پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 10:45   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 67706صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلپنجشنبه، 17 دی 1394 - 13:49
نقص تهران مقابل طرح جدید ترافیک
ترابر نیوز: قرار بود طرح کاهش یا همان« LEZ» از ابتدای آذرماه جایگزین طرح ترافیکی زوج و فرد شود. به اعتقاد مدیران شهری اجرای این طرح می‌توانست دست کم 5/5 درصد و حداکثر 19 درصد در کاهش آلاینده‌های شهر تهران اثرگذار باشد؛ اما به دلیل مخالفت‌های پلیس و عدم ابلاغ این طرح توسط وزارت کشور، هنوز طرح «کاهش» در پایتخت اجرایی نشده است.استدلال پلیس برای مخالفت با این طرح، از مدار خارج شدن بخشی از ناوگان عمومی فرسوده و اختلال در یک چهارم سفرهای درون شهری است که به وسیله این خودروها از جمله تاکسی، اتوبوس و خودروهای فرسوده مسافرکش انجام می‌شود.
  
ترابر نیوز:

طی دو ماه گذشته فضاسازی رسانه‌ای مدیریت شهری این‌گونه القا می‌کرد که دولت با طرح ترافیکی شهر تهران بدون منطق مخالفت می‌کند؛ اما پیگیری‌های «دنیای اقتصاد »مشخص می‌کند اگر طرح LEZ جایگزین زوج و فرد شود، با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، یک چهارم از سفرهای روزانه به دلیل ممنوعیت تردد تاکسی و اتوبوس، معلق می‌شود. این طرح در نیمه اول سال از سوی شهرداری به شورای عالی ترافیک داده شد تا بر اساس تجربه‌ موفق دنیا، جایگزین طرح زوج و فرد در تهران شود. در تهران سه میلیون خودروی سواری وجود دارد که 10 درصد آنها کاربراتوری‌اند و پیش از سال 82 تولید شده‌اند. خودروهای کاربراتوری 20 برابر خودروهای انژکتوری تولید سال 82 به بعد آلودگی تولید می‌کنند و هدف از اجرای طرح کاهش، محدود کردن این دست از خودروها است.بر اساس آمار پلیس، تعداد خودروهای پلاک تهران چهار میلیون و 240 هزار و 146 دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و 199 هزار و 671 دستگاه مشمول اجرای طرح محدوده کم انتشار می‌شوند و تردد آنها در تهران در صورت تصویب و ابلاغ، دچار محدودیت خواهد شد. تمام 752 هزار و 77 موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری در این طرح از تردد در بخش‌هایی از منطقه 12 منع می‌شوند. همچنین از 85 هزار و 730 کامیونی که سن بالای 20 سال دارند،23 هزار و 16 دستگاه از تردد در شهر تهران منع می‌شوند. همچنین 6830 دستگاه اتوبوس درون شهری، 2018 اتوبوس برون شهری و 6095 مینی‌بوس و ون، 13 هزار و 653 دستگاه تاکسی و 85 هزار و 188 سواری کاربراتوری بالای 20 سال به‌طور کامل از تردد در سطح شهر ممنوع می‌شوند. اما خودروهایی که با اجرای طرح «کاهش» و در محدوده زوج و فرد ترددشان ممنوع خواهد شد، خودروهای کاربراتوری سواری است که عمر زیر 20 سال دارند که تعدادشان در تهران 252 هزار و 848 دستگاه است. همچنین 14 هزار و 549 وانت کاربراتوری زیر 20 سال نیز مشمول این ممنوعیت می‌شوند. در مجموع حدود دو میلیون دستگاه خودرو مشمول طرح «کاهش» خواهند شد.

محاسبات شهرداری تهران نشان می‌دهد با اجرای طرح«کاهش»، تعداد روزهای سالم از 233 روز فعلی در سال به 300 روز افزایش خواهد یافت. اما پلیس از همان ابتدا در سطح مخالفان این طرح قرار گرفت و حاضر نشد تا رسیدن به پاسخ ابهاماتی درخصوص مشکلات ترافیکی و تاثیرات اجتماعی این طرح آن را اجرایی کند. در آخرین جلسه تصمیم‌گیری برای اجرای طرح «کاهش» که با حضور وزیر کشور برگزار شد، قرار بر این شد که راهکارهای پیش‌بینی شده در این طرح از ابتدای آذرماه امسال اجرایی شود و پلیس به تدریج سختگیرانه‌تر با موضوع معاینه فنی برخورد کند؛ اما در این مدت هیچ نشانه جدیدی که مشخص کند این طرح در سال 94 اجرایی می‌شود، به چشم نمی‌خورد. در مناظره تلویزیونی که چندی پیش میان مدیران شهری و پلیس برگزار شده بود، موضوع معاینه فنی دوباره مورد چالش قرار گرفت که نشان از آشکار شدن اختلاف نظرهای قدیمی میان پلیس و مدیریت شهری دارد. به اعتقاد پلیس، طرح«کاهش» اجرایی نیست و نتایج مثبت آن تنها روی کاغذ است و در کف خیابان و میدان عمل، طرح با شکست مواجه می‌شود. به گفته مسوولان پلیس راهور، مدیریت شهری هنوز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای کنترل محدوده طرح کاهش را آماده نکرده است. همچنین اگر قرار باشد این طرح اجرایی شود، به توقف یک چهارم ترددهایی که با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، ختم خواهد شد. در حال حاضر 17 هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران تردد می‌کنند که با اجرای این طرح باید متوقف شوند. اگر سهم تاکسی از 20 میلیون سفر درون شهری تهران را 5/4 میلیون بدانیم، با اجرای طرح کاهش، یک میلیون مسافرنمی‌توانند از تاکسی استفاده کنند. در حال حاضر 2500 اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد که سهم این میزان اتوبوس فرسوده از جابه‌جایی‌ها 5/1میلیون است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مدت تجهیزات معاینه فنی نیز به‌روزرسانی نشده است و هنوز استانداردهای معاینه فنی مربوط به یک دهه گذشته است. هر چند خودروهای فعلی، همین استانداردها را نیز نمی‌توانند پاس کنند.

یکی دیگر از موضوعاتی که پلیس برای مخالفت با طرح «کاهش» بر آن تاکید دارد، آسیب‌های اجتماعی است که ممکن است با اجرایی شدن آن به وجود آید. بسیاری از خودروهای فرسوده به‌صورت شخصی مسافرکشی کرده و منبع درآمد چند ده هزار خانواده هستند. هر چند از نگاه علمی و کارشناسی نباید به دلیل مشکلات چند صد هزار نفر جمعیت، سلامت 9 میلیون شهروند را تحت تاثیر قرار داد؛ اما به اعتقاد پلیس اجرای این طرح، مخالف عدالت اجتماعی است. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورا معتقد است اجرای طرح کاهش تنها بر کاهش آلایندگی و محدوده مرکزی شهر تاثیر می‌گذارد و تاثیر چندانی بر کل شهر تهران ندارد. به گفته وی، در تهران 3 میلیون خودرو، موتورسیکلت و... تردد می‌کنند که از این میان سهم محدوده مرکزی 500 هزار وسیله نقلیه است. دغدغه اصلی پلیس، معاینه فنی است که باید به‌صورت سراسری و بر اساس استانداردهای روز باشد. شاکری معتقد است شورای شهر تهران این روزها بیشتر بر سر بودجه حمل و نقل عمومی متمرکز است و موضوع اجرایی شدن طرح کاهش را کمتر پیگیری می‌کند. اما وحید‌حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران معتقد است طرح کاهش یک طرح سیاست‌گذاری آلودگی هواست و کمک به پالایش ناوگان شهر می‌کند که به‌تدریج خودروهای آلاینده خارج شوند و خودروهای پاک‌تر وارد شهر شوند. مطالعات طرح‌های LEZ در همه دنیا انجام شده و نشان می‌دهد با پالایش ناوگان شهری، کیفیت هوا روز‌به‌روز بهتر می‌شود. او ادامه داد: اگر طرح کاهش در تهران اجرا شده بود با استناد به بانک اطلاعات خودروهای زرد و قرمز در شرایطی که هوا در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد امکان مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای کاهش آلاینده‌ها و اعمال سیاست‌های درست ترافیکی وجود داشت. حسینی اتخاذ تصمیماتی مثل تعطیلی مدارس یا ممنوعیت فروش طرح ترافیک در تهران و محدود کردن فعالیت کارخانه‌های سیمان و مانند آنها را برنامه‌های مقطعی دانست که آثار آنی و کوتاه مدت بر کیفیت هوای تهران دارند؛ اما مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کنند. او افزود: اگرچه باید در شرایط خاص از همه ابزارها برای بهبود کیفیت هوای تهران استفاده کرد؛ اما آلودگی هوا در تهران رو به افزایش است و تهران در بیشتر روزهای سال هوای سالم ندارد. کنترل و کاهش با اجرای طرح‌های مقطعی و کوتاه مدت ممکن نمی‌شود و در این زمینه باید اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی را مورد توجه قرار داد که ممکن است دیربازده باشند و نتایج آن چند سال بعد نمایان شود؛ اما نتایج و تاثیر آنها پایدار و طولانی مدت خواهد بود. به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌های موجود میان مدیریت شهری و پلیس و عدم پیگیری نهادهای نظارتی مانند شورای شهر تهران درخصوص سرانجام این طرح، طرح کاهش دست کم امسال اجرایی نشود.

 
تعداد بازدید: 653 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار