پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 17:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 66257صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل شنبه، 23 آبان 1394 - 12:53
زائران پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حسرت رسیدن قطار شهری
زائران پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حسرت رسیدن قطار شهریترابر نیوز: مشهد مقدس که از سال ۹۶ مقرر است به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شود حال در حسرت فرارسیدن قطار شهری برای جابه جایی زائران لحظه‌شماری می‌کند.
  
ترابر نیوز:

سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) قرار است در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) مشهد مقدس را به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کند و حال این کلان‌شهر مذهبی در حسرت بسیاری از ویژگی‌ها و زیرساخت‌های لازم برای استقبال و جابه جایی زائران ازجمله اتمام پروژه خط دوم قطار شهری است.

مشهد مقدس سالانه پذیرای بیش از ۲۵ میلیون زائر از نقاط مختلف کشور و دنیا است که با وجود فراهم‌سازی بسیاری از امکانات در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) اما امکانات حمل‌ونقل به‌ویژه قطار شهری به شاخص های مورد نیاز نرسیده است.

بر اساس آمارهای منتشره روزانه سه و نیم میلیون جابه‌جایی در شهر مشهد صورت می‌گیرد که ۳۳ درصد آن با اتوبوس و ۲۳ درصد با تاکسی است و سهم قطار شهری کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

بر اساس برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ۷۵ درصد از جابه‌جایی مسافران درون‌شهری در شهر مقدس مشهد باید به‌وسیله سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی درون‌شهری انجام گیرد.

خط یک قطار شهری مشهد که عملیات اجرایی آن بیش از ۱۰ سال به طول انجامید اسفندماه سال ۱۳۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم‌اکنون روزانه حدود ۱۰۰ هزار مسافر به‌وسیله این سامانه جابه‌جا می‌شود و باوجوداینکه قرار بود خط دوم قطار شهری نیز در سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد اما این پروژه نیز با تأخیر روبرو شده است.

تأخیر چهارساله

عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری مشهد از منطقه رضا شهر به‌سوی منطقه طبرسی شمالی به طول حدود ۱۴ کیلومتر از سال۱۳۸۷ آغاز شد و طبق قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به‌عنوان پیمانکار پروژه قرار بود این خط تا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری برسد.

تأخیر در اجرای این پروژه موجب شد تا اعضای شورای اسلامی شهر مشهد واکنش نشان داده و سال گذشته در جلسه علنی شهرداری را مکلف به ارائه گزارش تأخیر پیمانکار خط دوم قطار شهری کنند.

زائران پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حسرت رسیدن قطار شهری

تاخیرسه ساله این پروژه و نگرانی اعضای شورای شهر مشهد موجب شد تا کمیته هفت نفرِه ای در شورای اسلامی شهر برای بررسی علت این تأخیر تشکیل شود.

هرچند که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) خردادماه سال گذشته در سفر به مشهد مقدس از احداث خط دوم قطار شهری مشهد در برابر پروژه‌های بزرگ این قرارگاه به‌عنوان یک طرح کوچک یادکرد و گفت این قرارگاه توانایی افزایش ظرفیت و سرعت اجرایی خود را تا دو برابر دارد اما مسئولان قطار شهری مشهد از تأخیر سه‌ساله این پروژه و تا سال ۹۶ خبر می‌دهند.

قطار شهری تأخیر دارد

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در گفت‌وگو با مهر تأمین منابع را دلیل تأخیر چهارساله اتمام خط دو قطار شهری مشهد عنوان می‌کند و می‌گوید:  افزایش چند برابری قیمت دلار اتمام این پروژه را از ۹۲ به ۹۶ به تعویق انداخت.

کیانوش کیا مرز با اشاره به تنظیم قرارداد خط دو قطار شهری مشهد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در سال ۸۸ اظهار کرد: در ابتدای تعیین قرارداد خط دو قطار شهری مشهد این پروژه هزینه‌ای در حدود ۴۰۰ میلیون یورو منابع ارزی و ۴۰۰ هزار میلیارد منابع ریالی را نیاز داشت.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط دو قطار شهری مشهد از سال ۹۱  به‌طور رسمی آغاز شد، افزود: پس از گذشت سه سال از انعقاد قرارداد برخی از پیمانکاران طی نامه‌ای خواستار افزایش میزان مبلغ قرارداد به دلیل چند برابر شدن قیمت مصالح شدند.

وی بابیان اینکه در پی ارسال نامه از سوی این پیمانکاران، شهرداری مشهد نیز طی نامه‌ای به سازمان برنامه‌وبودجه کشور این سؤال را مطرح کرد که آیا قرارداد ای. پی اس( E.P.C) به دلیل تغییر قیمت‌ها امکان تبدیل‌شدن به قرارداد فهرست‌بها دولتی را دارد؟ ادامه داد: سازمان برنامه‌وبودجه کشور با توجه به نوع فعالیت قطار شهری مشهد میزان قرارداد خط دو قطار شهری مشهد را متناسب باقیمت‌های فعلی با یک درصد کاهش موافقت کرد.

دلار ترمز قطار شهری را کشید

کیا مرز با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصدی خط دو قطار شهری مشهد گفت: در ابتدای جدول زمان‌بندی این پروژه مقرر شد که پروژه خط دو قطار شهری مشهد تا پایان سال ۹۲ به پایان برسد اما در دو سال ۹۰ و ۹۱ به دلیل افزایش سه برابری قیمت دلار و گران شدن مصالح تمام پروژه‌های عمرانی کشور از کار بازایستاد.

وی از اتمام پروژه خط دو قطار شهری مشهد تا پایان سال ۹۶ خبر داد و تصریح کرد:‌ پروژه‌های عظیمی همچون احداث خط قطار شهری به‌سادگی ساخت یک ساختمان نیست و به‌عنوان‌مثال اگر بگوییم در مدت پنج سال به اتمام می‌رسد ممکن است این‌طور نباشد و در هر دوره‌ای به‌تناسب مشکلاتی که بر سر راه این قبیل پروژه‌ها به وجود می‌آید زمان اتمام آن‌ها نیز طول بکشد.

تحریم سد راه قطار

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات کشور در پروژه‌های عمرانی تحریم‌ها است افزود: به دلیل تحریم‌ها برای مثال قطعه‌ای که باید در مدت یک ماه وارد کشور شود پنج ماه طول می‌کشد و این مسئله اتمام پروژه‌ها را زمان‌بر می‌کند.

وی ادامه داد: به‌طور عمده احداث و راه‌اندازی قطارهای شهری دو تا سه سال زمان بیشتر از موعد مقرر اتمام پروژه را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تصریح کرد: بودجه دولت برای پروژه خط دو قطار شهری مشهد در سال جاری ۱۲۰ میلیارد تومان است که تاکنون تنها ۵۰ درصد آن تخصیص‌یافته است.

زائران پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حسرت رسیدن قطار شهری

وی ادامه داد: شهرداری مشهد تا پایان سال جاری موظف است تا از طریق فروش اوراق مشارکت مبلغی به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان بابت خط دو قطار شهری بپردازد.

کیا مرز تأکید کرد: درصورتی‌که شهرداری بتواند در هرسال ۵۰۰ میلیارد تومان بابت این پروژه بپردازد می‌توانیم این پروژه را در مدت زمان‌بندی تعیین‌شده به اتمام برسانیم.

مشهد روی ریل توسعه

 درمجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف‌شده که خط یکم آن به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخ‌ریسی تا وکیل‌آباد اسفندماه سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به‌طور میانگین ۱۰۰ هزار نفر را در این مسیر جابه‌جا می‌کند.

عملیات اجرایی مسیر توسعه پنج کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد مراحل پایانی را طی می‌کند.

عملیات حفاری مسیر ۱۴، ۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضا شهر به‌سوی منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی. بی. ام از تیرماه ۱۳۹۰ آغازشده  است.

عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۲۸، ۵ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد را پوشش می‌دهد خردادماه امسال با حضور وزیر کشور آغاز شد و اینک مراحل ساخت ایستگاه ورودی دستگاه حفاری در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی در حال انجام است.

مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد هم که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به‌سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی حرم عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، به پایان رسیده است حال باید منتظر نشست که آیا قطار خط دوم شهری مشهد می تواند خود را برای جشن پایتخت فرهنگی جهان اسلام به مشهد برساند یا خیر؟

 

 

 

مهر

تعداد بازدید: 788 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار