پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:57   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 73432صفحه نخست » هوایی2شنبه، 2 مرداد 1395 - 15:21
بیلبوردهای تبلیغاتی، محلی برای ترویج تجمل‌گرایی شده
ترابر نیوز: در حالی نزدیک به چهار سال از مصوبه ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی در فضاهای محیطی سطح شهرها می‌گذرد که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بازهم سهم تبلیغات کالاهای خارجی در بیلبوردهای سطح شهر بسیار چشمگیر است.
  
ترابر نیوز:

در واقع کالاها یا خدمات داخلی در میان انبوهی از تبلیغات کالاهای لوکس خارجی کمتر به چشم می‌آیند.

کارشناسان در این زمینه معتقدند اکنون کفه ترازوی استفاده از شیوه‌های مختلف تبلیغاتی بخصوص بیلبوردهای سطح شهرها که یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغات محصولات است، بیشتر به نفع کالاهای لوکس و وارداتی سنگین شده است.

تبلیغات فعلی در راستای حمایت تولید داخلی نیست

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این زمینه با اشاره به اهمیت تبلیغات در زمینه بازاریابی گفت: یکی از شیوه‌های بازاریابی و جلب نظر خریداران استفاده از تبلیغات گسترده است، بنابراین امروز که مقام معظم رهبری بارها بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید فرموده‌اند باید از این ابزار به‌گونه‌ای استفاده کنیم که تولیدکنندگان داخلی سود ببرند، نه واردکنندگان اجناس مصرفی خارجی.

وی افزود: امروز با وجود این‌که مصوبه‌های مختلفی در بخش‌های اجرایی شهرها و شهرداری‌ها برای ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی وجود دارد، متاسفانه سراسر بزرگراه‌ها، میادین یا معابر پر است از تبلیغات کالاهای خارجی که هیچ تناسبی با سیاست‌های حمایتی از تولیدات داخلی ندارد. این رویه باید تغییر کند تا مردم بیشتر به خرید محصولات داخلی تشویق شوند و به این ترتیب تقاضا برای خرید کالاهای ساخت داخل بالا رود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی معتقدند کالاهای ایرانی کیفیت ندارند و به همین دلیل تبلیغات آنها بدون فایده است در حالی که وقتی تولیدکنندگان ببینند متقاضی از آنها کالاهای باکیفیت را مطالبه می‌کند ناخودآگاه به سمت تولید کیفی خواهند رفت نه این‌که انتظار داشته باشیم در یک بازار رقابتی نابرابر وقتی تولیدکنندگان زیاد مورد استقبال خریداران قرار ندارند به‌دنبال کیفی‌سازی محصولاتشان بروند.

برای تبلیغ کالای داخلی الزام قانونی بگذاریم

دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی درباره نحوه تاثیرگذاری تبلیغات کالاهای خارجی در سبد خرید شهروندان گفت: تبلیغات امروز جزو اولین سیاست‌های بازاریابی تمام تولیدکنندگان بین‌المللی است به صورتی که حتی گاه برخی کالاهای بی‌کیفیت با استفاده از سیاست‌های تبلیغاتی، جزو پرفروش‌ترین‌ها می‌شوند؛ بنابراین از آنجا که اکنون تبلیغات یک علم آکادمیک است می‌توانیم از این ابزار در زمینه‌های متفاوتی استفاده کنیم.

وی افزود: پرسش اینجاست امروز وقتی مردم شهرهای مختلف کشور تبلیغات کالاهای ایرانی را کمتر در سطح شهر می‌بینند، چطور انتظار داریم کالای ایرانی و محصول تولیدکنندگان داخلی را انتخاب کنند؟

پازوکی تصریح کرد: شرکت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای در اقصی نقاط کشور هر روز مجوز فعالیت از سازمان‌های مربوط دریافت می‌کنند اما آیا هیچ قانونی برای حمایت از تولیدات داخلی برای این شرکت‌ها تعریف نشده است، مثلا آنها موظف باشند در طول سال میزان مشخصی از کالاهای خارجی را تبلیغ کنند؟ یا این‌که آنها موظف به ارائه تخفیف‌های متفاوتی به تولیدکنندگان داخلی باشند؟ این نکته در واقع پاشنه آشیل تبلیغات برای کالاهای داخلی شده و به‌دلیل این‌که این موارد در قانون دیده نشده، امروز بی‌نهایت فاصله میان تبلیغات محصولات ایرانی و خارجی وجود دارد.

دستگاه‌‌های مقصر

از سوی دیگر برای پیگیری علت عدم اجرای قوانین موجود در ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی در فضای محیطی شهرها بخصوص پایتخت با مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: نکته محوری این است که مقام معظم رهبری مدت‌هاست درباره رعایت اصول اقتصادمقاومتی به همگان هشدار داده‌اند و فرموده‌اند که باید متکی به توانمندی داخلی کشور باشیم، بنابراین راهکار نجات اقتصاد و صنایع مختلف عملی کردن همین فرمایشات مقام معظم رهبری است و باید به‌گونه‌ای سیاستگذاری کنیم که ابزارهای تبلیغاتی مختلف کشور در خدمت کالاهای داخلی قرار گیرند.

وی با تاکید بر رعایت هماهنگی میان نهادهای مربوط در این زمینه افزود: مسئولیت اصلی به عهده مثلث پیمانکار، وزارت ارشاد و زیباسازی شهرداری است. اکنون پیمانکاران برای مدتی مشخص بیلبوردها و محیط‌های تبلیغاتی را از شهرداری اجاره می‌کنند. گرچه در این زمینه وزارت ارشاد محدودیت‌های مشخصی برای پیمانکاران تعیین کرده اما لازم است این محدودیت‌ها بازنگری شده و متناسب با سیاست‌های اقتصادمقاومتی دوباره تعیین شوند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اکنون بیلبوردهای تبلیغاتی، محلی برای ترویج مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی شده در حالی که بارها مقام معظم رهبری در این زمینه هشدار داده‌اند که نباید مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی را در جامعه ترویج داد.

شاکری معتقد است، استفاده از بیلبوردها برای معرفی محصولات داخلی می‌تواند عاملی برای کاهش قاچاق و رونق اقتصادی کشور باشد. چون در حالی که 70 درصد از اقتصاد کشور به‌دلیل واردات و قاچاق زمینگیر شده، هنوز بخش قابل توجهی از بیلبوردهای تبلیغاتی در اختیار محصولات خارجی است و مردم تشویق به تهیه کالاهای وارداتی می‌شوند.

این عضو شورای شهر گفت: برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادمقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی لازم است قراردادهای پیمانکاران با سازمان زیباسازی شهرداری و همچنین ارشاد بازنگری شود و به‌گونه‌ای برایشان محدوده تبلیغاتی تعیین شود که علاوه بر ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان داخلی، نسبت به تبلیغات کالاهای خارجی محدودیت‌های عملیاتی متناسب با سیاست‌های اقتصادمقاومتی دیده شود، در حالی که امروز چنین نیست.

وی افزود: می‌توان با استفاده از راهکارهای اقتصادی و اصول کارشناسی علاوه بر تأمین هزینه‌های شرکت‌های تبلیغاتی، تسهیلاتی نیز به تولیدکنندگان داخلی برای استفاده از این فضاهای تبلیغاتی و ارائه محصولات خود در نظر گرفت.

مصوبه‌ای که اجرا نمی‌شود

چهار سال پیش که رهبر معظم انقلاب سال 1391 را به نام «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری کردند، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و شهرداری در راستای حمایت از تولیدات داخلی با تصویب مقرراتی، تبلیغات کالا و خدمات خارجی را در بزرگراه‌ها تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پل‌های عابر پیاده تابلوهای الکترونیکی و مبادی ورودی و میادین شهرها و نقاط پرتردد ممنوع کردند.

اکنون اما با گذشت چهار سال از آن اقدام مثبت، بتدریج با زیر پا گذاشتن مقررات موجود درباره ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی، بار دیگر بیلبوردهای تبلیغاتی به تسخیر کالاهای خارجی لوکس و مصرفی در آمده است.

 

جام جم انلاین

تعداد بازدید: 1164 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار