پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 13:28   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 63356صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل شنبه، 31 مرداد 1394 - 14:45
مزیت های پایان ناپذیر ، ترانزیت کالا
مزیت های پایان ناپذیر ، ترانزیت کالا ترابر نیوز: اقتصاد ترانزیت شامل تلاش برای ایجاد ارتباط پایدار میان کانون های جهانی تولید کالا و قطب های مصرف در کشورهای دیگر است که بر اساس مزیت های جغرافیایی و سرزمینی تعریف و برنامه ریزی می شود تا درامدهای پایداری نصیب کشورمان شود.
  

ترابر نیوز:

 


 اقتصاد ترانزیت را در واقع می توان گردشگری اقتصادی هم نامید و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه مزیت های خاص دیرین و نوین خود را دارد.

جاده قدیمی ابریشم و راهگذرهای نوین جنوب- شمال و شرق- غرب  از همین نشان ها و برندها محسوب می شود.

اگرچه ترانزیت کالا از ایران در حال حاضر تا 10 میلیلون تن می رسد ما در میان مدت تا مرز 70 میلیون تن هم قابل افزایش است.

حتی درامد حاصل از ترانزیت کالا تا دو برابر درامد نفت قابل افزایش است و البته پایان ناپذیر و ناب.

اما این درامدها زمانی قابل تحصیل است که شبکه های حمل و نقلی در بخش های مختلف ریلی ، زمینی ، هوایی و دریایی کشور به طور یکپارچه توسعه یابد.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای رشد 80 درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری خبر داده و گفته است  : متاسفانه میزان ترانزیت ریلی طی سال‌های اخیر بسیار کم بوده به طوری که در سال 93حجم ترانزیت 500 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه میزان ترانزیت ریلی در سال 93 با رشد 56 درصدی به حدود 750 هزار تن افزایش یافت ، گفت: در حال برنامه ریزی برای رشد80درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم ، ضمن اینکه باید در سال‌های آینده نیز این میزان روند صعودی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کریدور ایران، ترکمنستان و قزاقستان نیز گفت: جابجایی کالا از این کریدور به میزان20 میلیون تن درسال هدفگذاری شده است.

آخوندی ادامه داد: در سفری که رئیس جمهور به ترکمنستان داشت مقرر شد که ظرف سه سال میزان ترانزیت بین سه کشور به 10 میلیون تن در سال افزایش یابد که تحقق این امر نیاز به یک محیط بین‌المللی مناسب و کاهش تعرفه‌های ریلی دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت راه‌آهن غرب کشور و اتصال ایران به عراق و سفر اخیر خود به بصره گفت: در این مسیر یک دستگاه پل سخت و پیچیده روی اروندرود توسط ایران در حال ساخت است. طرف عراقی‌ در نظر دارد ارتفاع پل به گونه‌ای باشد که کشتی بتواند از زیر آن عبور کند. اگر ارتفاع پل نسبت به رودخانه زیاد باشد شیب تند برای حمل قطار مشکل ایجاد می‌کند بنابراین باید یکی از دهنه‌های پل قابلیت گردش روی پایه را داشته باشد تا کشتی نیز بتواند از زیر پل عبور کند و این کار با همکاری ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن ایران به عراق یک اتفاق بسیار مهم هم از جهت حمل مسافر و زائران و هم به لحاظ حمل بار است ، گفت: همچنین از این طریق در آینده ایران از طریق ریل به سوریه متصل می‌شود و عراق نیز می تواند از مسیر ریلی ایران با آسیای میانه و چین ارتباط بر قرار کند.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن هم می گوید : وجود بنادر جنوبی کشور و مرزهای شرقی و غربی با پاکستان، افغانستان ، ترکمنستان و ترکیه شرایطی فراهم کرده است که بتوانیم زیادی بار را بین کشورهای آسیای میانه و بنادر سواحل خلیج فارس و از کشورهای اروپایی از طریق ترکیه به سمت شرق کشور ترانزیت کنیم.

عاشوری می افزاید : در سال های گذشته به روند کاهشی ترانزیت مواجه بوده ایم، اما با اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده، میزان جابجایی کالا در بخش ریل 65 درصد رشد یافته است و امسال هم 110 درصد افزایش می یابد.

وی می گوید : در برنامه های توسعه ریلی در آینده نیز از سمت قزوین به رشت و آستارا ارتباط برقرار می شود و تلاش می کنیم از هند به روسیه نیز ترانزیت داشته باشیم.

عاشوری گفت: با تکمیل اتصالات ریلی که در حال انجام است ظرفیت ریلی به 15 میلیون تن می رسد و برنامه سال 94 افزایش ترانزیت ریلی به دو میلیون تن است.

مزیت های ترانزیتی به امکانات مزیت سازی هم نیاز دارد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران گفت : ایران از نظر جغرافیایی در موقعیتی است که می تواند شاهراهی برای حمل کالاهای ترانزیتی کشورهای مختلف از خلیج فارس به کشورهای شمالی و از شرق به غرب ایران باشد و باید مزیت فنی و حرفه ای را هم ایجاد کنیم.

فرهاد فزونی افزود : یکی از مشکلات اساسی در این باره فرسوده بودن ناوگان ماست و این مشکل نه تنها در حمل و نقل جاده ای بلکه در حمل و نقل ریلی و هوایی نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: حمل و نقل هوایی ما با 5 تا 6 هواپیما انجام می شود که این امر برای یک کشوری با جمعیت 80 میلیون نفری یا کشوری که می خواهد شاهراه تزانزیتی باشد قابل قبول نیست.

فزونی گفت: حمل و نقل ریلی ما به علت کمبود لوکوموتیو و کشنده به ویژه به علت تحریم ها در سال های اخیر ، تقریباً در حال از بین رفتن است که امیدوارم با رفع تحریم ها بتوانیم ناوگان ریلی خود را به ویژه در بخش لوکوموتیو بازسازی و نوسازی کنیم تا بتوانیم در تزانزیت از این امکان استفاده کنیم.

وی افزود : در حمل و نقل جاده ای هم کمبود کامیون داریم و هم فرسودگی بالای کامیون و دولت تاکنون به حال تلاش کرده است که این نقص را رفع کند اما متأسفانه قوانین و دستورالعمل هایی که صادر شده ، 100 درصد دولتی و با تفکر دولتی است که موجب شده است این قوانین و دستورالعمل های جدید در کشور ما کارساز نباشد.

این فعال حوزه حمل و نقل گفت: در واقع نخستین مشکل حمل و نقل ما نبود امکانات فنی برای حمل کالاهاست.

فزونی افزود: در بحث جاده ای ، فرودگاهی و ریلی به درستی نمی توانیم از نظر زیرساختی پاسخگوی نیازها باشیم اما در شرایط کنونی کمبود ناوگان بر کمبود امکانات زیرساختی اولویت دارد بنابر این ابتدا باید مشکل کمبود ناوگان را حل کنیم تا بتوانیم مشکل زیر ساخت ها را رفع کنیم.

وی گفت: در بحث ریلی باید تلاش گسترده و سرمایه گذاری بزرگی را انجام دهیم تا بتوانیم حمل و نقل ریلی را در کشور جا بیندازیم البته بیش از همه، دولت باید در حوزه زیرساخت ها کار انجام دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نقش حمل و نقل چند وجهی به عنوان الزامی از توسعه تزانزیت بسیار مهم است ، بخش عمده ای از حمل و نقل از بنادر جنوبی به کشورهای آسیای میانه ، قفقاز و حتی روسیه صورت می گیرد و اینجاست که اهمیت حمل و نقل چند وجهی بیشتر از بقیه جاها خود را نشان می دهد.

فزونی افزود : کانتینرها در ارسال به مقاصد ترانزیتی به کشورهای شمالی ایران با توقف در بنادر مواجه می شود ضمن این که کامیون به اندازه کافی برای حمل نداریم یا این که مشکلات زیاد قانونی داریم که موجب می شود کالا در بنادر رسوب کند و این امر برای بازرگانان دیگر کشورها قابل قبول نیست که کالایشان به طور نمونه 15روز در بنادری مانند بندرعباس یا بندرامام متوقف باشد.

وی گفت: مشکلات قوانین بندری ، گمرکی و امنیتی داریم ضمن این که سازمان های متولی در بنادر بصورت جزیره ای فکر می کنند و فقط به فکر آن چیزی هستند که در سازمانشان مدنظر است و بصورت یک مجموعه کامل فرآیند تزانزیت فکر نمی کنند.

فزونی افزود: مسئول راه و ترانزیت در کشور وزارت راه و شهرسازی است زیرا حمل و نقل ریلی ، هوایی ، دریایی و جاده ای زیر نظر این وزارتخانه است اما سازمان های دیگری وجود دارند که به انحاء مختلف در این کار دخالت اظهار نظر و مانع تراشی می کنند و از آنجا که این سازمان ها در پی مسائل دیگری هستند این رفتارها موجب می شود فرآیند ترانزیت به سهولت انجام نشود و درگیری های میان سازمانی بوجود آید.

وی تاکید کرد: ما یک مسئول کامل نیاز داریم تا بتواند مسائل حمل و نقل و تزانزیت کشور را بدون دیگری با سایر سازمان ها ، برنامه ریزی و پیگیری کند.

این فعال حوزه حمل و نقل گفت: قوانین میارزه با قاچاق را در کشور مطلقاً کارساز نمی دانم زیرا خود دولت اعلام می کند که 25 تا 30 میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور وجود دارد و زمانی که 40 درصد واردات و مصرف ، قاچاق است یعنی قوانین درست و کارساز نیست یا اجرای آن درست نیست زیرا از نظر فعالان اقتصادی تفاوتی ندارد که قوانین درست نباشد یا اجرای آن درست نباشد.

فزونی با بیان اینکه این قوانین پاسخگوی نیاز جامعه نیست ، افزود: همیشه بگیر و ببندها شاید پاسخگو نباشد و مقداری آزادسازی ، آرام سازی و کاهش درگیری ها می تواند بیشتر کمک کند.

وی ادامه داد : قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز حتماً سرعت حمل و نقل را کند می کند زیرا وقتی کانتینرها چند بار باز و بازرسی می شود با این عنوان که کالای قاچاق در آن وجود دارد یا ندارد یا اظهار درست بوده یا خیر ، در فرآیند ترانزیت مشکل ایجاد می کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت بارها تلاش کرده است این مشکل را حل کند اما متأسفانه اتفاقاتی رخ داد که مقدار زیادی از کالاها قاچاق شد بنابر این بازرسی از کانتینرها هم پاسخگو نبود و نتوانست حرکت قاچاق را کم کند.

فزونی افزود: برای حل این مشکل دولتی ها باید از بخش خصوصی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها استفاده کنند و دولتی ها نمی توانند برای بخش خصوصی برنامه ریزی و بخش خصوصی را مجبور به اجرا کنند زیرا مشکلات را به خوبی تشخیص نمی دهند و راه حل هایی که دولتی ها ارائه می کنند در بسیاری از موارد قابل انجام نیست.

وی گفت: تصمیم سازی و تصمیم گیری باید با حضور فعالان بخش خصوصی از ابتدای کار انجام  شود و دیدگاه های آنها به عنوان دیدگاه های کارشناسانه مورد توجه قرار گیرد.

فزونی واگذاری فعالیت های بندری را به بخش خصوصی در توسعه ترانزیت و حمل و نقل چند وجهی موثر دانست و گفت : البته هنوز زود است اجرای امور گمرکی به بخش خصوصی واگذار شود بلکه باید با فرهنگ سازی گام به گام این موضوع را بقبولانیم که بخش خصوصی نیز می تواند امین دولت باشد.

وی گفت: می توانیم مدیریت جابجایی کالاها را در مرزها به بخش خصوصی واگذار کنیم البته اگر در اجرای این وظایف بخش خصوصی دخالت ها صورت نگیرد حتماً حمل و نقل کالا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام می شود.

فزونی در بیان علت شکل نگرفتن هلدینگ های حمل و نقل در کشور گفت: می گویند در ایران دیگ شراکت نمی جوشد و سال ها این موضوع خود را نشان داده است البته باید به هر کدام از موضوعات بصورت جداگانه نگاه کرد به طور نمونه در حمل و نقل جاده ای بزرگترین مشکل، خودمالکی کامیون ها توسط راننده هاست.

فزونی گفت: اگر به جای یک شرکت که پیرو برنامه بازاریابی و فعالیت خاص ،‌کارش را انجام دهد و 50 کامیون داشته باشد ، 50 راننده مالک کامیون داشته باشیم که معیارها و سواد آنها متفاوت است نمی توان انتظار سرعت در حمل و نقل داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون 2 تا 3 شرکت بزرگ حمل و نقل و نه هلدینگ حمل و نقل داریم ،افزود: در بقیه موارد کامیون ها متعلق به راننده است اگر دلش بخواهد بار را حمل می کند و نخواهد حمل نمی کند که راه حل آن فراهم کردن تسهیلات و کمک به تشویق به راه اندازی شرکت های بزرگ حمل و نقل است.

فزونی افزود : در تشکل های بزرگ صنعتی خیلی تلاش کردیم که این امر را محقق کنیم متأسفانه موفق نشدیم و نتوانستیم به طور نمونه 4 شرکت را با هم شریک کنیم تا شراکتی کار کنند که علت آن راحت زندگی کردن است زیرا شراکت ، محدودیت هایی را در عمل بوجود می آورد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از جاها منافع شخصی را بر منافع جمع ترجیح می دهیم گفت: تنها جایی که کارگروهی را در ایران موفق دیدم تیم ملی والیبال ایران است.

ظرفیت ترانزیتی بنادر، جاده و پایانه های مرزی 15 میلیون تن است

ظرفیت های ترانزیتی بنادر، جاده و پایانه های مرزی در حال حاضر 15 میلیون تن برآورد می شود این رقم در دوران پساتحریم با گسترش فعالیت های اقتصادی باید افزایش یابد.

در سه ماه نخست سال جاری  بیش از 3 میلیون و 374 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور در  3 ماهه نخست امسال، ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2 / 1 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل  جاده ای ، افزود: با اقدامات انجام شده  در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌ های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در کشور در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، یک میلیون و 738 هزار  تن را مواد نفتی و یک میلیون و 635 هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی بوده است.

محمدجواد عطرچیان افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویز خان در استان کرمانشاه با 916 هزار تن معادل27 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندر عباس با  6 / 20 درصد، باشماق با 3 / 17 درصد و بازرگان با 10 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با یک میلیون و 373 هزار تن معادل  41 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با 12 درصد، بازرگان با 4 / 6 درصد، لطف‌آباد با  4 / 6  درصد و سرخس با  3 / 5 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 150 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 91 هزار دستگاه معادل 61 درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی  توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل و نقل می‌باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه ‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: مهمترین مبادی کالاهای ترانزیتی به ایران کشور عراق و ترکیه و بیشترین مقاصد کالاهای ترانزیتی امارات و ترکمنستان هستند.

همچنین نیمی از کالاهای ترانزیتی به کشور مواد نفتی و بقیه مواد غیرنفتی شامل مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی است.

وی درباره شرایط ترانزیت از کشور در دوران پساتحریم گفت: در دوران پساتحریم با توجه به آسان تر شدن شرایط تجارت، حذف ریسک های بیمه و نقل و انتقال مناسب تر پول انتظار داریم میزان ترانزیت از کشور افزایش پیدا کند.

عطرچیان گفت: پیش بینی می کنیم با حل شدن بحث های سوئیفت ومشکلات بانکی با تقاضای بسیار مناسبی از ترانزیت کالا از کشور روبرو شویم و ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه تا حدود 10 درصد رشد داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه مناسب ایران از نظر ترانزیت در منطقه اظهار داشت: در مقایسه با کشور آذربایجان وضعیت ترانزیت ما بسیار مطلوب تر است و کشور ترکیه نیز در حال حاضر با مشکلات خاص خود مواجه است و کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هم ترانزیت چندانی ندارد.

عطرچیان با بیان اینکه ایران از نظر ظرفیت و زیر ساخت امکانات بسیار خوبی برای ترانزیت کالا دارد، افزود: در حوزه دریای خزر و آسیای میانه ظرفیت های خوبی جهت ترانزیت کالا از مسیر ایران وجود دارد که باید به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان لزوم بررسی مشکلات ترانزیت در دو زمینه سخت افزاری و نرم افزاری اظهارداشت: در زمینه سخت افزاری باید به کیفیت خدمات، استاندارد سازی شبکه راه های ریلی و بنادر و در زمینه نرم افزاری هم به قوانین و مقررات جاده ای، ریلی، دریایی و روان سازی و ساده سازی اسناد توجه کنیم.

عطرچیان افزود: عبور کالاهای ترانزیتی از ایران مسائل و مشکلات خاص خود را داراست و در صورتیکه بتوانیم زمان و هزینه های ترانزیت کالا را کاهش دهیم میزان ورود کالاهای ترانزیتی از کشور افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: در قالب شورای عالی ترابری کشور و در قالب توجهاتی که وزارت راه و شهرسازی و سایر دست اندرکاران حمل و نقل کشور اعم از سازمان های دولتی و خصوصی به موضوع ترانزیت دارند ، برنامه هایی برای افزایش میزان ترانزیت از کشور خصوصا از مبادی دریایی وجود دارد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و پایانه ‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: به هر حال ترانزیت یک فرصت برای کشور است و ما باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ساده سازی و روان سازی عبور کالاهای ترانزیتی و کاهش هزینه های ترانزیتی کالا از کشور می تواند به افزایش میزان ترانزیت از کشور کمک کند.

نظارت بر ترانریت کالا با سامانه های هوشمند وغیرمانع

مدیر کل نظارت بر حمل و نقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به شیوه های قاچاق کالا در کشور گفت: نخستین شیوه این است که کالایی با اسناد معتبر در کشور مبدا اعلام و کالائی دیگر بارگیری و وارد کشور می شود.

قاسم خورشیدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: به طور مثال از چین به جای  بلورجات ؛ لوازم  یدکی خودرو بارگیری و بعد از ورود در تهران تخلیه و دوباره بلورجات بارگیری و از مرزهای خروجی به مقصد انتقال می یابد.

وی افزود: با بررسی اسناد گمرگات ورودی و خروجی می بینیم که بلور وارد و خارج شده است و در ظاهر تخلفی هم دیده نمی شود.

خورشیدی در باره اینکه چه طور بازرسان چنین تقلبی را متوجه نشده اند ، گفت : برای نمونه روزانه  4 هزار کانتینر در گمرگ  شهید رجائی جابجا می شود که از نظر ارزیابی انسانی و هم از نظر داشتن ابزار نظارت الکترونیکی این کار غیر ممکن است چراکه بخش زیادی از کار فعلی گمرکات  فقط ثبت و رصد اسنادی کالای ترانزیتی است .

وی با اشاره به وجود ضعف نظارتی در تشخیص کالای ترانزیتی درباره اینکه قاچاقچی مواد مخدر آیا می تواند از همین شیوه برای قاچاق مواد مخدر هم استفاده کند، گفت: این هم یک شیوه می تواند باشد، اگرچه هزینه و ریسک آن بالاست چون اسناد کالا به نام افراد و اشخاص و قابل رصد است.

مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در روش مخفیانه و  مرسوم ، قاچاقچی بدون هویت اقدام به قاچاق مواد مخدر می کند اما اگر بخواهد از طریق ترانزیت این کار را بکند در صورت لو رفتن هویت ان مشخص و قابل پیگیری است.

وی افزود: گمرکات کشفیاتی مانند مواد صنعتی و شیشه  در مرزهای دریائی و زمینی داشته اند.

خورشیدی درباره شیوه دیگر قاچاق کالا از طریق ترانزیت گفت: واردکننده ، کالایی را به نام ترانزیت وارد می کند و واقعا ترانزیت هم اتفاق می افتد و با خروج از کشور وارد کشور هم مرز ما می شود و دوباره به صورت کوله باری وارد ایران می شود که  به نوعی مسیر را با ترانزیت کوتاه کرده اند.

وی افزود: بطور مثال سیگار از داخل کشورمان ترانزیت و به هزار متر ان طرف گمرک ایران در اقلیم کردستان عراق وارد می شود و و با کوله بار و موارد شبه قانونی دیگر مجددا وارد کشور می شود .

خورشیدی گفت : هر چند ترانزیت موارد ممنوعه از ایران  نداریم اما برای ورود مشروبات الکلی از همان شیوه اظهار غیرواقعی کالا استفاده می شود.

مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود : شیوه سوم ، رسوب ترانزیتی نام دارد ،کالایی به عنوان ترانزیت اظهار می شود و عملا از مرزی که باید خارج شود خارج نمی شود که در گذشته بیشتر بوده و اکنون با به کارگیری سیستمهای جدید قدرت رصد و نظارت  بر این شیوه بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه علت رسوب ترانزیتی حجم بالای کالای ترانزیتی است، یادآور شد: از 207 هزار محموله ترانزیتی در کشور در سال احتمالا هزار کانتینر رسوب می کند.

خورشیدی گفت: پارسال 354 هزار کامیون  ایرانی و 207 هزار کامیون خارجی از خارج ایران ترانزیت داشته اند و نظارت بر آنها با شیوه های موجود سخت است .

وی با بیان اینکه شیوه دیگر در حوزه قاچاق سوخت اتفاق می افتد گفت: سوخت کشورهای شرقی ایران از طریق عراق تامین می شود که بطور مثال  کامیون دار عراقی اظهار کرده است می خواهد از طریق مرز پرویز خان در کرمانشاه گازوئیل به افغانستان  ترانزیت کند اما به جای گازوئیل آب بارگیری می کند و بعد از تخلیه اب در داخل ایران گازوئیل یارانه ای مارا بارگیری وبه افغانستان می برد.

خورشیدی گفت: احتمال دارد در برخی مواقع  هم بخشی از محموله آب باشد که به دلیل انکه وزن حجمی اب از گازوئیل بیشتر است در تانکر حمل سوخت قسمت زیر بیشتر اب و روی ان گازوئیل است و حتی با نمونه برداری با گازوئیل مواجه می شوید و با ورود به داخل کشور اب را تخلیه و گازوئیل یارانه ای را بارگیری می کند و به کشور مقصد مثلا افغانستان حمل می کند.

وی افزود: به دلیل تحریم ها قاچاق از طریق لوله های ترانزیتی سوخت در حال حاضر انجام نمی شود و به حد صفر رسیده است.

خورشیدی گفت: در مبارزه با قاچاق کالا نظارت خوبی بر ترانزیت به صورت سیستمی و الکترونیکی  وجود ندارد و پایش های انسانی هم کند، کننده فرایند ترانزیت و فسادآور است.

وی گفت: مشکل دیگر مراکز مختلف مثل؛ سازمانهای بنادر و کشتیرانی ،حمل و نقل جاده ای و گمرگ است به شکل یکپارچه  لینک نیست و بطور یکپارچه عمل نمی کند.

خورشیدی درباره اینکه آیا ساماندهی امور ترانزیت کالا نیاز به بودجه ،حمایت همه جانبه همه دستگا های دولتی و زیر ساخته های الکترونیک دارد ، گفت : به نظر من جای امیدواری هست چرا که دستگاه های مختلف امکانات اختصاصی مورد نیاز را دارند ، اما باید این امکانات به هم دیگر مرتبط و یکپارچه شود و نیاز به همدلی و همزبانی  و همگرائی عملی دارد.

وی افزود: موضوع  نظارت هوشمند غیر مانع، برای ترانزیت کالا نیاز است.

مدیرکل نظارت بر حمل و نقل ستاد قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است ، گفت : طبق این قانون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک وظیفه نظارت بر حمل و نقل و ترانزیت کالا را در مبادی ورودی ، راه های داخلی و مبادی خروجی بر عهده دارد.

خورشیدی افزود: طرح آزمایشی نصب دوربین های پلاک خوان در مسیرتهران قم و در ادامه کاشان و مسیر کاشان -اصفهان در حال اجراست و ادامه آن از کاشان تا بندر عباس تا پایان سال به بهربرداری می رسد.

وی گفت: قرار است حدود 34 هزار کیلومتر از راه های کشور در دوره سه ساله به دوربینهای پلاک خوان مجهز شود.

خورشیدی با اشاره به وجود قاچاق از مبادی ترانزیتی هوائی ،دریائی ، ریلی و جاده ای افزود: سال گذشته 95 درصد از ترانزیت کشور معادل حدود 12 و نیم میلیون تن انواع کالا  از طریق جاده انجام شده است.

مزیت ترانزیتی ؛ ضرورت تقویت حمل و نقل ترکیبی و ریلی

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن گفت: استراتژی در تا در بودن شبکه حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است، چرا که به لحاظ صرفه اقتصادی از مهم ترین رویکردهای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و از طرفی سبب تقویت حمل و نقل ترکیبی و نیز تحقق حقوق شهروندی در توسعه زیرساخت‌های ریلی است.

سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی و مزایای آن در میان سایر بخش‌ها گفت:‌مصرف سوخت کمتر، سازگاری با محیط زیست، ایمنی بیشتر، قابلیت انتقال انبوه کالاو مسافر و راحتی سفر از جمله مزایایی است که اهمیت توسعه آن را در کاهش هزینه‌ها نمایان می‌کند.

وی تکمیل و افتتاح کریدور ترانزیت ریلی شرق دریای خزر و برقراری ارتباط ریلی با کشورهای همسایه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و توسعه اقتصادی هر کشور دارد که حمل ونقل ریلی شاه کلید این توسعه است، در همین چارچوب این کریدور شرایط توسعه اقتصادی کشور را با توسعه ترانزیت در سطح بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن تاکید کرد : طراحی و انتقال ایستگاه‌های مسافری به داخل شهرها در دستور کار است و به منظور رفاه حال شهروندان و سهولت دسترسی به قطارها، طراحی ایستگاه‌های مسافری و انتقال آن به داخل شهرها به ویژه در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ از قبیل همدان، رشت، ارومیه و اردبیل و... از گام‌های اساسی در راستای تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل‌و نقل ریلی است.

نصرآزادانی ادامه داد: استراتژی در تا در بودن شبکه حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در توسعه این شبکه است، چرا که به لحاظ صرفه اقتصادی از مهم ترین رویکردهای تحقق اقتصاد مقاومتی است و از طرفی سبب تقویت حمل و نقل ترکیبی و نیز تحقق حقوق شهروندی در توسعه زیرساخت‌های ریلی است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن همچنین با تاکید بر اولویت‌بندی احداث خطوط ریلی بر اساس طرح جامع حمل و نقل و تسریع در تکمیل پروژه‌های در اولویت اظهار داشت: شاید بتوان گفت مدیریت منابع مالی و هدفمند کردن اعتبارات برای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، مهمترین سیاست ما در چهارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و برای دستیابی به این هدف، طرح‌ها بازبینی می‌شود و ایستگاه‌های راه‌آهن با توجه اولویت‌ها احداث می‌شود.

وی طراحی ایستگاه مشترک تبادلی با قطار شهری تبریز در منطقه ائل‌گلی و پیگیری طراحی و احداث ایستگاه مشترک ریلی- بندری در بندر انزلی را گامی مهم در کاهش‌هزینه‌ها و استفاده از مزایای حمل‌و نقل ترکیبی بیان کرد.

نصرآزادانی با اشاره به اولویت کشور در توسعه خطوط ریلی از طریق جذب فاینانس گفت: اصلاح توافقات فاینانس و شفاف‌سازی اسناد پیمان در طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان یکی از اقدامات مهم در همین راستا است که کاهش 50 درصدی مبلغ برآورد و افزایش 60 درصدی سهم طرف ایرانی نیز در همین زمینه صورت گرفته است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن همچنین اصلاح مفاد اسناد فاینانس طرح‌های ریلی شیراز- بوشهر و گرگان- مشهد و کاهش 50 درصدی برآورد اجرای آن را از اقدامات دیگر این معاونت دانست.

وی افزود: تغییر طراحی بعضی از پل‌ها برای کاهش وابستگی در واردات مصالح نیز یکی دیگر از راهکارهای توسعه اقتصاد ملی و قطع وابستگی در شرایط اقتصاد مقاومتی است.

ترانزیت و تعامل تجاری با جهان

یکی از مهم ترین کنوانسیون‌ها در جهان در حوزه حمل‌ونقل، کنوانسیون تیر است که تشریفات گمرکی برای کشورهای عضو را به حداقل کاهش می‌دهد.

ایران از سال 1975 به عضویت کنوانسیون بین‌المللی تیر درآمده است و در حال حاضر 68 کشور عضو این کنوانسیون هستند.

از میان کشورهای همسایه ما غیر از افغانستان و عراق، تمامی کشورهای منطقه عضو کنوانسیون تیر هستند که مزیت بزرگ ترانزیتی برای ایران محسوب می‌شود.

قرار گرفتن در راهگذر جهانی شمال- جنوب و شرق - غرب، ایران را به یک مسیر ترانزیتی ویژه تبدیل کرده است و ما باید ضمن تسهیل تجارت، حداکثر بهره را از این امکان استراتژیک به‌عمل آوریم.

کنوانسیون تیر ، موافقتنامه گمرکی است که بر اساس آن محموله های ترانزیت فقط در مبدا و مقصد ، بازرسی و نظارت می شود.

برای اقتصاد مقاومتی هم در سال های اخیر، طرح های بسیاری برای کسب درآمدهای غیرنفتی ارائه و بررسی شده اما توسعه ترانزیت در رده کارآمدترین روش هاست.

با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت جغرافیایی ایران در راهگذر شمال- جنوب بایبد موازنه مناسبی در صادرات و واردات درونی و پیرامونی ایجاد کنیم.

با توجه به وسعت و زیرساخت ها ، جایگاه کشورمان در ترانزیت بین المللی کالا واقعی نیست و باید تقویت شود.

در دنیا 33 کشور در خشکی محصور هستند که 9 کشور در همسایگی ما قرار دارند و نزدیکترین راه دسترسی این کشورها به آب های آزاد نیز ایران است.

برای رسیدن به روش های بهتر باید شیوه های کهنه را کنار بگذاریم.

توسعه ترانزیت علاوه بر ایجاد درآمدهای مستقیم به دلیل گستردگی، تاثیرفراوانی بر رشد تجهیزات بنادر، جاده ها و راه آهن، رفع معضل یکسربار بودن راهگذر شمال- جنوب، رشد صنایع وابسته به غلات مانند صنایعی که اقدام به فرآوری غلات می کنند ؛ خواهد داشت.

همچنین انگیزه سرمایه گذاران خارجی را برای  سرمایه گذاری در بخشهای مختلف زیرساخت حمل و نقل افزایش می دهد و باعث توسعه مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز می شود.

توسعه ترانزیت منطقه ای موجب جلب سریع تر خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا برای حضور در بنادر جنوبی ایران  می شود و زمینه های لازم را برای تقویت صنایع وابسته و صادرات مجدد آنها و زیرساختهای اساسی حمل و  نقل فراهم خواهدکرد.

 

 

واحدمرکزی خبر

تعداد بازدید: 1550 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آرزوهایی که آب با خود می‌برد/ مرگ ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در یک سال
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار