پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 18:19   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 65100صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلشنبه، 18 مهر 1394 - 12:51
شکست پروژه ریلی ژاپن در برابر چین
ترابر نیوز: «چگونه در اندونزی به چین باختیم؟» این پرسشی است که این روزها دولتمردان ژاپن در جلسات دولت مدام از خود و از یکدیگر می‌پرسند.
  
ترابر نیوز:
شکست پروژه ریلی ژاپن در برابر چین

اهمیت این پرسش و البته پاسخ آن، در این است که ژاپن بیم آن را دارد که این سبقت چین و پیروزی‌اش بر ژاپن در رقابت برای پروژه 5 میلیارد دلاری قطار پرسرعت اندونزی، مقدمه‌ای باشد برای تحقیر بیشتر و شکست‌های پرهزینه ژاپن در عرصه رقابت بر سر دیگر پروژه‌های زیرساختی آسیا. تداوم شکست در چنین پروژه‌هایی یکی از استراتژی‌های کلیدی دولت آبه در زمینه دیپلماسی منطقه‌ای را با شکست مواجه خواهد کرد. همین حالا هم شکست اخیر ژاپن در پروژه قطار پرسرعت اندونزی که با توجه به جمعیت 250 میلیونی این کشور جذاب‌ترین بازار زیرساخت‌های جدید آسیا محسوب می‌شود، اعتماد به نفس را از مقامات ژاپن گرفته است. 

خبر بد پیروزی چین در برابر ژاپن در روز 29 سپتامبر از سوی وزیر برنامه‌ریزی توسعه کشور اندونزی در نشستی با وزیر دولت آبه ابلاغ شد. پیام اندونزی این بود: رئیس‌جمهوری اندونزی بین پیشنهادهای چین و ژاپن انتخاب خود را انجام داده و پیشنهاد چین را پذیرفته است. معاون اول رئیس‌‌جمهوری اندونزی بعدا این توضیح را داد که رئیس‌جمهوری بیشتر به‌دلیل رویکرد نهایی چین، پیشنهاد اجرای پروژه از سوی آن کشور را انتخاب کرد. رویکرد چین عمدتا «شرکت-به-شرکت» بود درحالی‌که رویکرد ژاپن «دولت-به-دولت» بود. این توضیحی بود که یک مقام رسمی به‌طور رسمی اعلام کرده بود. 

اما توضیحی نبود که قانع‌کننده باشد. داستان پشت پرده، به‌طور غیررسمی در مقاله یکی از سایت‌های ژاپنی‌زبان در تاریخ 22 سپتامبر منتشر شد. این مقاله اینچنین آغاز شده بود: «هفت سال تلاش ژاپن هیچ ثمری در بر نداشت.» برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک قطار پرسرعت (با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت) در مسافتی به طول 730 کیلومتر در جزیره جاوه از جاکارتا تا سوروبایا در ابتدای سال 2009 با مطالعه توجیه اقتصادی دولت ژاپن آغاز شد. 

این مطالعه شامل برآوردی از بیشترین تقاضای مسافران، بیشترین توجیه اقتصادی را در مسیر 144 کیلومتری بین جاکارتا و باندونگ نشان می‌داد. ژاپن با توجه به کیفیت برتر صنعت ریلی‌اش در سطح جهان و با اتکا به تکنولوژی قابل اعتماد شرکت ریلی شینکاسن و مهارت و دانش روز، انتظار داشت در این پروژه برنده شود. در پروژه پیشنهادی ژاپن، پنج سال زمان برای ساخت‌وساز در نظر گرفته شده بود که شامل یکسال دوره اجرای آزمایشی بود. اگر ساخت و ساز در سال 2018 آغاز می‌شد، این قطار می‌توانست مسافران را در سال 2023 جابه‌جا کند. 

مجموع هزینه‌ها نیز 64 تریلیون روپیه معادل 5/ 4 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده بود. آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن 75 درصد از هزینه‌ها را به صورت وام درازمدت با بهره 1/ 0 درصد درقالب پرداخت ین تقبل می‌کرد. قرار بود 25 درصد باقیمانده هم توسط دولت و بنگاه‌های بخش خصوصی اندونزی تامین شود. مهم‌‌ترین نکته‌اش هم این بود که وام ژاپن براساس قراردادهای بین‌المللی پرداخت وام، باید توسط دولت اندونزی تضمین می‌شد. در اکتبر سال 2014 اما همزمان با آنکه ارگان‌ها و شرکت‌های ژاپنی خود را برای این پروژه آماده می‌کردند، اتفاقی در اندونزی رخ داد: جوکو ویدوکو، به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور سوگندیاد کرد. او در مبارزات انتخاباتی خود خواستار افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌ها شده بود و این نکته فراموش شد که او یکی از طرفداران پروژه قطار پرسرعت ژاپن بود. 

او به عنوان «مردی برای همه مردم» پا به عرصه ریاست‌جمهوری گذاشت، کسی که اولویتش رفاه مردم عادی و حومه‌نشینان اندونزی در برابر ثروتمندان شهرنشین است. در ژانویه سال جاری دولت جوکو آماده‌سازی‌ها برای پروژه قطار پرسرعت را متوقف کرد و در ماه مارس شخص رئیس‌جمهوری به توکیو و پکن سفر کرد. در روزهای 22 تا 25 ماه مارس جوکو با «شینزوآبه» رئیس‌جمهوری ژاپن و سایر مقامات این کشور ملاقات کرد و تلاش کرد حمایت ژاپن از وامی که در قالب ین پرداخت می‌شد را حداقل برای بهبود شبکه قطار شهری جاکارتا به‌دست آورد اما در این دیدار هیچ پیشرفتی برای پروژه قطار پرسرعت خط جاکارتا –باندونگ حاصل نشد. پس از آن در روز 26 مارس جوکو به پکن رفت و با رئیس‌جمهوری آن کشور شی‌جین‌پینگ ملاقات کرد. شی رسما حمایت چین از پروژه قطار پر سرعت اندونزی را اعلام کرد و دو دولت تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه همکاری چین در خط جاکارتا-باندونگ امضا کردند. البته پیش از این دیدار چین با ژاپن وارد رقابت شده بود و پیشنهاد خود برای اجرای پروژه را به اندونزی اعلام کرده بود.

 پیشنهاد چین از این قرار بود: برآورد کل هزینه رقم 74 تریلیون روپیه معادل 2/ 5 میلیار دلار را نشان می‌داد که بیشتر از هزینه‌ای بود که ژاپن برآورد کرده بود اما چین کل هزینه را با نرخ بهره 2 درصد تقبل کرده بود. علاوه‌بر این چین اعلام کرد می‌تواند این پروژه را سه ساله به اتمام برساند و در سال 2018 قادر خواهد بود مسافران را با این قطار جابه‌جا کند. 

برای دولت اندونزی که می‌خواست هزینه‌های پروژه فشاری به آن وارد نکند و مهم‌تر آنکه دولت ضمانتی برای تامین مالی آن نداشته باشد، پیشنهاد چین بسیار مطلوب‌تر بود. علاوه‌بر این اندونزی برای کاهش هزینه‌ها درخواست کرد سرعت قطار بین 200 تا 250 کیلومتر بر ساعت باشد و در عوض 30 تا 40 درصد از هزینه‌ها کاسته شود. 

چین آن را پذیرفت اما ژاپن این درخواست را رد کرد. چین ضمانت ریسک مالی پروژه را نیز پذیرفت و این‌گونه بود که ژاپن در جذاب‌ترین پروژه ریلی آسیا شکست سنگینی را از چین متقبل شد.

 
 
 
دنیای اقتصاد
تعداد بازدید: 156 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آرزوهایی که آب با خود می‌برد/ مرگ ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در یک سال
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار