پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 15:52   
 
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 64336صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییچهارشنبه، 25 شهریور 1394 - 15:21
برکت اقتصادی رونق ترانزیت جنوب کشور در سفره ایرانی‌ها
برکت اقتصادی رونق ترانزیت جنوب کشور در سفره ایرانی‌هاترابر نیوز: جابجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار ارزآوری و بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در زمینه‌های مختلف بنادر و حمل و نقل اشتغالزایی ایجاد می‌کند.
  
ترابر نیوز:

بندر شهید رجایی

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: جابجایی هر تن کالای ترانزیتی در کشور بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار ارزآوری و بین ۱۰ تا ۱۵ نفر در زمینه‌های مختلف بنادر و حمل و نقل اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

"ابراهیم ایدنی" ضمن اعلام این مطلب گفت: ظرفیت ترانزیتی ایران ۵۰ میلیون تن است در حالی که  تنها ۱۲ میلیون تن از این ظرفیت استفاده می شود،از طرف دیگر تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفر به عنوان بازار هدف در پسکرانه کشور ایران زندگی می کنند که می توانند از این بازار با استفاده از ظرفیت های ترانزیت استفاده کنند.

وی افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۲۰۳۰ قرار است عملکرد ترانزیتی کشور به ۲۱ میلیون تن در سال برسد. بنادر هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی که به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال- جنوب محسوب می شود، از این میزان سهم ۵۰ درصدی دارد.

به گفته ایدنی،سال گذشته ۶ میلیون تن عملکرد جایجایی کالاهای ترانزیتی در هرمزگان به ثبت رسیده است که عمده این کالاها به سمت کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) در شمال ایران جابجا شده است.

این مقام مسئول همچنین از ترانزیت ۲/۵ میلیون تن انواع کالا از طریق بندر شهید رجایی در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و پیش بینی کرد این رقم با پیش گرفتن شیب صعودی روند افزایشی داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: جریان کالا به دو شکل است؛ نخستین مورد حمل مواد خام از کشورهای در حال توسعه به سمت کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و مالزی است که به فرآورده دارای ارزش افزوده تبدیل می شود. پس از آن نیز محصولات تولیدی به سمت بازارهای مصرف که عمدتا کشورهای اروپایی است، ارسال می شود.

ایدنی اضافه کرد: در حال حاضر، عمده کالاهای تولیدی در شرق آسیا از مسیر اقیانوس هند، دریای سرخ و کانال سوئز به مدیترانه و اروپا ارسال می شود، در صورتی که اگر از ظرفیت کریدور شمال – جنوب و کشور ایران استفاده شود، ۴۰ درصد از نظر زمان و مسافت و همچنین ۳۰ درصد در بحث هزینه حمل کالا صرفه جویی به دنبال خواهد داشت.

 وی ضمن اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و قرار گرفتن آن در بهترین نقطه از مسیرهای جهانی جابجایی کالاهای ترانزیتی گفت: به عنوان مثال برای ترانزیت کالاهای ترانزیتی ترکمنستان و قزاقستان به کشورهای جنوب شرق آسیا و برعکس بهترین مسیر کریدور شمال – جنوب است که حلقه های اتصال دوسوی آن در ایران دو بندر شهید رجایی و امیرآباد است.

این مقام مسئول گفت: توسعه محور غرب کشور یکی دیگر از عواملی است که می تواند در بحث رونق ترانزیت موثر واقع شود که این محور نیازمند توسعه زیرساخت های جاده ای به ویژه در بحث آزادراه ها و بزرگراه هاست.

ایدنی ادامه داد: کشور عراق که بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داده است، در حال حاضر بازار خوبی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی ایران محسوب می شود؛ به گونه ای که با توجه به بازار مستعد اقلیم کردستان عراق، می توان تنها در این منطقه روی ترانزیت ۱۵ میلیون تن کالا سرمایه گذاری کرد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان تأکید کرد: هر چقدر در حوزه زیرساخت های ترانزیتی از یکسو و تسهیل قوانین و مقررات و حذف رویه های زاید اداری از سوی دیگر کار شود، نقش استراتژیک کشور ما در منطقه پررنگ تر خواهد شد.

 

پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی

تعداد بازدید: 1988 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار