پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 06:24   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 67387صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییشنبه، 5 دی 1394 - 13:48
ضرورت توجه به صنایع دریایی برای رونق اقتصاد کشور
ضرورت توجه به صنایع دریایی برای رونق اقتصاد کشورترابر نیوز: اقتصاد کشور در زمان حاضر در شرایط پساتحریم و ایجاد رابطه های جدید در فضایی متفاوت نسبت به سال های گذشته قرار دارد و از این رو ضرورت توجه به صنایع دریایی باید یکی از اولویت های رونق اقتصادی در کشور باشد.
  
ترابر نیوز:

برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در جزیره کیش که از یکم دی ماه جاری آغاز شده بود و جمعه شب به کار خود با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی پایان داد بهانه ای شد تا نگاهی به وضعیت صنایع دریایی در ایران و فرصت های این صنایع در شرایط کنونی و پساتحریم شود.
صنعت کشتی سازی و صنعت های فرا ساحلی در نفت و گاز چون سکوهای نفتی، حفاری دریایی ، رفتارهای رباتیک برای کنترل سازه های دریایی و خوردگی و صیادی از شاخه های صنعت دریایی هستند که هر کدام می توانند با توجه مناسب و ایجاد شرایط کاری مطلوب زمینه ساز رونق اقتصادی در کشور شوند.
یکی از اصلی ترین ظرفیت های کشور دریا است و دو هزار و 900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر سواحل کشور نعمت بزرگی محسوب می شود و می توانیم شاهد زمینه مناسبی باشیم که ایران جزو کشورهایی قرار گیرد که با اتکا به دریا اقتصاد خود را توسعه دهد و در حقیقت باشد پیشبرد اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیری های اقتصادی ایران باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش گفت: آنچه دولت و وزارت صنعت بر آن تاکید دارند اعتماد سازی نسبت به صنایع داخلی دریایی است.
محمد رضا نعمت زاده با اشاره به این که صندوق توسعه ملی قول داده است در زمینه خرید دستگاه های صنایع دریایی کمک کند ابراز داشت: با کمک بانک های تخصصی مانند صنعت و معدن که قول پشتیبانی از سرمایه داران داخلی و خارجی را داده اند، برای ساخت شناورهای داخلی اقدام می کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تمهید لازم برای ایجاد سکوهای حفاری و بهره برداری و همچنین تاسیسات فراساحلی برای استفاده شرکت های نفتی و گازی اندیشیده شود.
وی یادآوری کرد: خوشبختانه تاکنون مقدار زیادی از کار ساخت سکوهای نفتی و گازی داخلی و سفارش پنج سکو گرفته شده است و امیدواریم پس از تامین منابع ارزی و ریالی بتوانیم آنها را در داخل بسازیم.
وی با بیان این که باید روی ساخت شناورهای کوچک متمرکز شویم لزوم جهت گیری توسعه صنعت دریایی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: برای 10 سال آینده و پشتیبانی از صنایع دریایی و توسعه آن در توسعه و طراحی و ساخت کشتی، قطعه ها، اجزا و خدمات جانبی مانند تعمیر و نگهداری باید برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.
صنعت دریایی در حالی فعال است که در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل حمایت از کشتی سازی، سرمایه هایی که در این حوزه می شود از معافیت های مالیاتی برخوردارند ، این معافیت ها ابرازهای مهمی برای تامین صنایع دریایی است که می توانیم در کشور از آن بهره مند شویم.
اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز که برای بازدید از نمایشگاه صنایع دریایی در کیش به سر می برد در مورد این که آیا سرمایه هایی که در حوزه صنایع دریایی وارد می شوند می توانند از معافیت برخوردار شوند یا خیر، گفت : معافیت های سرمایه گذاری که به سمت کشتی سازی می رود در کشور قانون نشده است.
مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت : انجمن صنایع دریایی در این زمینه و برای برنامه ششم مجموعه قوانینی را پیشنهاد داده است و امیدواریم این قوانین که در راستای حمایت از صنایع دریایی است مورد تصویب قرار گیرد.
وی هم چنین معافیت های مالیاتی را ابزار مهمی برای تامین صنایع دریایی دانست و گفت : دولت در صنایع دریایی سرمایه گذاری نمی کند.
علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران نیز در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش گفت: شرکت ملی نفتکش بعد از سال ها که تحریم بود و نمی توانست به صورت موثر در نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی شرکت کند امسال در این نمایشگاه شرکت کرده است.
وی با اشاره به ظرفیت های پساتحریم برای صنعت دریایی گفت: ایران در فضای جدید به خصوص در مباحث مالی و برداشته شدن تحریم هایی که علیه کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش وجود دارد، دوباره فعالیت خود را انجام می دهد.
وی بیان داشت: خدمات شرکت ملی نفتکش نه تنها در داخل کشور است، بلکه از این پس در حوزه کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی نیز فعال می شویم.
صفایی ادامه داد: سابقه خوبی در بازار اروپا داریم و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح اروپا و کشورهای دنیا مجددا حضور یافته و خدمات کشتیرانی ایمن و ارزان را در اختیار همه قرار خواهیم داد.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای تولید کننده شناورهای نظامی تندرو است بیان داشت: در حوزه شناورهای نظامی که از پیچیدگی ها و قابلیت های بسیار بالایی برخوردار است و در حوزه شناورهای سطحی، زیر سطحی، اثر سطحی و تندرو ایران صاحب حرف بوده و تولیدات بسیار خوبی داریم که می توانند با تولیدات روز دنیا برابری کنند.
دریادار امیر رستگاری با اشاره به حضور سازمان متبوع خود در نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش اظهار داشت: تمام محصولاتی که به نمایشگاه آورده ایم تجاری است و انواع یدک کش ها، شناورهای جستجو و نجات و سامانه های مرتبط با شناوری را به نمایش گذاشته ایم و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از سر ریز توان طراحی در حوزه نظامی، شناورهای بخش غیر نظامی را نیز تولید می کند.
دبیر نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی در مورد جزئیات برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی IRANIMEX2015 گفت: 110 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی به صورت پاویون از کشورهایی آسیایی و اروپایی همچون چین، ترکیه، امارات متحده عربی، نروز، هند و سنگاپور در فضایی به وسعت بیش از 6 هزار و 500 متر مربع محصولات و توانمندی های خود را در حوزه صنایع دریایی و دریانوردی به نمایش می گذارند.
مسعود پیمان زاده با بیان اینکه بسیاری از کشورها نسبت به گذشته علاقه مند به حضور در این نمایشگاه هستند، گفت: فضای پس از برجام سبب شده شرکت های خارجی به حضور در ایران و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از خود تمایل نشان دهند، ویژگی نمایشگاه امسال از نظر وسعت، تعداد شرکت کنندگان و سطح بازدید از منحصر بفردترین نمایشگاه ها خواهد بود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی نیز با بیان اینکه اقتصاد دانش محور از جمله راهکارهای توسعه صنایع دریایی است ، گفت : ایجاد ساختارهای مناسب چون صندوق های سرمایه گذاری جسورانه برای حمایت از نهادهای نوآورانه در حوزه دریایی ضرورت دارد.
حسین ابراهیم زاده فاضل در حاشیه نمایشگاه صنایع دریایی و دریا نوردی در کیش افزود : این ساختارها امروز در کشور وجود ندارند در حالی که از جمله راهکارهای توسعه صنایع دریایی اقتصاد دانش محور و استراتژی های اقیانوس های آبی به مفهوم بازارهایی دست نخورده ای است که رقیبی وجود ندارد.
وی باتاکید بر ضرورت ساختار سازی در این حوزه گفت : از جمله این ساختارها نهادهایی است که این نهادهای نوآورانه و فناورانه در حوزه صنایع دریایی را به صورت حرفه ای حمایت کند.
وی ادامه داد : این ساختارها در کشور وجود ندارد و همه تامین مالی این بخش ها به عهده بانک ها گذاشته شده در حالی که هر یک از بانک ها خود برای کاری ایجاد شده اند ضمن آنکه آنها علاقه ای برای حمایت از طرح های نوآورانه ندارند و باید ساختارها در کشور شکل گیرد تا بتوان وظیفه خود را در این حوزه انجام دهد.
این مسئول در حوزه صندوق توسعه صنایع دریایی هم گفت : این صندوق به عنوان تنها نهاد کشور که وظیفه توسعه پایدار صنایع دریایی را دارد تلاش کرده این توسعه پایدار با برنامه ریزی زنجیره محور پیاده کند .
وی اظهار کرد: بر این اساس نقاط آسیب زنجیره که بخش خصوصی رغبتی برای ورود به آن نداشته باشد مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.
وی از جمله مزیت ها را در تولید شناورهای کوچک و متوسط عنوان کرد که در برخی حوزه های شناورهای بزرگ مزیت قابل توجه نیست و باید ایجاد مزیت کرد که در این راستا می توان با مشارکت های خارجی صاحب صنعت به صورت مشارکتی در حوزه شناورهای بزرگ و اقیانوس پیما این عملکرد را ارتقا داد.
ابراهیم زاده فاضل افزود : بررسی ها اولیه انجام شده و این امر قابل انجام است و امیدواریم در دوران پسا تحریم این ظرفیت ایجاد شود.
جمهوری اسلامی ایران برای حل معضل های اقتصادی و عبور از شرایط رکود نمی تواند صرفا به بخش های صنعتی و اقتصادی سهل الوصول تکیه کند بلکه باید از همه داشته های کشور بهره برداری کند تا بتواند رشد اقتصادی قابل قبول و مساله اشتغال را بهبود بخشد.
دریا موهبت بزرگ الهی است که خوشبختانه کشور ایران در شمال و جنوب از آن برخوردار است و بهره برداری مستقیم و غیرمستقیم از دریا می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد و صنعت کشور داشته باشد.
اکنون 200 بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی در دریاها وجود دارد و امید است در برنامه ششم توسعه کشور اقتصاد دریا یکی از مهمترین جهت گیری هایی باشد که باید به صورت اساسی به آن پرداخته شود و حتما باید به صنعت دریایی توجه ویژه داشته باشیم.

 

 

ایرنا

تعداد بازدید: 934 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار