پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 07:46   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 62489صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع هواییسه شنبه، 23 تیر 1394 - 14:17
برقراری ایمنی هوانوردی کشوری در سایه تشکیل نهاد مستقل کمیسیون بررسی سوانح
 برقراری ایمنی هوانوردی کشوری در سایه تشکیل نهاد مستقل کمیسیون بررسی سوانحترابر نیوز: یکی از موضوعات اساسی به منظور حفظ ایمنی هوانوردی، بررسی سوانح هوایی برای پیشگیری از رخدادهای جدید می باشد.
  
ترابر نیوز:
◄ برقراری ایمنی هوانوردی کشوری در سایه تشکیل نهاد مستقل کمیسیون بررسی سوانح

 یکی از موضوعات اساسی به منظور حفظ ایمنی هوانوردی، بررسی سوانح هوایی برای پیشگیری از رخدادهای جدید می باشد. کلیدی ترین عامل در این زمینه می تواند ساختار نهاد اجرایی آن باشد زیرا تعیین وظیفه برای هر یک از نهادها در کنار سایر مسئولیت ها می تواند همراه با منفعت واقعی در نتیجه سانحه برای همان نهاد بوده و در واقع بی طرفی خود را از دست بدهد.


با بررسی ساختار هوانوردی در کشورهای مختلف جهان می توان به این نتیجه دست یافت که در دوران گذشته عموما نهاد دولتی تحت عنوان سازمان و یا اداره کل هواپیمایی کشوری وجود داشت که وظایف و مسئولیت های تدوین و تنظیم و اعمال مقررات و استانداردهای هوانوردی، نظارت بر اجرای آنها به منظور حفظ ایمنی هوانوردی، رسیدگی و بررسی حوادث و سوانح هوایی برای کشف علل و ارایه توصیه های ایمنی هوانوردی و همچنین ارایه خدمات ناوبری هوایی (هوانوردی) و حتی مدیریت فرودگاه های یک کشور را بر عهده داشت.

به تدریج با جداسازی وظایف تصدی از حاکمیت و اعمال اصول تجاری سازی و مشارکت خصوصی ـ عمومی در فعالیت های فرودگاهی و حتی خصوصی سازی فعالیت های ارایه خدمات مدیریت فرودگاهی و ارایه خدمات ناوبری هوایی برخی از وظایف از نهاد اصلی هوانوردی کشوری منتزع و در اختیار شرکت ها و یا موسسات مستقل دولتی و یا خصوصی و یا موسسات عمومی غیر دولتی قرار گرفت و آن نهاد اصلی عمدتا به اجرای همان وظایف حاکمیتی می پرداخت که بررسی حوادث و سوانح هوایی برای کشف علل و ارایه توصیه های ایمنی هوانوردی نیز از جمله آنها به شمار می آمد.

با پیشرفت زمان و ظهور تجربیات جدید به نظر آمد که حتی وظایف و مسئولیت های  تدوین و تنظیم و اعمال مقررات و استانداردهای هوانوردی، نظارت بر اجرای آنها به منظور حفظ ایمنی هوانوردی کشوری و همچنین وظیفه رسیدگی و بررسی حوادث و سوانح هوایی برای کشف علل و ارایه توصیه های ایمنی هوانوردی نیز نمی توانند در کنار یکدیگر بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری باشد زیرا در برخی مواقع علل حوادث و سوانح هوایی مرتبط با وظیفه تدوین و تنظیم و اعمال مقررات و استانداردهای هوانوردی و نظارت مستمر بر اجرای آنها به منظور حفظ ایمنی هوانوردی بوده که از وظایف همان سازمان بررسی کننده حوادث و سوانح هوایی است و احتمال نادیده انگاشته شدن وجود داشته و یا در نهایت منجر به توصیه مناسب و یا اجرای توصیه برای پیشگیری از حوادث آینده نگردد.

به همین جهت از چندی قبل کشورها تصمیم به تفکیک وظایف و ایجاد نهاد مستقل گرفته و در نتیجه وظیفه بررسی حوادث و سوانح هوایی را از سازمان هواپیمایی کشوری جدا کرده و عموما آن را در ساختار کلی هوانوردی کشوری به صورت یک نهاد مستقل درآورده‌اند و هیات بررسی کننده سوانح هوایی ترکیبی از افراد متخصص و با تجربه و مستقل صنعت هوانوردی کشوری هستند و از جانب یک مقام عالی رتبه کشور مانند رییس جمهور و یا وزیر انتخاب می گردند. با توجه به رویه سازماندهی نهادها در هر یک از کشورها بعضا این نهاد مستقل و دبیرخانه آن در وزارتخانه مستقر بوده و یا در موارد دیگر این نهاد مستقل در ساختار هوانوردی کشوری و مرتبط با یک وزارتخانه و یا سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است.

هیات ایمنی حمل و نقل در کشور آمریکا به عنوان یک الگوی سازمانی مستقل برای تنظیم سامانه بررسی سوانح هوایی همواره مورد توجه سایر کشورها قرار گرفته است. از سال 1967 که آن به عنوان یک نهاد مستقل مصوب و در صنعت حمل و نقل آمریکا شروع به فعالیت کرد توصیه های ایمنی آن به طور قابل توجهی در کاهش تعداد سوانح ویران کننده در حمل و نقل موثر بوده است. این هیات به طور مستقل تشکیل شده و وظیفه تدوین و تنظیم مقررات را به عهده ندارد بلکه فقط  بر انجام بررسی سوانح متمرکز بوده و توصیه های ایمنی را ارایه می نماید.

بنابراین یک موضوع کلیدی در بررسی سوانح ماهیت نهاد اجرایی آن است که بتواند بی طرفی خود را در انجام فعالیت حفظ نماید. اتحادیه اروپا نیز اصرار دارد تا سازمان های مسئول بررسی سوانح هوایی بطور کامل از نهاد تدوین مقررات و تنظیم استانداردها مستقل باشند زیرا سازمان مسئول بررسی سوانح هوایی نباید گزارش سانحه را برای تصویب به مقامات بالاتر ارایه نماید قبل از آن که آن را انتشار دهد. در واقع ابتدا نتیجه سانحه انتشار می یابد و سپس مراجع ذیصلاح از نتیجه آن بهره برداری می نمایند.

از دهه هشتاد میلادی تا کنون کشورهای بسیاری از جمله کانادا، هلند، نروژ، فنلاند، سوئد، نیوزیلند، استرالیا، لهستان، کره، ژاپن، هند، سنگاپور، اندونزی، نیجریه و کمیته هوانوردی برای دوازده کشور آسیای میانه در جهت انجام وظیفه بررسی سوانح هوایی اقدام به تشکیل نهاد مستقل نموده که ساختار درون کشوری آنها متفاوت می باشد.

فرض بر آن است که سازمان مسئول بررسی سوانح مسئولیت بررسی سوانح تمامی بخش های حمل و نقل را بر عهده داشته باشد و یا فقط بررسی سوانح یکی از بخش های حمل و نقل را به تفکیک انجام دهد. بسیاری از کشورها ترجیح داده اند تا نهاد مسئول فقط وظایف یک بخش به طور مثال بخش هوایی را دنبال کند اما تعدادی دیگر از کشورها رویه بررسی سوانح تمامی بخش های حمل و نقل به وسیله یک نهاد را پذیرفته اند. البته آن کشورهایی هم که الگوی دوم را برگزیده اند در ساختار درون سازمانی نهاد مسئول بررسی سوانح واحد جداگانه ای برای هر یک از بخش ها تعیین کرده اند.

در قانون هواپیمایی کشوری ایران مصوب سال 1328 به طور صریح از وظیفه "بررسی سوانح هوانوردی کشوری" نام برده نشده ولی در بندهای "الف" و "ب" ماده 5 آن قانون و همچنین ماده 5 اصلاحی قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال 1367 وظایف "بطور کلی هر نوع نظارت و مساعدتی که به منظور پیشرفت هواپیمایی کشوری و تامین بی خطری پرواز لازم باشد" و " نظارت در فعالیت هواپیمایی کشوری طبق مقررات مربوط به منظور جلوگیری از وقوع مخاطرات و رقابت های مضره بین متصدیان حمل و نقل هوایی و حفظ مصالح عمومی" بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است. به استناد ماده 22 قانون نیز آیین نامه های اجرایی این قانون شامل ... تامین بی خطری پرواز هواپیماها ...... سوانح هواپیمایی بوسیله سازمان هواپیمایی کشوری تنظیم و پس از تصویب هیات وزیران به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

شورایعالی اداری در سال 1373 در راستای انتقال وظایف از نوع تصدی و اجرایی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت فرودگاه های کشور در ماده 2 مصوبه وظایف باقیمانده سازمان هواپیمایی کشوری که به مثابه نماینده دولت در جهت اعمال حاکمیت در صنعت حمل و نقل هوایی کشور است را بیان داشته که وظیفه "بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی" بطور تصریحی در شمار آنها قرار گرفته است.

در سال 1391 نیز آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیرنظامی) به تصویب هیات وزیران رسیده که در آن سازمان هواپیمایی کشوری را مرجع بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی شناخته و برای رسیدگی تشکیل گروه هایی از کارشناسان را ضروری دانسته و شرایط و مقررات و نحوه بررسی سوانح و ارایه گزارش نهایی را بیان داشته است. 

از طرف دیگر ایران با پذیرش و تصویب کنوانسیون شیکاگو طبق مفاد ماده 26 آن باید بررسی سوانح مرتبط با هواپیمای متعلق به سایر کشورها را که در کشور ایران اتفاق می افتد و موجب فوت یا آسیب شدید گردیده را علاوه بر سوانح هوایی مربوط به هواپیماهای ایرانی انجام دهد.

از ابتدای تاسیس سازمان هواپیمایی کشوری تا سال 1373 در تشکیلات این سازمان دفتر مستقلی برای بررسی سوانح هوانوردی کشوری وجود نداشت و بطور طبیعی این وظیفه از جمله وظایف اداره استاندارد پرواز بشمار رفته تا این که در این سال با تغییر چارت سازمانی مصوب "مدیریت پیشگیری و بررسی سوانح" به عنوان یک دفتر در زیر مجموعه معاونت استاندارد پرواز سازمان قرار گرفت. در سال 1379 با اصلاح چارت سازمانی این دفتر تحت عنوان "بررسی سوانح" زیر نظر مستقیم رییس سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت که مجددا در دهه 80 این دفتر در زیر مجموعه معاونت استاندارد پرواز قرار گرفت.

روند مفاد مقررات در کشور ایران نشان از تغییر و تحول در نهاد بررسی سوانح هوایی همگام با تغییرات اساسی در ساختار سایر کشورهای جهان و بهره گیری از تجربیات آنها ندارد بلکه همچنان دفتر بررسی سوانح هوایی و تعیین گروه های رسیدگی کننده سوانح هوایی یکی از واحدهای زیر مجموعه معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری است که مسئولیت اعمال استانداردهای هوانوردی کشوری و نظارت بر فعالیت های شرکت های هواپیمایی را عهده دار می باشد و بدیهی است که از استقلال کافی برخوردار نبوده و نمی تواند یک گزارش نهایی مناسب نتیجه بررسی ها باشد تا با توصیه های آن پیشگیری از سوانح هوایی بعدی انجام پذیرد. 

البته در سال 1380 وزیر وقت راه و ترابری با تشکیل جلساتی با حضور حدود 40 نفر از کارشناسان و خبرگان صنعت در سازمان هواپیمایی کشوری معضلات و موانع پیشرفت صنعت از جمله استقلال نهاد بررسی سوانح هوایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که در این زمینه دو نظریه جدی وجود واحدی در زیر مجموعه تشکیلات سازمان هواپیمایی کشوری و یا تشکیل نهاد مستقل و با اعضای کارشناس مستقل و دریافت حکم از وزیر مورد بحث قرار گرفت و در نهایت در رای گیری موضوع تشکیل نهاد مستقل با اختلاف یک رای کمتر مورد تایید قرار نگرفت که به نظر می آید پس از گذشت حدود 13 سال فضای کنونی بکلی متفاوت از آن زمان باشد.

در این راستا ضروری است پیش بینی شود که کمیسیون بررسی سوانح هوایی از افراد متخصص و کارشناس و خبرگان صنعت در زمینه های مختلف فنی و عملیاتی و حقوقی مرتبط تشکیل شده که از طریق فرآیند انتخابی در سطح صنعت هوانوردی کشوری معین و پس از دریافت حکم از طرف رییس جمهور و یا وزیر به صورت یک نهاد مستقل و غیر وابسته به سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت خود را آغاز نماید و در نهایت گزارش بررسی سانحه را منتشر نموده و بعد در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهند. فقط محل دبیرخانه کمیسیون (به عنوان یک فعالیت اداری) در سازمان هواپیمایی کشوری مستقر بوده و برای آن یک ردیف اعتباری مستقل در قانون بودجه سالانه کشور در نظر بگیرند که محل تامین آن می تواند از درآمدهای ارایه خدمات ناوبری هوایی به پروازها در فضای هوایی کشور بوده و با اجازه رییس کمیسیون بررسی سانحه قابل هزینه باشد.

بنابراین در کوتاه ترین راه باید پیشنهاد اصلاح آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی با دریافت نظرات کارشناسان مستقل و خبره صنعت هوانوردی کشوری از طریق وزارت راه و شهرسازی در هیات وزیران مطرح و مصوبه اصلاحیه آیین نامه فوق جهت استمرار این فعالیت به صورت مستقل ابلاغ گردد.

 

وبلاگ تین نیوز، علیرضا منظری

تعداد بازدید: 1984 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
  مجهزترین و شیک ترین اتوبوس کاروان دارای پارکینگ(هتل 5 ستاره متحرک)/فیلم
  محاسبه هزینه های تحریم و تعیین مجازات کاسبان تحریم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار