پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 02:03   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 75787صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلچهارشنبه، 7 مهر 1395 - 14:32
راه‌آهن هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن خارجی ندارد
ترابر نیوز: معاون ناوگان شرکت راه‌آهن کشورتاکید کرد : این شرکت هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن خارجی ندارد.
  
ترابر نیوز:

راه‌آهن هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن خارجی نداردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ بابک احمدی تصریح کرد: به طور حتم وزیر صنعت در پاسخ به جوسازی‌های رسانه‌ای و در رد نظر آنها تاکید کرده است که ورود واگن خارجی به کشور هیچ محلی از اعراب ندارد. 


وی اخبار مربوط به واردات واگن به سفارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را شایعه و کذب محض خواند و با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایستادن روی ریل و جلوگیری از ورود واگن‌های روسی گفت: شرکت راه‌آهن هیچ برنامه‌ای برای خرید واگن باری ندارد و تنها پروژه این شرکت در بخش تأمین واگن، تسهیل تولید 5000 هزار دستگاه واگن باری در داخل کشور با مشارکت سه واگن‌ساز باری کشور شامل واگن سازی پارس، فولاد درخشان و کوثر در حال انجام است که تأمین مالی پروژه از جانب یک شرکت روسی انجام می‌شود. همچنین تنها اقلام وارداتی شامل ترمز چرخ و محور است که شرکت‌های واگن‌سازی نیز این اقلام را از خارج از کشور تأمین می‌کنند.
 
معاون ناوگان شرکت راه‌آهن بابیان اینکه «وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از بدو شروع این پروژه در جریان امور قرار داشته است» گفت: پس از تقسیم مسئولیت‌ها در این پروژه، تصمیم بر ایفای مدیریت بخش ساخت داخل پروژه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شد.
 
احمدی تصریح کرد: به‌طور حتم وزیر صنعت کاملا در جریان امور قرار دارد و به منظور رد شایعات بی‌اساس این اظهارات را بیان کرده است و از نظر من نیز تمام مطالب عنوان‌شده در خصوص خرید واگن کامل از روسیه در شرکت راه‌آهن کذب است.
 
وی با اشاره به تفاوت بخش خصوصی و دولتی در تأمین ناوگان بیان داشت: شرکت راه‌آهن متولی بخش خصوصی و اهرم اعمال فشار برای خرید از داخل کشور و جلوگیری از واردات واگن نیست؛ زیرا بخش خصوصی اختیار اموال و سرمایه خود را دارد و با مقایسه قیمت واگن داخلی و خارجی اقدام به خرید می‌کند.
 
این مقام مسئول تأکید کرد: زمانی که از محل منابع دولتی مانند «وام وجوه اداره شده»، تسهیلاتی به بخش خصوصی اهدا شود به‌طور حتم با توجه به «قانون استفاده حداکثری از توان فنی-مهندسی داخلی» نظارت خواهیم کرد.

تاثیر بسته های حمایتی شرکت راه آهن در تولیدکنندگان واگن‌ باری کشور

معاون شرکت راه‌آهن با توجه به بسته‌های حمایتی این شرکت طی دو سال گذشته خاطرنشان کرد: این بسته‌ها موجب ایجاد شور و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری و فعال شدن متقاضیان در حمل‌ونقل ریلی شده است، به‌طوری‌که امروز برای 8هزار واگن باری تقاضا در بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به وجود ظرفیت تولید سالانه حدود 1500 دستگاه واگن باری در داخل کشور اظهار داشت : اما این ظرفیت بالقوه، فعلیت پیدا نمی‌کند، مگر اینکه مشکلات مالی شرکت‌های واگن‌ساز برطرف شود و از طرف دیگر شرکت‌های واگن‌ساز بتوانند تسهیلات فروشنده و روش فروش اقساطی را ارائه کنند.

ابلاغ پیشنهاد حمایتی وزیر راه و شهرسازی از واگن‌سازها در دولت

احمدی تصریح کرد: در ایران شرکت‌های لیزینگ فروش واگن وجود ندارد و بانک‌ها نیز تسهیلات کافی برای این صنعت قائل نمی‌شوند. لذا یک حلقه مفقوده در این میان وجود دارد که به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ورود پیدا کند و منابعی را در اختیار واگن‌سازها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند عرضه اقساطی داشته باشند.
 
معاون ناوگان راه‌آهن بابیان اینکه «در صورت وقوع این اتفاق رغبت بسیار زیادی برای خرید واگن در کشور ایجاد خواهد شد» یادآور شد: پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر صنعت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تهیه مدلی برای ارائه تسهیلات به واگن‌ساز نیز ابلاغ‌شده است تا همانند شرکت‌های خودروساز از واگن‌سازها نیز حمایت شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری برای تولید هشت هزار واگن باری در کشور وجود دارد اما باید نقدینگی لازم و تسهیلات بانکی نیز برای تحقق این سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود.
 
احمدی با اشاره به فناوری ساخت واگن‌ باری داخل کشور بیان داشت: فناوری داخل کشور به‌روز است، اما بخشی از قطعات مانند سیستم ترمز به دلیل تقاضای ناکافی (در حدود یک هزار عدد) در داخل کشور تولید نمی‌شود و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در تیراژ پایین اقتصادی نیست، هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری برای تولید سیستم ترمز یک هزار واگن نمی‌شود.

لزوم ایجاد همگرایی برای تحقق تولید سربه‌سر

وی افزود: تولید داخلی زمانی مزیت اقتصادی در بر خواهد داشت که قیمت تمام‌شده تولید داخل نسبت به قیمت تمام‌شده واردات کمتر باشد؛ اما زمانی که تولید با ایجاد هزینه سربار بالا، گران‌تر از محصول خارجی می‌شود، منطق اقتصادی از بین رفته و سیاست‌های ناپایدار و موسمی حمایت از تولید جایگزین آن می‌شود. لذا باید با ایجاد سینرجی و جمع‌آوری تمام تقاضاها، بتوان حداقل تولیدی که به هزینه سربه‌سر (یکسان شدن هزینه و درآمد) می‌انجامد را محقق کرد تا سپس به سمت تولید اقتصادی حرکت کند.
 
معاون شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «فشار برای تولید محصول غیراقتصادی تنها به مقصود تولید داخل صحیح نیست.» گفت: زیرا تولید داخل محصولی که سه برابر نمونه خارجی هزینه داشته باشد بی‌فایده خواهد بود. لذا باید تولید داخل را مدیریت و نیازها را تجمیع کرد تا برای تولیدکننده عرضه محصول باقیمت رقابتی اقتصادی باشد.
 
احمدی خاطرنشان کرد: اما تولید یارانه‌ای رقابتی و پایدار نخواهد بود و تولیدکننده هیچ‌وقت بر روی پای خود نمی‌تواند استوار شود به همین خاطر تنها راهکار، نگاه بلندپروازانه به تولید رقابتی باهدف صادرات است که تیراژ تولید در این مقیاس از یک هزار به پنج‌ تا 10 برابر افزایش و قیمت نهایی کاهش می‌یابد.


نیاز به ایجاد منابع برای فروش اقساطی تولیدکنندگان ناوگان داخل کشور

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن با اشاره به نمونه‌های مشابه در کشورهای مختلف ابراز داشت: وزارتخانه‌های متولی در سایر کشورها با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها از تولیدکنندگان حمایت می‌کند تا بتوانند فروش اقساطی و صادرات انجام دهند. به همین خاطر می‌طلبد به‌جای انتقاد از اقدام مصرف‌کنندگان داخلی برای خرید محصول خارجی، راهکارهای مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان همچون ایجاد منابع برای فروش اقساطی را موردتوجه داد.
 
وی تصریح کرد: به‌جای اینکه صورت‌مسئله را پاک‌کنیم، بهتر است مشکل عدم وجود منابع مالی برای تولیدکننده‌های کشور که توانایی بالایی دارند را رفع کنیم. در غیر این صورت با توجه به مالکیت بخش خصوصی بر منابع مالی خود باید شاهد خرید آن‌ها به‌دلخواه و از هر فروشنده داخلی و خارجی باشیم.
 
احمدی در پایان مجدد یادآور شد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه خریدی از واگن‌سازهای خارجی ندارد و تمام مطالب مطرح‌شده در این خصوص شایعه و کذب محض است.
 
* راه آهن کشور باید قدرتمند تر از گذشته به توسعه های لازم برسد

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل ، رسولی گفت: راه آهن کشور باید قدرتمندتر از گذشته بتواند در بخش های مختلف خود را نشان دهد و به توسعه های لازم برسد تا به ثبات اقتصادی کشور کمک کند.
 
 سعید رسولی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل در جلسه تقدیر از همکارانی که جز خانواده شهدا و جانبازان هستند، گفت: در هفته دفاع مقدس از موضوع دفاع همیشه تقدیر می شود چرا که رزمندگان دوران 8 سال دفاع مقدس توانستند اتفاق مهمی را برای کشور خود رقم بزنند.
 
وی با بیان اینکه حماسه بزرگی در کشور طی آن دوران خلق شد، افزود: تمام دنیا دوران جنگ ما با کشور عراق را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این کشور با این بهم ریختگی در زمان جنگ چگونه توانسته ساختار اداری خود را اینگونه قدرتمند به پیش برده و در همه بخش ها و عرصه ها سربلند بوده و اقتصاد خود را مدیریت و امنیت کامل برای کشور ایجاد کند.
 
رسولی گفت : در شرایط سخت جنگ، کشور به خوبی اداره می شد و مردم حول محور دفاع از کشور و حفظ استقلال و آزادگی از هیچ کوششی دریغ نمی کردند.
 
وی تصریح کرد: دشمنان همیشه در صدد هستند به هر نحوی به کشورمان ضربه وارد کنند اما خوشبختانه مردم ما در شرایط سخت جنگ و پس از آن قدرتمندانه در مقابل دشمن ایستادگی کرده و با روحیه استقلال و آزادگی از کشور خود دفاع کردند.
 
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل اظهار کرد: وظیفه امروز ما این است که در هر شغل و سازمانی که هستیم، به وظایف خود عمل کنیم.
 
وی اضافه کرد: ایران کشور جنگ طلبی نیست اما همیشه دشمنان درصدد حمله و ضربه زدن به آن بوده اند که خوشبختانه تاکنون توانسته ایم هوشمندانه و قدرتمند در عرصه جهانی حاضر شویم.
 
رسولی خاطر نشان کرد: راه آهن کشور بایستی قدرتمند تر از گذشته بتواند در بخش های مختلف خود را نشان داده و به توسعه های لازم برسد تا به ثبات اقتصادی کشور کمک کرده باشد.
 
وی یادآور شد؛ هر شخص در هر مسئولیتی اگر به وظیفه خود به درستی عمل کند خود، یک دفاعی از نوع دفاع مقدس کرده که کسی جرات آسیب زدن به آن را نخواهد داشت.
 
در پایان جلسه هر یک از همکاران ریلی که جزء خانواده شهدا و جانبازان هستند به بیان نظر و پیشنهادها درباره دفاع مقدس و وظیفه خود در مقابل دفاع از کشور پرداختند.
 
* احداث نخستین کارخانه تعمیرات واگن مسافری بخش خصوصی کشور در کرمان
 
مدیرکل راه آهن کرمان گفت: نخستین کارخانه تعمیرات واگن های مسافری با مشارکت بخش خصوصی در ایستگاه کرمان در حال احداث است.
 
مدیرکل راه آهن کرمان گفت: کارخانه تعمیرات واگن های مسافری با اعتبار 50 میلیارد ریال با مشارکت شرکت مسافری جوپار و راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال احداث است.
 
وی از بهره برداری از این کارخانه در سال جاری خبر داد و گفت: کارخانه تعمیرات واگن مسافری ایستگاه کرمان تا کنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
مدیرکل راه آهن کرمان با اشاره به اینکه بخشی از طرح های مشارکتی به منظور ایجاد کارآفرینی است افزود: در این کارخانه برای 70 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعمیرات ویژه، سالیانه و اساسی در این کارخانه انجام خواهد شد که با مساحتی بالغ بر2 هزار متر مربع ظرفیت تعمیر 9 واگن مسافری به صورت همزمان را دارد.
تعداد بازدید: 770 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار