پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 12:07   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 66204صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل پنجشنبه، 21 آبان 1394 - 14:40
مترو در رباط کریم؛ شاید وقتی دیگر!
مترو در رباط کریم؛ شاید وقتی دیگر! ترابر نیوز: رباط کریم یکی از شهرستان های پرجمعیت استان تهران به حساب می آید که اکثر جمعیت آن از طبقه متوسط و پایین جامعه هستند اما مسیر پر پیچ و خم و طولانی مترو با وجود وعده های مسئولان برای احداث، محقق نشده است.
  
ترابر نیوز:

مترو در رباط کریم؛ شاید وقتی دیگر!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کمتر از بیست سال است که در تهران خطوط مترو راه اندازی شده و در حال حاضر 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری برای آن طراحی شده که خطوط 1 تا 5 به بهره‌برداری رسیده است و این امر بدین خاطر است که گسترش حمل و نقل عمومی از جمله راهکارهای مقابله با ترافیک و کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و باعث تسریع رفت و آمدهای شهری است و همچنین کاهش استفاده از فرآورده های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و گاز را هم در بر می گیرد.  

در کشورهای توسعه یافته وسیله اصلی حمل و نقل شهری مترو، تراموا و مونوریل است و استفاده از اتوبوس و تاکسی در اولویت های پایین‌تری از سوی شهروندان قرار دارد که این امر در تهران هم بدین شکل شده اما مشکل تهران این است که هنوز تمامی خطوط مترو تهران به صورت کامل ساخته نشده و شهروندان تهرانی در بسیاری از سفرهای درون شهری باید از اتوبوس و تاکسی استفاده کنند.

یکی از کارکردهای اصلی مترو راه اندازی در قسمتهای شلوغ و پرجمعیت است تا حمل و نقل به آسانی در آنجا انجام شود اما در تهران مناطق پرجمعیتی وجود دارد که برنامه ای برای ساخت مترو در آنها دیده نمی شود.

رباط کریم یکی از شهرستان های پرجمعیت استان تهران به حساب می آید که اکثر جمعیت آن از طبقه متوسط و پایین جامعه هستند اما مسیر پر پیچ و خم و طولانی مترو با وجود وعده های مسئولان برای احداث، محقق نشده است.

این شهرستان قدیمی که در فاصلهٔ ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد جمعیتی قریب به یک میلیون نفر را در خود جای داده و در مسیر اتوبان تهران_قم و تهران_ساوه قرار دارد و شهر جدید پرند که زمانی از آن به عنوان پایتخت مسکن مهر یاد می شد در نزدیکی آن قرار دارد و علاوه بر راه آهن مهمترین فرودگاه بین المللی کشور یعنی فرودگاه امام خمینی(ره) در این شهرستان قرار دارد.

جالب اینجاست که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در روز 18 آبان در مراسم افتتاح ایستگاه مترو نعمت آباد گفته است ؛ ایستگاه نعمت‌آباد از ویژگی بزرگی برخوردار است به این منظور که در این پروژه بخشی از مردم اسلامشهر و رباط کریم می‌توانند از این خط استفاده کنند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که ساکنین رباط کریم باید از طریق جاده تهران_ساوه پس از گذشت از اسلامشهر به اتوبان سعیدی بروند تا بتوانند از ایستگاه مترو نعمت آباد استفاده کنند و هیچ راه دیگری جز پیمودن این مسیر 20 کلیومتری وجود ندارد البته اگر ساکنین رباط کریم از اتوبان تهران_قم برای رسیدن به مترو استفاده کنند باید مسیر 25 کیلومتری را طی کنند به همین خاطر دسترسی ساکنین رباط کریم و حومه آن به ایستگاه نعمت آباد دشوار است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که وضعیت ناوگان اتوبوس رانی رباط کریم هم شرایط مناسبی ندارد و اتوبوس های بی کیفیتی در این مسیر قرار دارند، همچنین نرخ کرایه های تاکسی رباط کریم به نعمت آباد هم بالاست که این امر بر سختی های ساکنین این شهرستان می افزاید.

البته ناگفته نماند ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال 92 گفته بود در بودجه سال جاری (سال 92) تلاش شد در بحث اختصاص بودجه، حق شهرستانهای رباط کریم و بهارستان ضایع نشود ، در این زمینه تلاش شد تا خط ۳ متروی تهران از اسلامشهر به بهارستان و سپس رباط کریم و پرند احداث و در بودجه سال ۹۳ لحاظ شود.

این اظهارات نماینده رباط کریم در مجلس نشان از این دارد که مردم حوزه انتخابیه اش صاحب ایستگاه مترو می شوند اما معلوم نیست چرا مصوبه دولت قبل در دولت تدبیر وامید مسکوت گذاشته می شود و مسئولان امر دیگر حرفی از تاسیس مترو در رباط کریم نمی زنند.

هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در تیرماه 93 گفته بود در حال حاضر 100کیلومتر خط مترو در بخش برون‌شهری در دست ساخت است. یکی از این پروژه‌ها که با عنوان متروی اقماری شناخته می‌شود، خط تهران تا پرند به طول 50کیلومتر حدفاصل حرم مطهرامام(ره)، فرودگاه امام(ره) تا شهر جدید پرند است. در سال‌های گذشته، دولت ساخت و توسعه متروی شهرهای اقماری را به‌عهده گرفت و قرار شد این پروژه نیز توسط دولت ساخته شود اما وقتی این مسئله به نتیجه نرسید در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداری قرار بر این شد که پروژه متروی تهران تا پرند با تأمین بودجه صددرصدی دولت توسط شرکت متروی تهران و حومه انجام شود. این طرح هم‌اکنون بیش از 70درصد پیشرفت دارد و درصورت تأمین اعتبار دولتی می‌توان پروژه را تا پایان سال به بهره‌برداری رساند.

پروژه برون شهری متروی دیگر، خط تهران، ورامین تا گرمسار به طول 110کیلومتر بوده که فاز نخست این پروژه از تهران تا پیشوا در حال ساخت است و حدود 10کیلومتر نیز زیرسازی شده و اگر دولت بودجه و اعتبار آن را پرداخت کند، برابر زمانبندی به بهره‌برداری خواهد رسید. از سویی فاز مطالعاتی خط متروی تهران، اسلامشهرتا رباط کریم نیز در حال انجام است و این آمادگی وجود دارد که درصورت تأمین اعتبار پروژه از سوی دولت، این پروژه از کمربندی آزادگان که به خط 3مترو متصل می‌شود آغاز شود.

لازم به ذکر است، بر اساس برنامه ریزی اولیه، قرار شده بود خط مترو از روی جاده قدیم ساوه، در بیرون از شهرستان رباط کریم و ابتدای شهر پرند در قسمت جنوب شرقی عبور کند و به داخل پرند بیاید. وقتی مسئولان رباط کریم متوجه این موضوع شهر شدند، به دنبال راهی بودند تا این خط مترو در ابتدای شهر رباط کریم نیز یک ایستگاه داشته باشد بدین  ترتیب ساکنان رباط کریم و شهرهای اطراف می توانستند به مترو دسترسی داشته باشند. جالب تر آنکه این موضوع در سال پایانی دولت دهم مطرح شده بود و حتی مورد تایید دولت هم قرار گرفته بود اما این امر نیز محقق نشد.

بیژن سلیمان پور فرماندار پیشین رباط کریم در خصوص ایستگاه متروی رباط کریم اظهار داشت: در دولت قبلی قول هایی مبنی بر ایجاد ایستگاه مترو به مردم این شهر داده شده بود تا حدی که معاون عمرانی وقت استانداری تهران از تخصیص 30 میلیارد ریال برای ایجاد ایستگاه متروی رباط کریم خبر داده بود که متاسفانه این موضوع جنبه عملیاتی نیافت.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ایستگاه مترو حق مسلم مردم این شهر است، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه ایستگاه متروی رباط کریم جزو مصوبه های هیئت دولت قبلی در دوره دوم بود، اما باز هم با پیگیری های مکرر این فرمانداری، به فراموشی سپرده شد. به تازگی طی نامه ای به استاندار جدید تهران موضوع مشکلات متروی رباط کریم را اعلام کرده ایم و همچنان در حال پیگیری و تلاش هستیم تا بتوانیم این ایستگاه را برای این شهر ایجاد کنیم.

اما نکته حائز اهمیت اظهارات متناقض مسئولان امر است که در زمان دولت گذشته حرف از تخصیص بودجه 30 میلیارد ریالی برای احداث مترو می زنند اما در دولت بعدی شاهد عدم تامین اعتبار برای این امر هستیم.  

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

تعداد بازدید: 931 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار