پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 05:12   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 67937صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلجمعه، 25 دی 1394 - 14:48
افزایش جریمه‌های رانندگی؛ترمزی برای قطار مرگ‌های تصادفی یا فرار از قانون!
ترابر نیوز: طی لایحه تصویبی هیات دولت،جرایم راهنمایی و رانندگی با افزایش همراه شد،امابایددر کنار تشدیداقدامات بازدارنده زیرساخت های فنی معابر سواره رو را نیز تقویت کرد.
  
ترابر نیوز:

افزایش جریمه‌های رانندگی؛ترمزی برای قطار مرگ‌های تصادفی یا فرار از قانون!/نقشی که فراموش می‌کنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،طبق قانون هر سه سال یکبار امکان افزایش جرایم رانندگی، ،متناسب با افزایش تورم وجود دارد.

آخرین باری که نرخ جرایم رانندگی با افزایش همراه شده به سال 1390 باز می گردد و پس از گذشت 4 سال، مجددا افزایش جرایم در دستور کار قرار گرفت و چندی پیش،طی لایحه ای به پیشنهاد نهادهایی همچون،وزارت راه و شهرسازی،ناجا،دادگستری و...افزایش جرایم تا سقف 4 میلیون ریال به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه فوق،جریمه انجام حرکات نمایشی 150 هزار تومان،عبور از محل های ممنوعه،استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی،عبور وسایل نقلیه غیر مجاز از خطوط ویژه و عدم رعایت قوانین حمل بار 100هزار تومان،عبور از چراغ قرمز،سبقت غیرمجاز در مسیرهای دو طرفه 200 هزار تومان،سبقت از راست 75 هزار تومان،فقدان برگه معاینه فنی 40 هزار تومان و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان و افیونی تا سقف  400 هزار تومان به تصویب رسید.

با نگاهی به پیشینه جرایم راهنمایی و رانندگی در طول یک دهه اخیر،مشاهده می کنیم تا سال 1386 میزان مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی متناسب با میزان تخلف نبود و به عنوان نمونه برای سرعت بیش از حد مجاز،حداکثر تا سقف 20 هزار تومان جریمه تعریف شده بود که حتی با احتساب نرخ تورم و ارزش ریال در آن سال، عدم بازدارندگی جرایم در آن دوران مشهود است.

اساسا هدف از تعریف جریمه در تمامی دنیا،اعمال بازدارندگی از وقوع تخلف یا جرمی خاص است که انجام آن هنجارهای تعریف شده در جامعه را می شکند و یقینا عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رفتارهای پرخطر در رانندگی ،می تواند با مخاطرات جانی و مالی بسیاری همراه شود.

**فوت بیش از 315 هزار نفر در تصادفات جاده ای 14 سال اخیر

طبق آمار منتشره پزشکی قانونی از تصادفات جاده ای،میزان تلفات ناشی از تصادفات در سال 80 ،19 هزار نفر، سال81 ،21 هزار نفر،سال 82 ،26 هزار نفر و در سال 84 ،25 هزار نفر برآورد شده است.

با نگاهی تحلیلی به آمار فوق،به سیر صعودی افزایش فوت ناشی از تصادفات در سالهای 80 تا 82 و کاهش میزان تلفات در سال 84 پی می‌بریم.

طبق برآورد پزشکی قانونی،در طول 14 سال گذشته بیش از 315 هزار نفر جان خود را در تصادفات و سوانح جاده ای از دست داده اند.

طبق آخرین آمار انتشار یافته،در پنج ماهه نخست سال جاری 7 هزار و 289 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با سال گذشته با کاهش قریب به 7 درصدی همراه بوده است.

اگرچه آمار کاهش یافته سالهای اخیر،نوید بخش است اما هنوز نیز میزان قربانیان سوانح رانندگی در کشور قابل تامل است و بسیار فراتر از حد معمول در کشورهای توسعه یافته به نظر می رسدکه چندی پیش در گزارشی اختصاصی به زوایای پیدا و پنهان آن پرداخته شد.

اما آنچه که در این مجال قابل تامل به نظر می رسد ضریب موفقیت جرایم رانندگی در مهار تخلفات رانندگی است.

**از کمین برخی ماموران تا فرار از قانون

بطور طبیعی حضور پلیس،بازدارنده است و یکی از دلایل نظامی شدن محیط های اجتماعی در مواقع خاص و اضطراری ،خاصیت مهار کنندگی آن است.

گشت های انتظامی،حضور پلیس در تفرجگاه و حتی صوت آژیر خودروی پلیس نوعی از هشدار است که در پی خود بازدارندگی را به همراه دارد.

اما نکته قابل توجه در این خصوص کمین برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی و راهور در معابر و محورهای مواصلاتی است، روشی که به عقیده برخی از کارشناسان،اصولی و منطقی به نظر نمی رسد زیرا هدف از حضور پلیس مچ گیری نیست بلکه مهار کنندگی و اعمال بازدارندگی و به تعبیری پیشگیری است.

اگرچه اصل مچ گیری در مواقعی حائز اهمیت و تعیین کننده خواهد بود،بطور مثال در شرایطی که مجرمی سابقه دار،با طراحی و به زعم خود زیرکی بسیار،با وجود اقدام به اعمال غیر قانونی و هنجار شکنانه،ردی از خود بر جای نمی گذارد و در چنین شرایطی برای مهار او چاره ای جز مچ گیری  باقی نمی ماند و پلیس  ناگزیر است برای به دست اوردن مستندات لازم و محاکمه او در دادگاه،در سر بزنگاه ها،مجرم را غافلگیر کرده و به قانون بسپارد.

اما کمین برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهور و اعمال جریمه با استفاده از چنین شیوه هایی روشی چندان کارآمد به نظر نمی رسد.

از سویی دیگر با وجود تعریف جریمه،گاهی مشاهده می شود که رانندگان و راکبان وسایل نقلیه از کوچکترین منفذی برای تخلف استفاده می کند و اهمیتی برای قانون قائل نمی شوند.

راننده ای که ازکوچکترین فرصتی برای شکستن نظم حوزه راهنمایی و رانندگی استفاده می کند به واقع نتوانسته ماهیت تعریف و تنظیم قوانین رانندگی و تبعات زیرپا گذاشتن نظم و نظام حاکم بر این عرصه را درک کند.

به نظر می رسد در چنین شرایطی باید با ترکیبی از اقدامات سلبی همچون جریمه و اقدامات ایجابی،فرهنگ سازی و آموزش صحیح تخلفات رانندگی را به حداقل ممکن کاهش داد.

**افزایش جرایم رانندگی لازم است اما کافی نیست

سرهنگ شیرمحمدی،کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی در خصوص ضریب بازدارندگی جرایم در عرصه تخلفات رانندگی در گفتگویی با رسانه ها عنوان می کند:پرداخت نقدی در کاهش تخلفات رانندگی تاثیرگذار است اما نه به میزانی که انتظار می رود و برای حصول توفیقات هر چه بیشتر باید بخشی از مبالغ دریافتی از جرایم رانندگی را در حوزه پیشگیری از بروز تخلف هزینه کرد.

وی می افزاید:بطور یقین میزان جرایم رانندگی با کشورهای پیشرو قابل مقایسه نیست اما زیرساخت های موجود نیز با کشورهای توسعه یافته همخوان به نظر نمی رسد.

موضوعی که کارشناس حوزه راهنمایی و رانندگی بر آن تاکید دارد به اصول فنی و زیرساختی در معابر سواره رو معطوف می شود،مواردی که رعایت آن در کاهش تخلفات و میزان بروز آن از سوی رانندگان موثر است.

دو بانده بودن جاده ها،اصول هندسی،تفکیک مسیرهای رفت و برگشت،تعریض خیابان ها و جاده و تفکیک آن در مسیرهای دو طرفه و...از نمونه مولفه ها و تکنیک های مهندسی قابل توجهی است که تعبیه آن در معابر تاثیرات سازنده ای را در مهار تخلفات رانندگی به همراه خواهد داشت.

**لازمه اعمال محرومیت از حقوق اجتماعی در تخلفات رانندگی پرخطر

به عقیده برخی کارشناسان،در کنار اعمال جرایم نقدی،باید موارد تنبیهی دیگری را نیز در جرایم تعریف و لحاظ کرد.

محرومیت از حقوق اجتماعی، در تخلفات پرخطر از نمونه تنبیهات تادیبی و بازدارنده ای است که می تواند در پیشگیری و کنترل رفتارهای ناهنجار در رانندگی مثمر ثمر واقع شود.

به هر حال شکی نیست که طیف هایی از طبقات اجتماعی در جامعه،از توانمندی و بضاعت مالی قابل توجهی برخوردارند که اعمال جریمه نقدی تاثیر چندانی در مهار آنها و هدایت متخلفان این عرصه به قانون گرایی نخواهد داشت.

در واقع راکبی که مالک خودروی چند صد میلیون تومانی یا میلیاردی است،هراسی از پرداخت جریمه رانندگی حتی تا سقف 400 هزار تومان و بیشتر را نخواهد داشت.

در همین ارتباط یکی از رانندگان ساکن کرج به نام پیمان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به پرداخت خلافی 2 میلیون و 800 هزار تومانی خودروی خود اظهار کرد : اکثر جرایم پرداختی بنده در طول سنوات گذشته به دلیل سرعت غیر مجاز بوده و بعضا با علم به امکان اعمال جریمه تجدید نظری در نحوه رانندگی خود با سرعت بالا نداشته ام.

وی در تشریح دلایل خود برای عدم بازبینی در رانندگی خویش عنوان کرد:سرعت بالا برای من تبدیل به عادت شده و پرداخت جریمه نیز اگرچه خوشایند نیست اما مشکل چندانی در زندگی عادی بنده ایجاد نمی کند.

وی که علاقه ای بر افشای میزان درآمد خود نداشت گفت:در طول 5 سال گذشته خووروهای مدل بالای بسیاری را خریداری کرده ام و همواره هنگام فروش با خلافی های سنگینی مواجه شده ام.

به نظر می رسد چنین مواردی نخستین و آخرین نمونه از افراد متخلف در حوزه رانندگی نخواهد بود.

اگر چه نمی توان چنین روحیه ای را برای عموم جامعه متصور بود اما خطراتی احتمالی که معدود گروه ها و افراد اینچنینی در خیابان ها و جاده ها ایجاد می کنند می طلبد  با اتخاذ تدابیری کارآمد نسبت به اعمال جریمه های ترکیبی و موازی در جهت حصول موفقیت های هر چه بیشتر در کاهش این دست از تخلفات گام برداشت.

** فرهنگ سازی و آموزش صحیح

در پایان نباید از نقش تعیین کننده فرهنگ سازی و آموزش صحیح و اصولی به سادگی گذشت.خوشبختانه در طول سالیان اخیر،با افزایش تبلیغات محیطی،هشدار دهنده،ساخت انیمیشن های آموزشی و برنامه های تولیدی در صدا و سیما،گام های مثبتی در این عرصه برداشته شده،اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

خودکنترلی اصلی حائز اهمیت در این عرصه است که در صورت تحقق آن،راکبان بدون حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بصورت خود جوش قانونمندی را سرلوحه خویش قرار خواهند داد و این  اصل نه با حضور پلیس و اعمال جرایم تنبیهی بلکه با آموزش و فرهنگ سازی صحیح و اصولی محقق می شود.

بطور یقین در چنین شرایطی انرژی و هزینه های کمتری نیز برای نیروهای خدوم انتظامی و راهنمایی رانندگی و پلیس راهور در کشور ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

تعداد بازدید: 1123 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار