چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 16:00   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 71308صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلسه شنبه، 4 خرداد 1395 - 16:27
‌راه‌اندازی کریدور ترانزیتی جدید «خلیج‌فارس-اروپا»
ترابر نیوز: معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به ناامنی‌های اخیر در ترکیه و همچنین تنش‌های ترکیه و روسیه، گفت: در این راستا کشورهای منطقه برنامه‌ریزی کردند مسیر ریلی ترانزیتی جدیدی با محوریت ایران از بندرعباس به دریای سیاه و اروپا راه‌اندازی شود.
  
ترابر نیوز:

خبرگزاری فارس: ‌راه‌اندازی کریدور ترانزیتی جدید «خلیج‌فارس-اروپا» از مسیر ایران در پی تنش‌های منطقه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز با حضور معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن، مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن و اصحاب رسانه، صبحانه کاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه مسیر کریدورهای ترانزیتی ریلی در حال گسترش است، اظهار داشت: بارهای ترانزیتی که از‌ داخل‌ ایران‌ عبور می‌کنند، از آسیای میانه به خلیج فارس در کریدور شمال-جنوب و در مسیر سرخس-بندرعباس جابه‌جا می‌شوند.

حسین عاشوری ادامه داد: ترانزیت ریلی به پاکستان را آغاز کرده‌ایم،بدین ترتیب کالاها‌ از ترکمنستان و ازبکستان به میرجاوه حمل می‌شوند و سپس به داخل پاکستان می‌فرستیم ضمن آنکه از گذشته مرز رازی، مرز تبادل کالا بین ایران و اروپا بود.

* راه‌اندازی کریدور جدید ترانزیتی بندرعباس-اروپا با محوریت حمل و نقل ترکیبی

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: با توجه به تنش‌های اخیر بین ترکیه و روسیه، ‌مسیر ریلی ترانزیتی جدیدی به اروپا ‌از سوی کشورهای منطقه پیشنهاد شد تا کالا از طریق خلیج فارس و دریای سیاه به اروپا برسد.

وی اضافه کرد: در این راستا 3 کشور ایران، گرجستان و آذربایجان در جلساتی به راه‌اندازی مسیر جدید ریلی‌ ترانزیتی از خلیج فارس تا اروپا پرداختند که بدین ترتیب کالا از طریق خلیج فارس و با راه‌آهن به کشورهای آذربایجان و گرجستان حمل می‌شود و سپس از طریق بنادر توپی و باتومی به دریای سیاه رسیده و آنجا از طریق کشتی به سمت بنادر کشورهای رومانی و بلغارستان و سپس‌ اروپا جابه‌جا می‌شود.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حرکت راه‌آهن اظهار داشت: دو بندر باتومی و توپی در شرق دریای سیاه قرار دارند و مقابل آنها بنادر رومانی و بلغارستان در غرب دریای سیاه است.

وی گفت: در این جلسات مقرر شد به جای استفاده از مسیر ریلی فعلی (عبور از ترکیه)، از این مسیر جدید استفاده کنیم که مدت زمان سیر را هم از 45 روز به حدود 22 تا 23 روز کاهش می‌دهد.

عاشوری افزود: بدین ترتیب کالا از هر کارخانه اروپایی به بنادر بلغارستان و رومانی منتقل می‌شود سپس از طریق کشتی به شرق دریای سیاه و بنادر باتومی و توپی می‌رسد و پس از آن از طریق ریل به آستارای آذربایجان و سپس به رشت، قزوین، تهران، سیرجان و بندرعباس منتقل می‌شود. البته در این مسیر چون هنوز خط‌آهن رشت تا آستارا تکمیل نشده است بخشی از جابه‌جایی کالا از طریق ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود که هماهنگی آن بر عهده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی افزود: در مسیر برگشتِ این خط‌آهن نیز، کالا از هند به بندرعباس منتقل می‌شود و سپس از طریق خط‌آهن تا قزوین آمده و از آنجا با کامیون به آستارا و سپس از طریق خط‌آهن به بنادر باتومی و توپی منتقل شده و پس از آن با کشتی به بلغارستان و رومانی می‌رود که نماد کاملی از حمل و نقل ترکیبی خواهد بود.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حرکت راه‌آهن با بیان اینکه توافقاتی با سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره این مسیر ریلی هم داشته‌ایم، اظهار داشت: از بندر بمبئی تا بندر توپی گرجستان، توافقاتی برای تعرفه و زمان‌سیر انجام شده است،البته در قسمتی از مسیر همانگونه که اعلام شد از خط‌آهن‌ رشت تا آستارا تکمیل نشده است که با‌ راه‌اندازی کریدور جدید ترانزیتی بندرعباس-اروپا‌، خط‌آهن رشت-انزلی-آستارا‌ نیز در اولویت دولت قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در فضای ناامنی هزینه بیمه و حمل کالا افزایش می‌یابد و صاحبان کالا در شرایط رکود اقتصادی دنیا و کاهش قیمت مواد اولیه، به دنبال جابه‌جایی کالا با ارزان‌ترین نرخ ممکن هستند.

* راه‌اندازی کریدور دوم ترانزیتی ریلی از بندرعباس تا روسیه/ راه‌‌اندازی قطار آزمایشی بر عهده روسیه

وی با اشاره به راه‌اندازی کریدور دوم ترانزیتی ریلی از بندرعباس تا روسیه بیان کرد: جلساتی با راه‌آهن روسیه و آذربایجان هم برگزار کردیم تا در بخشی از کریدور ریلی ترانزیتی جدید مذکور (کریدور جدید ترانزیتی بندرعباس-اروپا) قطار از مسیری‌ که دو شاخه می‌شود به مسکو و فنلاند برود؛ در این مسیر هم توافقات تعرفه و زمان انجام شد البته قرار است قطار آزمایشی برای این مسیر طی هماهنگی روسیه انجام شود که کالا به راحتی بتواند از هند به بندرعباس و سپس مسکو منتقل شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: از سمت غرب دریای خزر تبادلات ریلی ضعیف بود که با راه‌اندازی این سیستم حمل و نقل ترکیبی، مسیر جدی‌تری در بخش ترانزیت ریلی ایجاد می‌شود.

عاشوری با بیان اینکه این کریدور جدید هم رقیب جدی ندارد، گفت: حجم تبادل کالای هند با روسیه قابل توجه است و فعلاً از طریق دریایی این تبادلات انجام می‌شود اما با راه‌‌اندازی مسیر مذکور، این جابه‌جایی کالا به سمت ریل سوق می‌یابد.

* هدف‌گذاری دو سر کردن بارهای قطار باری برنامه‌ای چین-ایران/ کاهش زمان اعزام به دو هفته در ماه

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: پس از راه‌اندازی مسیر ریلی ‌چین به ایران که طی توافق با 3 کشور ایران-ترکمنستان و قزاقستان انجام شد، قطار آزمایشی موفق شد مسیر 10 هزار و 400 کیلومتری چین تا ایران را 14 روزه طی کند.

عاشوری افزود: برای استفاده بیشتر این قطار، جلسه‌ای در شهر ایبوی چین برای تجار قزاق، ترکمن و ایرانی برگزار خواهد شد تا مشکلات صاحبان کالا در این مسیر را بررسی کنیم و زمان اعزام، قطار را از ماهی یکبار به دو هفته یکبار کاهش دهیم.

وی توضیح داد: شهر ایبو شهر فروشگاهی و عمده‌فروشی کشور چین است و یک میلیون متر مربع فضای سوله و فروشگاهی دارد و عمده صادرات کالا را به اروپا، آمریکا و آسیای میانه انجام می‌دهد ضمن آنکه 400 شرکت ایرانی در این شهر دفتر ثبت شده دارند.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حرکت راه‌آهن بیان کرد: در راستای اینکه از کشور ایران هم حجم بالای صادرات سنگ تزئینی و مواد معدنی به کشور چین داریم جلسه‌ای با حضور تجار کشورهای مسیر قطار چین-تهران برگزار خواهد شد تا در کنار اینکه کالاها از چین به ایران منتقل می‌شود، از داخل ایران و کشورهای مسیر هم صادرات کالا به چین از طریق این قطار انجام شود.

وی افزود: با صادرکنندگان ایرانی هم مذاکره داشتیم تا از این قطار برای حمل بار صادراتی استفاده کنند ضمن آنکه کالاهایی نظیر پودر آلومینیم‌ به تاجیکستان، مصالح ساختمانی به تاجیکستان و ازبکستان و محصولات پلاستیکی به اغلب کشورهای منطقه صادر می‌کنیم.

* تخفیف ویژه به کالاهای صادراتی در مرز اینچه‌برون

عاشوری افزود: برای جذب کالای عمده با اتاق بازرگانی تهران و ایران جلساتی داشتیم تا تخفیفات ویژه به کالاهای صادراتی بدهند، مثلاً در سیمان 40 درصد تخفیف صادراتی داریم و هر کالایی که از مرز اینچه‌برون صادر شود تا 50 درصد تخفیف صادراتی دارد ضمن آنکه از راه‌آهن‌های مسیر برای این کالای صادراتی تخفیف می‌گیریم.

وی با بیان اینکه حمل ترانزیتی کالا در 2 ماه اخیر نسبت به سال گذشته رشد نداشته است، اظهار داشت: این بدان دلیل است که حمل گوگرد به دلیل افت بین‌المللی قیمت آن حذف شده است که البته ظرف ماه‌های آینده این مشکل رفع می‌شود.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حرکت راه‌آهن گفت: در 2 ماه اخیر رشد 100 درصدی در ترانزیت کالاهای صادراتی داشته‌ایم.

بنابراین گزارش در‌ این مراسم همچنین مدیرکل روابط عمومی راه‌‌آهن هم با اشاره به برگزاری موفق چهارمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته، به بیان مشکلات عدیده شرکت‌‌های داخلی و خارجی برای حضور در محل نمایشگاه، راه‌‌اندازی غرفه‌ها و تجهیزات‌ و مشکلات ورود و خروج به محل نمایشگاه اشاره و از نبود سیستم دقیق و مناسب برای برگزاری نمایشگاه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، انتقاد کرد.

صادق سکری همچنین به ادعاهای مجدد شهرداری تهران برای انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج شهر اشاره کرد و گفت: در هیچ جای دنیا چنین موضوعی مصداق ندارد و همه دولت‌ها تلاش می‌کنند در راستای آسایش مردم و مسافران، ایستگاه‌‌های راه‌آهن‌ را به ‌مراکز شهرها بیاورند و در سیستم حمل و نقل ترکیبی، حمل و نقل عمومی را توسعه دهند تا مشوقی برای کاهش استفاده از سیستم حمل و نقل شخصی باشد اما در تهران، شهرداری تهران بدون هیچگونه مطالعاتی و با وجود نبود حتی‌ چند مصداق علمی در دنیا، به دنبال انتقال ایستگاه راه‌اهن تهران به خارج شهر است که قطعاً ‌این هدف، فقط به سرگردانی و سلب آسایش مسافران قطار، افزایش ترافیک تهران‌، افزایش مصرف سوخت و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی می‌انجامد.

انتهای پیام/

تعداد بازدید: 1554 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار