پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 22:43   
 
 
   آخرین اخبار  
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 77543صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل چهارشنبه، 20 بهمن 1395 - 15:15
اغوا گری فناوری،عامل اصلی فراموشی عناصر انسان و ظرفیت زیستی
اغوا گری فناوری،عامل اصلی فراموشی عناصر انسان و ظرفیت زیستیترابر نیوز: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر زندگی اجتماعی فدای فناوری شود یک پای عمده توسعه موجود می‌لنگد و ما را به مقصد نمی‌رساند گفت: با وجود مجموعه شبکه‌های بزرگراهی و پل‌های دو یا سه طبقه به ویژه پل صدر در تهران علی‌رغم هزینه میلیارد دلاری، هیچ کس نمی‌تواند اثبات کند که بهره‌وری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری ایجاد شده است.
  
ترابر نیوز:

سخنرانی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دومین همایش سیستم‌های هوشمند حمل و نقل ضمن تبریک دهه فجر، با توجه به رویکرد استراتژیک در حمل و نقل هوشمند گفت: کشورهای مختلف جهان از جریان دنیای مدرن چه دنیای ماشین و چه سبک زندگی مدرن متاثر هستند.

وی افزود: رشد شهرنشینی در جهان سریع است و کمتر کشوری در جهان است که تحت تاثیر تحولات شهرنشینی و توسعه ماشین و انرژی‌های نو قرار نگرفته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مهم است نگاهی به گذشته داشته باشیم و ببینیم علی‌رغم همه توسعه‌ها و فناوری‌ها مسله قابلیت زندگی در ایران و سایر کشورها و قابلیت زندگی همچنین حرکت در کجا قرار گرفته است.

به گفته آخوندی هنگام ورود ماشین همه انتظار زندگی سالم‌تر و شادتر و  امکان زندگی بهتر را داشتند. همچنین همه در انتظار حرکت سریع‌تر با ماشین بودند و اساسا از ماشین به عنوان دوره جدید زندگی شهری یاد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود همه این واقعیت‌ها نمی‌توانیم اثبات کنیم که قابلیت زتدگی در ایران ارتقا جدی یافته و حرکت رشد و سرعت بیشتری پیدا کرده است.

آخوندی با بیان اینکه موضوع محیط زیست، دسترسی به آب سالم و هوای سالم، به یک مساله جهانی تبدیل شده است گفت: حتی دسترسی به خاک و غذای سالم نیز به تدریج به یک مشکل جدی در دنیا تبدیل خواهد شد.

وی افزود: حوادث مربوط به فرونشست و فروریزش و همچنین گودهایی که برای احداث ساختمان‌ها ریزش می‌کنند بیانگر مشکلات جدی در قابلیت زندگی شهری مردم است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دو مسله قابلیت زندگی و حرکت بیان کرد: یکی از ویزگیهای اصلی جهانی شدن و دنیای پسامدرن در شبکه‌های جدید شکل می‌گیرد که امکان حرکت آسان کالا، نمادها و اندیشه‌ها را در این شبکه‌ها فراهم می‌کند.

آخوندی با بیان اینکه ما علی‌رغم این ادعاها با مشکلات جدی در حرکت روبه رو شده‌ایم گفت: سرعت حرکت در تهران به شکل میانگین نباید کمتر از ۲۵ کیلومتر باشد در حالی که در ساعت اوج ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.

وی به مسئله قابلیت زندگی و حرکت به عنوان دو مسئله پیش رو در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: نمی‌توان از این مسئله بنیادین به سادگی عبور کرد. با توجه به اینگه وزارت راه و شهرسازی یک وزارت‌خانه کالبدی محور است افزون بر همه این فناوری‌ها آنچه باید مورد توجه باشد انسان، شهر و زندگی اجتماعی است.

وی با بیان اینکه اگر زندگی اجتماعی فدای فناوری شود یک پای عمده توسعه می‌لنگد و ما را به مقصد نمی‌رساند گفت: باوجود مجموعه شبکه‌های بزرگراهی و پل‌های دو یا سه طبقه به ویژه پل صدر در تهران علی‌رغم هزینه میلیارد دلاری، نمی‌توان اثبات کرد که بهره‌وری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری بوده‌اند.

او ادامه داد: اگر توسعه انسان محور نباشد و ما شهرها را به عنوان سازمان اجتماعی نبینیم و همچنین در کنار این سیستم‌های هوشمند و کالبدی نهایتا نقش و عملکرد انسان و شهروند دیده نشود، به شدت قابل تردید است که بتوان ثابت کرد این اقدامات موجب ارتقای کیفیت زندگی و یا افزایش سرعت در حرکت شده است.

نسبت ما با تحولات چیست؟

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: می‌خواهم در موضع یک انسان و جایگاه یک شهروند بایستم و ملاحظه کنم که نسبت من با این تحولات چیست؟ اگر به این سؤال پاسخ داده نشود یک جای کار لنگ خواهد شد.

به گفته وی یکی از مشکلات موجود؛ نگاه ما به فناوری محسوب می‌شود، فناوری یک ابزار بسیار رمزآلود است و می‌تواند ما را به‌شدت دچار یک نوع سو برداشت کند و در  گمراهی جدی قرار دهد. پیچیدگی مشخصه دنیای مدرن است. دانشمندان در تعریف سیستم‌های پیچیده دو شاخص را مطرح می‌کنند که طبق شاخص اول: در سیستم‌های پیچیده، متغیرها متعدد هستند و دوم؛ حجم و اندازه کار به‌شدت نسبت به احجام ساده تغییر جدی پیدا می‌کنند که درمجموع دال بر پیچیدگی است.

آخوندی اظهار داشت: با در نظر گرفتن زندگی سنتی قبل از ماشین، حمل‌ونقل بر مبنای چهارپا قابل‌احصا بود اما زمانی که به بیش از 19 میلیون خودرو می‌رسد از جهت پیچیدگی و تنوع قابل‌مقایسه نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای رفع مسائل جامعه شهری با یک امر بسیار پیچیده مواجه هستیم» گفت: لذا فناوری، تصویری فراروی مقررات قرار می‌دهد که مسئله چندوجهی انسانی، اجتماعی، فنی و زیست‌محیطی را به یک مسئله کوچک تبدیل می‌کند. درواقع یکی از مشکلات ما در دنیای جدید نحوه نگاه ما به فناوری است.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: همواره از اینکه مسائل بسیار پیچیده به یک مسائل ساده تبدیل می‌شود رنج می‌برم البته برای حل مسئله مجبور به ساده کردن آن هستیم اما ساده کردن مسئله به مفهوم پاک کردن آن نیست لذا باید حواسمان باشد که در حال حل مسئله کوچکی هستیم و برد مسئله در حد دامنه طراحی‌شده برای آن است.

آخوندی ادامه داد: در ایران فکر می‌شود که با در اختیار داشتن قدرت فناوری می‌توان ساختمان بلند، بزرگراه و پل و پمپ آب برای بالا کشیدن آن از اعماق زمین ساخت، بنابراین با هیچ محدودیت ذهنی مواجه نخواهیم شد. اگرچه تک‌تک آن حرف‌ها درست است اما آخر کار ظرفیت زیستی طبیعی یک ظرفیت محدود است و از آن مهم‌تر ظرفیت زیستی انسان‌هاست که با محدودیت مواجه است و آخر کار انسان‌ها نیز دارای ظرفیت محدود ذهنی، آموزشی و تربیتی هستند.

وی افزود: ما مورد اغوای فناوری قرارگرفته‌ایم، تهرانی که ظرفیت حداکثر 3 میلیون نفر را دارد به 8.7 میلیون نفر و در صورت محاسبه پیرامون، جمعیت آن به حدود 14 میلیون نفر می‌رسد که نتیجه آن مواجه‌شدن با محدودیت منابع زیستی است؛ اما علی‌رغم مشاهده این واقعیت‌ها بازهم باورمان نمی‌شود که ما یک اشتباه استراتژیک در جای دیگری مرتکب شده‌ایم و مجدد فکر می‌کنیم مسئله تهران را می‌توان با یک پل و آزادراه دیگر برطرف کرد.

فناوری یک هدف نیست

وزیر راه و شهرسازی با توجه به دو عنصر ظرفیت زیستی و انسان تأکید کرد: حتی اگر تمام اهداف ما توسعه فناوری شود این دو عنصر اصلی است که آخر کار نمی‌توان از آن فرار کرد و باید در نظر داشت که فناوری به‌هیچ‌وجه یک هدف نیست.

آخوندی با اشاره به اندیشه ایران‌شهری بیان داشت: در ایران بحثی بود که باعث تداوم این تمدن به بیش از 5 هزار سال شد. الگوی سکونت در ایران همواره با ظرفیت‌های زیستی منطبق بوده است. همان‌طور که می‌دانید سکونت در ایران بسیار پراکنده است و شبکه‌های قنات به ما در حد ظرفیت‌های زیستی امکان زندگی می داده‌اند.

انسان در تمدن ایران‌شهری حاکم فناوری بوده است

 وی در ادامه به زبان فارسی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی نماد توجه ما به زندگی بشری و سازمان اجتماعی است به‌طوری‌که در فرهنگ تمدن ایران‌شهری ما نگاهی به فهم انسان از خلقت و زندگی داشته‌ایم. لذا مردم در تمدن ایران‌شهری اسیر فناوری نبوده بلکه حاکم تمدن ایران‌شهری بوده است؛ اما در دوره معاصر این دو عنصر از دست رفت. بارگذاری بیش از ظرفیت زیستی مانند تهران، مشهد، اصفهان، تبریز مشخصاً به مدد فناوری تحمیل ‌شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات این شهرها بیان داشت: هم‌اکنون مسئله اصلی اصفهان آب است و مردم روز باز شدن آب به زاینده‌رود را جشن می‌گیرند. در مشهد نیز مسئله اصلی آب است و به فکر واردکردن آب از تاجیکستان یا دریای عمان به شهر فکر می‌کنند. همچنین در اهواز که کنار رودخانه کارون واقع شده نیز اصلی‌ترین مسئله شبکه آب و فاضلاب به شمار می‌رود.

وی اغوا گری فناوری را عامل اصلی فراموشی عناصر انسان و ظرفیت زیستی دانست و گفت: اما راهکار ما در وزارت راه و شهرسازی بسیار ساده است مبنی بر اینکه «به تمدن ایران‌شهری خود بازگردیم» منظور ما از تمدن ایران‌شهری نیز همین دو عنصر است.

عنصر اجتماعی هوشمند

آخوندی تأکید کرد: در صورت حرکت به سمت حمل‌ونقل هوشمند و حکومت دیجیتال و یا هر سمت دیگری انسان و شهروند، یک عنصر اجتماعی هوشمند در کنار خود می‌خواهد. تأکید من در وزارت راه و شهرسازی آغاز هوشمند سازی سیستم‌ها از شهروند و تأمین اصل دسترسی آزاد اطلاعات شهروندان بوده است به‌طوری‌که از اطلاعات هواشناسی تا اطلاعات راه‌ها و اجرای طرح‌ها درنهایت باید در اختیار شهروند باشد.

وی افزود: مفهوم هوشمندی برای تعریف یک زندگی ملی هوشمند است و حمل‌ونقل هوشمند باید بر مبنای زندگی هوشمند باشد اگرچه از جهت فنی همه نیاز به یکپارچگی داریم و نیاز داریم در این دنیای پرسرعت بتوانیم شبکه‌ای ایجاد کنیم که اطلاعات با سرعت انتقال یابد اما همه این‌ها ابزاری برای ارتقا زندگی هوشمند است؛ و معتقدم اگر از موضوع زندگی هوشمند و شهروند جامعه هوشمند حرکت کنیم یک‌بار دیگر مجبور هستیم تمام این معماری هوشمند را طراحی کرده و موردبازنگری قرار دهیم و مرتب واکاوی کنیم که چه زندگی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در نوروز 93 مسئله این بود که چگونه جمعیت را در جاده‌های مختلف توزیع کنیم و مرتب از سوی سازمان راهداری و پلیس اطلاع‌رسانی می‌شد اما زمانی که در فروردین 94 سامانه‌های هوشمند مورد بهره‌برداری قرار گرفت، مردم توانستند محور خود را انتخاب و تردد کنند. لذا فقط با ایمان به اصل دسترسی آزاد اطلاعات می‌توان جامعه را هوشمند کرد به‌جای اینکه فقط مدیران ارشد سازمان‌های ذی‌ربط از اطلاعات آگاه باشند.

خودرو فضای عمومی را به نفع خود اشغال کرده است

این مقام مسئول همچنین به نظرات کارشناسان حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: آنچه اتفاق افتاده خودرو فضای عمومی را به نفع خود اشغال کرده و شهر به‌جای اینکه منافع عمومی را برجسته کند در اختیار خودخواهی افرادی است که از طریق خودروها تردد می‌کنند و به همین خاطر حمل‌ونقلی‌ها همواره در خصوص حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌کنند و این اصلی‌ترین عدم تعادلی است که در دنیای مدرن رخ‌داده است.

آخوندی با اشاره به کارکرد حمل‌ونقل هوشمند گفت: یکی از کارهای حمل‌ونقل هوشمند، کمک به حوزه عمومی برای غلبه به حوزه شخصی است تا درواقع حوزه عمومی در اختیار آن باشد و این هدف فقط با بحث جامعه هوشمند صورت می‌گیرد و بحث فنی نیست.

وزیر راه و شهرسازی در پایان همایش ضمن تشکر از تمام برنامه‌ریزان و حاضران بیان داشت: این همگرایی بین‌المللی موجب می‌شود تا حمل‌ونقل هوشمند را بر اساس شهروند محوری طراحی و به نحوه استفاده از آن حساس شویم. همچنین جا دارد یاد شهید خدمت مهندس طلوعی مقدم را گرامی بداریم که در راه خدمت به سرزمین جان خود را فدا کرد گرامی در پیشگاه خداوند گرامی بداریم

تعداد بازدید: 953 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار