پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 13:59   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 74958صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیجمعه، 12 شهریور 1395 - 12:20
آیا کامیون بدون راننده، قطار باری را از ریل خارج خواهد کرد؟
آیا کامیون بدون راننده، قطار باری را از ریل خارج خواهد کرد؟ترابر نیوز: حمل‌ونقل مسافری بدون راننده ( ماشین – گوگل) توجهات زیاد جهانی را به خود جلب کرده و از سوی دیگر رقیب قطارهای باری با عنوان «کامیون‌های خودران» در دنیا در حال قدرت گرفتن و عملیاتی شدن است. گرچه ورود کامیون‌های بدون راننده شاید 5 تا 10 سال بعد باشد اما پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده هزینه حمل بار با کامیون 40 تا60درصد ارزان‌تر شود.
  
ترابر نیوز:

جاده و ریل

 فناوری خودروهای خودران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. از یک‌سو حمل‌ونقل مسافری بدون راننده ( ماشین – گوگل) توجهات زیاد جهانی را به خود جلب کرده و از سوی دیگر رقیب قطارهای باری با عنوان «کامیون‌های خودران» در دنیا در حال قدرت گرفتن و عملیاتی شدن است. اینها را توماس استفنس مدیرگروه مشاوره بوستون BCG در کنفرانس بین‌المللی بار ریلی جهانی که در روتردام هلند برگزار شد می‌گوید. او معتقد است: ابتکارها و اقدامات برای داشتن کامیون‌های بدون راننده در حال شکل‌گیری و عملی شدن است. گرچه ورود کامیون‌های بدون راننده شاید 5 تا 10 سال بعد باشد اما پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده هزینه حمل بار با کامیون 40 تا60درصد ارزان‌تر شود.

او در سخنرانی خود با عنوان اینکه آیا کامیون بدون راننده قطار باری را از ریل خارج خواهد کرد؟ می‌افزاید: 50-40درصد این کاهش هزینه به‌علت وجود تکنولوژی بدون راننده و درصد20-10درصد به‌علت پایگاه‌های آنلاین برای افزایش عامل باری کامیون‌ها خواهد بود. به‌علاوه تکنولوژی بدون راننده سرعت کامیون‌ها را افزایش می‌دهد (ترمزهای کمتر، حمل‌ونقل نقطه به نقطه بیشتر با کامیون‌های کوچک‌تر به‌جای کامیون‌های بزرگ‌تر) و اینها مزیت‌های انکارناشدنی هستند. نگرانی‌های جهانی درباره رقابت جاده و ریل در حمل بار با پیشرفت‌های لحظه‌ای تکنولوژی‌های حمل بار در جاده روزبه‌روز در حال افزایش است. در پنجمین کنفرانس بین‌المللی بار ریلی UIC اغلب سخنرانی‌ها بر موضوع تثبیت بار ریلی به‌عنوان راه‌حلی پایدار و رقابتی برای روان‌سازی حجم تجارت روبه رشد در دنیای امروزی متمرکز بود. به این منظور مهم‌ترین موضوع مورد بحث کنفرانس نقش کریدورها به‌عنوان یکی از ابزارهای بالابردن کارآیی و افزایش بهره‌وری بار ریلی بود که با ارائه نمونه‌ها و بهترین اقدامات و کارهای انجام شده، ارائه شد.

 تقویت جایگاه ریلی

توماس استفنس در ادامه سخنان خود افزود: با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود 30-20درصد بار ریلی فعلی ممکن است در نتیجه محموله‌های کوچک‌تر (همانند کانتینرها)، برخی کالاهای خطرناک (غیررسمی) و کالاهی سبک و سهولت بیشتر در جایی که کیفیت جاده مناسب باشد به‌سمت جاده سوق پیدا کند. با توجه به این موضوع لازم است تا بخش ریلی همین حالا بی‌درنگ و قویا اقدامات لازم را از جمله موارد زیر در دستور کار خود قرار دهد:

بهبود سریع در هزینه‌ها و کیفیت خدمات برای کاهش فاصله با کامیون و در نتیجه افزایش رقابت‌پذیری

تلاش بر سرمایه‌گذاری‌های جدید در ناوگان و زیربنا برای کم کردن اثر کامیون‌های بدون راننده

گسترش مکان‌هایی بین وجهی بین قطار و کامیون‌های بدون راننده و مشارکت با شرکت‌های بار جاده‌ای

چالش‌های آتی برای صنعت ریلی

محرک‌ها و پیش برنده‌های صنعت ریلی عبارتند از: ایمنی، قابلیت اطمینان، خدمات درب به درب، کیفیت خدمات، اطلاعات درخصوص خدمات برای مشتریان، رقابت‌پذیری، توسعه پایدار. امروزه صنعت ریلی برای حمل مسافر کم و بیش به این اهداف رسیده است. اما وضعیت آرام و بی‌دردسر تمام شده است. رقبای جدیدی در سطوح مختلف رقابت وارد شده است. شیوه‌های جدید حمل‌ونقلی خدمات تاریخی را به خطر می‌اندازند و کیفیت برخی خدمات برای مشتری‌ها راضی‌کننده نیست. بنابراین مدل فعلی تجارت در خطر است.  اما عکسل‌العمل‌های احتمالی ریل به این تهدیدها چه چیز می‌تواند باشد؟  دیجیتال‌سازی امکانات و احتمالات بیشتری را به شرح زیر فراهم می‌آورد:

بهبود رقابت‌پذیری

سفارشی کردن خدمات برای بهبود رضایت مشتری

بهبود ایمنی

افزایش دانش بازار با پردازش داده‌های بزرگ

اما صنعت ریلی خیلی به کندی تغییر می‌کند زیرا:

ایمنی بر مبنای شمار زیادی از مقرراتی است که باید به‌شدت اعمال شوند

تغییر ذهن افراد بسیار ماهر سخت است زیرا معتقدند دانش قدیمی آنها کامل است.

بنابراین تزریق خون جدید و آموزش شدید کاملا ضروری است. یک نمونه در این راستا در مقیاس کوچک می‌توان به فعالیت کانتینری اشاره کرد.  دفتر سازمان غیردولتی کانتینر‌سازی و حمل‌ونقل بین وجهی (BIC) کدی را برای مشخص کردن مالکیت یا کاربر دائم یک کانتینر ارائه می‌کند. ویژگی‌های فنی برای حفظ ایمنی لازم است. کنوانسیون بین‌المللی حیات در دریا (SOLAS) به تازگی توزین اجباری کانتینرها را قبل از قراردادن روی کشتی ارائه کرده است. مقررات و فرآیندهای کلاسیک BIC دربرگیرنده ارائه چنین سرویسی به کاربران واعضای خود نمی‌باشد. اما دفتر BIC پردازش این پایگاه اطلاعاتی بزرگ را به راه انداخته است تا وزن خود کانتینر را بدون بار ارائه دهد و در این راستا برنامه‌های بورسیه‌ای را در دانشگاه حمایت می‌کند.

چگونه باید تغییر کرد؟

افراد جوانی را که به فناوری‌های جدید و سیستم‌های حمل‌ونقل جدید آشنا هستند معرفی کنید.

آنها را در کنار کارکنان قدیمی‌تر قراردهید و اتاق فکری با مشارکت بیرونی از دانشگاه تشکیل دهید که دارای برنامه‌های زیر باشد:

اقتصاد سیستم‌های جدید حمل‌ونقل برای نشان دادن چالش‌ها

بهره‌مندی از مزایای خدمات سرویس‌ها با ارائه و استفاده از دیجیتال‌سازی

آموزش مجدد افراد قدیمی به انواع جدید شغل‌ها برای ریختن ترس از دست دادن شغلشان

حرف زدن آسان است اما عمل کردن دشوار است.

طرح برخی چالش‌های بار ریلی و نتیجه‌گیری

بار ریلی دارای آینده روشنی خواهد بود اگر مشتری محور بوده، دارای کریدورهای بیشتری باشد، نقش مکملی و تمام کنندگی بیشتر داشته باشد و همکاری بیشتری در ارتباط با سایر شقوق حمل‌ونقل داشته باشد.

دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان بار ریلی باید آینده راه‌آهن‌ها را به‌عنوان شبکه‌ای کامل در نظر بگیرند و نه کریدور به کریدور. آنچه در این بین مهم است وجود هماهنگی فنی و هماهنگی اجرایی برای توسعه قابلیت بهره‌برداری یکسان، تسهیل عبور مرزی و نیز وجود مقررات سازگار جهت شکل‌گیری چارچوب حقوقی یکسان برای حمل بار و کاهش هزینه‌ها است.

- دست‌اندرکاران بار ریلی نباید ازدریافت کنندگان خدمات که همانا مشتریان این تجارت می‌باشند غافل شوند. ذی‌نفعان و متولیان بار ریلی باید انتظارات بازار از جمله سرویس‌های مرتب و قابل اطمینان را مد نظر قرار داشته باشند. چنانچه آنها خدمات درب به درب بیشتری را ارائه داده و سرویس‌های سازگارتری را در ارتباط با نیازهای مشتری ارائه دهند و در این بین خدمات آنها دارای ثبات قیمت و انعطاف‌پذیری لازم باشد، در این صورت «بین هوا و دریا فضایی برای ریل وجود خواهد داشت چنانچه ما بتوانیم ملزومات بازار را فراهم کنیم

- اگرچه حمل بار ریلی در وضعیت رضایت بخشی نیست با وجود این دلایل کافی برای ارائه دهندگان و ذی‌نفعان بار ریلی برای خوش بین بودن به پیشرفت و رونق در این عرصه وجود دارد. پیشرفت در این عرصه حتما لازم است زیرا که مدل فعلی این تجارت در خطر است. اما دیجیتال‌سازی در این عرصه فرصت‌های مناسبی را برای توسعه بار ریلی فراهم می‌کند و در این بین به خدمت گرفتن افراد جوان حرفه‌ای و آشنا کردن آنها با فناوری‌های جدید که همانند تزریق یک خون تازه است آینده درخشانی را برای اختراع دوباره راه آهن‌ها از طریق نسل‌های جدید ترسیم می‌کند. داشتن مهارت‌های دیجیتال و اگاهی از دغدغه‌های مشتری از ویژگی‌های آنها است که قادرند با انعطاف عمل کرده، تحرک شغلی، مدل‌های سازمانی جدید، روندها و فرآیندها را بپذیرند.

- و بالاخره اینکه ارائه دهندگان و ذی‌نفعان بار ریلی، باید تلاش‌های معمول خود را برای بهبود تصویر این بخش که آنی را که باید باشد نیست انجام دهند.

پنجمین کنفرانس جهانی بار ریلی UIC در هلند

پنجمین کنفرانس جهانی بار ریلی UIC با حمایت وزارت زیربنا و محیط زیست هلند و با همکاری راه‌آهن هلند (ProRail) و نیز حمایت رسمی سازمان OTIF، کمیسیون اقتصادی اروپای سازمان ملل (UNECE) و فوروم حمل‌ونقل بین‌المللی (ITF)، کمیته حمل‌ونقل بین‌المللی با راه‌آهن (CIT)، اتحادیه بین‌المللی واگن داران (UIP)، انجمن اروپایی بار ریلی ( ERFA) و سایر سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی مرتبط با حمل‌ونقل ریلی از تیرماه 95 در شهر روتردام هلند برگزار شد و بسیاری از راه‌آهن‌های عضو UIC، شرکت‌های لجستیکی و فورواردرهای بین‌المللی که در بخش حمل‌ونقل و ریل فعالیت می‌کنند در آن حضور داشتند. شعار اصلی و درونمایه این کنفرانس عبارت «شکل‌دهی تجارت آینده با همدیگر» بود و موضوعات متنوع این کنفرانس بین‌المللی به چهار بخش کریدورهای بین‌المللی از شانگهای تا روتردام، استراتژی‌هایی برای ایجاد فرصت‌ها و افزایش کارآیی، نوآوری و دیجیتال‌سازی برای راه‌حل‌های جهانی، نیروی کار آینده: مهارت‌های دیجیتال و سرمایه انسانی تقسیم شده بود. شرکت‌کنندگان در این کنفرانس سخنرانی‌های خود را در موضوع تثبیت بار ریلی به‌عنوان راه‌حلی پایدار و رقابتی برای روان‌سازی حجم تجارت روبه رشد در دنیای امروزی متمرکز کردند و در همین راستا مهم‌ترین موضوع مورد بحث کنفرانس نقش کریدورها به‌عنوان یکی از ابزارهای بالابردن کارآیی و افزایش بهره‌وری بار ریلی بود که با ارائه نمونه‌ها و بهترین اقدمات و کارهای انجام شده در این زمینه از طرف سخنرانان به شرکت‌کنندگان همراه بود.

شاید بتوان گفت برآیند مطالب ارائه شده در این کنفرانس عبارت از این نکته بود که بار ریلی دارای آینده روشنی خواهد بود اگر مشتری محور و دارای کریدورهای بیشتری باشد، نقش مکملی و تمام کنندگی بیشتر داشته باشد، همکاری بیشتری در ارتباط با سایر شقوق حمل‌ونقل داشته و دارای اتصالات خلاقانه‌تری باشد.  ذکر این نکته هم لازم است که صنعت حمل‌ونقل یکی از بخش‌های بسیار رقابتی است و بار ریلی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. به‌منظور تضمین جایگاه برجسته خود در قرن بیست و یکم، بار ریلی باید رویکرد خود را با تجارت همسو کند و شاید مدل‌های تجاری خود را بازبینی کرده و برخی شراکت‌ها را شکل دهد. رقابتی بودن در قرن بیست ویکم برای تجارت بار ریلی تلویحا به‌معنی تطبیق فرآیندها و آلات ناقله ریلی به عصر دیجیتال‌سازی، نوآوری و اتوماسیون است. مسائل مذکور باعث شکل‌گیری بحث‌های زنده‌ای بین سخنرانان و حضار در کنفرانس بود.  حسین عاشوری، معاون بهره‌برداری و سیر حرکت راه‌آهن ج.ا.ایران نیز به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی در این کنفرانس شرکت کرده و به تشریح کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران و فرصت‌هایی که برای افزایش حمل‌ونقل ریلی و ترانزیت بین اروپا و آسیا با استفاده از کریدورهای عبوری از ایران وجود دارد پرداخت که مورد توجه شرکت‌کنندگان و فعالان حمل‌ونقل بین‌المللی اروپا و آسیا قرار گرفت.

همچنین در حاشیه این کنفرانس مراسم دهمین سالگرد به اجرا در آمدن مقررات استفاده یکنواخت از واگن‌ها در ترافیک بین‌المللی (GCU) نیز برگزار شد.اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) به‌همراه انجمن اروپایی بار ریلی (ERFA) و انجمن واگن داران مستقل (UIP) اعضای تشکیل‌دهنده و موسس قرار داد استفاده یکنواخت از واگن‌ها (GCU) هستند که قراردادی چند جانبه برمبنای کنوانسیون بین‌المللی کوتیف است و از تاریخ تیر ماه 1385 (اول جولای 2006) جایگزین مقررات RIV (مقررات تبادل واگن‌های باری در ترافیک بین‌المللی) شده است. تاکنون بیش از 600 راه‌آهن بهره‌بردار و نیز شرکت‌های واگن‌دار آن را امضا کرده‌اند و بیش از 600هزار واگن در پایگاه داده‌های این قرارداد ثبت شده است. راه‌آهن ج.ا.ایران نیز عضو GCU است.

 

دنیای اقتصاد

تعداد بازدید: 2085 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  ۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده ها
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  کمبود هواپیما و شمار زیاد ایرلاین ها!
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  طرح «ایران رود» مزایای زیادی برای ایران دارد
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار