پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 83216صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییشنبه، 30 دی 1396 - 14:05
اهمیت بندر راهبردی چابهار برای هندی‌ها
اهمیت بندر راهبردی چابهار برای هندی‌ها ترابر نیوز: تسهیل صادرات کالاهای هندی به کشورهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان و جایگاه استراتژیک بندر چابهار، نشان از اهمیت این منطقه راهبردی برای سرمایه گذاری هندی ها دارد.
  

ترابر نیوز:

طرح

 جایگاه استراتژیک بندرچابهار در جنوب شرقی ایران هندی‌ها را برای انجام سرمایه‌گذاری در بخش حمل ونقل دریایی و بندری ایران بیش از پیش تشویق کرده و نشان می دهد نگاه هند استراتژیک است.

هند در حال حاضر به یکی از مهم ترین کشورهای صادر کننده کالا و خدمات در جهان تبدیل شده و بندر چابهار می‌تواند به عنوان دروازه ورود هندی ها به کشورهای ترکمنستان افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه نقش آفرینی کند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که هفته گذشته به هند سفر کرده بود از موافقت ایران و هند برای امضای قراردادهایی به ارزش ۲ میلیارد دلار خبر داد و گفت که در جلسه‌ای با مقامات هندی، سه موضوع مهم بررسی شد که اولین موضوع شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش یک میلیارد دلار بود.

او حتی تاکید کرد که در این راستا مقامات شرکت هندی طرف قرارداد، هفته گذشته برای بررسی های لازم به ایران سفر کردند و پیشنهادهای خود را در خصوص توسعه راه آهن چابهار به زاهدان را ارائه داده اند.

در حال حاضر چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار است و هندی ها با امضای قراردادی به دنبال سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری برای خرید و نصب تجهیزات بندری در چابهار هستند.

این در حالیست که چابهار قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار است و علاوه بر ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه ۸.۵ میلیون تن، با آماده شدن پسکرانه های آن می تواند تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت نیز ایجاد شود.

اهمیت بندر راهبردی چابهار برای هندی‌ها

در همین راستا مدیرعامل شرکت دولتی تولید لوکوموتیو هند (رایتس بهاوانا) نیز در سخنانی اعلام کرد که جزییات یادداشت تفاهمی که در زمینه خرید لوکوموتیو با ایران امضا شده به زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «راجیو ماهروترا» افزود: تفاهم نامه‌ای که پس از دیدار عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و سورش پرابو وزیر راه آهن هند در دهلی نو برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو و واگن باری امضا شد، به زودی نهایی و اجرایی می شود و این تفاهم نامه همکاری های آینده هند و ایران در بخش ریلی و راه آهن را تسهیل خواهد کرد.

این مقام هندی همچنین خاطرنشان کرد که شرکت رایتس بهاوانا پیش از این نیز با راه آهن ایران در پروژه های دیگر همکاری داشته است، اما امضای این یادداشت تفاهم در حال حاضر یک توافق بسیار مهم برای هند محسوب می شود.

از طرفی، وجود ثبات و امنیت در ایران سبب شده هندی ها برای انجام سرمایه گذاری در بندر چابهار و ایران تمایل بیشتری داشته باشند، زیرا ناامنی در کشورهای پاکستان و افغانستان همواره برای کشورهای منطقه نگرانی های زیادی را به وجود آورده است و تنها مسیر امن برای ترانزیت کالا در این منطقه خطوط ریلی و جاده ای ایران است.

روزنامه 'هندو' چاپ دهلی نو هم اخیرا در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: با وجود مواضع سخت آمریکا علیه ایران، دهلی نو تعهد خود را در توسعه بندرچابهار ترک نخواهد کرد.

بندر چابهار یک پروژه بزرگ ارتباطی به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد دلاری برای هند محسوب می شود که می تواند بدون نیاز به پاکستان، تجارت این کشور را با افغانستان و همچنین آسیای مرکزی تامین کند.

روزنامه هندو در گزارش خود همچنین به این نکته اشاره کرده است که متحدان آمریکا از جمله ژاپن که پیش از این برای سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران و همکاری با هند در این بندر ابراز علاقه کرده بودند اکنون با احتیاط بیشتری در این خصوص پیش می روند.

یکی دیگر از چالش های هند در بندر چابهار مربوط به دیدار اخیر وزیران چین، پاکستان و افغانستان در پکن است که این نشست به منظور بررسی و پیوستن احتمالی افغانستان به کریدور اقتصادی چین وپاکستان که به بندر 'گوادر' پاکستان متصل می شود، برگزار شده بود.

روزنامه هندو در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهر سازی ایران نگرانی ها در خصوص این دیدار سه جانبه را رد می کند، نوشت: آخوندی می گوید ایران دارای یک شبکه ارتباطی بسیار قوی است و می تواند با همه کریدور ها رقابت کند. بنادر چابهار و گوادر دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند اما در پایان رقابت به همه ما کمک خواهد کرد.

این روزنامه همچنین به نقل از آخوندی نوشت: بندر شهید بهشتی چابهار که هند در حال ساختن چندین اسکله در آن است تا پایان سال ۲۰۱۸ آماده بهربرداری خواهد شد در حالی که شرکت ریلی ایرکن (IRCON) هند بررسی های خود برای ساخت ریل آهن چابهار به زاهدان به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار را به اتمام رسانده است.

ادیتی بهادوری از کارشناسان امور اقتصادی و سیاسی هند نیز در این باره می گوید: هدف اصلی هندی ها از مشارکت در توسعه بندر چابهار، تدارک یک مسیر تجاری با افغانستان بدون عبور از یک کشور سوم است.

وی تاکید کرد که توسعه بندر چابهار انجام مبادلات تجاری در منطقه را بیش از پیش گسترش داده و هند را در نهایت به کریدور بین المللی ۷۲۰۰ کیلومتری شمال - جنوب تا روسیه متصل می کند.

بهادوری، افتتاح اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار توسط حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را یک تحول تاریخی توصیف کرده و گفته است: افتتاح فاز اول بندر چابهار در جنوب ایران نقش هر دو کشور در ارتقا اتصال کشورهای منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

این کارشناس هندی در تشریح نقش بندر چابهار در برقراری صلح و ثبات منطقه، گفت: اقتصاد افغانستان تاکنون از تبعات جنگ رنج می برده و به همین جهت گشایش و الحاق این کشور به اقتصاد منطقه ای و جهانی یک ضرورت اصلی برای تثبیت ثبات وضعیت نه تنها در افغانستان بلکه سراسر منطقه است.

بهادوری افزود: با توجه به اهمیت بندر چابهار در دسترسی افغانستان به بازارهای جهانی در همصدایی با سیاست های تجاری ایران در منطقه، هند بزرگراه رنج - دلارام را برای این منظور احداث کرد و اولین محموله هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شد.

وی، تقویت بندر چابهار را به عنوان یک طرح بسیار مهم برای هند در تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری خود با نه تنها افغانستان بلکه آسیای میانه و حتی روسیه توصیف کرده و گفت: روحانی همراه با نخست وزیر هند نارندرا مودی و رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در ماه مه سال ۲۰۱۶ قرارداد سه جانبه چابهار را به منظور تدارک یک کریدور ترابری بین المللی امضا کردند و نخست وزیر هند امضای این قرارداد را به عنوان تحول تاریخی توصیف کرده است.

با وجود مخالفت آمریکایی ها با هرگونه سرمایه گذاری در ایران اما بسیاری از کشورهای جهان برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران بسیار علاقمند هستند و با سرمایه گذاری های بیشتر در بندر چابهار این بندر به علت موقعیت ممتاز در آینده ای نزدیک به یکی از مراکز بزرگ لجستیک در ایران و منطقه تبدیل خواهد شد.

با وجود اینکه فاز اول طرح توسعه بندرچابهار ۲ ماه پیش توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری رسید، اما پهلوگیری کشتی های بزرگ تجاری و کانتینری در این بندر حاکی از اهمیت چابهار برای صاحبان کالا است تا از این منطقه در جنوب شرقی ایران به وسیله ناوگان حمل ونقل جاده ای با هزینه کمتری کالاهای خود را به سایر مناطق حمل و ای ترانزیت کنند.

توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار در سفر خرداد امسال «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران میان تهران، دهلی نو و کابل با اهدافی همچون فعال سازی کریدور شمال- جنوب و رونق یافتن برنامه های حمل و نقل میان سه کشور امضا شد.

افزایش قابل توجه بهره وری از ظرفیت حمل و نقل دریایی در دریای عمان ، بی نیاز شدن بسیاری از کشتی های تجاری از ورود به خلیج فارس و طی مسافت بیشتر، قرارگرفتن ایران در مسیر ترانزیتی هند تا آسیای میانه و در اهداف بلند مدت تر، توسعه یکی از محروم ترین مناطق ایران ازجمله اهداف این طرح است که می تواند در کنار به انجام رسیدن این توافق سه جانبه حاصل شود.

موقعیت جغرافیایی بندر چابهار در جنوب ایران و در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت زیادی برای هند برخوردار است چرا که این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

تعداد بازدید: 1095 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آرزوهایی که آب با خود می‌برد/ مرگ ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در یک سال
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار