چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 04:12   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 68003صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلدوشنبه، 28 دی 1394 - 11:39
اگزوزهای کوچک،بحران بزرگ تهرانی‌ها
ترابر نیوز: آلودگی هوا،آلودگی صوتی،تصادفات مرگ بار بخشی از تبعات تردد گسترده موتور سیکلتهای غیر استاندارد در کلانشهرها به شمار می رود، چالشی که امروزه به بحرانی جدی برای مدیریت شهری تبدیل شده است.
  
ترابر نیوز:

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،موتور سیکلت های غیر استاندارد یکی از معضلات جدی کلانشهرها به شمار می رود که تبعات و پیامدهای تردد آنها در سطح شهرها،هزینه های سرسام آور و جدی بسیاری را برای مدیریت شهری و شهروندان ایجاد کرده است.

طبق ارزیابی های انجام شده،هر دستگاه موتور سیکلت معادل 8 خودرو با استاندارد یورو 2 آلودگی ایجاد می کند چالشی که امروز در شهرهایی همچون تهران به مصیبتی بزرگ تبدیل شده و بدون اغراق در حال حاضر از اصلی ترین دغدغه های این کلانشهر محسوب می شود.

تردد موتورسیکلت های غیراستاندارد به آلایندگی هوا ختم نمی شود،آلودگی صوتی نیز بخش دیگری از پیامدهای مخرب چنین وسایل نقلیه ای به شمار می رود که بصورت گسترده تولید و خریداری می شود.

** از کاهش کیفیت قطعات تا افزایش تلفات

شاید یکی از دلایل استقبال بخش قابل توجهی از عموم جامعه بخصوص قشر جوان به ارزان قیمت بودن این وسیله نقلیه باز می گردد و به نوعی می توان گفت اگر نگوییم همه اما اکثریت قریب به اتفاق خریداران موتورسیکلت از قشرهایی هستندکه از لحاظ بضاعت و توانمندی مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و به عبارتی به دلیل عدم توان خرید خودرو،به سمت تهیه موتورسیکلت سوق پیدا می کنند.

طبق آمار منتشر شده در رسانه ها،75 درصد افرادی که جان خود را در اثر استفاده از موتورسیکلت از دست داده اند افرادی زیر 40 سال بودند که این مقطع سنی حکایت از تمایل و گرایش هرچه بیشتر جوانان به استفاده از موتور سیکلت دارد.

از این میان،61 درصد از تلفات،به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربات وارده به سر ایجاد شده و کیفیت پایین قطعات تعبیه شده در این وسیله نقلیه نیز مزید بر علت شده تا آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن با افزایش هر چه بیشتری همراه شود.

متاسفانه برخی شرکت ها نیز برای کاهش قیمت موتورسیکلت و ترغیب هر چه بیشتر جوانان به تهیه آن استانداردهای لازم کیفی را در ساخت و تولید وسیله نقلیه مذکور لحاظ نمی کنند.

در چنین شرایطی افزایش نظارت و رصد استاندارد کیفی،اصلی حائز اهمیت و اجتناب ناپذیر به شمار می رود که در مهار بخشی از آسیب های ناشی از سوانح وتصادفات با موتور سیکلت بی تاثیر نخواهد بود.

** از رانت موتورسیکلت وارداتی تا فوت و جرح های خیابانی

در این میان،واردات موتورسیکلت های بی کیفیت چینی،وضعیت استاندارد موتورسیکلت ها را بیش از پیش به چالش کشیده است ، موتور سیکلت هایی که تسهیلات خاصی نیز برای فروش آنها تعریف و پیش بینی  می شود.

هادی شمس،رئیس پلیس راهور پایتخت در گفتگویی با رسانه ها با اشاره به رانتی که از وجود چنین موتورسیکلت هایی حاصل می شود می گوید:آلودگی هوا و حوادث ترافیکی و تصادفات جرحی از تبعات شایع این نوع از وسایل نقلیه چینی است.

برخی از کارشناسان نیز با تایید موضوع فوق از به مخاطره افتادن سلامت و جان راکبان در سایه رانت های موجود خبر می دهند.

** استاندارد یورو 3 سنجش و معیار سختگیرانه ای به شمار نمی رود

موتور سیکلت هایی که در کشور عرضه می شوند ملزم به رعایت استانداردهای یورو 3 هستند اما به اعتقاد کارشناسان،چارچوب تعیین شده مورد اشاره استاندارد سختگیرانه و موثری برای چنین موتورسیکلت هایی به شمار نمی رود.

زیرا با اندک تغییر و ارتقای کاربراتور این نوع از وسایل نقلیه،استاندارد یورو 3 حاصل می شود و با عنایت به کثرت انبوه موتور سیکلت ها در سطح کلانشهرها عملا آسیب هایی جدی را برای سلامت زیست محیطی در پی دارند.

با بررسی ها و سنجش های مطالعاتی انجام شده،هر دستگاه موتور سیکلت در پیمایش مسیری 1 کیلومتری، 15 گرم آلاینده ایجاد می کنند و حداقل و حداکثر میزان آلایندگی در موتورسیکلت های تولیدی در کشور به رقمی بین 12 تا 22 گرم می رسد که این اعداد و ارقام موید عمق تخریب ناشی از تردد این نوع از وسایل نقلیه است.

در واقع منوکسید کربن تنها آلاینده موتور سیکلت ها به شمار نمی رود بلکه ذرات معلق،بخش دیگری از تهدیدات تردد این  وسیله به شمار می رود که در مقایسه با خودروها حجم آلودگی آن بسیار قابل توجه است و گاهی هر دستگاه موتورسیکلت معادل 8 خودرو انتشارِآلایندگی ایجاد می کند.

البته طبق اظهارات معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست،مقرر است نیمه دوم سال آینده تولید موتور سیکلت های کاربراتوری متوقف شود که در صورت تحقق این امر،گام مثبت و سازنده ای در جهت جلوگیری از بحرانی تر شدن  سلامت زیست محیطی برداشته می شود.

**ضرورت بازنگری در قوانین

فقدان قوانین بازدارنده،از دیگر دلایل و عوامل موثر در نابسامانی و نارسایی حوزه تردد و تخلفات موتور سیکلت ها به شمار می رود.

فقدان هویت در برخی موتور سیکلت ها و تفاوت چشمگیر میزان جریمه با هزینه خرید آن کنترل و ساماندهی موتورسیکلت ها را با دشواری های هر چه بیشتری همراه ساخته است.

به عقیده رئیس پیشین پلیس راهور پایتخت،پارکینگ های این شهر جایگاه انبوهی از موتور سیکلت های توقیفی است که گاهی مالکان آن برای عدم پرداخت جریمه،قید رفع توقیف را می زنند و به تهیه موتورسیکلت دیگری مبادرت می ورزند زیرا خرید آن از نظر آنها مقرون به صرفه تر از پرداخت جریمه است.

در چنین شرایطی،بازنگری در قوانین،تشدید اقدامات بازدارنده،کاهش جذابیت استفاده از موتورسیکلت ها،فرهنگ سازی و آموزش صحیح توام با افزایش نظارت ها از نمونه تمهیدات و تدابیر سازنده ای به شمار می رودکه بطور یقین با تحقق آن بخش عمده ای از آسیب ها و خسارات مادی،جانی و معنوی راکبان مرگ،مهار خواهد شد.

انتهای پیام/

تعداد بازدید: 491 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار