پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 00:30   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 84294صفحه نخست » هوایی2دوشنبه، 21 اسفند 1396 - 16:20
بررسی دلایل غفلت از صنعت سودآور گردشگری و دلبستگی به پول نفت
ترابر نیوز: بسیاری از کشور‌های جهان با برنامه‌ریزی اصولی از گردش مالی و سود قابل توجه صنعت گردشگری بهره‌مند شده‌اند، اما متأسفانه در ایران همچنان از این فرصت کم نظیر غفلت و وابستگی اقتصاد به پول نفت بالا به نظر می‌رسد.
  
ترابر نیوز:


بررسی غفلت از صنعت سودآور گردشگری و دلبستگی به پول نفتبه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آنچنان که گزارشات موجود نشان می‌دهد، حدود۱۰ درصد از گردش مالی کل اقتصاد دنیا به حوزه گردشگری معطوف می‌شود و این در حالی است که سهم کشورمان از این ظرفیت پرسود، تها یک درصد برآورد می‌شود، رقمی اندک و ناچیز که با وجود تنوع طبیعی، جغرافیایی و تاریخی این مرز و بوم، شایسته و زیبنده به نظر نمی‌رسد.

در طول سالیان گذشته، بسیاری از کشور‌های جهان که در مقایسه با ایران از چنین فرصت و ظرفیتی برخوردار نبوده و نیست، به مراتب به توفیقات هر چه بیشتری در این حوزه نائل شده‌اند که قطعا این دستاورد و موفقیت آنها، به برنامه‌ریزی اصولی و مدونی گره خورده که با تلاش، ممارست و فرصت طلبی به آن دست یافته‌اند.

بدون تردید، صنعت گردشگری از حوزه‌هایی به شمار می‌رود که میزان ارزآوری، سود و اشتغالزایی آن رفع‌کننده بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی خواهد بود و یقینا در صورت توجه هر چه بیشتر به این حوزه، بسیاری از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی کشورمان مرتفع خواهد شد، اما متأسفانه در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته آنچنان که شایسته است به این عرصه توجه نشده و نتیجتا در حال حاضر شاهد توفیقات کشور‌هایی همچون هندوستان و سنگاپور هستیم که تنها در بخش گردشگری سلامت، میلیارد‌ها دلار سود کسب می‌کنند.

البته در سال‌های اخیر، از زبان مسئولان ذی‌ربط تأکیدات بیشتری در خصوص اهمیت بسیار ویژه حوزه گردشگری به گوش می‌رسد، بنابراین باید این تأکیدات و سخن وری‌ها با اقدام عملی همراه شود در غیر این‌صورت، سخنان، اظهارات و موضع گیری‌ها همچون گذشته، بر زبان و بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.

علیرضا سلیمی نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه سهم درآمدی کشورمان از صنعت گردشگری متناسب با ظرفیت‌های موجود نبوده و فاصله معناداری در درآمد حاصله از این بخش بین ایران و سایر کشورها وجود دارد، گفت: بر این اساس کشورهای اطراف ایران با ارائه تسهیلات در حوزه گردشگری توانسته اند سهم جذب گردشگر خارجی‌شان را افزایش داده و سهم درآمدی خود از این عرصه را افزایش دهند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای نفتی سبب غفلت از کسب درآمد از صنعت گردشگری شده است، اظهار کرد: نباید فراموش کرد این مهم در حالی است که روزی نفت به پایان خواهد رسید و باید به سمت استفاده از صنایع دیگر حرکت کرد که صنعت گردشگری از جمله آنها محسوب می شود.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزا در دنیا محسوب می‌شود.

ظرفیت کم نظیر گردشگری در حوزه اشتغالزایی

با نیم نگاهی به مشکلات و معضلات اقتصادی ایران، بیکاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود خودنمایی می‌کند که یقینا با حل و فصل شدن این معضل، بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی این مرز و بوم در عرصه‌های متعدد اجتماعی و غیره مرتفع خواهد شد.

متأسفانه در شرایطی شاهد جاری و ساری بودن چنین مسائل، دغدغه‌ها و چالش‌هایی در کشور هستیم که صرفا با اتکای به فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه صنعت گردشگری قادر خواهیم بود تمامی کاستی‌ها و نارسایی‌های موجود در این بخش را مدیریت و کنترل کنیم.

این ادعا به نیم نگاهی به مسیر طی شده توسط کشوری همچون ترکیه قابل اثبات است و با در نظر گرفتن اقلیم چهار فصل ایران، پهنه وسیع اراضی جغرافیایی این مرز و بوم، برخورداری از طبیعت متنوع کوهستان، کویر، دریا، دشت، جنگل و آثار باستانی و غیره بیش از پیش به فرصت سوزی و غفلتی که کشورمان در این حوزه داشته، پی خواهیم برد.

سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در کنفرانس بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری لرستان با بیان اینکه صنعت گردشگری در کشور ما صنعت مغفول و رها شده‌ای است، گفت: مهمترین دلیل غفلت از این صنعت در کشور این است که ایران کشوری متکی به درآمدهای نفتی است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی با یادآوری اینکه همواره دغدغه ما این بوده که از اقتصاد نفتی خود را نجات دهیم، افزود: اقتصاد مبتنی بر نفت برخی افراد را به افراط کشانده است به طوریکه وقتی دولتی خزانه خود را از محل فروش نفت پر می‌کند دیگر به فعالیت‌های دیگر توجهی ندارد.

شیرکوند با بیان اینکه سهم مالیات نیز در درآمدهای کشور ضعیف است، یادآور شد: طی سال‌های گذشته نفت هزینه‌های کشور را تأمین کرده تا کمتر به صنعت گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا توجه شود و این حوزه بیشتر جنبه تفنن داشته است.

وی با یادآوری اینکه صنعت گرشگری درآمدزا و اشتغالزا است، تصریح کرد: اگر گردشگری به صنعت تبدیل شود، می‌تواند زیربخش‌های خود را راه‌اندازی و فعال کند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، افزود: از سوی دیگر در کشور ما نزد برخی افرد باور غلطی حاکم است که گردشگری با هنجارهای دینی و عرفی مغایرت دارد در صورتیکه در دین مبین اسلام و آیات قرآن به سفرکردن تأکید فراوانی شده است.

وی با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری رابطه مستقیمی با رشد تکنولوژی دارد، افزود: فرد برای کسب درآمد از این صنعت در ۵۰ سال پیش باید ۱۰ ساعت کار می‌کرد، ولی اکنون با پنج ساعت کارکردن هم علاوه بر تأمین معیشت، مازاد درآمد هم دارد.

به واقع، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و اصولی، قادر خواهیم بود ضریب بیکاری در جامعه ایران را به حداقل ممکن کاهش دهیم و با عنایت به ارتباط تنگاتنگی که میان گردشگری و صنایع سنتی (صنایع دستی) وجود دارد، می‌توان از استعداد‌ها و توانمندی‌های موجود در این بخش نیز به نحو شایسته و مطلوبی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور بهره گیری کنیم.

اعداد و ارقام منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، در سایه صنعت گردشگری به‌صورت مستقیم،۳۵۰ میلیون شغل ایجاد شده و به‌صورت غیر مستقیم میلیون‌ها افراد جویای کار در جهان مشغول به کار شده‌اند که تمامی این فرصت‌ها مویدِ ظرفیتِ ویژه این بخش در توسعه و رشد هر چه بیشتر اقتصادی کشور است.

بیمه فعالان گردشگری در مجلس پیگیری می‌شود

هاشمی‌تختی عضو کمیسیون عمران مجلس در نشستی با انجمن بانوان فعال صنعت گردشگری در بندرعباس(15 بهمن)، تأکید کرد: یکی از کارهای پر رونق در دنیا صنعت گردشگری است که ایران با موقعیت بسیار خوب جغرافیایی و داشتن جزایر، سواحل و مکان‌های تاریخی فراوان می‌تواند در این بخش بصورت جدی سرمایه‌گذاری کرده تا ما نیز به رشد قابل توجهی از این ناحیه دست پیدا کنیم.

وی، بیان کرد: اگر بتوانیم مشکلات بخش گردشگری را شناسایی و راهکارهای مناسبی برای حل این موانع پیدا کنیم، می‌توانیم اشتغال ایجاد کرده و در آینده با کشورهای پیشرو در این صنعت رقابت کنیم.

هاشمی‌تختی درادامه افزود: همه چیز در کشورمان برای رونق‌دادن به صنعت گردشگری مهیا است و تنها به عزمی جدی در این زمینه نیاز است.

نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم و بندرخمیردر مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال رفع مشکلات راهنمایان گردشگری بوده و معتقدیم شما در پیشانی توسعه فعالیت‌های گردشگری در کشور قرار دارید، ما موضوع بیمه فعالان گردشگری را در مجلس پیگیری می‌کنیم تا این صنعت بیشتر دیده شده و راهنمایان با دلگرمی به این حرفه بپردازند.

امنیت ایران، شاه کلید جذب گردشگران خارجی

یکی از پیش نیاز‌ها و الزامات اساسی جذب گردشگر به مقوله امنیت معطوف می‌شود، که خوشبختانه با درایت و هوشمندی دستگاه‌های امنیتی ایران اسلامی، شاهد امنیت بسیار مطلوبی در این مرز و بوم هستیم.

ارزش این امنیت، زمانی مبرهن می‌شود که بسیای از نقاط خاورمیانه با آتش، دود خون و خونریزی عجین شده، اما ایران اسلامی به عنوان جزیره ثبات در دل این منطقه همچون نگینی، می‌درخشد.

امتزاج امنیت پایدار موجود در ایران و ظرفیت‌های بالقوه گردشگری، شرایطی را پدید می‌آورد که با اتکای به آن می‌توان در رفع و دفع بخش قابل توجهی از معضلات اقتصادی موفق عمل کرد.

برون رفت از اقتصاد تک محصولی و عدم وابستگی به خام فروشی، از دیگر دستاورد‌هایی به شمار می‌رود که با شکوفایی صنعت گردشگری به آن نائل خواهیم شد و ارزش این مهم زمانی ملموس‌تر می‌شود که سخن ماهاتیر محمد (نخست وزیر سابق مالزی) با این مضمون که"اگر مدیریت جاذبه‌های توریستی اصفهان در اختیار ما قرار گیرد، سالانه برابر با ارز آوری نفت برای ایران، کسب سود خواهیم کرد" را مرور کنیم.

امید آن می‌رود با تعریف تمهیدات لازم و اجرایی و عملیاتی ساختن آن همچون لغو روادید هر چه بیشتر میان ایران و کشور‌های دیگر (که در سالیان اخیر شاهد برداشته شدن گام‌هایی در این ارتباط بوده ایم)، تامین زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل، اسکان گردشگر، هتل سازی و غیره به این امر مهم نائل شویم که قطعا با حصول آن وضعیت اقتصادی تمامی مردم و خانوار‌های ایرانی نیز متحول خواهد شد.

انتهای پیام/

تعداد بازدید: 766 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار