه خلیج‌فارس دامن می‌زند.

 

با توجه به آن‌که این منطقه شرایط جغرافیایی خاصی ازجمله دسترسی محدود به رودها و وجود صحراهای وسیع برای دسترسی به آب پاک و قابل آشامیدن دارد، گزینه‌های انتخابی محدودی در اختیار دارد. در این میان دسترسی به آب دریا برای این منطقه نعمتی محسوب می‌شود زیرا می‌توان با شیرین‌سازی آن به منبع آب آشامیدنی موردنظر دست یافت.

 

به هر حال این روش مزایا و معایبی دارد. هرچند کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌توانند با این روش به منابع موردنظر خود دست یابند اما این روش برای محیط‌زیست خطراتی دربر دارد و علاوه بر آلودگی محیط‌زیست انرژی زیادی مصرف می‌کند.

 

عقب‌نشینی خطوط ساحلی، شور شدن آب و افزایش دمای آب سه تأثیر مهم استفاده از آب شیرین کن‌ها در منطقه هستند. این عوامل بر کشورهای همسایه ازجمله ایران نیز تأثیرگذار است. هم‌اکنون ۶٠‌ درصد آب موردنیاز خاورمیانه از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین می‌شود، این در حالی است که ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای منطقه آب شیرین کن‌های محدودی در اختیار دارد. با این وجود نمی‌توان ادعا کرد از تأثیر آب شیرین کن‌های موجود در منطقه در امان بماند.

 

عربستان صاحب بیشترین آب شیرین کن‌های جهان

 

برای درک خطرات موجود شیرین کردن آب دریا، باید از فرآیندهای آن مطلع بود. در اصطلاح عامه نمک‌زدایی نوعی فرآیند است که نمک را از آب شور جدا می‌کند تا آب قابل شرب ایجاد شود. فرآیند نمک‌زدایی به مقادیر کلان انرژی نیازمند است تا نمک را از آب بزداید. سه روش اصلی برای شیرین‌سازی آب وجود دارد که عبارت‌اند از گرمایی، الکتریکی و فشاری. این روش‌ها در بخش مصرف انرژی، هزینه و نوع استفاده با یکدیگر متفاوت هستند. به هر حال سه فناوری شیرین‌سازی آب که در منطقه خاورمیانه به کار می‌روند، عبارت‌اند از RO یا reverse osmosis و MSF یا multistage flash و MED یا multi-effect distillation. روش‌های MSF و MED جزو روش‌های شیرین‌سازی واحد محور هستند اما در روش RO از نوعی غشا برای جدا کردن نمک از آب استفاده می‌شود. همه این روش‌ها پرهزینه هستند. علاوه بر آن به منابع کلان انرژی نیاز دارند. از لحاظ تاریخی، فناوری‌های شیرین‌سازی بیشتر در حوزه شیرین‌سازی آب دریا به کار می‌روند. دلیل عمده این روند آن است که از آن‌ها برای تولید هم‌زمان برق و آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

 

اما در خاورمیانه که خانه کشورهای ثروتمند نفتی است، بالطبع بهای ارزان انرژی سبب می‌شود این کشورها از روش‌های پرهزینه‌تر استفاده کنند. این کشورها که شامل عربستان سعودی، کویت، امارات‌ متحده عربی، قطر، عمان و بحرین هستند تا ٢٠٠٨ میلادی دستگاه‌های آب شیرین کن با ظرفیتی معادل ٢۶‌میلیون مترمکعب آب در روز افتتاح کرده‌اند. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین واحد‌های آب شیرین کن دنیا را در اختیار دارد، تقریباً حدود ٧٠‌درصد نیاز خود را با شیرین کردن آب دریا تأمین می‌کند. کشورهای دیگر این منطقه که ذخایر انبوه سوخت‌های فسیلی ندارند، نیز از فناوری‌های غشایی استفاده می‌کنند که انرژی کمتری مصرف می‌کند و فقط نیازمند الکتریسیته برای تولید است.

 

بر اساس آماری که در تحقیق ژورنال بین‌المللی محیط‌زیست در‌ سال ٢٠١٢ میلادی موجود است در خلیج‌فارس بیشتر واحد‌های شیرین‌سازی آب با واحد تولید برق ترکیب شده‌اند. در این‌ سال ١٩٩واحد آب شیرین کنی در خاورمیانه و ٣٨پروژه در حال ساخت در منطقه وجود داشت. کل ظرفیت شیرین‌سازی آب دریا در این منطقه سالانه ۵هزار میلیون مترمکعب در روز است. به بیان دیگر حدود ۴۵‌درصد تولید آب شیرین دریا در این منطقه انجام می‌شود. در منطقه خاورمیانه ٣۵‌درصد آب شیرین کن‌ها به امارات متحده عربی، ٣۴‌درصد به عربستان، ١۴‌درصد به کویت، ٨‌درصد به قطر، ۵‌درصد به بحرین، ۴‌درصد به عمان اختصاص داد. این رقم تا‌ سال ٢٠١٣ میلادی به ١٨٠٠‌میلیون مترمکعب در سال رسید.

 

عراق و سوریه در پی شیرین کردن آب

 

اما استفاده از آب دریا برای آشامیدن فقط به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس محدود نمی‌شود. عراق و سوریه نیز هم‌اکنون مجبور شده‌اند از آب دریا برای آشامیدن استفاده کنند. دو رود باستانی فرات و دجله اکنون به دلیل تنش‌های سیاسی و حملات شبه‌نظامیان قابل استفاده نیستند. در حقیقت می‌توان گفت علاوه بر مردم دجله و فرات نیز قربانی جنگ‌های داخلی شده‌اند. با توجه به آن‌که سد ٨۵کیلومتری فرات اکنون به دست نیروهای داعش افتاده است، آن‌ها بیش از اندازه از آب آن استفاده کرده‌اند، به ‌طوری که از ارتفاع دریاچه پشت سد در ‌سال ٢٠١۴میلادی ۶متر کاسته شد و از سوی دیگر ترکیه نیز در بالادست، از جریان رود فرات کاسته و از آن برای تولید برق استفاده می‌کند. به این ترتیب سوریه نیز با مشکل تأمین آب روبه‌رو شده است. عراق برای حل مشکل خود به شیرین‌سازی آب دریا روی آورده است. در دسامبر ٢٠١۴ دولت عراق قراردادی ٢۴٠‌میلیون دلاری با شرکت هیتاچی ژاپن بست تا در بصره واحد آب شیرین کن تأسیس کند. البته این آب از دریا نبوده بلکه از دهانه رود فرات به دست می‌آید که میزان شوری آن بسیار بالاست. این در حالی است که با وجود فاصله ٣۵ مایلی عراق با ساحل خلیج‌فارس این کشور در آینده واحد‌های شیرین‌سازی آب را در جنوب این کشور تأسیس خواهد کرد. علاوه بر عربستان، مصر و اتیوپی نیز آب مورد نیز خود را از دریا تأمین می‌کنند.

 

آب دریا‌ها شورتر می‌شود دورنمای شیرین‌سازی آب دریا در خاورمیانه

 

واحدهای شیرین‌سازی آب در خاورمیانه در حقیقت از آب سوءاستفاده می‌کنند. ٧٠‌درصد واحدهای شیرین‌سازی آب در این منطقه قرار دارند. آب دریا که در بیشتر واحدهای آب شیرین‌سازی استفاده می‌شود، دارای میزان زیادی برومید است. از سوی دیگر نمک به دست آمده از این فرآیند دوباره به دریا ریخته می‌شود و این امر به شورتر شدن آب منجر می‌شود.

 

هرچند در سراسر جهان ٧٠‌درصد واحدهای آب شیرین کن گرمایی به روش RO تغییر کرده‌اند، اما در خاورمیانه این رقم ۵٠‌ درصد است زیرا روش غشایی که برای آن به کار برده می‌شود، با میزان شوری زیاد دریای ‌سرخ و آب خلیج‌فارس همخوانی داده نشده است. محدودیت دیگر این روش دمای هوای منطقه است که روی ظرفیت واحد‌های RO تأثیر می‌گذارد.

 

بهای آب در اردن طی ١٠‌ سال ٣٠‌ درصد افزایش یافت که دلیل آن کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی بوده است.

 

امارات ‌متحده عربی که برای شهرهای لوکس خود مشهور است. شادابی و طراوت این شهرها ممکن است این تصور را به وجود آورد که کمبود ذخایر آب برای کشورهای ثروتمند مشکلی به حساب نمی‌آید. در واقعیت امارات با مشکل عظیم تبخیر ذخایر آب خود روبه‌روست. در شرایط کنونی حتی با وجود واحدهای عظیم آب شیرین کن، این کشور هنوز هم باید مصرف آب خود را قبل از دو برابر شدن مصرف انرژی‌اش در ‌سال ٢٠٢٠ بکاهد.

 

تعداد بازدید: 884 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار