پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 21:36   
 
 
   آخرین اخبار  
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 75837صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلچهارشنبه، 28 مهر 1395 - 14:05
فرونشست زمین در کمین راه آهن تهران- مشهد
ترابر نیوز: نخستین نشانه‌های فرونشست در ایران در ‌سال ٨٤ خود را نشان داد و از آن زمان تاکنون حدود یک‌سوم مساحت کشور با این بحران که نتیجه افزایش چاه‌های غیرمجاز و برداشت از سفره‌های زیرزمینی است، دست و پنجه نرم می‌کند.
  
ترابر نیوز:

 حالا کار به جایی رسیده است که نه‌تنها تاسیسات شهری که تمام شبکه‌های انتقال نیرو، شبکه‌های جاده‌ای و زمین‌های کشاورزی در خطر این فرونشست‌ها قرار دارند. تازه‌ترین اخبار هم نشان می‌دهد که این شکاف‌های عمیق ناشی از فرونشست‌ها به حوالی خطوط راه‌آهن مانند خط تهران - مشهد رسیده‌ است که در صورت ادامه، ممکن است آسیب‌های جدی به کشور وارد کند. با این حال «محمد شکرچی‌زاده»، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که «از نام بردن خط راه‌آهنی که فرونشست در آن رخ داده است، معذور است.» اما از سوی دیگر رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگوی دیگری تایید می‌کند که بیشترین ترک‌ها و شکاف‌ها در اطراف خط راه‌آهن تهران- مشهد ایجاد شده، اگرچه خوشبختانه هنوز راه‌آهن تهران- مشهد آسیبی ندیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، اخبار فرونشست در یکی از خطوط راه‌آهن سراسری کشور همزمان با فرونشست در خیابان مولوی، ابتدای همین هفته منتشر شد؛ هرچند شرکت راه‌آهن و مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی ماه‌هاست در این‌باره مراودات خود را آغاز کرده‌اند تا مطالعات و بررسی‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ در خطوط سراسری راه‌آهن کشور در پیش گرفته شود. حالا «محمد شکرچی‌زاده»، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در روزهای گذشته یک مورد فرونشست به صورت شکاف در روی زمین شناسایی شده است که با مسیر راه‌آهن تقاطع دارد: «مطالعات ما درباره ابعاد و روش‌های بهسازی آن آغاز شده است تا بتوانیم راهکارهایی برای تقویت منطقه در پیش بگیریم چون شکاف طولانی است و ما نمی‌توانیم آن را پر کنیم اما می‌توانیم قسمت‌هایی را که با راه‌آهن تقاطع دقیق دارد با تزریق خاک بهسازی کنیم تا مسیر با مشکل مواجه نشود.»

به‌طورکلی آغاز فرونشست در خطوط راه‌آهن،‌ سال گذشته از سوی شرکت راه‌آهن و همین‌طور مشاهدات اداره راه و شهرسازی به مرکز تحقیقات مسکن وزارتخانه راه و شهرسازی اعلام شده است و از همان زمان کارشناسان این مرکز در حوزه زلزله موضوع جلوگیری از وقوع خسارت را در دستور کار خود قرار داده‌اند و از سوی دیگر هم توصیه‌هایی به شرکت راه‌آهن داده شده تا فعلا ٢٠ کیلومتر قبل و بعد از شکاف، سرعت قطارها کاهش یابد. البته این مقام مسئول خود را از گفتن اینکه شکاف در کدام خط راه‌آهن بوده است، معذور می‌داند: «مسیر را نمی‌توانم بگویم اما این شکاف بسیار طولانی است و ما منتطر گزارش‌های دقیق‌تر از مشخصات آن هستیم تا در ماه‌های آینده اقدامات بعدی را انجام دهیم. تاکنون گزارش گسترده دیگری از ترک یا فرونشست در خطوط دیگر راه‌آهن اعلام نشده البته همراهی خوبی با راه‌آهن و سازمان زمین‌شناسی انجام شده و در نهایت نیز تفاهمنامه‌ای هم در این‌باره با راه‌آهن منعقد شده است.»

هرچند معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید نمی‌تواند نام دقیق خط راه‌آهنی را که نشست کرده، اعلام کند؛ رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  می‌گوید که بیشترین ترک‌ها و شکاف‌ها در اطراف خطوط راه‌آهن تهران- مشهد ایجاد شده است: «البته خود راه‌آهن تهران- مشهد هنوز آسیبی ندیده است اما زمین‌های اطراف حاشیه ریل با توجه به فرونشست زمین در  قسمت‌هایی ترک‌خوردگی‌هایی دارد که اگر اقدامات احتیاطی و ایمنی انجام نشود، ممکن است آسیب برساند. البته چون هنوز خطوط مشکل ندارد، نمی‌خواهیم نگرانی ایجاد شود. درحال بررسی برای چاره‌یابی هستیم تا اقداماتی انجام دهیم که از پیشروی این ترک‌ها و شکاف به سوی خطوط راه‌آهن جلوگیری شود.»

خط راه‌آهن تهران- مشهد یکی از خطوط راه‌آهن کشور است که روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کند، به همین دلیل هم است که بیت‌اللهی قصد ندارد برای اتفاقی که هنوز قطعی نیست، نگرانی ایجاد شود: «در حال حاضر مسأله آسیب‌دیدگی ریل مطرح نیست و بر اثر خشکسالی و فرونشست در زمین‌های حاشیه ریل ترک‌هایی مشاهده شده است. اکنون تمام سعی ما این است که ترک‌ها به سمت راه‌آهن پیشروی نکند و آن را تحت تاثیر قرار ندهد. مطالعات برای جلوگیری از این پیشروی هم دارد صورت می‌گیرد و نخستین اولویت این است که سمت و سوی ترک‌خوردگی‌ها مشخص شود تا بعد از اقدامات مهندسی از تشدید آن جلوگیری شود چون ما نمی‌توانیم خطوط راه‌آهن را جابه‌جا کنیم و نه حتی تاسیسات انتقال گاز و برق و غیره.» او ادامه می‌دهد: «همزمان با این مسیر، اطراف خط تهران - جنوب هم با مشکلاتی از این دست مواجه است. با توجه به این که فرونشست‌ها امری قطعی و تدریجی است، تنش‌هایی که در ریل اتفاق می‌افتد ممکن است باعث سوانح و صدماتی شود و به همین دلیل دو، سه ماهی می‌شود که مطالعات آن درحال انجام است.»

البته به گفته بیت‌اللهی، نشست‌ها در بسیاری از قسمت‌ها وجود دارد: «نشست زمین از جنوب تهران از انتهای جنوب شرقی تهران تا غرب این شهر و حوالی دشت‌ شهریار به صورت زون اصلی فرونشست گستردگی دارد. زون دیگری هم با نرخ بالا در حوالی ورامین و پیشوا وجود دارد که به‌عنوان مثال روستای معین‌آباد را دربرمی‌گیرد. فرونشست علاوه بر خطر ایجاد ترک در خطوط راه‌آهن، دکل کابل‌های فشار قوی و لوله‌های انتقال گاز را هم تهدید می‌کند و حتی برخی از دکل‌های فشار قوی برق در معین‌آباد و ورامین وجود دارد که احتمال خسارت به آنها بر اثر فرونشست بسیار بالاست. این مسائل را در جلسه استانداری مطرح کردیم که با مسئولان مرتبط در میان گذاشته شود.» رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی می‌گوید: «مسأله مربوط به ترک ساختمان‌ها و حرم شاه عبدالعظیم را هم به صورت خاص اشاره کردیم که باید مورد پایش و مونیتورینگ دقیق قرار گیرد. در روستای معین‌آباد، روستاییان حتی نمی‌توانند مزارع کشاورزی خود را آبیاری کنند، به قدری که شکاف‌ها در زمین زیاد است.»

او از دو گونه اقدامات سازه‌ای و ژئوپلیتیکی برای ایمن‌سازی و جلوگیری از ترک‌خوردگی زمین نام می‌برد: «این اقدامات بر مسیر خطوط نیرو، گاز و راه‌آهن که دچار آسیب‌دیدگی کمی شده باشند، تاثیر می‌گذارد اما قسمت‌هایی که دچار تغییرات زیادی شده قابلیت ترمیم ندارد. احتمالا ظرف یک ماه آینده اقدامات عملی در این‌باره آغاز می‌شود.»

فرونشست سطح تهران خیلی شدید نیست

مسأله فرونشست، مسأله تازه‌ای نیست و روند تخریبی آن هم از ١٠‌سال گذشته آغاز شده است؛ حالا کار به جایی رسیده است که اخیرا ریزش‌هایی که در محدوده کارگاه‌های مترو اتفاق افتاده هم به فرونشست معروف شده‌اند و مسئولان شهری و حتی اعضای شورای شهر نیز از آن به‌عنوان نشست یاد می‌کنند اما با همه اینها، شکرچی‌زاده این‌گونه اتفاقات در شهر را کمتر به فرونشست مرتبط می‌داند: «فرونشست در کل سطح تهران خیلی شدید نیست چون جنس سنگ‌ها عمدتا درشت است، دانه‌بندی ریزدانه‌ای هم ندارند و ما فقط در بعضی مناطق به صورت موضعی دچار مشکل هستیم اما به صورت کلی مشکل ما در تهران فروریزش به دلیل عملیات زیرزمینی و تونل‌های زیرزمینی مترو است. مواردی که ما در تهران مانند شهران، پیامبر و میدان قیام شاهد بودیم به علت پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت فرونشست نبوده است. دلیل این نشست‌ها نبود اطلاعات کافی و مطالعات ژئوتکنیک از سوی پیمانکاران و شهرداری در حوزه حفاری مترو بوده است و این شرکت‌ها اقدامات پایدارسازی دیواره‌های مترو را به صورت موضعی انجام نمی‌دهند به همین دلیل قرار است هفته آینده جلسه‌ای را در همین زمینه با شهرداری، شرکت مترو و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها داشته باشیم تا در این زمینه همفکری کنیم و مقدار این خطرات را به حداقل برسانیم.»

هر زمانی که مسأله فرونشست با مسئولان و کارشناسان محیطی‌ زیست مطرح می‌شود، آنها معتقدند که این موضوع تنها مخصوص تهران نیست و در کل کشور تسری یافته است. معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این‌باره می‌گوید: «حدود یک‌سوم از مساحت کشور درحال فرونشست است؛ مسیرهای جاده‌ای  و راه‌آهنی که از آن عبور می‌کنند، بنابراین ما یک تهدید عمومی در این حوزه برای تمامی پالایشگاه‌ها، سازه‌ها و زیرساخت‌های‌مان داریم و این تنها مربوط به خطوط راه‌آهن نیست. ما باید این پدیده را به‌طور کلی در همه جا رصد کنیم و در نقاطی که آثار جدی وجود دارد به سرعت وارد عمل شویم تا مانع ایجاد خسارت‌های بیشتر شویم، بنابراین همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها ازجمله وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و راه و شهرسازی باید برای جلوگیری از فاجعه دست به  کار شوند.»

فرونشست‌ها از چند‌سال قبل که برداشت آب‌های زیرزمینی به شکل بی‌رویه شدت یافت، آغاز شد اما اخیرا سرعت گرفته چون ما سراغ آب‌های استاتیکی و منابع چندهزار ساله کشور رفته‌ایم، بنابراین تهدید قابل توجهی برای تمام استان‌ها ازجمله استان فارس، همدان، دشت‌های جنوبی تهران، خراسان جنوبی و در کل تمام استان‌هایی که با کمبود بارش و افزایش برداشت از آب‌های زیرزمینی و خاک‌های پراستعداد برای نشست درگیر هستند، وجود دارد.

٤٥٠ قنات در عرض کمتر از ٥٠‌سال کم شد

موضوع فقط اینها نیست؛ قنات‌های تهران هم حالا در معرض خطر زیادی قرار گرفته‌اند. تعداد قنات‌های تهران در دهه ٤٠ خورشیدی حدود ٦٥٠ مورد بوده است؛ قنات‌هایی که بیش از ‌هزار ‌سال زمان لازم است تا تبدیل به منابع غنی آب شوند، اما آن‌گونه که «تورج فتحی»، کارشناس منابع آب و خاک  می‌گوید تعداد این قنات‌ها اکنون به ٢٠٠ مورد رسیده است: «متاسفانه چاه‌های زیادی حفر کردیم و قنات‌ها را پر کردیم و به دنبال حفر این چاه‌های مجاز یا غیرمجاز تعداد قنات‌ها به حدود ٢٠٠ رشته رسیده است. البته هیچ کدام هم آب سالم برای شرب ندارند و اغلب از طریق سفره چاه‌های جذبی زیر سطح تهران تغذیه می‌شوند، چاه‌هایی که تعداد زیادی از آنها بدون مجوز هستند و افت زیاد آب‌های زیرزمینی دشت تهران را در دو، سه دهه رقم زدند.» او می‌گوید: «این بهره‌برداری‌های بی‌رویه به تدریج باعث ایجاد فضاهای خالی در زیر زمین شده است؛ اتفاقی که تقریبا برگشت‌ناپذیر است مگر اینکه همزمان اقدامات تعادل‌بخشی و جبرانی برای آن انجام شود و چاه‌های مجاز و غیر مجاز بسته شود تا شاید بتوان روند تخریب را اصلاح کرد البته این اصلاح به روند بارندگی‌ها هم بستگی دارد.» او درباره صدماتی که ممکن است در خطوط راه‌آهن اتفاق بیفتد هم معتقد است:  «وقتی این تخریب‌ها در لایه‌های خاک صورت می‌گیرد نیروگاه‌ها یا پالایشگاه‌ها یا خطوط حمل‌ونقل جاده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در صورت وقوع صدمات آن جبران‌ناپذیر است. در این صورت می‌توان قسمت‌هایی که آسیب در آن مشخص است را با زیرسازی تقویت کرد.»

تعداد بازدید: 831 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار