سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 20:14   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 64651صفحه نخست » ریلی 2شنبه، 4 مهر 1394 - 14:58
قطارها چه زمانی جای کامیون را می‌گیرند؟
  
ترابر نیوز:

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که این وزرات خانه از تمام ظرفیت خطوط ریلی برای افزایش توان اقتصادی و ترانزیتی کشور استفاده می‌کند، صحبتی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه به امکانات فعلی معطوف باشد، نیاز به افزایش نفوذ خطوط ریلی در مناق اقتصادی را بازگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در میان تمام مشکلات و معضلاتی که صنایع زیرساختی کشور برای راقبت با نمونه‌های خارجی دارند، شاید فراهم نبودن امکانات انتقال امن و ارزان محصولات به نقاط مختلف کشور و مرزهای خارجی معضلی غیر قابل انکار باشد.

این نیاز غیر قابل چشم پوشی در حالی مطرح است که با توجه به نرسیدن خطوط ریلی به بخش قابل توجهی از مناطق صنعتی عملا صاحبان بار یا باید قید حمل بار خود با قطار را بزنند و یا مجبور به حمل بار در چند مرحله شوند و ابتدا با کامیون به خطوط ریلی رسیده سپس کار را به قطار بسپارند، امری که شاید هر دو مزیت مهم راه‌آهن یعنی ایمنی و ارزانی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

این موضوع سبب شده در کنار برنامه ریزی وزارت راه برای رساندن راه آهن مسافرتی به استان‌های محروم، بحث اتصال مناطق صنعتی به خطوط ریلی نیز در دستور کار قرار بگیرد.

آخوندی وزیر راه وشهرسازی اخیرا به ضرورت اتصال مناطق و مراکز صنعتی به خطوط ریلی در راستای تقویت این مناطق و سهولت در کار آنها اشاره کرده و با اشاره به اتصال منطقه سلفچگان به سیستم ریلی در آینده نزدیک اعلام کرده این اقدام در سراسر کشور در حال انجام است.

این صحبت‌ها با استقبال مسولان وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز همراه شده است. کرباسیان، معاون وزیر صنعت و تجارت نیز چندی پیش رسما اعلام کرد برای صنایعی که مزیت مجاورت با دریا را ندارند استفاده از خطوط ریلی گزینه‌ای مطلوب به حساب می‌اید و این به معنی آن است که صنعتی‌ها در صورت رسیدن ریل‌ خود را برای بهره بردن از امکانات آن آماده کرده‌اند.

این نگاه مثبت در میان بخش‌های دولتی به نمایندگان مجلس نیز رسیده و اخیرا بسیاری از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی برای کمک رساندن به منابع اعتباری دولت در پروژه‌های آینده اعلام آمادگی کرده‌اند.

با وجود تمام این نگاه‌های مثبت اما به نظر می‌رسد هنوز کمبود اعتبار مورد نیاز اصلی ترین معضل بخش ریلی به حساب می‌آید.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت در این رابطه به ایسنا گفته ساخت خطوط ریلی جدید با توجه به بزرگی پروژه‌ها نیاز به منابع اعتباری بسیاری دارند. با وجود طراحی دولت و البته اهمیتی که در طول دو سال گذشته به پروژه‌های ریلی داده شده هنوز بخش قابل توجهی از پروژه‌ها نیاز به تخصیص منابع مالی جدید دارند که این امر زمان دقیق بهره‌برداری از آنها با ادغام روبه‌رو کرده است.موضوعی که حل نشدن آن می‌تواند اهداف توسعه‌ای کشور را با مشکل روبه رو کند.

تعداد بازدید: 26002 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار