پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 07:33   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 66692صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیشنبه، 7 آذر 1394 - 13:15
برخورد «خصوصی‌ها» با مانع «سازمانی»
برخورد «خصوصی‌ها» با مانع «سازمانی»ترابر نیوز: «فعالیت در حوزه ریلی برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی لازم را ندارد»، به دلیل همین عدم صرفه اقتصادی‌ و موانع سازمانی که در صنعت ریلی وجود دارد به این حوزه وارد نمی‌شوند.
  
ترابر نیوز:
برخورد «خصوصی‌ها» با مانع «سازمانی»

«فعالیت در حوزه ریلی برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی لازم را ندارد» یکی از مدیران بخش خصوصی صنعت ریلی در حالی این موضوع را می‌گوید که معتقد است بخش‌خصوصی جدید، به دلیل همین عدم صرفه اقتصادی‌ و موانع سازمانی که در صنعت ریلی وجود دارد به این حوزه وارد نمی‌شوند. وحید رضا باقری، قائم مقام گروه صنعتی ریل پرداز و یکی از فعالان بخش خصوصی در این حوزه با برشمردن مشکلات پیش روی بخش خصوصی در حوزه صنعت ریلی می‌گوید: خوشبختانه با تغییر مدیریت در راه‌آهن در دو سال گذشته جهت‌گیری راه‌آهن به مراتب بهتر شده است؛ اما متاسفانه بسترهای لازم برای فعالیت سودآور و باصرفه اقتصادی بخش خصوصی در صنعت ریلی فراهم نیست.  او «موانع سازمانی» را یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش عنوان می‌‌کند و می‌افزاید: موانع سازمانی شامل «مدیریت فنی ناوگان بخش خصوصی»، «مدیریت چرخش واگن‌ها و نحوه بهره‌برداری از ناوگان» و «مدیریت درآمدهای حاصل از ناوگان» است که از جمله مهم‌ترین موانع فعالیت سود‌آور بخش خصوصی است. باقری پیشنهاد می‌دهد: شورایی متشکل از بخش خصوصی و راه‌آهن برای تصمیم‌گیری در حوزه سازمانی و قوانین فنی تشکیل شوند تا قوانین و دستورالعمل‌های فنی در حوزه راه‌آهن از ثبات زمانی و استانداردهای مشخص و شفافی برخوردار شود.  او می‌گوید: رفع این موانع می‌تواند بخش‌خصوصی را ترغیب به ورود به صنعت ریلی و سرمایه‌گذاری در این صنعت کند. در ادامه، گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با باقری را می‌خوانیم.


مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش روی بخش خصوصی در صنعت ریلی چیست؟
یکی از مهم‌ترین مسائلی که مانع ورود بخش خصوصی جدید به صنعت ریلی در ایران می‌شود، فراهم نبودن بستر سازمانی لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ریلی کشور است. بگذارید یک مثال بزنم با فرض بر اینکه فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی صرفه اقتصادی دارد، این گونه است که شما یک زمین بکر را در مرکز تهران برای ساخت مرکز تجاری به مزایده می‌‌گذارید؛ اما اسناد مزایده را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید که هیچ کسی نتواند در این مزایده شرکت کند یا اینکه اسناد را خوب تنظیم می‌کنید اما نحوه عقد قرارداد را به گونه‌ای تنظیم می‌کنید که هیچ کس نتواند با شما قرارداد ببندد این به آن معنی است که بستر اقتصادی خوب است اما سازماندهی خوبی برای ورود بخش خصوصی وجود ندارد.

 این در حالی است که در صنعت ریلی نه صرفه اقتصادی قابل توجیهی وجود دارد و نه بسترهای سازمانی فراهم است. اگر بخش راه‌آهن را به سه بخش: ناوگان، خط و زیر ساخت و بخش بهره‌برداری تقسیم کنیم براساس سند بالادستی 1404 ناوگان باید به‌صورت صد درصد به بخش خصوصی واگذار شود، بهره‌برداری از خطوط هم می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود. بنابراین بخش خصوصی مجوز فعالیت در این دو بخش را دارد. در زمان حاضر نیز بخش خصوصی فعال در ایران تنها در حوزه ناوگان فعالیت می‌کنند و هنوز کسی به حوزه بهره‌برداری وارد نشده است.

مشکلات بخش خصوصی در ناوگان چیست و با چه چالش‌هایی مواجهند؟
ما در این بخش با سه نوع مشکل مواجهیم. مدیریت فنی ناوگان، مدیریت چرخش واگن و نحوه بهره‌برداری از ناوگان، مدیریت درآمدهای ناوگان. یعنی اگر یک مجموعه خصوصی بیاید در بخش ناوگان سرمایه‌گذاری کند در بخش فنی با مشکلاتی از این دست که چه استانداردهای فنی وجود دارد مواجه می‌شود؟ واگن‌ها چطور بهره‌برداری می‌شوند یا اینکه مدیریت درآمدها را چگونه انجام دهد مواجه خواهد شد. این در حالی است که در سایر حوزه‌های حمل‌ونقل‌ کشور مثلا حمل‌ونقل جاده‌ای با چنین مشکلاتی مواجه نیست. به‌عنوان نمونه فردی که یک کامیون را خریداری می‌کند یکسری اعمال مشخص و معمول همچون شماره‌گذاری، تایید فنی، پرداخت سهم راهداری به‌صورت مشخص به یک بخش مشخص را انجام می‌دهد و بهره‌برداری و سود و درآمد حاصل از این فعالیت و تصمیم‌گیری درباره اینکه چه زمانی حرکت کند و چه زمانی حرکت نکند در اختیار خودش است.

این در حالی است که این بخش‌ها در حمل‌ونقل ریلی در اختیار مالک ناوگان نیست. به‌عنوان مثال امروز بخش فنی ما مرجع خاصی ندارد و با تغییر مدیران تمام دستورالعمل‌ها تغییر می‌کند و بخش خصوصی نیز در این میان سرگردان است. برای نمونه اخیرا مصوبه‌ای از سوی راه‌آهن ابلاغ شد که براساس آن مقرر شد زمان تعمیر واگن‌های باری از هر چهار سال یک بار به سه سال یک بار تغییر کند. حال اینکه این تصمیم‌گیری چقدر کارشناسی بوده، بر اساس چه استانداردی بوده و مرجع آنچه بوده است هیچ کس نمی‌داند؟ تنها موضوعی که می‌دانیم این است که چند سانحه اتفاق افتاده و راه‌آهن برای کم کردن سوانح تصمیم به این اقدام گرفته است.

آیا این دو موضوع به هم ارتباطی دارند؟
از نظر کارشناسی و فنی خیر. کوتاه کردن زمان تعمیر تنها 25 درصد هزینه‌های بخش خصوصی را در زمینه تعمیرات افزایش می‌دهد هیچ منبع بین‌المللی و استاندارد بین‌المللی و رکوردی در جهان وجود ندارد که نشان بدهد کوتاه شدن زمان تعمیر قطار از چهار سال به سه سال در کاهش سوانح تاثیر دارد. بلکه در دنیا بر روش‌های تعمیرات پیشگیرانه تمرکز کرده و تلاش می‌کنند با به‌کارگیری این روش‌ها تعداد سوانح و خرابی‌های احتمالی را کاهش دهند.

آیا ظرفیت این تعمیرات در کشور وجود دارد؟ بالاخره هم زمان کوتاه شده و هم تعداد قطارها افزایش پیدا کرده است.
در زمان حاضر 22 هزار واگن باری در کشور وجود دارند که به یکباره قرار است به جای هر چهار سال یک بار، سه سال یک بار تعمیر شوند. در گذشته سالی 5 هزار واگن باید در دپوهای تعمیراتی بازسازی شوند و اکنون سالی 7 هزار واگن باید در این دپوها بازسازی شوند. باید دید این ظرفیت‌سازی انجام شده است یا خیر؟ اما مهم‌ترین نکته در این موضوع این است که این تصمیم راه‌آهن هزینه تعمیرات بخش خصوصی را 25 درصد افزایش داد این در حالی است که فعالیت در این کسب و کار برای خصوصی‌ها از نظر اقتصادی توجیه مطلوب را ندارد.

  آیا اعتراضی در این زمینه انجام داده‌اید و با راه‌آهن این مساله را در میان گذاشته‌اید؟ تصمیم‌گیری بدون حضور بخش خصوصی انجام شده است؟
بله. ما اعتراض‌مان را بارها از طریق انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل‌ ریلی به راه‌آهن اعلام کرده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم و متاسفانه تصمیم‌گیری بدون حضور و اظهار‌نظر بخش خصوصی انجام شده است. در زمان حاضر قوانین و مقررات در حوزه ریلی کاملا شفاف نیست و یکی از مشکلات بخش خصوصی این است که به دلیل همین عدم شفافیت نمی‌توانیم برنامه‌ریزی بلندمدتی برای سرمایه‌گذاری انجام دهیم. متاسفانه مانع «موضوعات فنی» مانع بزرگی است که بخش خصوصی همچنان با آن دست به گریبان است. مثال دیگری برایتان بزنم و آن اینکه راه‌آهن برای تهیه ناوگان استانداردهای خاصی را مشخص و اعلام می‌کند و بخش خصوصی نیز با اطلاع از این استانداردها قطارهای موردنظر و مطابق با استانداردهای راه‌آهن را خریداری و برای بهره‌برداری در کشور آماده می‌کند.

 اما بلافاصله بعد از ورود به این بخش متوجه می‌شود که برخی تصمیمات سلیقه‌ای مانع رسیدن به هدفش خواهد شد مثلا ما قطارهایی را با استانداردهای مشخص راه‌آهن خریداری کرده‌ایم که می‌توانند با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت کنند اما از آنجایی که خطوط ایران در حال حاضر آمادگی این سرعت را ندارند براساس تصمیم یکی از مدیران ارشد در راه‌آهن مقرر شد که این قطارها با سرعت 160 کیلومتر در ساعت حرکت کنند، این موضوع از سوی بخش خصوصی پذیرفته شد اما در نهایت مدیر دیگری سرعت 140 را تایید و امضا کرد. در پاسخ به دلایل این تصمیم، مدیر مربوطه گفت: اطمینان ندارم. حال باید گفت بخش خصوصی که تمامی استانداردهای اعلام شده از سوی راه‌آهن را تامین کرده است و تمامی تست‌های موردنیاز را داده است و از نظر فنی همه چیز کاملا مطلوب بوده است، حال به دلیل اطمینان نداشتن یک مدیر چه باید انجام دهد؟به اعتقاد من در بخش فنی متاسفانه مرجع ذی‌صلاحی که بتوانند منافع دولت و بخش خصوصی را همزمان تامین کند وجود ندارد و با تغییر مدیریت تمامی معیارهای فنی متاسفانه عوض می‌شود.

  آیا شما پیشنهاد مشخصی برای اصلاح این بخش دارید؟
به اعتقاد من باید مرجع ذی‌صلاح برای تشخیص امور فنی و رای دادن در امور فنی تشکیل شود که متشکل از بخش خصوصی و راه‌آهن باشد و بخش خصوصی در آن حق رای برابر داشته باشد. این مرجع باید نسبت به بازنگری قوانین فنی و به‌روز رسانی آن با در نظر گرفتن منافع و ریسک‌های بخش دولتی و خصوصی اقدام کند. یکی از منابع خوبی که می‌تواند چراغ راه این مرجع باشد، استانداردهای بین‌المللی در حوزه ریلی بوده که در کشورهای پیشرفته به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری مورد استفاده است.  متاسفانه در حال حاضر سازمان استاندارد هیچ فعالیت یا نظارت خاصی در حوزه استاندارد‌های ریلی نداشته و همین موضوع باعث شده با تغییر مدیران در بخش دولتی، مراجع فنی نیز تغییر کند.  لذا پیشنهاد مشخص بنده، تشکیل یک کمیته با ترکیب بخش خصوصی، دولتی با هدف تصمیم‌گیری در تمامی حوزه‌های فنی راه‌آهن است و انتخاب استانداردهای بین‌المللی منطبق با شرایط ایران یا تدوین استانداردهای جایگزین است. امید است با توجه به رویکرد بسیار مثبت مدیرعامل محترم راه‌آهن و معاونان وی به حل مشکلات بخش خصوصی، در آینده نزدیک شاهد تشکیل این کمیته باشیم.

    
 
 
 
 
 
 
 
دنیای اقتصاد
تعداد بازدید: 792 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
  مجهزترین و شیک ترین اتوبوس کاروان دارای پارکینگ(هتل 5 ستاره متحرک)/فیلم
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار