پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 18:49   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 65582صفحه نخست » حمل و نقل جاده ایدوشنبه، 4 آبان 1394 - 12:45
ساخت‌‌و‌ساز‌ غیرمجاز در حریم جاده از عوامل تصادفات
ساخت‌‌و‌ساز‌ غیرمجاز در حریم جاده از عوامل تصادفاتترابر نیوز: ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حریم راه‌ها از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در بروز تصادفات رانندگی با ضریب شکنندگی و صدمه بالا محسوب می‌شود‌، مقابله با تجاوز به حریم راه‌ها از وظایف متولیان راه‌هاست و باید مردم نیز توجه خاص نمایند.
  
ترابر نیوز:
خبرگزاری فارس: ساخت‌‌و‌ساز‌ غیرمجاز در حریم جاده از عوامل تصادفات/ آرامش بصری رانندگان با حفظ حریم‌ جاده‌
 

 بیش از 206 هزار کیلومتر انواع راه شامل آزادراه‌، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و روستایی‌ در کشور وجود دارد که امروز به عنوان یک سرمایه مهم و ملی قلمداد می‌شود و نگهداری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براساس تحقیقات و آمارهای موجود در ایران 90 درصد جابه‌جایی کالا و مسافر‌ از طریق سامانه جاده‌‌‌ای انجام می‌شود و در همین راستا حفظ جسم راه و حریم جاده از اهم وظایف وزارت راه و شهرسازی تلقی می‌شود.

‌مسافران در جاده‌ها بارها با تابلوهای «راهداری در خدمت مردم» در مسیر سفرهای جاده‌ای مواجه شده‌اند، اما اغلب آنها از حریم و لزوم صیانت از آن چیزی نمی‌دانند و البته حق شهروندان است که با آگاهی به این منظر بنگرند و به تبعیت از آن، آگاهی در این خصوص به حفظ حقوق شهروندی کمک شایانی خواهد کرد‌.

* صیانت از حریم راه‌ها به منظور توسعه آتی راه‌

استان تهران به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعی خود‌، نزدیکی شهرها‌، روستاها و ارزش افزوده بالای زمین، همواره استانی مهم تلقی شده است؛ در سال‌های اخیر نیز با افزایش ناگهانی و صعودی جمعیت، اغلب راه‌های این استان از دوخطه به چهارخطه تبدیل شده‌اند؛ حریم راه برای این استان نقش «حافظ  شرایین» را عهده‌دار است و هرگونه عدول از حفظ حریم راه‌ها سبب ساز تصلب شرایین این استان در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.

در سال‌های اخیر رسیدگی به تقاضاهای بی شمار برای تفکیک اراضی مجاور حریم راه‌های این استان به فرآیندی طولانی برای حاکمیت این راه‌ها (اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) تبدیل شده است و یکی از دلایل این موضوع نبود آگاهی شهروندان از مبحث حریم راه و ضرورت حفظ این سرمایه ملی است‌.

از طرفی با افزایش جمعیت و رشد فزاینده ترافیک و تولید خودرو، محورهای مواصلاتی استان تهران‌ بیش از پیش نیاز به ارتقاء‌، توسعه و تعریض دارند، اگر چه طی 8 سال اخیر عزم بزرگی برای این مهم صورت گرفته، اما هنوز پاسخگوی نیاز نیست.

* نگهداری از حریم راه‌ها وظیفه ذاتی راهداران ‌

حفظ و نگهداری راه‌های موجود یکی از وظایف ذاتی و اصلی راهداران (ادارات کل راه و شهرسازی) تلقی می‌شود که با وجود محدودیت‌های اعتباری و مالی با تکیه بر تلاش راهداران در این مسیر گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌اند.

قلع و قمع تابلوهای غیر مجاز‌، منظر آرایی‌، شستشوی علائم و تابلوهای ایمنی‌، زیباسازی مبلمان جاده‌ای‌، شانه‌سازی‌، لکه‌گیری رویه راه‌ها‌، ‌نگهداری از ابنیه و تونل‌ها‌، حذف اختلاف سطح در جاده‌ها‌، ریزش‌برداری از حریم راه‌ها و از این قبیل از جمله عملیات مستمر و در حال اجرای همیشگی راهداران است.

راهداران حریم راه را خط قرمز همیشگی خود می‌دانند و هرگونه تجاوز به حریم را به دقت دنبال کرده و در راستای حذف آن از طریق قوانین مصوب کشوری و هماهنگی با نیروی انتظامی اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورند‌.

*‌ سه ماده قانونی که وزارت راه را موظف به حفظ و حراست از حریم جاده کرده است

طبق ماده 6 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 7/4/1394 اقدام به هرگونه عملیاتی که موجب خرابی جاده شود، همچنین ایجاد هرگونه مستحدثات یا درخت کاری یا زراعت یا اقدام به حفاری در حریم قانونی راه‌ها بدون اجازه وزارت راه ممنوع است‌؛ وزارت راه مکلف است با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه بخش مربوطه‌ این قبیل مستحدثات یا درختکاری‌، زراعت و حفریات را با تنظیم صورت مجلس رأساً قلع و آثار تجاوز را محو ‌کند.

طبق ماده 2 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 24/2/1379 ریختن زباله‌، ‌مصالح ساختمانی‌، روغن ترمز و نظایر آن و یا نصب و استقرار تابلو یا هر شی ء دیگر در راه‌ها و حریم قانونی آنها در داخل یا خارج از محدوده قانونی شهرها و همچنین هرگونه عملیات که موجب اخلال در امر تردد وسایل نقلیه می‌شود و نیز ایجاد راه دسترسی توسط اشخاص حقیقی ممنوع است‌.

طبق ماده 5 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 24/2/1379 ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تأسیسات به شعاع 100 متر از انتهای حریم راه‌ها ممنوع است‌.

همچنین طبق ماده 4 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوبه سال 1379 هیئت وزیران، مأموران وزارت راه‌ موظف هستند، از اجرای هرگونه عملیات در حریم راه‌ها بدون طی مراحل قانونی و هماهنگی‌ لازم جلوگیری کنند.‌

در ماده 6 آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 17 اصلاحی قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 1379 چنین آمده است‌: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند، به محض دریافت ابلاغ کتبی وزارت راه در مورد توقف عملیات به دلیل مسایل اضطراری یا مشاهده تخلف از مفاد توافق و نظایر آن نسبت به توفق عملیات حداکثر ظرف 24 ساعت از تاریخ ابلاغ اقدام کنند و در صورت استنکاف دستگاه‌های اجرایی وزارت راه‌ طبق تبصره 1 ماده 6 قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن مصوب 1379 اقدام خواهد ‌کرد.

* آرامش بصری سفرهای جاده‌ای منوط به حفظ حریم‌

90 درصد از سفرها در ایران، از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود، جاده اولین امکانی است که به ذهن شهروندان در تعطیلات رسمی کشور و یا اعیاد ملی و مذهبی خطور می‌کند و به همین دلیل حفظ حریم راه‌ها در آرامش بصری شهروندان نقش بارزی خواهد داشت‌.

* صیانت از حریم جاده‌ها برای نسل‌های آتی‌

ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه راه‌ها‌ تلفیق شقوق مختلف حمل و نقل از قبیل هوایی‌، ریلی و جاده‌ای منوط به حفظ حریم راه‌ها است‌، طی چند سال اخیر ریل‌گذاری در حاشیه و حریم راه‌ها به‌خصوص در استانی نظیر تهران به وضوح قابل رویت و پیگیری است‌، چنانچه حفظ حریم با مشکل مواجه شود، مطمئناً در  سرعت بارگذاری‌های ریلی تأثیر کاهنده‌ای خواهد داشت‌.

* حریم راه و امکان ایمن‌سازی ‌

از دیگر موارد اهمیت حفظ حریم راه‌ها اعمال برنامه‌های ایمنی جاده‌ای در حریم متناسب با نیاز روز است‌.

* ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم راه‌ها عامل تصادف‌

ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم راه‌ها از مهمترین عوامل تأثیر‌گذار در بروز تصادفات رانندگی محسوب می‌شود، هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم راه‌ها به معنای استقبال از حوادث ناگوار ترافیکی و امکان بروز تصادف‌های با ضریب شکنندگی و صدمه بالا محسوب می‌شود‌.

در استانی نظیر تهران جاذبه‌های طبیعی در اغلب محورهای استان نظیر اوشان‌، فشم‌، لواسان‌، کن‌، سولقان‌ و دماوند، سودجویان را به ساخت و سازهای غیرمجاز ترغیب می‌کند و راهداران باید در این زمینه با هوشیاری کامل ‌عمل کنند.

* حفظ حریم راه‌ها مصداق حفاظت از بیت‌المال‌

حفظ حریم راه به عنوان اموال عمومی مصداق حفاظت از بیت‌المال تلقی می‌شود و آن را همانند معیار و ملاک توسعه صنعتی خوانده‌اند‌، در همه کشورها، توسعه راه‌ها نماد «توسعه ملی»‌ قلمداد می‌شود و از مهمترین زیرساخت‌های توسعه راه، مباحث مربوط به حریم و آزاد بودن آن با هدف توسعه است‌.

* آگاهی شهروندان و لزوم برخورد با دستفروشان در حریم راه‌ها‌

اگر شهروندان نسبت به خطرات توقف خودرو در حریم راه آگاهی داشته باشند و از این کار اکیداً پرهیز کنند، راهداران نیز در جمع آوری دستفروشان با قدرت و توان بیشتری وارد عمل خواهند شد؛ شهروندان ایرانی باید بدانند که هر ساله قسمت زیادی از اعتبارات‌ صرف حفاظت از حریم راه‌ها می‌شود، آگاهی از این موضوع و عدم توقف در حاشیه راه، گزارشِ ساخت و سازهای غیر مجاز به مراجع ذی‌صلاح و یا گشت‌های راهداری نماد بارز شهروندان آگاه و مسئول و آگاهی از حقوق شهروندی است‌.

* مطالعه موردی: قلع و قمع تابلوهای غیر مجاز در حریم راه‌های استحفاظی رباط کریم

در ابتدای سال 93 در ورودی شهر رباط کریم از مسیر آزادراهی تهران – ساوه و در محورهای آلارد‌، وهن‌آباد و جاده قدیم ساوه، شهرداری رباط کریم‌ به نصب «تابلوهای خیر مقدم» اقدام کرد، اما معاونت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و راه و شهرسازی رباط کریم در چندین مورد اخطار و نامه‌ نگاری تخلف شهرداری رباط کریم را یادآوری کردند، اما با وجود مذاکرات و مکاتبات مکرر صورت گرفته هیچ تعاملی در جهت رفع آثار تجاوز از حریم قانونی راه مشاهده نشد.

در ‌‌نهایت در اوایل آبان‌ماه جاری ضمن انجام هماهنگی‌ با مقامات‌ قضایی و انتظامی و در حضور مأموران کلانتری‌، ناظر حریم‌، مشاور حقوقی و گشت‌های راهداری، نسبت به اعمال قانون و رفع آثار تجاوز (‌قلع و قمع 3 عدد تابلو ) اقدام شد؛ در این شرایط نهادهای شهرستانی در آگاهی از ‌مواد صریح قانونی باید با دقت و آگاهی بیشتر عمل کنند.

به هر حال زمان آن رسیده است که شهروندان با آگاهی از حقوق خود، با حساسیت بیشتری با راهداران و مسئولان همراه شوند‌.

 

 

فارس

تعداد بازدید: 592 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار