پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 12:52   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 78162صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 25 اسفند 1395 - 14:29
به نظرم نیاز وضعیت کنونی اراده‌های خلاق، سازنده و انقلابی ست
ترابر نیوز: مجری جیوگی گفت: جیوه تنها فلز مایع است یعنی هم در آن اقتدار فلز وجود دارد و هم سیالیت فرهنگ. و این همان چیزی است که ما الان به آن احتیاج داریم. در وجوه سخت، قدرت با کسی شوخی ندارد و نباید هم داشته باشد.
  

ترابر نیوز:

برنامه جیوگی

به گزارش مشرق، یکی از برنامه‌های تلویزیونی که در یکی، دو سال اخیر با استقبال گروه‌هایی خاص مواجه شده و البته توانسته بخشی از مخاطب عام را نیز با خود همراه کند، برنامه «جیوگی» است که میلاد دخانچی اجرا و سردبیری آن را برعهده دارد. این برنامه در سری دوم تلاش کرد با پرداختن به موضوعاتی که در فضای اجتماعی مطرح شده‌اند، وجوه عامه‌پسندتری را مدنظر قرار دهد. با میلاد دخانچی درباره «جیوگی» و دغدغه‌های آن گفت‌وگو کرده‌ایم. متن این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.
 

 به نظر شما بعد از اجرای 2 سری از مجموعه برنامه‌های «جیوگی» چه دستاوردها یا بهتر بگوییم اهداف محقق شده‌ای داشتید و می‌توانید درباره آنها حرف بزنید؟
قطعا جیوگی را باید در امتداد یک دغدغه کلان فکری که من در 10 سال گذشته دنبال کردم، تحلیل کرد. جیوگی سومین اثر تلویزیونی من بعد از دلینک و گره بود و حالا که به عقب نگاه می‌کنم یک تطور در دستگاه فکری‌ام احساس می‌کنم، جیوگی بر آمده از آن تطور است.
 

 تطور به کدام سمت؟
تلاش من در این سال‌ها این بوده است که به یک مدل نقد بومی برسم. به یک چارچوب و یک دریچه نقد رادیکال که تعلق به ما دارد، با کسی تعارف ندارد و در عین حال در راستای اهداف ماست و ما را به آرمان‌های‌مان نزدیک می‌کند. من احساس می‌کنم آن چیزی که ما گفتمان انقلاب اسلامی می‌خوانیم این ظرفیت را در اختیار ما قرار می‌دهد، هر چند باید ببینیم منظورمان از این گفتمان چیست؟ چرا که این گفتمان به واسطه تعلقش به وضعیت تاریخی ما یک گفتمان ایدئولوژیک صرف نیست، بلکه به معنی واقعی کلمه گفتمان است یعنی سیال است و از دال‌هایی تشکیل شده که هم در آن وجوهی از آرمان‌خواهی دیده می‌شود و هم وجوهی از واقعیت‌نگری، گفتمانی که در بعضی اوقات نیز پارادوکیسکال می‌نمایاند.
 

 چرا پارادوکس؟
گفتمان انقلاب یا آنچه در آکادمیا گفتمان اسلامگرایی یا اسلامیسم ایرانی خوانده می‌شود از یک طرف یک گفتمان پسا استعمار است و موضعی ضد مناسبات قدرت در فضای جهانی دارد، از یک منظر یک گفتمان پست مدرن است به این معنی که می‌خواهد از سنت شرقی، اسلامی و ایرانی یک چارچوب برای نقد جهان مدرن و ارائه یک جهان جایگزین بسازد و از طرفی گفتمانی است ناظر به حکمرانی مدرن. این یعنی انتظار ما از اسلامیسم ایرانی این است که نهضت‌گونه آرمانگرا باشد و با نگاهی به سنت فقهی، عرفانی و فلسفی که در بستر ایرانی شکل گرفته‌اند به مصاف دنیای مدرن برود و از طرفی به هیولای پیچیده حکمرانی دنیای مدرن هم احترام بگذارد و اینجاست که آن تناقض سامان می‌گیرد.
 

به نظرم نیاز وضعیت کنونی اراده‌های خلاق، سازنده و انقلابی ست

خب ما این را تحت عنوان آرمانگرایی و واقع‌گرایی توأمان می‌فهمیم.
دقیقا و این همه به همان خاصیت و ظرفیت‌های گفتمان انقلاب برمی‌گردد. ببینید حکمرانی مدرن قواعد و لوازم خاص خودش را دارد و از یک منظر جبر روزگار ماست و به همان اندازه که سینما و تلویزیون قابل تسخیر هستند حکمرانی مدرن نیز هست. حکمرانی مدرن در نسبت با سرمایه‌داری معنی‌دار شده است و دولت مدرن مستخدم سرمایه‌داری برآمده از انقلاب صنعتی است. برای اداره این دولت به مدد علوم انسانی تکنیک‌ها و روش‌هایی کشف شده است، این تکنیک‌ها را بشر با مطالعه طبیعتی که قصد تسلط بر آن را داشته به دست آورده است و به منظومه‌ای که مساله‌اش کشف و بسط تکنیک‌های ناظر به حکمرانی مدرن و از همه مهم‌تر کارآمدی است، لیبرالیسم می‌گویند. یعنی شما هرجا از مفهوم کارآمدی یاد کردید و در آن کارآمدی معطوف به حکمرانی جدید مد نظر شما بود باید بدانید که ذیل جبر لیبرالیسم قرار گرفته‌اید.
 

 یعنی به‌زعم شما وجوهی از لیبرالیسم در گفتمان انقلاب وجود دارد؟
این بحث بشدت حساسی است و نباید باعث سوءتفاهم شود. اگر منظومه‌ای را که به کشف تکنیک‌ها برای حکمرانی مدرن می‌پردازد لیبرالیسم بنامیم آن وقت نمی‌توان به حکمرانی مدرن و ساخت یک دولت-ملت مقتدر مرکزی ایرانی قایل بود و به قواعد حکمرانی مدرن تن نداد. البته این را بگویم که این تنها یکی از وجوه و ابعاد گفتمان اسلامیسم ایرانی است.
 

 پیشنهاد می‌کنم برای بهتر فهمیده شدن بحث مثال بزنید.
چشم. مثلا من وقتی نخستین اولین بار فیلم کمیل سوهانی را دیدم، دیدم او در یک سطح حکمرانی آب را مورد نقد قرار داده است و با مبنای عقل مدرن حکمرانی آب را نقد می‌کند. اینجا کمیل با چارچوب لیبرال به نقد حکمرانی آب رفته است و به ما اشتباهات مدیریتی ما را گوشزد می‌کند. لیبرالیسم در این گفتار به معنی رایج کلمه یعنی اباهه‌گری در اخلاق اجتماعی نیست. اینجا لیبرالیسم چارچوبی است معطوف به عقلانیت مدرن که کارآمدی مساله آن است، بنابراین کمیل از یک سو با لحنی لیبرال با من حرف می‌زند و در یک سوی دیگر قنات‌ها را نشان می‌دهد و ما را به گذشته تاریخی‌مان می‌برد و از ما می‌خواهد عقلانیت سنت را در فضای امروز احیا کنیم. اینجا او نگاهی نهضت‌گونه آرمانخواهانه و آنارشیستی دارد. فیلم او محصول تلفیق نگاهی لیبرال و آنارشیستی است یا به زبانی دیگر فیلم او محصول نگاه آرمانگرا و واقع‌گرا بود. آوینی نیز اینگونه بود. او از یک طرف یک نگاه آرمانی و تمدنی داشت و از یک طرف یک نگاه انضمامی در نسبت با سیاستگذاری سینما. به عنوان مثال هم منتقد آرمانگرایی بود و هم یک منتقد در سطح سیاست‌گذاری و کارآمد. این یک وضعیت فلسفی است که همه ما به آن دچار هستیم. دچار نه به معنی منفی البته.
 

و تو نیز دچار چنین وضعیتی هستی؟
آری. من وقتی برنامه گره را می‌ساختم از یک سو با رویکرد دینی مهدکودک را نقد می‌کردم و نشان می‌دادم که چگونه با خاستگاه دینی چیزی به نام مهدکودک از اساس زیر سوال می‌رود و از یک سو همین مهد کودک‌های امروزی را نقد می‌کردم و می‌گفتم ما می‌توانیم مهدکودک‌های بهتری داشته باشیم. اینجا از یک سو ما یک نقد آنارشیستی و آرمانخواهانه را پیش می‌بردیم و نگاه‌مان به یک چیز آلترناتیو و جایگزین بود و از یک سو نقدی داشتیم ناظر به کارآمدی و حکمرانی بهتر. جالب این بود که مخاطب هر دو نگاه را می‌پسندید. مخاطب هم نگاه آرمانی ما را تایید می‌کرد و هم دوست داشت نقدی به وضع موجود بشود و کارآمدی وضع موجود مورد نقد قرار گیرد. خلاصه اینکه گفتمان انقلاب اسلامی هم وجوه عمودی دارد هم وجوه افقی. گفتمان انقلاب هم از «تار» واقع‌گرایی و دغدغه کارآمدی و هم از «پود» آرمانگرایی به وجود آمده است. این تاروپود است که گفتمان انقلاب را سامان داده است. من در عین حال که اعتقاد دارم این تاروپود یک چارچوب بومی برای نقد را در اختیار ما قرار می‌دهد اما فکر می‌کنم ما در مواجهه انتقادی رسانه‌ای باید خاستگاه نقد را حداقل برای خودمان مشخص کنیم و تفکیک کنیم که الان کدام خوانش از گفتمان انقلاب را مد نظر داریم.
 

 چه آورده‌ای دارد این تفکیک؟
بگذارید یک مثال دیگر بزنم. برنامه ثریا را درنظر بگیرید. یادم هست این دوستان از من چند سال پیش دعوت کردند برای یک هم اندیشی و احیانا همکاری. هم بحث‌های محتوایی آن جلسه و هم آنچه از محتوای این برنامه مشهود است این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد که مساله این برنامه را کارآمدی در عرصه حکمرانی مدرن ایرانی قلمداد کنیم. خب اگر این چارچوبی که اینجا عنوان شد را بپذیریم باید بگوییم ثریا برنامه‌ای لیبرال است. سوال از منظر لیبرالیسم می‌پرسد و از آن منظر مطالبه‌گری می‌کند. ثریا که از قضا به لحاظ محتوایی برنامه مورد نیازی است، ضعف‌های کارآمدی ما را به ما گوشزد می‌کند و درست است که ادبیات و فرمی ارزشی و چه بسا رادیکال را به ما نشان می‌دهد ولی در واقع مساله‌اش کارآمدی مدرن است و از این منظر ثریا تا آنجا که مساله‌اش بهبود وضعیت حکمرانی مدرن است اما از منظر رسانه‌ای پروژه‌ای لیبرال است.
 

 

به نظرم نیاز وضعیت کنونی اراده‌های خلاق، سازنده و انقلابی ست

اجازه دهید به جیوگی بازگردیم. جیوگی در کجای این منظومه قرار می‌گیرد؟
من در برنامه دلینک در پرس‌تی‌وی رویکرد پسا استعمار داشتم و در مجموع مساله‌ام نقد وجوه فرهنگی غرب بود. در برنامه گره تحت تاثیر آوینی به رویکرد آنارشیستی از انقلاب یعنی نگاه جایگزینی گرایش پیدا کردم و در جیوگی مساله‌ام تقویت ظرفیت‌های فرهنگی برای ساخت دولت-ملت قوی ایرانی است.
 

 آیا اینها با هم در تناقض نیستند؟ چطور می‌توان هم آنارشیست بود و هم به ساخت دولت- ملت فکر کرد؟
دقیقا و این همان تناقضی است که داشتم درباره آن صحبت می‌کردم. گفتمان انقلاب اسلامی یا همان اسلامیسم ایرانی که از سیدجمال‌الدین اسدآبادی در ایران قدمت دارد همیشه یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی بوده است. گفتمانی آرمانگرا و آنارشیستی و این گفتمان با نقد فرهنگی و اجتماعی توانست تولید هژمونی کرده و در انقلاب اسلامی پیروز شود. بعد از انقلاب به واسطه تسلط بر صدارت دولتی این گفتمان مجبور به بسط خود برای پاسخ به امر حکمرانی نیز شد. حرف من این است که باید ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی اسلامیسم را احیا کرد اما نمی‌توان اهمیت اقتدار دولت مرکزی را نادیده گرفت. نمی‌توان نسبت به ایرانی قوی و مقتدر بی‌تفاوت بود. در جیوگی احساس می‌کنم درکم از نقد فرهنگی و اجتماعی پخته‌تر شده است، الان به واقعیت اجتماعی و فرهنگی و وضعیت دولت- ملت ایرانی واقفم. اعتقاد دارم ما باید پروژه ساخت دولت- ملت ایرانی را پیش بگیریم. باید دولت را کوچک کرد اما باید تمامیت ارضی و اقتدار مرکزی قوی داشت. باید بخش خصوصی واقعی را تا حدی تقویت کرد ولی تن به یک نولیبرالیسم رانتی ایرانی نداد، باید عاملیت مردم و سهم مردم در حکمرانی را بالاتر برد و عدالت اجتماعی را جدی گرفت. خلاصه اینکه باید با تقویت فرهنگ ملت‌سازی کرد تا دولت- ملت‌سازی ما در مسیر درست‌تری پیش رود.
 

چقدر آگاهانه در لحظه ساخت برنامه به این مسائل فکر می‌کنی؟
حقیقتش را بخواهی به این مسائل موقع ساخت برنامه فکر نمی‌کنم ولی وقتی به عقب نگاه می‌کنم می‌توانم چنین منظومه‌ای را درک کنم. وقتی نسل، بحران، زن و تاریخ، بومی و جهانی یا محیط‌زیست مساله‌ام می‌شود یعنی به پروژه ملت‌سازی فکر می‌کنم. اینکه چقدر ما آماده‌ایم به عنوان یک ملت در دنیای جدید با عاملیت و یک درک تاریخی عمیق و شناخت جهانی جامعه خودمان را بسازیم. اینجاست که به تقویت بنیان‌های فرهنگی‌مان باور دارم و به همین خاطر است که به فرهنگ و نقد فرهنگی باور دارم.
 

 آیا احساس می‌کنی همچنان مفهوم جیوگی موضوعیت دارد؟
بله! جیوه تنها فلز مایع است یعنی هم در آن اقتدار فلز وجود دارد و هم سیالیت فرهنگ. و این همان چیزی است که ما الان به آن احتیاج داریم. در وجوه سخت، قدرت با کسی شوخی ندارد و نباید هم داشته باشد. اما در قدرت فرهنگی بازی به گونه‌ای دیگر است. من به ایجاد یک قدرت فرهنگی با خاستگاهی بومی اعتقاد دارم. البته در جیوه و جیوگی اراده‌های خلاق، سازنده و انقلابی هم مورد توجه است که به نظرم نیاز وضعیت کنونی ماست.
 

خودتان جیوگی 2 را بیشتر می‌پسندید یا جیوگی یک را؟
قطعا جیوگی 2 حرکت به سمت جلو بود. جیوگی تقریبا در همه سنت‌های برنامه‌سازی در این فصل کسب تجربه کرد. جیوگی هم منولوگ طنز جلوی دوربین را تجربه کرد و هم صحبت با حضار با لحن جامعه‌شناسی‌گونه، هم قصه‌گویی و تحلیل قصه‌ها با چاشنی روانشناسی را مد نظر قرار داد و هم گفت‌وگوی سخت و چالشی با میهمانانی از حوزه فرهنگ و برنامه زنده و ناب‌ها را نیز داشت. از این منظر امیدوارم جیوگی در راستای تحول در سنت برنامه‌سازی ایرانی قدمی رو به جلو برداشته باشد.
 

من دیده‌ام میهمانانی به برنامه‌ات دعوت می‌کنی که با پیشینه‌ای که از تو سراغ داریم، می‌دانیم با آنها زاویه دیدگاه کاملا مخالف داری، چرا بر دعوت این افراد اصرار داری؟ آیا هدف تو صرفا ایجاد چالش است؟ هدف اصلی‌ات چیست؟
یک چیزی که در یک رسانه مولف و پیشرو باید در نظر داشت این است که هیچ چیز آن تصادفی نیست. البته این به آن معنی نیست که همه چیز نمایشی و از قبل طراحی شده است. نه! بحث این است که حتی یک گفت‌وگوی ساده بی‌هدف انجام نمی‌شود. یا حداقل نباید اینطور باشد. درباره گفت‌وگوی چالشی این بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند. خردی وجود دارد که تصمیم می‌گیرد چه بحث‌هایی در این برنامه طرح شود. همان خرد دست به انتخاب میهمان می‌زند و همان خرد دست به طراحی سوالات می‌زند و همان خرد این برنامه را منتشر می‌کند. اگر فیلمنامه‌ای به قصه نگاه کنیم باید گفت میهمان یا مصاحبه‌شونده یک بازیگر است و دارد در راستای سناریوی فیلمساز نقش‌آفرینی می‌کند. این اصلا به این معنی نیست که میهمان از خود هیچ عامیلتی ندارد. قطعا دارد. حتی در فیلم داستانی ما می‌بینیم شخصیت‌ها نسبت به فیلمساز عاملیت دارند. آنها کارهایی می‌کنند که فیلمساز نمی‌پسندند ولی در جبر فیلم معنادار می‌شوند. فیلمساز جبر است و شخصیت اختیار. با همین رویکرد می‌توان گفت برنامه‌ساز جبر را مهیا می‌کند و میهمان نیز اختیار دارد و این دو در کنار هم معنی‌دار می‌شوند.
 

  بعضی‌ها اعتقاد دارند صرف دعوت از یک میهمان به معنی اصالت دادن به آن شخص است.
این همان نگاهی است که به نظرم خاستگاه مارکسیستی دارد و باید منسوخ شود. دقت کنیم که ما حتی وقتی به مخالف خود تریبون می‌دهیم و حتی وقتی او علیه ما صحبت کند دو اتفاق افتاده است: یک؛ ما تقریر خود را از او ارائه داده‌ایم لذا منفعل نبوده‌ایم و دوم؛ او در رحم ما به مخالفت با ما پرداخته است. این البته مختص به تلویزیون نیست. ما یک فامیل اصلاح‌طلب داریم که می‌گفت ما از اصولگرایان در برنامه‌های دانشگاهی دعوت نمی‌کنیم. پرسیدم چرا، می‌گفت چون نمی‌خواهیم به آنها اصالت بدهیم. نگاه کنید این نگاه اصالت‌محور که معلوم نیست از کجا آمده است فقط مختص به رسانه نیست و در همه جا دیده می‌شود. نگاهی که اینگونه می‌اندیشد در واقع انفعال تریبون‌دهنده و عاملیت صددرصدی میهمان را پذیرفته است. این نگاه یعنی من به عنوان یک رسانه مولف نیستم، هیچ عاملیتی ندارم، هیچ قرائتی نسبت به وضع موجود ندارم و اصلا منفعل محضم. این همان سنتی است که باید تغییر کند. به طور خاص در رسانه ملی سوال نباید این باشد که طرف مقابل کیست، سوال باید این باشد که با داشتن این شخص چه محتوای مطلوبی می‌توان تولید کرد. هستند افرادی که در بعضی موضوعات حرف خوبی می‌زنند و در بعضی موضوعات حرفی مغایر با نگاه ما دارند. هستند افرادی که به لحاظ فرهنگی خوب حرف می‌زنند و به لحاظ سیاسی نه، هستند افرادی که به لحاظ سیاسی خوب حرف می‌زنند و به لحاظ فرهنگی نه. این طراحی و میزانسن درست رسانه است که تصمیم می‌گیرد چه کسی درچه قابی دیده شود و کدام محتوا که منافع جمعی و ملی را در نظر می‌گیرد تولید شود. این یعنی رسانه ملی. بعضی وقت‌ها بعضی از میهمان‌ها به ما کمک می‌کنند ما سوالات جدید بپرسیم. بعضی وقت‌ها اصلا طرح  بعضی سوالات از پاسخ آنها مهم‌تر است. بعضی وقت‌ها دعوت از بعضی میهمان‌ها به ما کمک می‌کندکه وجوه و شخصیت پوشالی که از خود ساخته‌اند را برملا کنیم و نشان دهیم واقعا در آنجا خبری نیست. در واقع رسانه‌ای مولف است که در مواقع بحرانی و پرتنش یا حتی زمانی که اکثریت مردم به یک موضوع خاص فکر می‌کنند، سکوت نمی‌کند و حرفی برای گفتن دارد. خب! این اقتضای یک رسانه مولف، پیشرو و انقلابی است. این درک از رسانه با این نگاه‌های قدیمی که به نظرم از مارکسیست‌ها تاثیر پذیرفته در تعارض است.
 

در واقع شما عاملیت رسانه را پررنگ می‌خواهی. رسانه‌ای که می‌داند چه می‌خواهد.
 دقیقا. از سید جمال به این سو عاملیت دنیای اسلام و سوژه مسلمانی موضوعیت پیدا کرده است و اسلامگرایی اتفاقا مساله‌اش این بوده که به مسلمان مدرن موضوعیت بدهد. ایرانی مسلمان آمده و می‌گوید من هم می‌خواهم حرفی برای بشریت داشته باشم. خب بسم‌الله، هر چیزی که عاملیت را از ما سلب می‌کند و باعث می‌شود منفعل باشیم در برابر غرب و در مواجهه با اقتضائات محلی اصلا در راستای پروژه انقلاب اسلامی نیست. انفعال در پروژه انقلاب اسلامی نیست. بعضی وقت‌ها عدم عاملیت ما در رسانه متاسفانه به نگاه حذفی می‌انجامد آنوقت یکجا رسانه به اعتبار نیاز دارد که به دادن آنتن زنده به افراد تن می‌دهد و آنها هر چه دوست دارند می‌گویند. خب اینجا رسانه می‌شود چوب دو سر طلا. نه اعتباری از تریبون دادن آزاد خود به افراد کسب می‌کند و هم تریبون را مجانی در اختیار قرار داده است. اینجاست که باید به نظرم در یک شرایط آرمانی گفت همه باید در تلویزیون ما باشند اما در کدام قاب؟ این را رسانه باید تشخیص دهد و طراحی کند و این یعنی عاملیت رسانه. بویژه یک رسانه پیشرو و آرمانگرا.

منبع: وطن امروز

تعداد بازدید: 447 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار