پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 22:01   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 63539صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیپنجشنبه، 5 شهریور 1394 - 15:55
انتظار برای ساخت متروی اصفهان پایان ندارد
انتظار برای ساخت متروی اصفهان پایان نداردترابر نیوز: متروی اصفهان، با همه حاشیه‌هایی که پشت سر گذاشته، با یک چالش جدید دست و پنجه نرم می‌کند: ترافیک هسته مرکزی شهر.
  
ترابر نیوز:

متروی اصفهان قرار نبود این همه هزینه داشته باشد. بسیاری تصور می‌کردند عملیات ساخت قطار شهری فقط به ایجاد تونل، استحکام‌بخشی مسیر و احداث ایستگاه‌های مورد نیاز خلاصه شود و تبعات دیگری نداشته باشد، اما این پروژه بزرگ حمل و نقلی، با همه حاشیه‌هایی که پشت سر گذاشته، با یک چالش جدید دست و پنجه نرم می‌کند: ترافیک هسته مرکزی شهر.

زمانی که مهدی جمالی نژاد در 31 خرداد امسال به عنوان شهردار جدید اصفهان انتخاب شد، وعده داد این شهر را به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل خواهد کرد تا اصفهان هر چه سریع تر با پیشرفت و توسعه شهری روبه رو شود.

او تاکید کرد مدیران شهری، اصلی ترین اولویت خود را بر ساخت و تکمیل مترو خواهند گذاشت تا این طرح نیز هر چه سریع تر به بهره برداری برسد.

زمان شروع ساخت مترو

اصفهانی ها سال هاست منتظر ساخت مترو هستند. البته ایده های ساخت قطار شهری برای اصفهان از دهه 40 مطرح شد؛ جایی که قرار بود مترو، فرودگاه اصفهان را به فولادشهر و ذوب آهن متصل کند. این اتفاق اما هیچ گاه نیفتاد.

با این حال، تفکر ایجاد شبکه قطار شهری و تراموا برای اصفهان در سال های 1355 تا1375 نیز مطرح شد.

در نهایت، مجلس شورای اسلامی در سال 79 بودجه ساخت خطوط قطار شهری اصفهان را تصویب کرد و سال 1380 نیز طراحی تفصیلی خط شمال به جنوب مترو به طول 12.5 کیلومتر آغاز شد. چهار سال بعد و در سال 84، طول خط یک متروی اصفهان به 20.2 کیلومتر افزایش یافت و عملیات ساخت مترو تاکنون نیز ادامه داشته است.

پیشرفت فیزیکی این خط به 76 درصد رسیده و کارشناسان امیدوارند تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

هرچند ساخت غول آهنی حمل و نقل اصفهان با مشکلاتی نظیر عبور از زیر بافت تاریخی، برخورد دستگاه حفار با پایه های سی و سه پل و ایجاد خطر برای آثار تاریخی روبه رو بود و حاشیه های زیادی داشت اما عملیات ساخت متروی اصفهان در 14 سال گذشته هیچ گاه به اندازه امسال مردم این شهر را در شرایط سخت و دشوار قرار نداده بود.

اکنون خیابان های منطقه مرکزی شهر و بویژه محورهای چهارباغ عباسی و آیت الله طالقانی مسدود شده و خودروها مجبور به استفاده از مسیرهای جایگزین هستند.

این اتفاق، صدای اعتراض استاندار اصفهان را نیز بلند کرده و به مدیران شهری تذکر جدی داده است.

رسول زرگرپور در جلسه شورای ترافیک استان به مدیران شهری هشدار داده در صورتی که راهکارهای اصلاحی رفع مشکل ترافیک هسته مرکزی شهر اصفهان به استانداری هرچه سریع تر ارائه نشود، اقدام دیگری انجام خواهد داد.

این هشدار استاندار در شرایطی مطرح شده است که او اعتقاد دارد فعالیت های عمرانی در اصلی ترین هسته شهر باید در جلسه شورای عالی ترافیک با خرد جمعی بررسی می شد که این امر جدی گرفته نشده است.

به اعتقاد او، مردم نباید برای اجرای پروژه های عمرانی تحت فشار قرار گیرند. این در حالی است که انگشت اتهام استاندار به سوی شورای ترافیک نشانه رفته و تاکید کرده این شورا موضوعی چنین مهم را در نظر نگرفته و برای مردم مشکل ایجاد کرده است.

ایجاد ترافیک شهری

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره این موضوع ساکت ننشسته اند. یک عضو این شورا تاکید دارد خیابان آیت الله طالقانی باید قبل از آغاز سال جدید تحصیلی بازگشایی شود.

اصغر آذربایجانی در گفت وگو با جام جم می گوید، با توجه به گره ترافیکی بافت مرکزی شهر بویژه خیابان های طالقانی، شمس آبادی و میدان امام حسین(ع) و بسته شدن خیابان طالقانی و نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی و قول معاون حمل و نقل و ترافیک، شهرداری باید در زمینه بازگشایی خیابان طالقانی تا پایان شهریور ماه همت کند. وی ادامه می دهد: امیدواریم با تحقق این موضوع تا آغاز سال تحصیلی جدید، شاهد ترافیکی روان در بافت مرکزی شهر باشیم.

با همه این اظهارنظرها، موضوع مهمی که درباره ساخت ایستگاه های مترو در هسته مرکزی شهر اصفهان وجود دارد، مسدود بودن خیابان های این منطقه تا سال آینده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان پیش از این به مهر گفته بود ساخت ایستگاه قطار شهری میدان امام حسین(ع) تا سه سال به طول می انجامد. علیرضا صلواتی تاکید کرده بود، با پایان ساخت ایستگاه متروی میدان امام حسین(ع)، این میدان پس از سه سال به شکل سابق بازمی گردد.

البته استاندار اصفهان نیز قول داده بخشی از مسیر20 کیلومتری متروی اصفهان تا پایان امسال به بهره برداری برسد. زرگرپور زمان بهره برداری کامل این خط را سال 96 عنوان کرده است.

طولانی شدن ساخت متروی اصفهان که تبعات بسیاری به دنبال داشت، به دلیل مشکلاتی که به لحاظ تردد شهری به وجود آورده، سبب بلند شدن صدای اعتراض مردم این شهر نیز شده و همه در انتظار پایان یافتن این عملیات و روان شدن ترافیک شهری به سر می برند. در همین حال، محمد جواد شعرباف، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در گفت وگویی با خبرنگار ما از آغاز فعالیت آزمایشی این مترو در شهریور خبر می دهد و می گوید: قرار است ابتدا مسیر شهرک قدس تا میدان شهدا افتتاح شود و پس از تکمیل ایستگا ه های امام حسین(ع) و میدان انقلاب، خط شمالی ـ جنوبی مترو به صورت کامل به بهره برداری می رسد.

حرف و حدیث های خط 2 متروی اصفهان

ساخت خط 2 متروی اصفهان نیز به دلیل عبور از میدان 400 ساله نقش جهان حرف و حدیث های بسیاری را به دنبال داشت، هرچند ساخت این خط همچنان در حد مطالعات باقی مانده و میان اظهارات متناقض مسئولان میراث و قطار شهری اصفهان بلاتکلیف است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان، روز گذشته در گفت وگو با خانه ملت خبر می دهد که طرح و پیشنهاد ارائه شده از سوی این سازمان به یونسکو برای ساخت مترو و عبور از میدان نقش جهان با موافقت آنها روبه رو شده است. بنابراین سازمان قطار شهری اصفهان باید تا دو ماه آینده هماهنگی لازم را انجام دهد.

جواد شعرباف درباره نتایج ساخت و ساز متروی شماره 2 اصفهان می گوید: کارشناسان مترو به این جمع بندی رسیده اند که احداث مترو با رعایت شرایطی ایرادی ندارد، اما به دلیل دل نگرانی مدیران سازمان میراث فرهنگی، بررسی خود را تا دو ماه دیگر ادامه خواهند داد.

به اعتقاد وی، عبور مترو از زیر میدان نقش جهان بهترین گزینه است و تا چند ماه آینده بر اساس مناقصه پیمانکار، اجرای خط دوم متروی اصفهان انتخاب و عملیات اجرایی با قوت و پیگیری بیشتر اجرایی می شود.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این که وضعیت میدان نقش جهان و آسیب هایی که ممکن است متروی شماره 2 اصفهان به آن برساند، هنوز در هاله ای از ابهام است، می گوید: یونسکو مسئولیت تصمیم گیری برای ساخت یا عدم ساخت مترو را به سازمان میراث فرهنگی واگذار کرده است. بنابراین، این سازمان باید اقدامات کارشناسانه، عمیق و دقیقی در این باره انجام دهد.

وی با تاکید براین که کمیته راهبردی برای تصمیم گیری درباره وضعیت متروی اصفهان تشکیل شده است، می افزاید: هنوز در این کمیته درباره آغاز به کار خط 2 بحثی صورت نگرفته است.

به هرحال خط 2 متروی اصفهان مدتی است بر سر دوراهی ماندن یا رفتن قرار دارد و منتظر تائید نهایی یونسکو است و ادامه ساخت آن نیز به دلیل شرایط تاریخی شهر چند سالی زمان خواهد برد.

دلایل تاخیر در ساخت مترو

گرچه برخی از مدیران استانی تنها کشف برخی آثار و محوطه های تاریخی در مسیر حفاری، تامین نشدن بودجه لازم و روند کند تامین تجهیزات را از دلایل به بهره برداری نرسیدن این پروژه پس از 14 سال ذکر می کنند، اما اختلاف نظر میان مدیران شهری با مسئولان میراث فرهنگی و تاریخی این استان درباره مسیر مترو و نحوه تخصیص اعتبار را نباید نادیده گرفت؛ موضوعی که در سال های گذشته یکی از عوامل مهم تاخیر در روند ساخت و بهره برداری از این پروژه بوده است. این در حالی است که تفاهم و تعامل میان اداره میراث فرهنگی، شهرداری اصفهان و مترو این شهر می تواند این پروژه را بسرعت به پایان برساند.

 

جام جم

تعداد بازدید: 1227 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار