پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 05:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 64042صفحه نخست » حمل و نقل جاده ایچهارشنبه، 18 شهریور 1394 - 14:19
عملیات ترافیکی برای هوای پایتخت
عملیات ترافیکی برای هوای پایتختترابر نیوز: تقسیم‌بندی خودروها به 4 کلاس برای ورود به محدوده «زوج و فرد» / طرح «کاهش»، روزهای سالم در پایتخت را از 233 روز به 300 روز در سال افزایش می‌دهد
  
ترابر نیوز:

 شهرداری تهران با تدوین بسته جامع و مصوب برای کاهش آلودگی هوای تهران، 6 برنامه عملیاتی برای کنترل انتشار ذرات آلاینده در آسمان پایتخت، طراحی کرده که اولین آنها از آبان امسال تحت عنوان «محدوده کاهش» در خیابان‌های منتهی به مرکز شهر، به اجرا درمی‌آید. طرح «کاهش» جایگزین طرح فعلی «زوج و فرد» می‌شود به این صورت که معیار عبور و مرور مجاز خودروها در محدوده زوج و فرد - بدون دست‌کاری مساحت این محدوده- از پلاک خودروها به کلاس خودروها تغییر می‌کند. این طرح که در برخی کشورها با نام «LEZ» هم‌اکنون در حال اجرا است، جریان تردد خودروها را براساس وضعیت سیستم سوخت‌رسانی، تنظیم می‌کند.



مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده است، در صورت تصویب نهایی شورای عالی ترافیک، کل 3 میلیون و 379 هزار خودروی پلاک تهران، به 4 کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می‌شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه روز، ممنوع‌الورود می شوند.

 

محاسبات شهرداری تهران نشان می‌دهد: با اجرای طرح «کاهش»، تعداد روزهای سالم از 233 روز فعلی در سال به 300 روز افزایش می‌یابد و همزمان، با لغو ممنوعیت زوج و فرد، رفاه ترافیکی در این محدوده، برقرار می‌شود.

 

در حال حاضر فقط 900 هزار خودرو مجاز به تردد در هر یک از روزهای زوج و فرد هستند اما با اجرای طرح «کاهش»، 2 میلیون و 957 هزار خودرو کلاس سبز اجازه پیدا می‌کنند، هر روز و به شرط سالم بودن هوا، در این محدوده تردد کنند.

 

منشأ 45 درصد آلودگی هوای تهران را 10 درصد کل خودروهای موجود شهر تهران که «کاربراتوری» هستند، تشکیل می‌دهند. این خودروها درهر کیلومتر پیمایش 40 گرم ذرات آلاینده تولید می‌کنند. این در حالی است که خودروهایی که از استاندارد یورو 2 برخوردار هستند تنها 7/ 2 گرم در هر کیلومتر آلاینده تولید می‌کنند. یکی از دلایل اصلی مدیریت شهری تهران برای جایگزینی طرح کاهش (LEZ) بی اثر بودن طرح زوج و فرد است. این طرح طی 10 سالی که درتهران اجرایی شده است در خوش‌بینانه‌ترین حالت توانسته تنها 4 درصد از میزان آلایندگی هوا بکاهد. این آمار را سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌دهد و می‌گوید: طرح زوج و فرد در تمام سال‌هایی که اجرایی شده است صفر تا 4 درصد دراین محدوده سبب کاهش آلودگی هوا شده اما در بیرون این محدوده 38درصد بر آلودگی هوای تهران افزوده است. همچنین در برخی از بزرگراه‌های پایتخت نیز باعث افزایش طول زمان ترافیک شده است.

 

بررسی‌های نشان می‌دهد، اجرای طرح زوج وفرد در این سال‌ها در بزرگراه چمران 11 درصد، نواب 10درصد، مدرس 17 درصد و رسالت 12درصد سبب تاخیر در ترافیک شده است. به‌طوری که حجم ترافیک از رینگ «زوج و فرد» به یک لایه عقب‌تر و عملا به بزرگراه‌های منتهی به این محدوده، کشیده شده و باعث افزایش آلودگی هوا در خارج از محدوده زوج و فرد شده است. جلوگیری از ورود خودرو‌ها در این محدوده هم دچار مشکلاتی بوده است. طبق محاسبات شهرداری، روزانه 900 هزار خودرو اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را دارند. اما با وجود حضور پلیس در گلوگاه‌های ورودی 250 هزار خودرو به‌صورت غیرمجاز و 150 هزار خودرو با پلاک مخدوش وارد این محدوده می‌شوند.

 

معاون شهردار تهران همچنین به سایر کشورهایی که از نسخه زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا استفاده کرده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: در آتن از ژوئن 1982 تاکنون برای حل مشکل ترافیک در محدوده مرکزی شهر که13کیلومتر مربع وسعت دارد از این روش استفاده می‌کنند. همچنین در مکزیکو سیتی از زمستان 1989 به صورت یک روز محدودیت در هفته یا در پاریس اجرای آزمایشی در سال 1997 و یک بار در 17 مارس سال 2014 به‌دلیل آلودگی هوا اجرایی شده است. این در حالی است که در تهران از سال 1377 تا 1384 در مواقع اضطرار آلودگی هوا و از سال 1384 تاکنون به‌صورت دائم این طرح اجرایی شده است. مساحت محدوده طرح زوج یا فرد در تهران 5/ 88 کیلومتر مربع است. سیدجعفر تشکر هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته به پارلمان محلی شهر تهران آمد تا از جزئیات طرح «کاهش» رونمایی کند.

 

این طرح که به صورت تدریجی از آبان‌ماه در تهران جایگزین طرح «زوج و فرد» می‌شود. هنوز به تصویب نهایی شورایعالی ترافیک کشور نرسیده است و یکی از 6 برنامه جامع و مصوب شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران است.

 

در حال حاضر تهران 233 روز سالم دارد که پیش‌بینی می‌شود بعد از اجرای طرح «کاهش» تا سال 96 تعداد روزهای سالم تهران به 300 روز برسد و میزان انتشار آلاینده‌های ناشی از خودرو هم به نصف می‌رسد. براساس این طرح که جزئیات آن در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است خودروها به 4 کلاس آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم شده‌اند. خودروهای کلاس آبی که شامل کلیه خودروهای سواری، وانت بار برقی و هیبریدی و تمامی موتورسیکلت‌های برقی است هیچ منعی برای تردد در این محدوده ندارند.

 

در خودروهای کلاس سبز تمامی خودروهای سواری وانت بار گاز سوز یا بنزینی با استاندارد یورو 2 قرار دارند که همان خودروهای انژکتوری هستند. این خودروها که در شرایط ناسالم از ساعت 6 و نیم صبح تا 19 روزهای کاری امکان تردد در محدود کاهش را ندارند. خودروهای کلاس زرد نیز که شامل خودروهای کاربراتوری با استاندارد پایین‌تر از یورو 2 هستند در کل ایام سال به جز روزهای تعطیل از ساعت 6 و نیم تا 19 در محدوده کاهش اجازه تردد ندارد. اما در روزهای ناسالم از تردد آنها در شهر جلوگیری می‌شود. خودروهای کلاس قرمز که کلیه وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی هستند نیز در کل ایام سال و تمامی ساعات شبانه روز اجازه تردد در محدوده «کاهش» را ندارند. تشکری هاشمی در جلسه روز گذشته شورا به نقش موتور سیکلت‌ها در افزایش آلودگی هوا هم اشاره می‌کند و می‌گوید: موتورسیکلت‌های بنزینی تاثیر بسزایی در آلودگی شهر دارند، به طوری که هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

 

تشکری هاشمی با اشاره به مزیت خودروهای هیبریدی می‌گوید: یکی از آلاینده‌های اصلی در شهر آزبست است که در سال‌های اخیر کم شده اما هر مقدار اندک از این آلاینده نیز غیرمجاز است و باید از چرخه حذف شود. در برخی موارد نیز شاهد کاهش چشمگیر برخی آلاینده‌ها همانند NO2 و SO2 بوده‌ایم.

 

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اندازه‌گیری سال‌های متفاوت بیانگر این است که در سال 81 تا 89 مونوکسید کربن آلاینده غالب بوده است، گفت: اکنون این آلاینده به صفر رسیده است. از سوی دیگر از سال 90 ذرات معلق زیر 5/2 میکرون آلاینده غالب بوده این در حالی است که این ذرات منشأ انسانی دارند. با بررسی این ذرات با شاخص PPM 50 برای وضعیت سالم می‌بینیم که هیچگاه وضعیت پاک را در تهران مشاهده نکرده‌ایم. معاون شهردار تهران با اشاره به افزایش ذرات معلق با افزایش وزش باد می‌گوید: در محیط پیرامونی ما ذرات معلق به علت نحوه کارکرد معادن و کاربری زمین‌ها جدی است. همچنین در مورد میزان گوگرد بنزین باید گفت در سال‌های 90 تا 92 وضعیت خوب نبود اما در سال 93 بهبود کیفیت نسبی در این حوزه ایجاد شد.

 

وی ادامه می‌دهد: در مورد بنزن نیز باید گفت در سال 93 به مطلوبیت در کاهش بنزن دست یافتیم اما در بنزین سوپر دو برابر بنزین‌های معمولی بنزن وجود دارد که باید این امر مورد توجه قرار گیرد. در این مدت همچنین در گازوئیل تا حدود هفت هزار PPMگوگرد موجود بود اما در سال 93 به‌طور متوسط به 50 PPM برای همه مدهای حمل و نقلی رسید. تشکری هاشمی با اشاره به مصرف روزانه بیش از 9 میلیون لیتر بنزین در تهران می‌گوید: در سال 93 وضع بنزین و گازوئیل بهبود یافته، اما شهر از آلاینده‌ها همچنان رنج می‌برد.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به وضعیت موجود خودروهای آلاینده در پایتخت می‌گوید: 10 درصد مجموع خودروهای سواری وانت و تاکسی سیستم کاربراتوری و 90 درصد سیستم انژکتوری دارند؛ اما 10 درصد کاربراتوری‌ها 45 درصد آلایندگی ایجاد می‌کنند. در صورت مدیریت این 10 درصد 45 درصد آلودگی را مدیریت کرده‌ایم. وی با بیان اینکه از خودروهای سواری‌ که در اختیار مردم است 9 درصد کاربراتوری است، اضافه می‌کند: به‌دلیل سن بالا 51 درصد آلودگی ایجاد می‌کنند؛ زیرا عمر تاکسی‌های شهر تهران زیر 10 سال است و 10 درصد تاکسی‌های کاربراتوری 45 درصد آلودگی ایجاد می‌کنند؛ اما 9 درصد شخصی‌ها 51 درصد آلودگی ایجاد می‌کنند. همچنین از مجموع وانت‌بارها 22 درصد کاربراتوری هستند و سهم آلایندگی آنها 61درصد آلودگی است. معاون شهردار تهران به اطلاعات دوربین‌ها اشاره و می‌گوید: خودروهای ون و تاکسی که از محدوده طرح عبور کرده‌اند 82 درصد سبز بوده‌اند و 8/17 درصد قرمز. همچنین خودروهای سواری شخصی 94 درصد سبز، 6 درصد زرد و 25 /0 درصد قرمز بوده‌اند. وی با تاکید بر اینکه سهم خودروهای قرمز که اجازه ورود به طرح را ندارند، اندک است، می‌گوید: با مدیریت درست می‌توان تغییر وضعیت خودروها را داشت. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه فرض ما بر ایجاد حداقل محدودیت است، می‌گوید: گاهی گفته می‌شود این طرح به نفع پولدارها است باید گفت یک خودرو پراید از حدود سال‌های 81 تا 82 انژکتوری شده است و بیش از 96 درصد ماشین‌های تهران انژکتوری هستند. بنابراین این طرح به پولدارها ارتباطی ندارد. آنها که خودرو قدیمی دارند با افزایش کیفیت خودرو خود مشکل آنها قابل حل است. بیش از 20 درصد سلامت تهران به تعیین تکلیف این تعداد خودرو مربوط است. معاون شهردار تهران ادامه داد: در مورد تشخیص سیستم‌های انژکتوری و کابراتوری نیز می‌گوید: با رصد پلاک به بررسی سال ساخت و مدل ثبت شده در کارتکس خودروها در راهور می‌پردازیم و از طریق مقایسه با بانک اطلاعات راهور به صورت مکانیزه به این اطلاعات دست می‌یابیم. در مورد موتورسیکلت نیز باید گفت ظاهر موتورهای برقی متفاوت است؛ ضمن اینکه در مورد پلاک آنها نیز قرار است تفاوت‌هایی در نظر گرفته شود؛ اما مشکل موتورسوارها ناهنجاری و قانون شکنی آنها است.

 

مناطق کم انتشار مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا در این مناطق ایجاد شده‌اند. برای رسیدن به این هدف، خودروهای با آلایندگی بالا و غیر استاندارد از ورود و خروج در این مناطق منع شده‌اند و دسترسی وسایل نقلیه به آنها بر اساس میزان انتشار آلودگی شان تعریف و محدود شده است.

عملیات ترافیکی برای هوای پایتخت
عملیات ترافیکی برای هوای پایتخت
 
 
 
دنیای اقتصاد
 
تعداد بازدید: 561 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار