پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 07:15   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 64436صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریایییکشنبه، 29 شهریور 1394 - 13:50
گامهای بلند توسعه با مقاوم سازی صنعت دریایی
گامهای بلند توسعه با مقاوم سازی صنعت دریاییترابر نیوز: چهار استان ساحلی خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در جنوب کشور برخوردار از ظرفیت های ارزشمند در حوزه اقتصاد فراملی هستند که به نظر می رسد بخوبی از ظرفیت های آنها برای توسعه صنعت دریایی استفاده نشده است.
  

ترابر نیوز:

در همه جای دنیا کشورهایی که حتی میزان اندکی به آبهای آزاد و بین المللی راه دارند مسیر توسعه را برای خود هموار کرده و در شبکه ارتباطات تجارت جهانی قرار گرفته اند ولی در کشور پهناور ایران استفاده بهینه از این ظرفیت در بسیاری از موارد مغفول مانده که باید به آن توجه بیشتری شود.

چهار استان ساحلی خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در جنوب کشور برخوردار از ظرفیت های ارزشمند در حوزه اقتصاد فراملی هستند که به نظر می رسد بخوبی از ظرفیت های آنها برای توسعه صنعت دریایی استفاده نشده است.

ظرفیت هایی همچون یک هزار کیلومتر مرز آبی از انتهای پارسیان تا انتهای جاسک در استان هرمزگان برای اجرای طرح های بزرگ لحظه شماری می کند که چه کارهای بزرگی می توان انجام داد وسرمایه های کلانی را به جریان می اندازد ومی تواند تنها دریک بخش کشور را آباد کند.
البته در سالهای گذشته گامهایی درتوسعه بنادر ، ایجاد مناطق آزاد اقتصادی و تجاری وصنایع بزرگ برداشته شده ولی ظرفیت این استان بیش ازانچه تا کنون برای آن در نظر گرفته شده می باشد و می طلبد که گامهای بلند با هدف مقاوم سازی صنعت دریایی برداشته شود.
اکنون که شرایط بعد از تحریم فراهم شده و کشورهای بزرگ بطور مرتب برای آمدن به ایران لحظه شماری می کنند و مسابقه گذاشته و هر روز شاهد ورود هیات های خارجی برای سرمایه گذاری به کشورمان هستیم فرصت مناسبی برای گسیل این شرکت ها به سمت مناطق جنوب بویژه هرمزگان وترغیب آنان به سرمایه گذاری در بخش صنعت دریایی است.
دراین مدت علاوه برشرکت های ایرانی شرکت های بزرگ زیادی از اروپا و جنوب شرق آسیا ضمن بازید از مناطق دریایی استان ، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری بویژه در بخش بندری اعلام کرده که باز نیازمند پیگیری و تشویق این عده برای انجام کارهای بزرگ دربخش صنعت دریایی است.

* دولت و توجه جدی به توسعه صنایع دریایی
دولت تدبیر وامید از همان ابتدای روی کار آمدن بارها وبارها از سوی مسوولان ارشد بویژه رییس جمهوری و معاون اول ایشان نگاه عمیقی به توسعه صنعت دریایی بویژه صنعت کشتی سازی ، حمل ونقل دریایی و بنادر داشتند ودر سخنرانی ها ونشست های مختلف براین نکته تاکید داشتند که بایستی از ظرفیت های موجود بیشتر استفاده شود وازآن حمایت شود.
با توجه به اینکه استان هرمزگان به عنوان یکی از استانهای ساحلی ومهم در جنوب کشور واقع شده ، اهمیت توجه برای اجرای برنامه های مهم دولت بیش از پیش ضروری بنظر می رسد ومی طلبد که دولت مردان ضمن حمایت از اجرای طرحهای بزرگ ، ازاین استان به عنوان پایگاهی برای توسعه صنعت دریایی اعم از کشتی سازی ، بنادر ودریانوردی ، شیلات و آبزیان و همچنین مناطق آزاد بیش از پیش برنامه ریزی شود.
معاون اول رییس جمهوری دراین زمینه می گوید: یکی از بخش هایی که در دوران تحریم مورد هدف دشمنان قرار گرفت، حوزه کشتیرانی ایران بود،از این رو توسعه کشتیرانی و صنایع دریایی گام مهمی در جهت مقاوم سازی اقتصاد کشور به حساب می آید.
اسحاق جهانگیری اخیرا درجلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور، توسعه صنایع دریایی را یکی از اولویت های قطعی دولت برشمرد و افزود: در این راستا شرکت های فعال در بخش صنایع دریایی از جمله ظرفیت های اصلی برای توسعه صنایع دریایی به شمار می روند.
جهانگیری همچنین با اشاره به ظرفیت های صندوق توسعه ی ملی کشور برای تامین منابع مالی طرح ها و پروژه های بزرگ، خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ی ملی و بانک های عامل از ظرفیت خوبی برای تامین منابع مالی طرح های مربوط به توسعه ی صنعت دریایی برخوردار هستند که باید در این زمینه سازوکارهای لازم ایجاد شود تا شاهد توسعه این صنعت در سال های آینده باشیم.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه کشور دارای خط ساحلی بسیار وسیعی است که ظرفیت و مزیت های کم نظیری برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کرده است، بر لزوم استفاده از این ظرفیت و استفاده مطلوب از آن تاکید کرد.

*ظرفیت های بزرگ در کشتی سازی هرمزگان و ابزارهای تشویقی
کشتی سازی و تعمیرات کشتی ، داک ،سکو وهمه تجهیزات دریایی ازجمله دکل درکنار دریا درشرکت های کشتی سازی غرب بندرعباس بیش از چهار دهه ظرفیت سازی شده وانتظار می رود از این ظرفیت ها بیشتر استفاده شود کم اینکه در مقطعی همین شرکت ها حتی ساخت کشتی بزرگ اقیانوس پیما را انجام داده و هم اکنون این روند ادامه دارد ولی مداوم نیست و هر چند یکبار سیاست ها و حمایت ها تغییر پیدا می کند.
سابقه بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه تعمیر وساخت کشتی ، داک و دکل وسکوهای نفتی در شرکت های کشتی سازی غرب بندرعباس کار به جایی رسانده که در حوزه های تخصصی خاص کشورهای بزرگ هم ورود کرده و از انحصار آنها درآورده است.
مدیرعامل شرکت مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران (ایزوایکو) دراین زمینه می گوید : این کشتی سازی علاوه بر ساخت وتعمیر کشتی ها برای اولین باربه فن آوری تعمیر جکاب های دریایی عمق زیاد (دکل های حفاری چاه نفت) که تا قبل از این در انحصار شرکت های آمریکایی و انگلیسی بود دست پیدا کرد.
حمید رضاییان اصل افزود: برای اولین باردر سال جاری ،کشتی سازی ایزوایکو با تعمیرجکاب ˈمدرسˈ متعلق به شرکت ملی حفاری ایران وارد این بازار شد.
ˈ جکابˈ یا همان دکل های حفاری تجهیزاتی هستند که در آبهای عمیق بین پنج تا هشت هزار متر چاه نفت حفر می کنند.
مدیرعامل شرکت مجتمع کشتی سازی فراساحل ایزوایکو خاطرنشان کرد: فن آوری تعمیر و یا ساخت این سازه ها (جکاب) در انحصار شرکت های خاص آمریکایی و انگلیسی است که ورود به این کار، دانش مهندسی خاصی را می خواهد که ایزوایکو برای اولین بارتوانست به این مهم دست یابد.
به گفته وی شکسته شدن این انحصار به وسیله متخصصان داخلی،یک پیروزی برای صنایع دریایی کشور محسوب می شود وبا تعمیر اولین جکاب که تا قبل از پایان امسال تحویل ملی حفاری خواهد شد، دومین جکاب بسیار مدرن خریداری شده از خارج نیز برای تعمیر وارد این مجموعه شده است.
رضاییان اصل ادامه داد: ازآنجایی که حوزه نفت تجهیزات گرانی دارد هزینه تعمیر جکاب ها نیز بالا است به طوری که هزینه تعمیرکامل هر جکاب بطور متوسط بین 20تا35 میلیون دلاراست که با دستیابی صنایع کشتی سازی فراساحل به این مهم ،صرفه جویی ارزی قابل توجهی برای کشور خواهیم داشت.
وی یادآورشد: می توانیم در شرایط رقابتی با قیمتی حدود25درصد مناسب تر از شرکت های رقیب این خروجی را ارائه دهیم و تعمیر جکاب ˈمدرسˈ توانمندی داخلی را ثابت کرد.
رضاییان اصل تاکید کرد: شرکت های تعمیرکننده جکاب درمجتمع کشتی سازی فراساحل( ایزوایکو) با دارابودن تاییدیه های تخصصی لازم طبق استانداردهای تعریف شده بین المللی در زمینه تعمیر و ساخت سازه های دریایی عمل می کنند.
وی با اشاره به فضای ایجاد شده و شکسته شدن این تابو خواستار حمایت های ویژه دولت از صنایع دریایی شد و گفت: الزام مالکین جکاب ها به تعمیر آنها در داخل می تواند کمک بزرگی به فعالان این بخش در ایزوایکو باشد.
رضاییان خاطرنشان ساخت: مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران نیزبا مشاهده موفقیت به دست آمده، تمایل خود را برای سپردن کار به ایزوایکو اعلام کرده اما برای اینکه ازلحاظ ضوابط حقوقی نیز مشکلی پیش نیاید پیشنهاد ما این است که کمک کنند تا با ترک تشریفات، تعمیر تجهیزات حفاری در آبهای عمیق به ایزوایکو واگذارگردد.
وی تصریح کرد: ایزوایکو تنها شرکت بدون رقیب تعمیر جکاب در کشور قادرخواهد بود در زمان مقرر سفارش های ارائه شده را تحویل مشتریان نماید.
رضاییان اصل با اشاره به تحولات ایزوایکو اظهار داشت: برای اولین بار این مجموعه صنعتی توانست چهار فروند شناور را 60 روز زودتر از موعد مقرر در قرارداد ،تحویل مشتری دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درهمین زمینه با اشاره به ظرفیت های ویژه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: اعطای ابزارهای تشویقی و ارائه تعهد حقوقی و مالی به مشتریان صنایع دریایی می تواند به جذب بیشتر سفارشات کمک کند.
محمد سعیدنژاد اخیرا در جمع مسوولان شرکت های کشتی سازی هرمزگان افزود: با بومی سازی ساخت و تعمیرات انواع کشتی اقاینوس پیما، شناور و سکوی نفتی در ایزوایکو این مجتمع به مجموعه ای کم نظیر و بزرگ تبدیل شده است.
وی برضرورت ایجاد سیستم قوی بازاریابی در منطقه، نزدیک شدن به تکنولوژی روز دنیا و کاهش زمان تحویل سفارش ها نیز تاکید کرد و بیان داشت: باید برای تامین نقدینگی ساخت و تعمیرات در صنایع دریایی، در مسیر جذب سفارش های خارجی نیز گام برداشت.
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با یک هزار و ١٠٠هکتار مساحت و ٣٨٠هکتار حوضچه آرامش و در حوض خشک با هدف طراحی، ساخت و تعمیر انواع شناورها و همچنین طراحی و ساخت و نصب انواع سازه های فراساحلی در ٣٧ کیلومتری سواحل غرب شهر بندرعباس احداث شده است که به صورت هلدینگ اداره می شود.

*بازگشت شرکت های لاینری به بندر شهید رجایی وافزایش جابجایی کالا در بنادر هرمزگان
بازگشت شرکت های لاینری خطوط بزرگ بین المللی کشتیرانی به بندرشهید رجایی معروف به دروازه طلایی ایران پس از رفع تحریم های ظالمانه ضمن افزایش جابجایی کالا در بنادر هرمزگان ، شکوفایی اقتصادی درپی دارد.
بندر شهید رجایی از دوران جنگ تحمیلی، تاکنون توانایی خود را در تخلیه و بارگیری انواع کالای نفتی وغیر نفتی در بین بنادر کشورمان به اثبات رساند وظرفیت های عظیم این بندرروز به روز در بخش های مختلف از جمله کالاهای کانتینری که امروز به عنوان مدرن ترین شیوه جابجایی کالا دردنیا می باشد ، همچنان آغوش خود را برای بازگشایی خطوط بین المللی باز کرده است.
سرمایه گذاری فراوانی از سوی دولت و بخش خصوصی در بخش بندر شهید رجایی شده تا این بندربه عنوان بندر مادر یا (هاب ) در منطقه به عنوان یکی ازبزرگترین بندرهای با ظرفیت بالا در خلیج فارس مطرح شود و این ظرفیت درطول سالهای اخیر تکمیل تر شده است.
بندر شهید رجایی به عنوان نبض اقتصادی جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت های دیگری از قبیل پایانه کانتینری، نفتی ، کالاهای فله ای، خط ریلی وجرثقیل های بزرگ ومحوطه های پوشیده وباز برای بارانداز است که سرمایه گذاران می توانند ازاین بندربه عنوان بهترین گزینه استفاده کنند واین موضوع بواسطه سرمایه گذاری فراوان بخش دولتی وخصوصی به خوبی نمایان است.
بندرشهید رجایی به عنوان یک مجتمع بندری با توانایی بالفعل می تواند با بندر جبل علی امارات برابری کند وسالهای سال ارتباط بندری با 80 بندر دنیا داشته و حتی شرکت های لاینری کشتی های غول پیکرحمل 12هزار کانتینری را درخود جای داده و از ظرفیت وتوان موجود هیچ چیزی کم نشده و نیازمند مدیریت و برنامه ریزی برای فرصت موجود است.
در دهه های گذشته بندر شهید رجایی سابقه پهلو گیری کشتی های نسل هفتم نیز داشته واز 100درصد ظرفیت تخلیه وبارگیری کالا در بنادر کشور بیش از 60درصد
اختصاص به این بندر داشته و تا مرز50تا 60میلیون نیز کالا جابجا کرده است.
البته استان هرمزگان با داشتن 31بندرتجاری بزرگ وکوچک دیگرازجمله شهید باهنر، بندرلنگه ، جاسک ، تیاب، شهید حقانی ، نخل ناخدا، جوادالائمه ، آفتاب وهرمز، قشم وکیش وابوموسی ظرفیت های زیادی در بخش بندری دارد که می توانند جوابگوی کالاهای سبک تر وحمل بین بنادر وجرایز( تراشیبپ) را برعهده بگیرند.
این بندرها هم در گذشته نقش مهمی در صادرات و واردات داشتند و اینک هم دارند که متاسفانه تحریم های ظالمانه 12ساله ، شرایط این فضای موجود را محدود کرد ولی بازهم ظرفیت برای یک جهش اقتصادی و رونق دوباره اقتصاد وجود دارد که کمتر در کشور دیده می شود.

* 13هزارمیلیارد ریال بخش خصوصی در بندر خلیج فارس
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی می گوید:هم اکنون بخش خصوصی13 هزار میلیارد ریال در بندر خلیج فارس هرمزگان سرمایه گذاری کرده که شامل تاسیسات زیربنایی این بندر شامل شبکه اطفای حریق ، دو دستگاه پمپاژ اصلی آب و تجهیزات اطفای حریق توسط سازمان بنادر و دریانوردی در مدت دو سال اجرایی می شود.
محمد سعیدنژاد افزود: تاسیسات روبنایی این بندر نیز شامل مخازن و انبارها برای بانکرینگ سوخت در خلیج فارس و دریای عمان توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه، سهم کشور از صنعت بانکرینگ در منطقه افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 790 هزار متر مکعب مخزن توسط بخش خصوصی در مساحت 25 هکتار در پس کرانه بندر خلیج فارس در حال احداث است.
بندرنفتی خلیج فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی با 9 پست اسکله در زمینه صادرات انواع فرآورده های نفتی قیر، نفتا و بنزین فعال می باشد و ترانزیت از ترکمنستان و عراق به این بندر و سوخت رسانی به کشتی ها در تنگه هرمز از جمله فعالیت های این بندر است.
سال گذشته 24 میلیون تن کالای نفتی از این بندر صادر، وارد، ترانزیت و ترانشیپ شد.

*جابجایی هر تن کالای ترانزیتی وارزآوری 40تا 100میلیون دلاری
بنادر بزرگ نظری شهید رجایی و باهنر وبندرلنگه به عنوان گل های سر سبدبندرهای ایران بوده که علاوه بر نقش آفرینی برای کشورمان ، با جابجایی کالا و ترانزیت ارزش افزوده دلاری ایجاد کرده چرا که ایران در کریدر شمال جنوب قرار گرفته وکشورهای آسیای میانه در شمال و کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق نیز بهترین وارزان ترین راه برای ارسال کالاهای خود از بنادر هرمزگان می دانند.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، جابه جایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین 40 تا 100 دلار ارزآوری دارد و برای 10تا 15 نفر در زمینه های مختلف بنادر و حمل ونقل اشتغال ایجاد می کند.
ابراهیم ایدنی، جریان جابه جایی کالا را به دو شکل عنوان کرد و افزود: نخستین مورد حمل مواد خام از کشورهای درحال توسعه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و مالزی است که به فرآورده دارای ارزش افزوده تبدیل و پس از آن نیز محصولات تولیدی به سمت بازارهای مصرف که عمده آن کشورهای اروپایی است، ارسال می شود.
وی ادامه داد: اکنون عمده کالاهای تولیدی در شرق آسیا از مسیر اقیانوس هند، دریای سرخ و کانال سوئز به مدیترانه و اروپا ارسال می شود، اما اگر از ظرفیت کریدور شمال - جنوب و ایران استفاده شود 40 درصد از نظر زمان و مسافت و همچنین 30 درصد در هزینه حمل کالا صرفه جویی خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: ظرفیت ترانزیتی ایران 50 میلیون تن است که اکنون فقط 12 میلیون تن از این ظرفیت استفاده می شود و طبق برنامه تا سال 2030 قرار است عملکرد ترانزیتی کشور به 21 میلیون تن در سال برسد.
وی بیان کرد: تعداد 400 تا 500 میلیون نفر به عنوان بازار هدف در پسکرانه کشور ایران زندگی می کنند که باید از این بازار با استفاده از ظرفیت های ترانزیت استفاده شود.
ایدنی خاطرنشان کرد: بنادر هرمزگان بویژه بندر شهید رجایی که به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال- جنوب محسوب می شود ، از این میزان سهم 50 درصدی دارد.
وی گفت: سال گذشته 6 میلیون تن عملکرد جابه جایی کالاهای ترانزیتی در هرمزگان به ثبت رسید که عمده این کالاها به سمت کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) در شمال ایران جابه جا شده است.
ایدنی همچنین از ترانزیت دو و نیم میلیون تن انواع کالا ازطریق بندر شهید رجایی در پنج ماه گذشته خبر داد و پیش بینی کرد که این رقم روند افزایشی داشته باشد.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی ایران و قرار گرفتن آن در بهترین نقطه از مسیرهای جهانی جابه جایی کالاهای ترانزیتی گفت: به عنوان مثال برای ترانزیت کالاهای ترکمنستان و قزاقستان به کشورهای جنوب شرق آسیا و برعکس بهترین مسیر کریدور شمال - جنوب است که حلقه های اتصال دوسوی آن در ایران در دو بندر شهید رجایی و امیرآباد است.
ایدنی گفت: توسعه محور غرب کشور یکی دیگر از عواملی است که می تواند در بحث رونق ترانزیت موثر واقع شود که این محور نیازمند توسعه زیرساخت های جاده ای بویژه در بحث آزادراه ها و بزرگراه هاست.
وی ادامه داد: کشور عراق که بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داده است، اکنون بازار خوبی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران محسوب می شود؛ به گونه ای که با توجه به بازار مستعد اقلیم کردستان عراق، می توان در این منطقه روی ترانزیت 15 میلیون تن کالا سرمایه گذاری کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکید کرد هر قدر در حوزه زیرساخت های ترانزیتی و تسهیل قوانین و مقررات و حذف رویه های زاید اداری کار شود، نقش راهبردی کشور ما در منطقه پررنگ تر می شود.

* پیشرفت 97 درصدی طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس
با توجه به حجم کالا وتقاضا برای جابجایی آن از طریق بنادر هرمزگان و همچنین بالا بردن ظرفیت های بنادر این استان بویژه درغرب بندرعباس ، علاوه بر بندر شید رجایی وباهنر ، درسالهای اخیر اقدام به احداث بندر جدیدی دراین منطقه شده که می تواند سر ریز کالاهای این بنادر را در خود جای دهد که به بندرخلیج فارس معروف است.
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پیشرفت 97 درصدی طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به منظور پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران خبر داد.
عباس کمالی افزود:باعملیاتی شدن طرح جامع توسعه بندرخلیج فارس 130 هکتار پس کرانه جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی الحاق و زمینه اشتغال دوهزارو 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می شود .
وی افزود: احداث ساختمان پست اصلی برق بندر به همراه دو عدد پست کمپکت، کابل کشی فشار متوسط به طول حدودی 41 هزار متر و فشار ضعیف به طول حدودی 37هزار و 500 متر و احداث شبکه فیبر نوری از دیگر اقدام های انجام پذیرفته در زمینه تأسیسات برقی است.
به گفته این مقام مسوول، همچنین در بخش تأسیسات مکانیکی لوله گذاری و احداث شبکه فاضلاب به طول شش هزار و500 متر و احداث شبکه آب شرب به طول حدود 9 هزار متر و لوله گذاری، احداث شبکه آب فضای سبز به طول حدود9هزارو500 متر و شبکه آب آتش نشانی به طول حدود 11 هزار مترعملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه در تمامی قسمت ها، تجهیزات و ادوات موردنیاز به طور کامل نصب و پروژه مهیای بهره برداری می باشد یاد آور شد:زمین ها هم اکنون طبق ضوابط مناطق ویژه اقتصادی نرخ مناسبی به صورت اجاره و BOT در اختیار شرکت ها قرار می گیرد .
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه در مرحله اول احداث این بندر 40 هکتار زمین دراختیار شرکت ها قرار گرفته است، گفت: تا اواخر سال 93، بیش از 10هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط 13 شرکت در این بندر سرمایه گذاری نفتی شده است .
کمالی افزود: با تکمیل طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج فارس، ظرفیت این بندر به میزان قابل توجهی افزایش می باید، گفت: تأسیسات زیربنایی بندرخلیج فارس بر اساس مأموریت طرح جامع بندر از بهمن ماه سال 91 آغاز شد.
بندر خلیج فارس با 9 پست اسکله در زمینه صادرات انواع فرآورده های نفتی، قیر، نفت و بنزین فعال است و ترانزیت از ترکمنستان و عراق به این بندر و سوخت رسانی به کشتی ها در تنگه هرمز از جمله فعالیت های این بندر است .

* منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس الگویی مناسب برای سرمایه گذاری
استان هرمزگان بواسطه ظرفیت های مناسب در امر دریا وساحل و همچنین مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ، امروز توانسته در بخش های مختلف سرمایه جذب کند وبه صنعت دریایی کمک نماید چرا که هرکالایی که در کنار ساحل ساخته شود حمل ونقل و خرید وفروش آن به مراتب ارزان تر از سایر نقاط است وضمن آنکه مناطق ویژه اقتصادی بواسطه معافیت های موجود کالا وخدمات ارزان تر است.
استان هرمزگان هم اکنون دارای شش منطقه ویژه اقتصادی با کاربری های مختلف و همچنین دو منطقه آزاد تجاری کیش و قشم و همچنین یک منطقه آزاد تجاری مصوب در جاسک است.
استاندار هرمزگان از مناطق ویژه اقتصادی بعنوان یکی از مهم ترین مزیتهای این استان نام برد وگفت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس)بعنوان الگویی برای سرمایه گذاری در کشور مطرح است.
جاسم جادری با اشاره به 9میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده دراین منطقه اظهار کرد: فعالیتهای انجام شده در صنایع غرب بندرعباس موجب تحولی دراین استان شده است.
نماینده عالی دولت در هرمزگان اضافه کرد: باید منفعت سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه ویژه خلیج فارس و دیگر صنایع غرب بندرعباس در قالب امور اجتماعی و فرهنگی و به خصوص ساخت بیمارستان، جاده و همچنین حمایت از فعالیت های ورزشی به مردم این استان برسد.
وی از صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بعنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده شورای توسعه پایدار این استان نام برد و افزود: ظرفیت های هرمزگان در حد ملی، فراملی و حتی جهانی است.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی اباد، قشم ، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی با اشاره به فعالیت های انجام شده ابراز داشت: متاسفانه نگاه مردم این استان و به خصوص بندرعباس ، به صنایع ایجاد شده در غرب بندرعباس نگاه امیدوارکننده ای نیست.
ابوالقاسم جراره اضافه کرد: باید برای تغییر نگاه مردم تلاش بیشتری کرد طوریکه این صنایع را متعلق به خودشان بدانند و تعلق خاطر بیشتری پیدا کنند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه صنایع می توانند نقش موثری در مسائل اجتماعی داشته باشند خاطرنشان ساخت: متاسفانه فعالیت صنایع غرب بندرعباس در زمینه حمایت از فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی کم رنگ است.
دراین مراسم معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز بیان داشت: هرمزگان دارای ظرفیت های توسعه ای مناسبی است که دولت تدبیر و امید برای توسعه همه جانبه آن به خصوص در بخش صنعت و معدن برنامه ریزی کرده است.
مهدی کرباسیان اضافه کرد: به منظور تامین برق مورد نیاز صنایع انرژی بر فعال منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس هم اکنون دو نیروگاه به ظرفیت 800 مگاوات در دست ساخت است ضمن اینکه یک نیروگاه 500مگاواتی نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه صنایع معدنی ابراز داشت: دولت تدبیر و امید در تلاش است ارزش افزوده ذخایر شناخته شده معدنی را با توسعه صنایع معدنی افزایش دهد .
رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر ایجاد صنایع انرژی بر با ظرفیت بالا و اینکه احداث صنایع کوچک و کم ظرفیت اقتصادی نیست ابراز داشت: سرمایه گذاران بایستی در فکر احداث واحدهای فولادی با ظرفیت 20 میلیون تن در سال باشند.
کرباسیان با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته ابراز امیدواری کرد که واحدهای صنعتی این استان نیز به موازات امور اقتصادی و طرح های توسعه ای، به مسائل اجتماعی، خدماتی و فرهنگی هرمزگان توجه بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نیز با ارائه گزارشی ابراز داشت: ظرف یکسال گذشته فعالیت دولت تدبیر و امید نزدیک به سه هزار شغل در این منطقه ایجاد شده است.
مسعود هندیان میزان با اشاره به سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری دراین منطقه میزان صادرات صنایع مستقر در آنرا نیز یک میلیارد دلار در سال عنوان کرد.
وی از بهره برداری طرح تکمیلی اسکله اختصاصی با سرمایه گذاری 560 میلیارد ریال بعنوان یکی از گامهای اساسی در حمایت از صنایع فولاد و آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس نام برد.

 

 

 

ایرنا

تعداد بازدید: 1858 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار